I
"Ilopilleri"
Vieras
Mulle on aina ollut itsestäänselvyys että otan miehen sukunimen. Kätevää, että koko perhe ollaan saman nimisiä. Ja samalla pääsin eroon rumasta sukunimestäni ja sain tilalle oikein kauniin nimen. 
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Itse koen olevani niin oman sukuni jäsen etten nimeäni vaihda. Olen siis samoilla linjoilla kanssasi. Kun ajattelee, että kokeeko morsian todella kuuluvan siihen miehen sukuun sitten, niin miten tämä selittää sen anoppi-miniä-vihamielisyyden, jota usein ilmenee? Samoinhan avoliitossa syntyneet lapset saavat useimmiten isänsä sukunimen, miksi?
Jos se ei tunnu sinusta tasa-arvoiselta, älä ota miehesi nimeä. Joku toinen taas haluaa ottaa miehensä nimen. Se on ikävää, jos joku oikeasti ottaa miehen nimen painostuksen alla, mutta silloin kyseessä on ns. oma moka. Miksi naisten pitäisi vaihtaa omaa mieltään sukunimiasiassa sen takia, että jonkun muun mielestä on epätasa-arvoista kun hän ottaa miehensä nimen.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26770098:Mutta miksi ei? Jos se "toimiva käytäntö" ei tunnu tasa-arvoiselta tai jos se selvästi kumpuaa epätasa-arvoisista käytännöistä, niin miksi ei muuttaisi? Mitä pahaa siinä yleensäkään on, että asioita halutaan muuttaa? Huonoin mahdollinen argumentti milloin millekin asialle on muuten se, että "niin on aina ennenkin ollut".
Niinhän voidaankin, ja jotkut ottaakin. Jos mies ei halua otta vaimonsa nimeä niin tough luck, pitäisikö pakottaa? Jos joku nainen taas kokee miellyttäväksi ottaa miehensä nimen, vaikka mieskin olisi valmis ottamaan naisen nimen, niin ketä se nyt taas haittaa? Onko tämä nainen jotenkin niin pahasti väärässä, että jonkun toisen täytyy sanella hänelle mikä nimi tälle perheelle kuuluu?Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26770098:Jos sukunimiasia on kerran ihan yhdentekevä, niin silloinhan sen pitäisi olla ihan sama, kenen nimi otetaan - joten yhtä hyvin voitaisiin ottaa naisen nimi.
Jotkut ovat, niinkuin jotkut naisistakin. Jotkut taas eivät tykkää siitä nimestä mihin pitäisi vaihtaa, tai ehkäpä heidän puolisonsa ei halua että he vaihtavat nimeään. Kaikenlaisia muitakin syitä on, mutta et voi syyttää ketään yksittäistä ihmistä siitä, että hän tekee väärän valinnan, koska kansallinen lopputulos ei ole mielestäsi tasa-arvoinen.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26770098:Ovatko miehet epävarmoja, oman egon pönkittäjiä pitäessään oman nimensä?
Minä kyllä sen ymmärrän hyvin, että annetaan lapsille isän sukunimi. Jomman kumman sukunimihän lapselle on kuitenkin pakko antaa, yhdysnimeä ei voi Suomessa antaa lapsille. Ja lapset ovat syntyjään siitä suvusta, siis äidin ja isän suvusta, joten on ihan luonnollista, että heillä on jomman kumman vanhemman sukunimi.
Mörköäiti kommentteineen on tässä ketjussa poikkeus myös sikäli, että hän hahmottaa sukunimiasian osana laajempaa kokonaisuutta - jota se on, halusi tai ei.
Toivottavasti tämäkin ketju on herättänyt ja rohkaissut edes joitakin - ainakin ajattelemaan ja kyseenalaistamaan jos ei muuta.![]()
Minun mielestäni perheemme määrittelee paljon enemmän muut asiat kuin yhteinen sukunimi.
ai ? !
minua taas suuresti jotenkin huvittaa tai ihmetyttää edelleenkin se, että MIKSI, OI MIKSI pitäisi tehdä tästä naurettavasta nimiasiasta joku haloo ? jos se sopii miehelle ja jos se sopii naiselle mihin ratkaisuun ikinä päädytäänkään - niin MIKSI ihmeessä asiaa pitäis sen enemmän miettiä ja kyseenalaistaa ?
ja jos tämä nimiasia on osa jotain "laajempaa kokonaisuutta" niin mitähän ihmettä se merkitsee ? voisitko avata tuota enemmän, en ehkä ymmärrä
itse en koe, että olisin velkaa millekään "laajemmalle kokonaisuudelle" ja että sen takia toimisin jotenkin muutoin kuin ITSE suhteessani haluan.
Kyllä se tässäkin ketjussa on jo selitetty, millä tavalla patriarkaalinen perhekäsitys vaikuttaa tähänkin sukunimiasiaan. Ei siitä niin valtavan kauaa muuten ole kuin vaimo oli miehensä holhouksessakin. Olisiko siitäkään perinteestä nyt ollut pakko luopua? Olihan se hankalampaa kun mies omisti kaiken ja hänen lupansa tarvittiin kaikkiin raha-asioihin, mutta ei siitä nyt valtaosassa perheitä mitään vahinkoa koitunut. (Ja joo, nimi ei liity valtaan suoranaisesti, mutta symbolinen merkitys sillä on JA samaa perinnettä tämäkin on.)
Jos vaikkapa haluamme, että jonain päivänä nainen esimerkiksi saa samasta työstä saman palkan kuin mies, niin asenteiden ja perinteidenkin on muututtava. ("No ainahan näin on ollut", vai mitä?)
Eikähän tässä kukaan yksilöiden valinnan vapautta olekaan viemässä - aloitus lähinnä ihmetteli sitä, miksi monille edelleen on niin itsestäänselvää ja kyseenalaistamatonta että perheelle tulee juuri miehen nimi.
Ja - jos saan kysyä - mikäli tämä kerran mielestäsi on "naurettava nimiasia", niin miksi sinua niin häiritsee että siitä keskustellaan? Mitäs se nyt sitten uhkaa?
en koe, että tämä uhkaa mitään ,vaikka pidänkin asiaa naurettavana keskusteltavissa näissä mittasuhteissa.
en vain jaksa ymmärtää, miksi heidän, joille tuo nimiasia on kaikinpuolin ok ( oli se sitten ratkaistu illä tahansa tavalla ) , pitäisi asiaa kyseenalaistaa ja pohtia ja miettiä ja tuntea ehkä jopapientä pistoa sydämessään, jos ovat ottaneet miehen nimen,koska tällöin naisen euro ei voi olla miehen euro jne. ( mitä ?! en minä kärjistä nyt![]()
)
eli ts. miksi pitäisi tehdä ongelma asiasta joka ei ole sellainen ?
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26772308:Mä en taas ymmärrä miksi lapsille pitäisi antaa miehen sukunimi. Miehen osa lapsen aikaan saannoksessa kun on pelkkä siemenen roiskaisu kohdun perukoille. Nainen on raskaana ja synnyttää. Adoptioperheet on sitten asia erikseen.
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26772308:Mä en taas ymmärrä miksi lapsille pitäisi antaa miehen sukunimi. Miehen osa lapsen aikaan saannoksessa kun on pelkkä siemenen roiskaisu kohdun perukoille. Nainen on raskaana ja synnyttää. Adoptioperheet on sitten asia erikseen.
Mun mielestä on ihan reilua perätä sitä, ettei naisen nimi perheen yhteisenä nimenä olisi mikään kummeksunnan aihe. Onhan tässäkin ketjussa monta sellaista kommenttia, jotka paljastavat ettei tää niin turhaa ole: On koettu, että naisen nimen valitsemista yhteiseksi nimeksi - tai oman nimen säilyttämistä - on joutunut selittelemään. Jotkut näkevät jopa etteivät lapset ikään kuin ole miehen ellei heillä ole miehen nimeä - tai että vain vässykkä mies ottaa naisensa nimen.
Miksi tällaiset asenteet elävät, jos koko juttu kerran on ihan sama?
Hienoa sinällään, että teidän ratkaisu oli sulle selkeä ja helppo.Minusta sen miehen nimen ei vain tulisi olla itsestäänselvyys.
Luovutan. Sä et tuu hahmottamaan tätä itseään laajempana asiana, mutta muut saa jos haluaa, ok?
Eikä tässä nyt ketään ole mielestäni syyllistetty. Vai onko jossain sanottu, että "sinä, joka otit miehesi nimen, häpeä!"?
Mun mielestä on ihan reilua perätä sitä, ettei naisen nimi perheen yhteisenä nimenä olisi mikään kummeksunnan aihe. Onhan tässäkin ketjussa monta sellaista kommenttia, jotka paljastavat ettei tää niin turhaa ole: On koettu, että naisen nimen valitsemista yhteiseksi nimeksi - tai oman nimen säilyttämistä - on joutunut selittelemään. Jotkut näkevät jopa etteivät lapset ikään kuin ole miehen ellei heillä ole miehen nimeä - tai että vain vässykkä mies ottaa naisensa nimen.
Miksi tällaiset asenteet elävät, jos koko juttu kerran on ihan sama?
Hienoa sinällään, että teidän ratkaisu oli sulle selkeä ja helppo.Minusta sen miehen nimen ei vain tulisi olla itsestäänselvyys.