tuli toisesta ketjusta mieleen.. luunapeista & tukistamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "Lily"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26871015]No, mielestäni myöskään lapsi ei saa pahoinpidellä toista lasta tai vanhempiaan/muita aikuisia. Jos iskee yhtäkkiä hampaat kiinni toiseen ihmiseen, niin eikö silloin saa väkivalloin ottaa irti? Esim. just nappaamalla tukasta kiinni, jolloin irrottaa otteen? Siinähän lapsi itse pahoinpitelee teidän termistön mukaan toista ihmistä, sekö on sitten vaan hyväksyttävää?[/QUOTE]

Purevan lapsen saa irti helpommallakin, napakka ote leukapielistä ja tadaa, leuat aukeavat.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26871277:
Purevan lapsen saa irti helpommallakin, napakka ote leukapielistä ja tadaa, leuat aukeavat.
Niinpä, täällä vaan tuo napakka ote on samantien rajua väkivaltaa ja vanhemmilta tyyliin lapset oikeutetusti huostaan... Ja jos lapsi oikeasti saa kunnon otteen, niin siinä saattaa unohtua tuo leukapielistä ottaminen ja silloin voi napata tukasta pienesti jolla sama vaikutus. Mutta jos vastaava tilanne tulee toistumaan niin yritän muistaa tuon napakan otteen leukapielistä :)
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
Kepsis
Mielestäsi on varmasti myös turhan idealistista olla hyväksymättä ihan vain pienenpientä vaimoon tai mieheen kohdistuvaa läppäystä. Taitaa olla suurin osa tämänkin maan asiantuntijoista sun mittapuun mukaan sinisilmäisiä hölmöjä. :D
Se on hyvä että sinä voit puhua "asiantuntijoiden" äänellä :LOL:

Tajuatko että väkivalta on viralliselta taholta erittäin tabu siinä mielessä että siitä ei haluta keskustella mitenkään lieventävissä määrin siksi ettei jouduta ristiriitaiseen tilanteeseen, kun viranomaisten on valvottava omalta osaltaan lain toteutumista ja ne ei voi itseään asettaa tilanteeseen missä ne nakertaa omaa oksaa altaan.

vai puhutko "asiantuntijoista" jotka on oman sanansa kautta asiantuntijoita? muutaman kirjan kirjoittaneita itsensä julistaneita ammattilaisia?

Mistä oikeastaan edes puhut?

Vanhemmalla on vastuu lapsen kehityksestä ja käytöksestä. Haluaisin sut nähdä tyynnyttelemässä aggressiivista 14-vuotiasta joka vetää sua pataan kun alat kertomaan tunteista ja toisten kunnioittamisesta.
 
idealismi on perseestä tässäkin asiassa, sitten kun on siinä tilanteessa missä tosiaan ollaan pahassa paikassa alkaa näkemään asioita vähän toisinkin.

sinisilmäiset puupäät on rasittavia myös tässä asiassa.
Mä olen siinä ns 'pahassa paikassa' lähes joka päivä työssäni ja en kyllä ole koskaan/ikinä/milloinkaan tarvinnut turvautua väkivaltaan lasta kohtaan. :)
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26870600:
Niin tai yksinkertaisesti vain otetaan tavara kädestä pois, ilman luunappeja, tukkapöllyjä ja satuttamisia?
Käsittääkseni tutkimuksien mukaan, ruumiillista kuritusta lapsena kokeneet käyttävät aikuisena selvästi enemmän itse väkivaltaa ongelmatilanteissa.
 
[QUOTE="vieras";26871286]Niinpä, täällä vaan tuo napakka ote on samantien rajua väkivaltaa ja vanhemmilta tyyliin lapset oikeutetusti huostaan... Ja jos lapsi oikeasti saa kunnon otteen, niin siinä saattaa unohtua tuo leukapielistä ottaminen ja silloin voi napata tukasta pienesti jolla sama vaikutus. Mutta jos vastaava tilanne tulee toistumaan niin yritän muistaa tuon napakan otteen leukapielistä :)[/QUOTE]

No mulla on roikkunut muutaman kerran käsivarressa lapsi hampaillaan ja kyllä, olen saanut hänet irti sillä napakalla otteella. :)
 
"..."
[QUOTE="...";26871302]Käsittääkseni tutkimuksien mukaan, ruumiillista kuritusta lapsena kokeneet käyttävät aikuisena selvästi enemmän itse väkivaltaa ongelmatilanteissa.[/QUOTE]

Tuli vastauksena väärään viestiin, mutta pointti siis se, että luunapeilla ja tukistamisilla sitä opettaa lapselle, että kun ei muuta keinoa enää keksi, niin on ihan ok vähän huitasta.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26871301:
Mä olen siinä ns 'pahassa paikassa' lähes joka päivä työssäni ja en kyllä ole koskaan/ikinä/milloinkaan tarvinnut turvautua väkivaltaan lasta kohtaan. :)
Se on miten tulkitaan väkivalta, tytsi tulkkaa sen kommenttien perusteella kaiken mikä on jotain "väkisin" tai toisen tahtoa vastaan tekemistä fyysisesti. ainakin siltä se on vaikuttanut noiden kommenttien perusteella.

Minulla on itseasiassa hyvä kaveri joka on nimenomaan kasvatusalan ammattilainen, ja se joutuu hyvin usein työssään tekemisiin väkivaltaisten lapsien kanssa.

Jos pelkkä puhe olisi "aseena" niin olisi aika moni alalla työskentelevä jo joutunut sairaseläkkeelle.
 
Se on miten tulkitaan väkivalta, tytsi tulkkaa sen kommenttien perusteella kaiken mikä on jotain "väkisin" tai toisen tahtoa vastaan tekemistä fyysisesti. ainakin siltä se on vaikuttanut noiden kommenttien perusteella.

Minulla on itseasiassa hyvä kaveri joka on nimenomaan kasvatusalan ammattilainen, ja se joutuu hyvin usein työssään tekemisiin väkivaltaisten lapsien kanssa.

Jos pelkkä puhe olisi "aseena" niin olisi aika moni alalla työskentelevä jo joutunut sairaseläkkeelle.
No mutta Tytsi ei luultavasti ole työskennellyt sellaisessa paikassa missä voi kohdata väkivaltaa. Minä itse en osaa nähdä fyysistä rajoittamista väkivaltana, tosin minun työpaikallani ei käytetäkään esim niitä mattoja yms lapsen rauhoittamiseen. Holding on erittäin toimiva, kunhan sen tekee oikein.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;26871371:
Mä väitän, että lapsi jota kuritetaan ruumiillisesti oppii hyvin pian käyttämään samanlaista "ongelmanratkaisua".
Kyllä, jos ruumiillinen kuritus on kohtuutonta. Minä taas väitän, että jos pysytään tukkapöllyssä (ei mitään repimistä, vaan pieni ote hiuksista joka hetkellisesti pysäyttää), joka tulee vain äärimmäisessä tilanteessa eikä muita kuritusmuotoja käytetä, ei lapsi opi käyttämään minkäänlaista väkivaltaa ongelmanratkaisuna.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26871343:
No mutta Tytsi ei luultavasti ole työskennellyt sellaisessa paikassa missä voi kohdata väkivaltaa. Minä itse en osaa nähdä fyysistä rajoittamista väkivaltana, tosin minun työpaikallani ei käytetäkään esim niitä mattoja yms lapsen rauhoittamiseen. Holding on erittäin toimiva, kunhan sen tekee oikein.
no tämäpä onkin se pointti. on helppo olla idealistinen kun ei ole tarvinnut olla koskaan tilanteessa missä on pakko rauhoittaa tilanne voimakeinoin. silloin on helppo myös väittää että kaikenlainen kajoaminen on väkivaltaa kun siinä "ojennetaan" tai käytetään voimakeinoja.
 
Minä en kannata lapsen kurittamista tai rankaisemista fyysisellä väkivallalla, uskon että se on aina tarpeetonta ja haitallista. Sen sijaan lasta voi ja välillä täytyykin rajoittaa fyysisesti mikä on täysin eri asia. Esim jos lapsi satuttaa toista tai on itse vaarassa, häntä saa estää esimerkiksi pitämällä paikallaan tai siirtämällä pois toisen kimpusta. Luunapit ja tukistus eivät tähänkään tarkoitukseen ole mielestäni hyväksyttäviä.

Jäin itsekin miettimään mitä mieltä kurituksen puolustajat olisivat jos aikuista mutta lapsen tasolla olevaa tukistaisi tai antaisi luunapin. Itse teen töitä dementoituneiden parissa ja yksikin mummo inhoaa kaikkia hoitotoimenpiteitä, koska ei enää ymmärrä niiden tarpeellisuutta ja pakollisuutta. Hän läimii ja nipistelee ja heittelee tekareillaan aina kun täytyy vaikka vaippa vaiihtaa. Olisiko hyväksyttävää aiheuttaa hänelle fyysistä kipua, jos ei muuten saa toimintaa loppumaan? Itse olen sitä mieltä että ei, sen sijaan ranteista on usein pakko pitää väkisin kiinni oman turvallisuuden vuoksi, mikä taas on hyväksyttävää. Niin lapsen kuin vanhuksenkin kohdalla. Minua ei ole koskaan kuritettu fyysisesti ja ihan normaali hyväkäytöksinen lapsi olin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26871186]"Toivo, irrota kuristusote Tarmosta, niin mami antaa tarran. Kuudesta tarrasta tuli se kiva kirjastoreissu, muistatko? Irrotathan kulta kohta, Tarmo sinertää jo."[/QUOTE]

Just tollaistahan se nykyään on! Sitten ihmetellään kun potkivat mummoja :(
 
"vieras"
Mielestäni lapsen fyysinen rajoittaminen esm.holding-otteella sitä vaativassa tilanteessa on hyväksyttävää. En kuitenkaan näe missä tilanteissa tukkapöllö ja luunappi olisi tarpeellisia. Mielestäni paljon tehokkaampia keinoja ovat muun muassa jäähy ja sen jälkeen keskustelu, jonkun tärkeän tavaran takavarikoiminen, dvd:n katsomiskielto tai isomman lapsen kanssa/nuoren kanssa kotiaresti. Olen itse lapsena saanut joskus sekä tukkapöllöä että luunappia ja en ole siitä vanhemmilleni katkera. Siitä huolimatta en näe tarpeelliseksi kummankaan käyttöä.
 
[QUOTE="vieras";26871267]No minä taas uskon, että suurin osa vanhemmista hyväksyy kuritusmuotona pienen luunapin tai tukkapöllyn ja niitä käyttääkin, mutta pahempia keinoja taas ei. Pahemmilla keinoilla tarkoitan hakkaamista, tukasta rajusti repimistä, heittämistä seinään ja muuta selkeästi raakaa väkivaltaa. Ja tuo tukkapöllykin, mitä varmasti suurin osa vanhemmista joskus joutuu antamaan, annetaan vasta ääritapauksissa, eikä ensimmäisenä kurituskeinona.[/QUOTE]

Ei se ole uskonasia. Sitä on ihan tutkittu, kuinka moni sen hyväksyy. Prosenttiosuudet oli muistaakseni 60 ja 40, en muista kumpaa edusti tuo enemmistö.
 
[QUOTE="vieras";26871273]Jos mies tai vaimo puree/potkii/lyö/yrittää satuttaa toista ihmistä niin ihan varmasti hyväksyn läppäisyn.[/QUOTE]

Mitä tekemistä sillä on ruumiillisen kurituksen kanssa? Ruumiilliseen kuritukseen tuskin lasketaan itsepuolustus.
 
"vieras"
Ei se ole uskonasia. Sitä on ihan tutkittu, kuinka moni sen hyväksyy. Prosenttiosuudet oli muistaakseni 60 ja 40, en muista kumpaa edusti tuo enemmistö.
Ihan varmasti joo, mutta sellaista tutkimusta ei ole vielä, että hyväksytkö lievän ruumiillisen kurituksen. Jos kysytään yleisesti ruumiillista kuritusta niin minäkin laittaisin ruksin kohtaan en hyväksy, jos se sisältää esim. hakkaamista. Että turha näistä tilastoista on tässä vääntää, kun tarkempaa tilastotietoa ei ole.
 
Kepsis vajoaa kommenteissaan nyt TODELLA alas. :O Ihanko totta sinun maailmassasi yläasteikäiseen nuoreen käytetään ruumiillista kuritusta? Mä väitän, että jossain on mennyt todella pahasti pieleen, jos sen ikäisen kohdalla sellaista pitää edes miettiä. Suurin osa ruumiillisesta kurituksesta kohdistuu alle kouluikäisiin ja ala-asteikäisiin lapsiin. Nuoret osaa jo jo puolustaa itseään ja satuttaa takaisin. En olisi uskonut, että SINÄ hyväksyt ruumiillisen kurittamisen. Nykyaikana, jolloin kukaan sivistynyt ihminen (maallikko tai ammattikasvattaja) ei kehtaisi sellaista julkisesti puolustaa. Sille ei ole mitään loogista perustelua olemassa.
 
Kepsis
Kepsis vajoaa kommenteissaan nyt TODELLA alas. :O Ihanko totta sinun maailmassasi yläasteikäiseen nuoreen käytetään ruumiillista kuritusta? Mä väitän, että jossain on mennyt todella pahasti pieleen, jos sen ikäisen kohdalla sellaista pitää edes miettiä. Suurin osa ruumiillisesta kurituksesta kohdistuu alle kouluikäisiin ja ala-asteikäisiin lapsiin. Nuoret osaa jo jo puolustaa itseään ja satuttaa takaisin. En olisi uskonut, että SINÄ hyväksyt ruumiillisen kurittamisen. Nykyaikana, jolloin kukaan sivistynyt ihminen (maallikko tai ammattikasvattaja) ei kehtaisi sellaista julkisesti puolustaa. Sille ei ole mitään loogista perustelua olemassa.
:LOL: sulle ei vissiin koulukoti tosissaan ole tuttu asia :D uskomatonta lintukoto elämää sä elät pääsi sisällä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="vieras";26871862]No joku kysyi, hyväksynkö läppäisyn ja minä vastasin, että noissa tilanteissa totta helvetissä. Täällä lasketaan ruumiilliseen kuritukseen sekin, että laitat lapselle väkisin sukkahousut jalkaan.[/QUOTE]
Mun mielestä se lasketaan vaan siinä tapauksessa että sukkahousujen pukeminen väkisin on rangaistus jostain. Jos ne on pakko siinä tilanteessa pukee niin täytyyhän ne sitten pukee suosiolla tai ilman. Mutta läpsiminen ei oikein ole toimiva ratkaisu mihinkään.
 
"vieras"
Jäin itsekin miettimään mitä mieltä kurituksen puolustajat olisivat jos aikuista mutta lapsen tasolla olevaa tukistaisi tai antaisi luunapin. Itse teen töitä dementoituneiden parissa ja yksikin mummo inhoaa kaikkia hoitotoimenpiteitä, koska ei enää ymmärrä niiden tarpeellisuutta ja pakollisuutta. Hän läimii ja nipistelee ja heittelee tekareillaan aina kun täytyy vaikka vaippa vaiihtaa. Olisiko hyväksyttävää aiheuttaa hänelle fyysistä kipua, jos ei muuten saa toimintaa loppumaan? Itse olen sitä mieltä että ei, sen sijaan ranteista on usein pakko pitää väkisin kiinni oman turvallisuuden vuoksi, mikä taas on hyväksyttävää. Niin lapsen kuin vanhuksenkin kohdalla. Minua ei ole koskaan kuritettu fyysisesti ja ihan normaali hyväkäytöksinen lapsi olin.
Tähän sanon samaa, kuin joku vertasi lapsen ja lapsen tasolle jääneen aikuisen ruumiillista kuritusta; ei voi verrata. Terve lapsi OPPII käyttäytymään oikein kasvatuksen ansiosta. Dementoitunut ei tiedä tekevänsä väärin sen "kurituksen" jälkeenkään vaan jatkaa, jatkaa ja jatkaa, koska on dementoitunut. Samaten kuin se 5-vuotiaan tasolle jäänyt; ei tule oppimaan vaikka kuinka mäiskitään pitkin seiniä. Eli näitä tällaisia vertauksia on turha tänne viljellä, ei lapsi ole henkisesti mitenkään jälkeenjäänyt tai muistisairas, lapsi on terveet aivot omaava, oppimiskykyinen yksilö.
 
"vieras"
Kepsis vajoaa kommenteissaan nyt TODELLA alas. :O Ihanko totta sinun maailmassasi yläasteikäiseen nuoreen käytetään ruumiillista kuritusta? Mä väitän, että jossain on mennyt todella pahasti pieleen, jos sen ikäisen kohdalla sellaista pitää edes miettiä. Suurin osa ruumiillisesta kurituksesta kohdistuu alle kouluikäisiin ja ala-asteikäisiin lapsiin. Nuoret osaa jo jo puolustaa itseään ja satuttaa takaisin. En olisi uskonut, että SINÄ hyväksyt ruumiillisen kurittamisen. Nykyaikana, jolloin kukaan sivistynyt ihminen (maallikko tai ammattikasvattaja) ei kehtaisi sellaista julkisesti puolustaa. Sille ei ole mitään loogista perustelua olemassa.
Voi hyvänen aika, voiko noin naiiveja ollakaan? En kutsuis sinuna kyllä ketään sivistymättömäksi... :LOL:
 

Yhteistyössä