NKL-miksi synnytystä ei käynnistetä viikonloppuna??!! Sunnuntaina 42+0!!!

• Viestiketjun aloittaja Yliaikainen
  • Ensimmäinen viesti
Yliaikainen
Eli tuossahan se tulikin; olen kuullut että synnytystä ei käynnistetä viikonloppuna? Mulla olisi sunnuntaina tasan 42+0 ja huomenna perjantaina yliaikaiskontrolli 41+5 naikkarilla.

Kaikki on tod.näk. ok niin venyttävätkö käynnistystä maanataille tai tiistaille ja mikä ihme tähän on syynä että viikonloppuna tai iltaa vasten eivät käynnistä ettei vauva synny yöllä??

WTF?? Mitä väliä viikonpäivällä niille on? Ja eikö suurin osa vauvoista synny juuri yöllä??

Kai ne haluaa käynistetyt synnytykset mieluiten virka-aikaan, ettei tartte "turhanpäiten" pitää ylimääräsiä töissä (tai ettei töissäolevillä oo kauhee kiire), jos vaihtoehtojakin on. Eriasia sitten luonnollisesti käynnistyvät, ne kun sitten käynnistyy millon on käynnistyäksen.

Luulis, että jos vauvalla ja sulla kaikki on perjantaina ihan ok, käynnistetään vasta ens viikolla.

"vieras"
Mulla on käynnistetty kyllä viikonloppuna - ensin piti sunnuntaina (41+5) mutta soittivatkin sitten kotiin, että tulisinkin lauantaina. Ja syynä ihan se, että noilla normaaleilla käynnistyksillä voivat edes vähän vaikuttaa siihen, milloin niitä lapsia syntyy :)

"Lissu"
Viikonloppuna mennään kustannussyistä pienemmällä porukalla, joten eivät halua "ylimäääräisiä" hommia silloin ellei ole pakko. Mutta tottakai katsovat äidin ja vauvan voinnin ja päättävät sen mukaan. Itselläni oli myös aikoinaan yliaikaiskontrolli perjantaina, rv 41+5 ja synnytys käynnistettiin lauantai-aamuna koska vauvan sydänkäyrä ei oikein näyttänyt hyvältä.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Yliaikainen
Ei toki mistään :) Tottakai toivon että synnytys käynnistyisi luonnollisesti, mutta enpä jaksa uskoa sellaiseen ihmeeseen.

Kyllä säästäminen on hieno asia, luulisi että sairaalassa pitäisi aina olla vakimäärä porukkaa, oli päivä mikä tahansa. Kiva jos viikonloppuna synnyttävät saavat sitten huonompaa palvelua, koska säästetään...

Yliaikainen
Onko kellään suostuneet laittamaan mitään avaavaa murua kohdunsuulle ja lähettäneet sitten vaikka kotiin? Tai mikäs se uusi systeemi on, joku laajeneva pallo jolla stimuloidaan?

Ei toki mistään :) Tottakai toivon että synnytys käynnistyisi luonnollisesti, mutta enpä jaksa uskoa sellaiseen ihmeeseen.

Kyllä säästäminen on hieno asia, luulisi että sairaalassa pitäisi aina olla vakimäärä porukkaa, oli päivä mikä tahansa. Kiva jos viikonloppuna synnyttävät saavat sitten huonompaa palvelua, koska säästetään...
Ei viikonloppuna kukaan saa huonompaa palvelua, mutta juuri sen varmistamiseksi ei ns. ylimääräisiä synnytyksiä (siis joiden synnytystä voidaan siirtää) ei väkisin oteta viikonlopulle. Ja kyllä ne käynnistää viikonloppunakin jos sun tai vauvan tilanne sitä vaatii, muttajo ei ole mitään syytä niin miksi ne ottaisivat yhden synnyttäjän lisää tilanteeseen joka muutenkin pyritään hoitamaan mahdollisimman pienellä porukalla (kuitenkin niin ettei hoito kärsi)?

• Tykkää
Reactions: kookosta
^_^
Mulla yritettiin käynnistää ensin keskiviikkona (40+5) vauvan suuren koon vuoksi,yön yli odoteltiin, ei lähteny. Niin maanantaiksi meni seuraava yritys, koska ke ja to välisenä yönä sekä torstaiaamuna osasto tulikin täyteen synnyttäjiä enkä ollut listalla mitenkään kärkipäässä, kun kaikki oli ok.

Lähtikin käyntiin itekseen sunnuntaiaamulla (41+2), ja iltapäivällä menin osastolle, olin ainut synnyttäjä siellä enkä siltikään kerinny saamaan epiduraalia, koska viikonloppuna oli vain yksi päivystävä anestesialääkäri töissä, ja seki oli kiireinen. Mutta kaikki vuorossa olevat kätilöt tuli kyllä sinne kattomaan :D
Sitten vasta kun poika oli pihalla niin osastolle tuli toinenkin synnyttäjä.

Onko kellään suostuneet laittamaan mitään avaavaa murua kohdunsuulle ja lähettäneet sitten vaikka kotiin? Tai mikäs se uusi systeemi on, joku laajeneva pallo jolla stimuloidaan?
Se laajeneva pallo on ballonki nimeltään. Mulla yritettiin sillä käynnistää. Joskus lähettävät kuulemma ballonkin kanssa kotiin odottelemaan käynnistymistä jos kaikki on vauvalla hyvin. Siinä laitetaan letku kohdunsuulle ja letkun päässä on pallo mikä täytetään ja se sitten ärsyttää kohdunsuuta ja synnytyksen pitäisi käynnistyä.

Yliaikanen
Voi ei.. siis toi on kyllä jo kaiken huippu että pitää tässä pelätä sitäkin että ei saa kivulievitystä kun kukaan ei sitä kerkeä antamaan!! Mulla nousee jo savu korvista!!!

"Äiti x 3"
Käynnistettyihin synnytyksiin liittyy todennäköisemmin myös muita enemmän henkilökuntaa vaativia toimenpiteitä, kuten imukuppia tai sektiota, joten ehkä siitäkään syystä niitä ei haluta väkisin kasata viikonlopulle, jos ei ole äidin/vauvan voinnin kannalta välttämätöntä?

Mutta jos sulla on perjantaina yliaikakontrolli, niin siellä lääkäri voi kyllä tehdä sisätutkimuksen vähän tavanomaista kovakouraisemmin ja jotenkin "irrotella" niitä kalvoja. Hyvällä säkällä se viimeistään käynnistää synnytyksen, jos sulla muuten on paikat kypsät. Mulla itselläni keskimmäinen syntyi samana iltana, kun päivällä olin käynyt ya-kontrollissa ronkittavana. Nuorimmaisesta kävin ya-kontrollissa perjantaina ja sunnuntai-aamuna oli vauva sylissä :) -- Ja kun esikoisen osalta mulla on kokemusta myös lääkkeellisestä käynnistyksestä, niin sen jälkeen olen vaan toivonut ettei koskaan enää tarvitsisi siihen mennä! Että sinuna odottelisin vaan rauhassa huomista...

Ai niin unohtui mainita, että tämä mun käynnistysyritys tapahtui lauantai-iltana reilusti pienemmässä sairaalassa kun nkl. Tosin mulla ei ollut kyse yliaikaiskontrollista vaan vauvan sydänäänien laskusta, mikä huomattiin kun menin liikehälytyksen takia käymään tsekattavana.

"Äiti x 3"
...niin ja toi meidän kuopushan ei oikeastaan ollut edes yliaikainen, koska viikkoja oli vasta 41+ mutta aikaisemmista kokemuksistani oppineena kävin itse yksityisellä siinä "yliaikakontrollissa", jossa kalvoja vähän ronkittiin, niin ei tarvinnut odottaa täyttä 42 viikkoa (varsinkin kun jo tuossakin kohtaa syntyi 4,4-kiloinen lapsi :)

"jenni"
Mä menin äitiyspoliklinikalle 2011 helmikuussa,perjantaina kun viikkoja oli 41+5. Luulin että lähettävät vielä kotiin mutta sinne tielle jäin. :) Kait siihen vaikutti että olin sentin auki..? Ei sen tarkemmin sanottu mutta olihan ihana kun ei tarttenu enää lähteä kotiin. :) Ja sitten sunnuntaiaamuna syntyi tytär :)

"Äiti x 3"
Uudelleensynnyttäjät voi kyllä olla kolmekin senttiä auki viikkotolkulla, mutta jos kyseessä oli esikoinen niin ehkä siitä sit ajateltiin, että synnytys on lähestymässä.

"vieras"
Mä en ymmärrä miksi niin innokkaasti vaaditaan jotain käynnistystä. Jos lääkäri katsoo että ei ole vielä tarve käynnistää niin sitten ei ole. Jos on tarve, niin se tehdään viikonloppunakin.

Odottelet vaan rauhassa, ykskään ei kyllä sinne sisään ole jäänyt silloinkaan kun käynnistyksiä ei ollut keksitty. Ne kumminkin syynää sun vointia tarkkaan vaikka ei käynnistäisi.

Yliaikainen
No mulla tilanne on se että kävin jo alkuviikosta yksityisellä kun en malttanut odottaa perjantaita ja siellä todettiin että kaikki on ok, vauvalla siis liian hyvät olot. Istukka oli jo vähän kalkkeutunut joka kuulemma normaalia kun on jo yliaikainen (tätä termiä lääkärikin käytti), mutta toimi silti hyvin. Samoin napanuoran virtaus hyvä ja lapsivettä oli. Kokoarvio 3600g. Olin yhdelle sormelle auki ja kaulaa 2,5cm, lääkäri irroitteli jo kalvoja ja mitään ei tapahtunut, vähän tuntui vatsassa sen jälkeen, mutta ei tullut verta eikä supistuksen supistusta eli tämä tilanne...

"jenni"
[QUOTE="Äiti x 3";26768953]Uudelleensynnyttäjät voi kyllä olla kolmekin senttiä auki viikkotolkulla, mutta jos kyseessä oli esikoinen niin ehkä siitä sit ajateltiin, että synnytys on lähestymässä.[/QUOTE]

Juu näin taisi olla,esikoinen oli kyseessä. Ja kokoakin oli kertynyt yli 4kg kun ultrattiin.

Jos ihan vaan synnyttäjän näkökulmasta mietin. Olen itse synnyttänyt lauantaina aamuyöstä ja maanantaina illalla, niin olivat kyllä ihan erilaisia tilanteita, samassa sairaalassa.

Lauantai aamuyöstä kaikki salit olivat täynnä, en saanut epiduraalia ajoissa, kun naapurisaliin tuli syöksysynnyttäjä, joka tarvitsi spinaalin. Ja pääsin vauvan kanssa käytävälle ensimmäiseksi päiväksi odottamaan huonetta. Imetysopastusta ei ehtinyt kukaan antaa.

Maanantaina oli rauhallista synnyttää, henkilökunnalla ei ollut niin paljoa kiirettä, sain jutella puudutteista ja sain sovitut puudutteet ajallaan, hoitajat olivat rennompia ja ehtivät auttaa kaikessa tarvittavassa. Ja pääsin suoraan huoneeseen vauvan kanssa. Huomattavasti mukavempaa. Suosittelen. :)

"vieras"

Suurempi ihme olisi, että vauva jäisi pysyvästi sisääsi, kuin että se syntyisi ihan omia aikojaan noilla viikoilla.

Tuohan ei ole vielä edes yliaikainen. He seuraavat, että vauvalla kaikki hyvin, ja vauvallehan on eduksi, että saapi syntyä kun hänelle se parhaiten sopii. Samaiten äidille parasta on, että synnytys käynnistyy luonnollisesti.

Älähän nyt hätäile siellä. Itsekin synnytin 42+2, ei mitään kiirettä eikä puhettakaan vielä ollut käynnistämisiin. Ihan luonnollisesti käynnistyi synnytys ja hyvin meni.

Yhteistyössä