Imetyskeskusteluissa ei saisi sanoa pahaa sanaakaan korvikkeista, vihjaisustakin pillastutaan. Nyt sanon kuitenkin,

"pop"
No tota noin, ap:n kommentti mun yhteen viestiin oli, että nykyajan äidit ei osaa. Mistä kukaa voi tietää mitä kukin käy läpitte? Joo on toki näitä jotka ei edes yritä imettää, mutta aika nätisti ap mun mielestä yleistää täs asias. Aiva ku muka tietääs kuka on yrittäny ja kuka ei.

Mä tuskin oon ainoa jonka mielestä ap:n alootus ja muut viestit on todella asenteellisia. Pelkkää riidan haastamist koko ketju ap:lta.
Asenteellisia kyllä, riidan haastamista, ehkä tahattomasti. Ap:n tarkoitusperät, näin uskon, ovat kovinkin hyvät. Keinot vain kyseenalaiset. Hän on ainakin minulle osoitetuissa viesteissä kertonut tässä ketjussa, että tahtoo kritisoida VAIN niitä äitejä ja sitä ilmiötä, jossa korviketta käytetään heikoin perustein.

Teksti toki tekee paljon muutakin, kuten loukkaa ja masentaa kaikkia muitakin korvikkeeseen turvautuvia äitejä, mutta en usko tämän sentään olleen ap:n tarkoitus.
 
  • Tykkää
Reactions: vrs
Allergia-asiasta sen verran, että entisen opiskelukaverin molemmat lapset oli todella pahasti allergisia vauvana ja äidin piti syödä sen mukaan. Imetti toki, mutta joutui itte syömään todella tarkan ruokavalion mukaan ettei vauvat saa oireita.

Likka on saanu 2kk ikääsestä asti pelkkää korviketta. Ei allergioota, ainoastaan jossaki vaihees oirehti vähä mansikkahillon takia, mutta se meni ohitte. Korvatulehdus ollu muistaakseni kaks kertaa eikä muutenkaa oo pahemmin ollu kipiä.

Mun siskoa on imetetty 3-vuotiaaksi asti ja hän on meistä se pahemmin allerginen.

Enkä ny meinaa, että aina olis näin, mutta ei se korvike oo aina se paha joka aiheuttaa vaikka mitä. Kyllä niitä ongelmia on imetetyilläki. Korvike toki altistaa joillekki asioolle, mutta ei niitä pakosta tuu kaikille. Eikä se imetys aina suojaa lasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tajuatko sä - ja sanon tämän kaikella ystävyydellä - että korvikkeen antamisen syy ei kovinkaan usein ole se, että imetys ei onnistu?

Ja käsittääkseni vrs kritisoi juurikin tätä ilmiötä. Ilmiötä, jonka taustalla on useimmiten kaiketi silkka tietämättömyys (vääriä kuvitelmia äidinmaidon riittämättömyydestä, vääriä kuvitelmia siitä että korvike olisi parempaa, tms) tai sitten mukavuudenhaluisuus/laiskuus (ei haluta imettää, ei jakseta imettää). Tai jokin muu syy kuin se, että imetys ei onnistu.
Mä luulen että MUN kohdalla yksi tekijä oli tietämättömyys ja huono tuki imetykseen. Sitten oli huono ruokavalio = syömättömyys, lapsen pureminen, rintatulehdukset ja kivut maidon nousemisesta ja pieni lisä oli sektio, eli huonompi alku maidon nousuun.
Kaikki nämä yhteensä oli sitten vituiksi mennyt imetys ja lopetin vähän reilu 4kk jälkeen. En koe huonoa omatuntoa (enää) asiasta, koska tein sillä tuella ja tiedoilla OIKEASTI parhaani, ensi kerralla menee sitten paremmin jumankeuta! :D

En kyllä ymmärrä miksi tästä nyt tarvitsisi silti mitään kritisointia? Kyllä itse itseni tarpeeksi monta kertaa tuomitsin ja tiesin harmikseni ettei korvike ole yhtä hyvä kuin äidinmaito, kuten varmaan kaikki tietävät??
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"pop"
Mä luulen että MUN kohdalla yksi tekijä oli tietämättömyys ja huono tuki imetykseen. Sitten oli huono ruokavalio = syömättömyys, lapsen pureminen, rintatulehdukset ja kivut maidon nousemisesta ja pieni lisä oli sektio, eli huonompi alku maidon nousuun.
Kaikki nämä yhteensä oli sitten vituiksi mennyt imetys ja lopetin vähän reilu 4kk jälkeen. En koe huonoa omatuntoa (enää) asiasta, koska tein sillä tuella ja tiedoilla OIKEASTI parhaani, ensi kerralla menee sitten paremmin jumankeuta! :D

En kyllä ymmärrä miksi tästä nyt tarvitsisi silti mitään kritisointia? Kyllä itse itseni tarpeeksi monta kertaa tuomitsin ja tiesin harmikseni ettei korvike ole yhtä hyvä kuin äidinmaito, kuten varmaan kaikki tietävät??
Tiiru on kyllä upea, oikeasti :) Mitä hyvällä ja älykkäällä kommunikoinnilla saakaan aikaan.
 
Mä uskon, että nykyään imetykseen saa jos jonkinmoista opastusta ja tukea. Toki sitä pitää jossain määrin myös osata hakea. Lisäksi uskon, että monen imettäminen tyrehtyy kaikkeen siihen stressiin ja yrittämiseen.. Moni kun imee ympäristöstään ja netistä sen "millainen äiti pitää olla ja millainen on hyvä äiti". Sitten kun ei heti onnistukaan alkaa paineet kasaantua ja se näkyy helposti imetyksessäkin.

Itse esikoisen aikaan pumppasin ja imetin, pumppasin ja imetin. Maito ei vaan koskaan noussut. Ja tokihan se lapsi oli jollain ruokittava. Kuopuksen kanssa olin varautunut samaan, mutta maito nousikin jo laitokselle ja sain kuopusta sitten imettääkin hyvän aikaa. Kumpikin on kasvanut ja kehittynyt hienosti ja uskon, että kuopuksen imettäminen onnistui isoksi osaksi senkin takia, etten yrittänyt liikaa.
 
vrs
[QUOTE="vieras";26920226]vrs, kun olet näköjään läsnä, voisitko kenties antaa lähdeviitteesi edes yhteen väittämääsi? Tekstisi olisi varmastikin uskottavampi, jos vaivautuisit perustelemaan edes yhden siinä totuutena latelemistasi väittämistä. Esimerkiksi seuraavat yleisluontoiset väittämät, jos niille on todellakin tieteellistä näyttöä olemassa, ovat varmasti sellaisia, että niillä olisi ihan oikeaa painoarvoa imetyskeskusteluissa:

"Imetetyt lapset ovat keskimäärin korviketta saaneita älykkäämpiä"

"Imetetyt sairastavat vähemmän ja lievemmin"

Viittaisitko siis esimerkiksi näitä väitteitä tukeviin tutkimuksiin?[/QUOTE]

Tässä siis jotain:

"Imetetyt lapset ovat keskimäärin korviketta saaneita älykkäämpiä"
-Esim: Moderation of breastfeeding effects on the IQ by genetic variation in fatty acid metabolism

"Imetetyt sairastavat vähemmän ja lievemmin"
-Esim: Exclusive breastfeeding protects against infections

(laitoin vielä tälleen uuteen viestiin, ku huomasin, et sivu oli vaihtunu jne)
 
Apua, nyt ketjua lukekeneena toivon ettei kukaa imetystä aloitteleva lue tätä! :D
Liikaakin paineita tällaisesta saa. :D Positiivista tukea tarvitsisi varmasti moni, harva tajuaa tarvitsevansa apua. Moni varmaan luulee että ei se kertakaikkiaan juuri hänellä onnistu ja tuki ei auta. Paineita tulee joka tuutista kirosanojen kera ja toisesta "anna korviketta"- huudot niin ei ihmekään kun ei onnistu.
 
No tota noin, ap:n kommentti mun yhteen viestiin oli, että nykyajan äidit ei osaa. Mistä kukaa voi tietää mitä kukin käy läpitte? Joo on toki näitä jotka ei edes yritä imettää, mutta aika nätisti ap mun mielestä yleistää täs asias. Aiva ku muka tietääs kuka on yrittäny ja kuka ei.

Mä tuskin oon ainoa jonka mielestä ap:n alootus ja muut viestit on todella asenteellisia. Pelkkää riidan haastamist koko ketju ap:lta.
Tuo(kin) oli ärsyttävästi kirjoitettu. Mielummin voisi asiallisesti miettiä mikä aiheuttaa heikkoja imetystilastoja ja miten asiaan voisi vaikuttaa. Moni imetyksessään epäonnistunut äiti olisi todella halunnut onnistua. Ehkä se olisi onnistunut sopivan tuen ja riittävän tiedon ja ymmärryksen turvin. Kaikille se toki ei olisi ollut niinkään mahdollista mutta verraten nyt vaikka Suomea ja Ruotsia, tuskin peruslähtökohdat Suomessa ovat noin fyysiseltä puolelta sen heikommat.

Ehkä juuri se että imetyksestä ei tehtäisi mitään hyvän äitiyden mittaria mihin kasataan hirveät onnistumispaineet vaan se pystyttäisiin näkemään luonnollisena ja ehdottomasti parhaana tapana ruokkia vauva ja ymmärrettäisiin että miltei kaikilla naisiöla on tuohon edellytykset oltaisiin jo paremmilla jäljillä.
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Tuo(kin) oli ärsyttävästi kirjoitettu. Mielummin voisi asiallisesti miettiä mikä aiheuttaa heikkoja imetystilastoja ja miten asiaan voisi vaikuttaa. Moni imetyksessään epäonnistunut äiti olisi todella halunnut onnistua. Ehkä se olisi onnistunut sopivan tuen ja riittävän tiedon ja ymmärryksen turvin. Kaikille se toki ei olisi ollut niinkään mahdollista mutta verraten nyt vaikka Suomea ja Ruotsia, tuskin peruslähtökohdat Suomessa ovat noin fyysiseltä puolelta sen heikommat.

Ehkä juuri se että imetyksestä ei tehtäisi mitään hyvän äitiyden mittaria mihin kasataan hirveät onnistumispaineet vaan se pystyttäisiin näkemään luonnollisena ja ehdottomasti parhaana tapana ruokkia vauva ja ymmärrettäisiin että miltei kaikilla naisiöla on tuohon edellytykset oltaisiin jo paremmilla jäljillä.
:flower:
 
"pop"
Apua, nyt ketjua lukekeneena toivon ettei kukaa imetystä aloitteleva lue tätä! :D
Liikaakin paineita tällaisesta saa. :D Positiivista tukea tarvitsisi varmasti moni, harva tajuaa tarvitsevansa apua. Moni varmaan luulee että ei se kertakaikkiaan juuri hänellä onnistu ja tuki ei auta. Paineita tulee joka tuutista kirosanojen kera ja toisesta "anna korviketta"- huudot niin ei ihmekään kun ei onnistu.
Ja isolle osalle tuenhaku kanavat on väärät, eli toimimattomat. Vain 50% neuvolantädeistä on käynyt mittän imetyskoulutusta, ja neuvolasta sitä tukea usein ensin haetaan. On täysin tuurinkauppaa, millä tolalla omassa neuvolassa imetystuki on. Jos kaksplussalta tulee neuvoa kysymään, voipi myös käydä kalpaten. Hyvät tuen lähteet, kuten imetystukipuhelin ja maitolaituri-keskustelupalsta taas ovat monelle tuntemattomia.

Lisäksi ongelmana on tämä fanaattisuus: imettäjiltä saada kaikki imettämään ja korvikkeita antavilta saada kaikki tekemään samoin-lapsen ja äidin edun nimissä tietenkin (siis kärjistäen nyt näin).

Ja resursseja uupuu:jo synnärillä osa saa ja osa ei mitään saati hyvää imetysohjausta. Äina ei perhettä ole valmenettu varaamaan tarpeeksi aikaa vauvan hoitoon, tai se on heikosti järjestettävissä jos pulmia tulee (heikko verkosto, huono tuki sosiaalihuollosta). Lopulta syynä voi olla myös heikko motivaatio.

Näin monisyisessä asiassa,ja tuo yllä nyt on vielä jokseenkin yksinkertaistettu, on hyvä muistaa olla tekemättä liikaa yleistyksiä. Kun kritisoi, kritsoi sitten sitä porukkaa, mitä on tarkoituskin.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru ja Madicken04
"pop"
Ehkä juuri se että imetyksestä ei tehtäisi mitään hyvän äitiyden mittaria mihin kasataan hirveät onnistumispaineet vaan se pystyttäisiin näkemään luonnollisena ja ehdottomasti parhaana tapana ruokkia vauva ja ymmärrettäisiin että miltei kaikilla naisiöla on tuohon edellytykset oltaisiin jo paremmilla jäljillä.
Tämä, juuri tämä, yhdistettynä siihen että siihen standardiin "hyvään äitiyteen" annetaan aivan käsittämättömän vähän asiallista a)tietoa b)tukea c)realistista tietoa ja tukea.
Imettää pitää-mutta jos kohtaat pulmia olet yksin, jos et sitten itse osaa hankkia omaa tukeasi (ja kaikki eivät osaa).
 
Apua, nyt ketjua lukekeneena toivon ettei kukaa imetystä aloitteleva lue tätä! :D
Liikaakin paineita tällaisesta saa. :D Positiivista tukea tarvitsisi varmasti moni, harva tajuaa tarvitsevansa apua. Moni varmaan luulee että ei se kertakaikkiaan juuri hänellä onnistu ja tuki ei auta. Paineita tulee joka tuutista kirosanojen kera ja toisesta "anna korviketta"- huudot niin ei ihmekään kun ei onnistu.
Nimenomaan. :D Nyt tunnen jo helpotusta siitä etten ennen esikoisen syntymää ollut osunut yhteenkään imetyskeskusteluun. Oikeasti, olin onnekkaasti niin naivi että oikeastaan ainoa tietoni asiasta oli äitiysneuvolan kätilön minuun valama vahva usko siihen että imetys on luonnollinen ja paras tapa ruokkia vauva ja se tulee kyllä onnistumaan vaikkei alku helppoa olisikaan.

Oikeastaan se oli paljon vaikeampaa mitä osasin odottaa mutta jotenkin tuo kantoi ja homma onnistui, vaikkei lopulta synnytyssairaalan eikä lastenneuvolan henkilökuntakaan siihen uskoneet. Kuitenkin se oli vaan minun ja vauvani välinen asia, vasta myöhemmin olen saanut huomata kuinka paljon tunteita toistenkin imetykset voivat herättää. Tällä nykyisellä pohjalla minulla olisi varmasti ollut heikommat lähtökohdat vaikeaan imetyksen alkuun.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru ja nöppönen
Onko kellään käynyt mielessä sellainen asia, ettei ihmisen keho aina toimi niin kuin sen jonkun mielestä pitäisi toimia? Vai onko esimerkiksi maidon tuleminen ainoa kehon toiminto, joka tulee kuin manulle illallinen, ja jos sitä ei tule on naisessa vika?
Samalla logiikalla lapsettomuushoidotkin voisi lopettaa, koska jos vain tarpeeksi yrittää niin kyllä se onnistuu.
 
"pop"
Tälläiset ketjut oikeasti antavat todella paljon voimia tehdä sitä työtä tuolla kentällä. Siis motivaatiota pitää niitä odottajien iltoja, ja pyörittää imetystukiryhmää, tehdä kotikäyntejä vaikkei aina edes pysty auttamaan. Tietää, että asiallinen tuki on vähissä ja tuntee itsensä onnekaaksi, että pystyy sellaista tarjoamaan, se nimittäin on paljolti onnesta kiinni: tiloista lähtien kaikkeen tarvitaan toisia hyväntahtoisia ja asiaan uskovia myös.
 
"pop"
Onko kellään käynyt mielessä sellainen asia, ettei ihmisen keho aina toimi niin kuin sen jonkun mielestä pitäisi toimia? Vai onko esimerkiksi maidon tuleminen ainoa kehon toiminto, joka tulee kuin manulle illallinen, ja jos sitä ei tule on naisessa vika?
Samalla logiikalla lapsettomuushoidotkin voisi lopettaa, koska jos vain tarpeeksi yrittää niin kyllä se onnistuu.
Ei se todella aina toimi, mutta täytyy myöntää että tässä asiassa se on huomattavan pieni osa kellä asia on näin. Tutkimukset arvelevat että n, 5% naisista ei pysty fyysisistä syistä täysimettämään, ja tästä viidestä prosentista 5% ei kykene ollenkaan imettämään.
Varteenotettavampaa onkin oikeasti katsoa niitä ympäristö, kulttuuri ja resurssitekijöitä (terveydenhuollonresurssit kuin äidin omat henkiset ja sosiaaliset resurssitkin) jotka huomattavasti useammin tekevät imetyksestä käytännössä yhtä mahdotonta kuin fyysinenkin este.
 
"vieras"
Kiitos tutkimusviitteistä vrs. Ja sinulle nimimerkki "pop" myös suuri kiitos asiallisista ja älykkäistä viesteistäsi tässä ketjussa.

Ilmeisesti kattavin asiaa koskeva tutkimus on tuo Michael Kramerin johdolla toteutettu tutkimus, jossa muiden tekijöiden vaikutus tuloksiin on saatu parhaiten eliminoitua. En vielä löytänyt itse tutkimusta, mutta siihen viitataan mm. seuraavissa artikkeleissa, jotka ovat mielenkiintoista luettavaa:

Breastfeeding makes children smarter - Telegraph

A Randomized Breast-feeding Promotion Intervention Did Not Reduce Child Obesity in Belarus

"No significant intervention effects were observed on height, BMI, adiposity measures, or BP. The breast-feeding promotion intervention resulted in substantial increases in the duration and exclusivity of breast-feeding yet did not reduce measures of adiposity at age 6.5 y. Previous reports of protective effects against obesity may reflect uncontrolled bias caused by confounding and selection."

http://pediatrics.aappublications.org/content/121/3/e435.full.pdf

"On the basis of the largest randomized trial ever conducted in the area of human lactation, we found no evidence of risks or benefits of prolonged and exclusive breastfeeding for child and
maternal behavior."

Tämän tutkimuksen valossa siis imetyksen vaikutukset lapsen älykkyyteen ovat varsin kiistattomat. Samainen tutkimus ei kuitenkaan osoittanut todeksi imetyksen ylipainolta suojaavaa vaikutusta. Vaikutuksia käytökseen ei myöskään ilmennyt.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="pop";26920832]Ei se todella aina toimi, mutta täytyy myöntää että tässä asiassa se on huomattavan pieni osa kellä asia on näin. Tutkimukset arvelevat että n, 5% naisista ei pysty fyysisistä syistä täysimettämään, ja tästä viidestä prosentista 5% ei kykene ollenkaan imettämään.
Varteenotettavampaa onkin oikeasti katsoa niitä ympäristö, kulttuuri ja resurssitekijöitä (terveydenhuollonresurssit kuin äidin omat henkiset ja sosiaaliset resurssitkin) jotka huomattavasti useammin tekevät imetyksestä käytännössä yhtä mahdotonta kuin fyysinenkin este.[/QUOTE]

Onko nuo prosenttiluvut tosiaan noinkin isoja? Tätäkin palstaa kun lukee saa kyllä sen käsityksen, että puhutaan sellaisesta skaalasta, että tyyliin yksi miljoonasta ei pysty imettämään, mutta nuo luvuthan tarkoittavat sitä, että joka neljässadas äiti ei pysty imettämään ollenkaan.
 
"vieras"
Aika jännä.

Minä imetin esikoista pari kuukautta, kakkosta hiukan enemmän.
Ja jumalauta mä yritin. Seisten, istuen, puoli-istuen, maaten, päälläni...Maito LOPPUI. Mutta voi luoja minä Y R I T I N. Lapset siis kasvoivat korvikkeella.

Esikko on tällä hetkellä 13 vuotias, hän on koko päiväkoti-, esikoulu- ja kouluaikansa sairastanut yksi tai kaksi kertaa. Sairauden takia on viiden vuoden aikana ollut pois koulusta kokonaista 2 päivää.

Nuorimmainen on kolmevuotias. Ei ole elämänsä aikana sairastanut kuin yhden korvatulehduksen ja flun ssan.

Olen tästä kaikeasta äärimmäisen kiitollinen. Minulla on terveet lapset. Mitä muuta äiti voisi toivoa :).

Tuttuni taas...Imetti molempia lapsiaan todella pitkään. Molemmat ovat vauvasta asti sairastaneet niin paljon, että ei taitaisi kuusi mapillista riittää sairauskertomuksia. Korvatulehdusta, yskää, nuhaa, keuhkoputkentulehdusta kierteenä KOKO ajan.

Ovat ravanneet kyllästymiseen asti lastenlääkärillä. Kierre on jatkuvasti päällä molemmilla.

Asiasta appelsiiniin...Minua syyllistettiin tämän äidin toimesta aikoinaan kun en imettänyt ja "häneltä vaan maitoa ihan suihkuaa vaikka on hoikka ja pienirintainen."..


Ilman sarvia ja hampaita...Ainakaan VIELÄ tuo kutsumasi paska ei ole taannut meidän lasten totaalista pilallemenoa...tai toisaalta äidinmaito täysimettävän äidin lapsien terveyttä...:whistle:
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26920103]Virkistävää lukea tällaisessa ketjussa välillä asiallinen ja asiapitoinen kommentti, kiitos siitä!

Olet ilmeisesti imetystukihenkilö tai muuten asiaan perehtynyt? Osaisitko siis vastata, onko noissa aloittajan hurjissa väitteissä edes jotain pientä totuuden siementä? Tarkoitan esimerkiksi seuraavia blogista poimittuja perustelemattomia heittoja:

- "yksikin annos korviketta vahingoittaa vauvan herkkää suolistonukkaa"

- "Imetetyt lapset ovat keskimäärin korviketta saaneita älykkäämpiä ja kehittyvät nopeammin kongnitiivisilla, monesti myös motorisilla, alueilla."

- "seuraavien sairauksien riski on imetetyillä lapsilla korviketta saaneita pienempi: astma, multippeliskleroosi, nivelreuma, 1- ja 2-tyypin diabetes, leukemia, Hodgkinin tauti, Chronin tauti, keliakia, rintasyöpä, skitsofrenia, ateroskleroosi, korkea verenpaine, ei-hematologiset lapsuuden syövät ja haavainen paksusuolen tulehdus."

- "Imetys parantaa näköä, edistää hermoston ja aivojen kehitystä, pienentää kätkytkuoleman riskiä ja se on hyödyllistä leuan ja hampaiden kehitykselle."

- "Imetetyt sairastavat vähemmän ja lievemmin"

- "sanoisin korvikkeen olevan täyttä paskaa."

Itseäni asia ei sinänsä koske, koska lapseni ei koskaan ole korviketta saanut, mutta korvikkeella kasvavien vauvojen vanhempia ajatellen olisi mielestäni hyvä korjata mahdolliset väärät tiedot blogistin väittämissä. Tarkoitan siis, jos jollakin lukijalla olisi sattumalta ihan oikeaakin tietoa asiasta, esim. viitteitä tieteellisiin tutkimuksiin.[/QUOTE]

Kaikista muista olen lukenut ja useamman kerran mutta viimeistä lausetta en allekirjoita :) Ja ei, minulle ai ole antaa lähteitä kun en millään muista mutta esimerkiksi tuo imetys ja älykkyys uutisoitiin ihan vasta.
 

Yhteistyössä