Ruokakuvaketju

Kebabliha on helppoa tehdä itse.
2 kg paistijauhelihaa 90g aromaattia 1/2dl mustapippurirouhetta
uuni 120 astetta ja 5-6h
sekoita mausteet jauhelihaan ja tee jauhelihasta tankoja paksuus n.5cm kääri folioon tosi tiiviiseen rullaan. Paista ja siivuta ohueksi maku paranee vaan kun lämmität siivut pannulla.

Viimeksi muokattu:
mä tein kebablihan näin:
1,5kg jauhelihaa (siinä tais olla 400g nautasikaa, tosi rasvasta sellasta ja loput naudan jauhelihaa)

n.70g aromattia
mustapippuria ja chiliä,habaneroa tms.

sit vaivasin taikinaa sellaset puolituntia ja lopulta vaivataan niin, et saadaan ilmat taikinasta pois. Tehosekoittimeen voi laittaa vaihtoehtoisesti ja antaa pyöriä siellä n.15min.

Sen jälkeen olen muotoillut pötkylän(n.kyynärvarren mittaisen) ja käärinyt sen tiukasti tuplafolioon. Paistaminen tapahtuu 100 asteessa ja kestää n.4-5 tuntia. Paistamisen jälkeen annetaan vetäytyä ja olen yleensä laittanut jääkaappiin jäähtymään, niin on helpompi leikata. Siivuja olen leikannut fileerausveitsellä, sillä saa hyvää ja siivyja olen käyttänyt hiukan öljytyllä paistinpannulla.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"..."
siis pidetäänkö jossain juhlien lisäksi synttäriaamiaiset? ei ihme että on 2tyypin diabetesta jo lapsilla jos herkkujen lisäks syödään aamulla ähky karjalanpiirakasta ja pekonista

"vieras"
[QUOTE="...";26797173]siis pidetäänkö jossain juhlien lisäksi synttäriaamiaiset? ei ihme että on 2tyypin diabetesta jo lapsilla jos herkkujen lisäks syödään aamulla ähky karjalanpiirakasta ja pekonista[/QUOTE]

Niin ja ne synttärit vietetään kyllä ihan vain kerran vuoteen.

"MiMeira"
[QUOTE="...";26797173]siis pidetäänkö jossain juhlien lisäksi synttäriaamiaiset? ei ihme että on 2tyypin diabetesta jo lapsilla jos herkkujen lisäks syödään aamulla ähky karjalanpiirakasta ja pekonista[/QUOTE]

Hirveetä! Ihan kamalaa! Että ihan karjalanpiirakkaa aamupalaksi! Mieletöntä!

"..."
[QUOTE="MiMeira";26797207]Hirveetä! Ihan kamalaa! Että ihan karjalanpiirakkaa aamupalaksi! Mieletöntä![/QUOTE]

no näytti siellä olevan leipiä täytteineen, patonkeja, kananmunia ja paljon muutakin. ja jos lapsi ottaa niitä kaikkea niin on se kyllä vähän liikaa!

Hirveetä, kauheeta!
Ja nelihenkisessä perheessä niitä päiviä saattaa olla jopa neljä vuodessa!
Ei siinä jääkään kuin 361 päivää vuodessa aikaa syödä terveellisesti. Eihän se MITENKÄÄN voi riittää! Kaikki on menetetty!

:LOL:

Carnival

Voi että. Kyllä siitä diabetes tulee, jos kerran vuodessa syö karjalanpiirakkaa aamupalaksi. Koska sehän on ihan tunnettu asia, että karjalanpiirakka ja pekoni aiheuttavat diabeteksen aamupalalla, kun taas välipalalla piirakat ovat ihan ok ja pekoniakin voi syödä carbonarassa huoletta. Mutta aamiaisella, voivoivoi, se on kauhiaa. :xmas:

[QUOTE="...";26797218]no näytti siellä olevan leipiä täytteineen, patonkeja, kananmunia ja paljon muutakin. ja jos lapsi ottaa niitä kaikkea niin on se kyllä vähän liikaa![/QUOTE]

Syötkö sinä seisovasta pöydästä KAIKKEA mitä tarjolla on?
Minä en ikinä edes kotiaamiaisella... ja usiemmiten en muillakaan ateroilla.

:D

"..."
Syötkö sinä seisovasta pöydästä KAIKKEA mitä tarjolla on?
Minä en ikinä edes kotiaamiaisella... ja usiemmiten en muillakaan ateroilla.

:D
no minkätakia laittaa esille noin paljon sitten? kyllä lapset ottaisivat ainakin vaikka kaikkea, he kun syövät silmillään. ehkä mä kuitenki kirjotinki vaa vihjeeks, että ompas hulppea aamiainen synttäreiden takia. kun synttäreillä muutenkin herkutellaan. musta vaan liika törsäys ja laittaminen on liikaa. hukkaan menee ruokaa tai sitten lapsista tulee porsaita, jompikumpi.

Keittiönoita
Meillä on jo useamman vuoden ajan ollut tapana pitää tietyt juhlat sunnuntaibrunssin merkeissä. Ihan vaan siksi, että se on viikossa sellainen ajankohta, johon kaikkien aikataulut yleensä sopivat.

"vieras"
[QUOTE="...";26797265]no minkätakia laittaa esille noin paljon sitten? kyllä lapset ottaisivat ainakin vaikka kaikkea, he kun syövät silmillään. ehkä mä kuitenki kirjotinki vaa vihjeeks, että ompas hulppea aamiainen synttäreiden takia. kun synttäreillä muutenkin herkutellaan. musta vaan liika törsäys ja laittaminen on liikaa. hukkaan menee ruokaa tai sitten lapsista tulee porsaita, jompikumpi.[/QUOTE]

Jos vaikka lapsi tykkää erityisesti karjalanpiirakoita, sisarus kananmunasta ja äiti ja isä patongista? Miksi ei saisi laittaa kaikille jotain erityisen hyvää esille? En ymmärrä. Ihana aamiaispöytä ja heti valitetaan. Miten toimit hotellissa, jossa on erittäin runsas aamiainen papuineen, kokkeileineen, muroineen, puuroineen jne., mitä ap:n pöydässä ei edes ollut? Peität lasten silmät?

• Tykkää
[QUOTE="...";26797265]no minkätakia laittaa esille noin paljon sitten? kyllä lapset ottaisivat ainakin vaikka kaikkea, he kun syövät silmillään. ehkä mä kuitenki kirjotinki vaa vihjeeks, että ompas hulppea aamiainen synttäreiden takia. kun synttäreillä muutenkin herkutellaan. musta vaan liika törsäys ja laittaminen on liikaa. hukkaan menee ruokaa tai sitten lapsista tulee porsaita, jompikumpi.[/QUOTE]

Meillä ei ole onnistunut mikään noista.
Tosin palstan mukaan tietenkin kaikki ne lapsista, jotka eivät ole "anorektikkoja, koska suurperheessä ei kertakaikkiaan riitä ruoka kaikille", ovat "hirveitä porsaita".

Todellisuudessa lapset oppivat valitsemaan. Omat täytteet aamiassämppäreihin, omat lisukkeet pääruokaan (jota kaikki aina maistavat) jne.
Se oppimiskokemus on osa kasvamista.

Jos äiti/isä/joku muu valitsee kaiken syötävän aikuisuuteen asti, niin odotettavissa ongelmia sitten kun pitäisi itse itsensä ja kehonsa tuntea.

:)

Keittiönoita
Mä en nähnyt siinä kuvassa mitään, mikä ei olisi säilynyt jääkaapissa ja mitä ei olisi voinut syödä iltapalaksi tai vaikkapa vielä seuraavana aamuna. Eihän se ole tarkoituskaan, että koko pöytä vedetään kerralla puhtaaksi.

• Tykkää
"..."
Meillä ei ole onnistunut mikään noista.
Tosin palstan mukaan tietenkin kaikki ne lapsista, jotka eivät ole "anorektikkoja, koska suurperheessä ei kertakaikkiaan riitä ruoka kaikille", ovat "hirveitä porsaita".

Todellisuudessa lapset oppivat valitsemaan. Omat täytteet aamiassämppäreihin, omat lisukkeet pääruokaan (jota kaikki aina maistavat) jne.
Se oppimiskokemus on osa kasvamista.

Jos äiti/isä/joku muu valitsee kaiken syötävän aikuisuuteen asti, niin odotettavissa ongelmia sitten kun pitäisi itse itsensä ja kehonsa tuntea.

:)
kiitos tästä kasvatusopista. voin nyt varmaankin pyrkiä olemaan yhtä täydellinen kun sinä, tämän tietotulvan jälkeen :) kiitos!

En ole pitkään aikaan kuvannut ostoksia tai ruokia. Mulla on näin kesäisin kyllästys ruoanlaittoon, laitan jotain nopeeta ja pientä yleensä. Ihan keitettyjä uusia perunoita ja lihapullia,ilman sörsseleitä tai kuten tänään oli, kanan rintaleike ja punakaalisalaatti. Itse asiassa tekis mieli jotain keittoa, mutta vielä en uusista perunoista viitsi keittoa tehdä.

Mainintana makulöytö lapsuudesta, etikkakurkut! Ostin s-marketista jotai valmiskurkkusalaattia josta tuli niin ne kurkut mieleen, että puol pulloa etikkaa ois jo kulunut....

Kyllä meillä välillä tehdään kunnon aamiaisbrunssi krakovannakkeineen, pekoneineen, kananmunineen ja juustolautasineen, leikkeleineen sun muineen makeine herkkuineen. Näin ollut lapsuudesta asti paitsi meillä ei syöty pekonia (sitä syö lähinnä mies ja nuorin poika).

"..."
Kyllä meillä välillä tehdään kunnon aamiaisbrunssi krakovannakkeineen, pekoneineen, kananmunineen ja juustolautasineen, leikkeleineen sun muineen makeine herkkuineen. Näin ollut lapsuudesta asti paitsi meillä ei syöty pekonia (sitä syö lähinnä mies ja nuorin poika).
kyse olikin siitä että illalla saadaan vielä synttäriherkkuja ja täytekakkua. eiköhän meilläkin tehdä brunssi silloin tällöin, ei me mitään köyhiä olla mekään.

Yhteistyössä