Miten saa helpoiten ylemmän korkeakoulututkinnon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miriam-92
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miriam-92

Vieras
Toki ihmisillä on erilaiset kiinnostukset ja erilaiset lahjat, mutta mitkä tavat olisi helpoimpia saada ylempi korkeakoulututkinto. Ylemmän korkeakoulututkinnon voi toki saada AMK:kin kautta, mutta luulisin, että helpompaa se kokonaisuutena olis maisteritutkinnon kautta...

Itte oon aina aatellut, että ainakin kauppakorkeesta olis suht helppoa saada. Kurssit kivoja ja kevyitä ja lopputyön vaatimukset aika alhaiset. Toinen on kasvatustiede, sanotaan että aika helppoa löpinää vaan ja opintopisteitä irtoaa helposti.

Sitten jollekkin voi joku matematiikka olla helppo, mutta vaatinee sitten suuren lahjakkuuden, muuten on työn ja tuskan takana. Oikeustiede vaati todella paljon lukemista (tosin jos on ahkera, niin pärjää vähemmällä älylläkin.)

Itselle ylempi korkeakoulututkinto on tähtäimessä, mutta olen todennut, ettei mikään ala erityisesti kiinnosta. Joten itse tutkinto ja jonkinlaiset työmahdollisuudet olisivat tärkeässä asemassa. Ja se, että opiskelu olis suht. kevyttä. Olen jo sisällä yliopistossa (matemaattis-luonnontieteellinen tdk) mutta aion ekan vuoden maistella eli alojen kursseja ja pohdiskella sitten tarkemmin suuntatumista ja ensi kesän pääsykokeita...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26816211:
Tuolla asenteella et (toivottavasti!) valmistu yhtään mistään. Enkä ole tästä edes pahoillani.

Mitä pahaa siinä on? Monen asenne on se, että ei edes haaveile ylemmästä korkeakoulututkinnosta, joten mitäs pahaa siitä on että yrittää saavuttaa sen itselleen helpompaa tietä.

Ei kai tarkoitus ole aina mennä sieltä, mistä aita on korkein. Tai pitäisikö opiskella alaa jolle ei ole taipumuksia jne...

Itse olen aina koulut käynyt hyvin ja tulen varmasti tekemään saman yliopisto-opinnoissani. Ja jos joku tietty ala oikeesti kiinnostais todella paljon, en tosiaan pohtis tämmösiä. Mutta kun tuntuu, että melkein kaikki on aika samalla viivalla.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;26816238:
Miks pitää olla ylempi korkeakoulututkinto jos alalla ei oo väliä vaan helppoudella? Eiks sen pitäs mennä niinkun kykyjen ja kiinnostusten mukaan?

Ylempi korkeakoulututkinto antaa parhaat mahdollisuudet saada suht. mielekästä työtä. Toki sitä mielekästä työtä voi muutenkin saada, mutta omalta kohdalta uskoisin mahdollisuuksien olevan pienempiä.

Omat kyvyt ja lahjat ovat sitä tasoa, että yliopisto on varmasti oikea paikka. Ainakin jos ala on edes suhteellisen sopiva. Järjetön pänttäys ei mulle sovi, joten esim. oikiksen kyllä unohdan. En näe siinä itselleni mitään sopivaa.

Olen DI enkä kokenut koulutusta kevyeksi. Matematiikka oli kouluaikana minulle suhteellisen helppoa, mutta johan alkoi pänttäminen ja tehtävien vääntö kun aloitin korkeakoulussa. Kannattaa asennoitua niin, että kaikki ei ehkä olekaan kevyttä ja helppoa.

Helpoksi opinnot tekee riittävä motivaatio ja kiinnostus aiheeseen. :heart:

Niin tekee, mutta itseä alkaa kiinnostaa melkein mikä vaan kuhan pääsen vauhtiin. No, kenties mä sitten meen kauppakorkeakouluun. Uskoisin, että se on suhteellisen kevyttä. Uskomukseni perustuu tuntemieni opiskelijoiden juttuihin ja aika moni kauppislainenkin on todennut, että laitos ei oo kovimmasta päästä. Ja miksi ees pitäisi olla, jos kuitenkin oleelliset asiat on mukana?

[QUOTE="ap";26816279]Niin tekee, mutta itseä alkaa kiinnostaa melkein mikä vaan kuhan pääsen vauhtiin. No, kenties mä sitten meen kauppakorkeakouluun. Uskoisin, että se on suhteellisen kevyttä. Uskomukseni perustuu tuntemieni opiskelijoiden juttuihin ja aika moni kauppislainenkin on todennut, että laitos ei oo kovimmasta päästä. Ja miksi ees pitäisi olla, jos kuitenkin oleelliset asiat on mukana?[/QUOTE]

Ei sinne niin vaan mennä.

[QUOTE="ap";26816266]Ylempi korkeakoulututkinto antaa parhaat mahdollisuudet saada suht. mielekästä työtä. Toki sitä mielekästä työtä voi muutenkin saada, mutta omalta kohdalta uskoisin mahdollisuuksien olevan pienempiä.

Omat kyvyt ja lahjat ovat sitä tasoa, että yliopisto on varmasti oikea paikka. Ainakin jos ala on edes suhteellisen sopiva. Järjetön pänttäys ei mulle sovi, joten esim. oikiksen kyllä unohdan. En näe siinä itselleni mitään sopivaa.[/QUOTE]

Miten ei-mieluisalla koulutuksella voisi saada mieluisaa työtä? Eihän se nyt niin mene, että otat jonkun vähiten epämiellyttävän koulutuksen ja sitten aukeaa kaikki maailman työpaikat kertaheitolla, josta voi sitten valita mukavimman. Jos siis sinua ei kiinnosta oikein mikään, miten kuvittelet, että ne työtkään valitsemallasi alalla voi kiinnostaa?

Olen DI enkä kokenut koulutusta kevyeksi. Matematiikka oli kouluaikana minulle suhteellisen helppoa, mutta johan alkoi pänttäminen ja tehtävien vääntö kun aloitin korkeakoulussa. Kannattaa asennoitua niin, että kaikki ei ehkä olekaan kevyttä ja helppoa.

Voin vakuuttaa, että DI:n tutkinnon hommaaminen on sieltä raskaammasta päästä. Siellä kun ei riitä pelkkä höpötekstin lukeminen. Toisaalta lahjakkuuserot on suuria. Moni matemaattisesti lahjakas (yleensä mies) voi tuolla pärjätä aika helpolla, mutta ei ikipäivänä selvityisi humanistisen tiedekunnan kirjakasoista. Toisaalta moni humanisti jäisi nalkkiin jo ensimmäisiin integraalifunktioiden piikkilankoihin.

Itse olen sellainen harvinainen tapaus, että opiskelin ensin humanistisessa tiedekunnassa ja sitten vaihdoin tekniseen korkeakouluun. Hyvin erilaista se opiskelu oli näissä paikoissa. Toisessa tehtiin laskareita ja labratöitä, toisessa vaan luettiin. Hyvin paljon lahjoista ja persoonasta kyse, kummassa on helpompaa. Itse olin välimallin vitsi ja saamaton nahjus, joten kumpikin oli hankalaa :) Silti dippainssin paperit käteen sain hiukan ennen kuin täytin 30v.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26816292:
Oletko aivan vakuuttunut tästä?

Olen, mutta en ala sitä enempää perustelemaan. Moista tuskin kannattaa pohdiskella kun jo on yliopistossa sisällä. Jos siinä tilanteessa ajattelee, että "ei musta oo tähän, olen ihan luuseri", niin varmasti tämä ajatus toteutuukin.

[QUOTE="ap";26816266]Ylempi korkeakoulututkinto antaa parhaat mahdollisuudet saada suht. mielekästä työtä. Toki sitä mielekästä työtä voi muutenkin saada, mutta omalta kohdalta uskoisin mahdollisuuksien olevan pienempiä.

Omat kyvyt ja lahjat ovat sitä tasoa, että yliopisto on varmasti oikea paikka. Ainakin jos ala on edes suhteellisen sopiva. Järjetön pänttäys ei mulle sovi, joten esim. oikiksen kyllä unohdan. En näe siinä itselleni mitään sopivaa.[/QUOTE]

Ensinnäkin: korkeakoulu voi myös haitata, jos tuleva mieliammatti on sellainen että vähemmälläkin koulutuksella pärjää. Esim ihan turhaan hakisit vaikkapa lastenohjaajan paikkaa maisterinpapereilla - katsotaan jo hakuvaiheessa että vähäinen kokemusperäinen opiskelu ja laajempi teoriapohja on miinusta, sekä tietysti se että maistereille pitäisi maksaa enemmän kuin amiksen tai amkin käyneelle.

Toisekseen: oikiksessa ei pääse pelkästään järjettömällä pänttäyksellä, kuten jossain aiemmin esitit. Tärkeintä on osata soveltaa lakia. Jokainen osaa lukea lakikirjaa ja jopa opetella ulkoa pätkiä. Tärkeintä on ongelmanratkaisukyky, logiikka. Mikään muistikapasiteetti ei sen heikkoutta paikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26816298:
Miten ei-mieluisalla koulutuksella voisi saada mieluisaa työtä? Eihän se nyt niin mene, että otat jonkun vähiten epämiellyttävän koulutuksen ja sitten aukeaa kaikki maailman työpaikat kertaheitolla, josta voi sitten valita mukavimman. Jos siis sinua ei kiinnosta oikein mikään, miten kuvittelet, että ne työtkään valitsemallasi alalla voi kiinnostaa?

Kuten sanoin, mua alkaa kyllä kiinnostamaan hiukankin sopiva ala, kunhan pääsen vauhtiin. Ei mua lukiossakaan mikään aine kauheesti alunperin kiinnostanut, mutta siitä huolimatta sain hyviä arvosanoja ja kirjoitin hyvät paperit.

[QUOTE="ap";26816336]Olen, mutta en ala sitä enempää perustelemaan. Moista tuskin kannattaa pohdiskella kun jo on yliopistossa sisällä. Jos siinä tilanteessa ajattelee, että "ei musta oo tähän, olen ihan luuseri", niin varmasti tämä ajatus toteutuukin.[/QUOTE]

Jos pidät sisäänpääsyä kriteerinä sille, että yliopisto-opiskelu vastaa kykyjäsi ja taipumuksiasi, niin mahdatkohan huomioida sen, että sisäänpäässeistä aikamoisen moni ei valmistu milloinkaan? Tämä on tietysti alariippuvainen juttu, mutta esim. omalla alallani yli puolet sisäänpäässeistä hyytyy matkan varrelle.

[QUOTE="vieras";26816341]Ensinnäkin: korkeakoulu voi myös haitata, jos tuleva mieliammatti on sellainen että vähemmälläkin koulutuksella pärjää. Esim ihan turhaan hakisit vaikkapa lastenohjaajan paikkaa maisterinpapereilla - katsotaan jo hakuvaiheessa että vähäinen kokemusperäinen opiskelu ja laajempi teoriapohja on miinusta, sekä tietysti se että maistereille pitäisi maksaa enemmän kuin amiksen tai amkin käyneelle.

Toisekseen: oikiksessa ei pääse pelkästään järjettömällä pänttäyksellä, kuten jossain aiemmin esitit. Tärkeintä on osata soveltaa lakia. Jokainen osaa lukea lakikirjaa ja jopa opetella ulkoa pätkiä. Tärkeintä on ongelmanratkaisukyky, logiikka. Mikään muistikapasiteetti ei sen heikkoutta paikkaa.[/QUOTE]

Ensimmäiseen: ihan totta, mutta itseä kyllä kiinnostaa eniten juuri sellaiset työt joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

Ja oikikseen... Juu ei ollut tarkoitus niputtaa oikiksen opiskelijoita pänttäyskoneiksi, jotka pärjäävät vain muistilla. Työelämässä viimeistään tuo ongelmanratkaisukyky on varmasti ratkaisevimmassa roolissa. Kenties minun mielikuva perustuu erääseen tuntemaani naishenkilöön, jota en voi parhaalla tahdollakaan kuvata älykkääksi. Hän opiskeli oikiksessa, johon oli päässyt sanoinkuvaamattomalla pänttäyksellä. Hänen myöhemmistä kuvioista en tiedä. Kenties myös mielikuvani hänestä oli väärä... vaikea sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26816374:
Jos pidät sisäänpääsyä kriteerinä sille, että yliopisto-opiskelu vastaa kykyjäsi ja taipumuksiasi, niin mahdatkohan huomioida sen, että sisäänpäässeistä aikamoisen moni ei valmistu milloinkaan? Tämä on tietysti alariippuvainen juttu, mutta esim. omalla alallani yli puolet sisäänpäässeistä hyytyy matkan varrelle.

Voisitkohan kertoa mikä se tämmöinen ala on? Ja ehkäpä aika moni noista sisäänpäässeistä vaan vaihtaa mieluisampaan, parempaan, joten ei kai siinä ole hyytymisestä kyse.

[QUOTE="ap";26816352]Kuten sanoin, mua alkaa kyllä kiinnostamaan hiukankin sopiva ala, kunhan pääsen vauhtiin. Ei mua lukiossakaan mikään aine kauheesti alunperin kiinnostanut, mutta siitä huolimatta sain hyviä arvosanoja ja kirjoitin hyvät paperit.[/QUOTE]

No menestys ja mielekkyys eivät ole sama asia. Jos todellakin tällä hetkellä mietit ainoastaan mistä saa helpoimmalla minkä tahansa ylemmän korkeakoulututkinnon sen sijaan, että miettisit, mikä ala sinua ihan oikeasti kiinnostaisi ja millaisia työllistymismahdollisuuksia milläkin alalla on, olen kyllä melko varma, ettet tuolla taktiikalla valmistuttuasi löydä myöskään sitä oikeasti mielekästä työpaikkaa.

Itse puhuit tuolla, ettet halua mennä sieltä mistä aita on korkein. Minusta tuo ajatusmallisi juuri on sitä. Helpompihan se olisi suunnitella sitä elämää vähän pidemmälle ja tehdä ratkaisut niiden omien toiveiden ja unelmien mukaan, kuin tehdä jotain "helppoa", mikä ei välttämättä johda ollenkaan toivottuun lopputulokseen.

Itselläni oli tänä keväänä pääaineen valinta edessä. Kun katsoi opintosuorituksiani, olisi ollut ihan selkeästi huomattavissa, että minun olisi pitänyt ottaa pääaineekseni x. Kuitenkin pääaineessa x en katsonut olevan mitään mielenkiintoista minulle eikä se myöskään tarjoaisi sellaisia työllistymismahdollisuuksia, kuin pääaineekseni valitsemani y. Eli otin pääaineekseni y:n, koska se on mielenkiintoista ja sieltä saan itseäni kiinnostavammat työt, siitä huolimatta, että opintorekisteri osoitti taitojeni ja kykyjeni olevan muka pääaineessa x.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="Teuvo";26816392]Voisitkohan kertoa mikä se tämmöinen ala on? Ja ehkäpä aika moni noista sisäänpäässeistä vaan vaihtaa mieluisampaan, parempaan, joten ei kai siinä ole hyytymisestä kyse.[/QUOTE]

Esim. tietotekniikka on sellainen, että moni hyytyy jo alussa. Olen itse opiskellut kyseistä alaa ja ensimmäisen puolen vuoden aikana päitä tippui tiuhaan.

Ja taas sitä halutaan mennä veronmaksajien rahoilla opiskelemaan höpöhöpö-tutkintoa ja sitten vielä lusmuillaan se 8 vuotta siellä. Sitten kun päästään pois niin saadaan kovaa palkkaa ei-mistään.

Liiallinen koulutus on tämän yhteiskunnan syöpä. Joka helkkarin naapurin Tiinan pitää hommata joku höpöhöpö-tutkinto, jolla ei tee mitään työpaikalla. Mitä ny tärkeilee.

Lue iitse vaikka viisaustohtoriksi mutta tekisit sen omilla rahoillas, niin en mä valittais. mutta se vituttaa että mä maksan ensin höpöhöpöopiskelujen kulut ja sitten vielä joku tommonen tulee duuniin vittuilemaan ja saa siitä vielä isoa palkkaa vaikka ei tajua perusasioista hölkäsen pöläystä.

[QUOTE="Teuvo";26816392]Voisitkohan kertoa mikä se tämmöinen ala on? Ja ehkäpä aika moni noista sisäänpäässeistä vaan vaihtaa mieluisampaan, parempaan, joten ei kai siinä ole hyytymisestä kyse.[/QUOTE]

Yhteiskuntatieteistä on kyse, mutta tarkempaa oppiainetta en aio tässä(kään) keskustelussa kertoa. Ehkä opetus ja ohjaus sitten ovat niin kehnoa, mutta tosiaankin alle puolet valintakiintiön pääluvusta valmistuu vuosittain. Varmasti vuotoa tapahtuu muualle, mutta toisaalta tulee meillekin pääsykokeen ohi (erillisvalinnan kautta) opiskelijoita.

Jatko-opiskelijoiden kohdalla tuo suhdeluku on niin karsea, että laitoksella on oikeasti syytä hävetä.