Siinäpä tavan huumoriveikko!Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä on;26181418:Kaikissa perheissä jossa arvostetaan perheen keskeistä aikaa niin on kuivausrumpu.
No meillä ainakin pyykki kuivuu kodinhoitohuoneessa. Talossa on kaukolämmöllä toimiva vesikiertoinen lattialämmitys. Kodinhoitohuoneessa ei ole termostaattia, siellä pyörii putkistossa tietynlämpöinen vesi. Kun laitan pyykit kuivumaan, kodinhoitohuoneen lämpötila laskee jonkin verran. Jos huoneessa olisi termostaatti, niin silloinhan kävisi niin, että energiaa kuluisi enemmän, mutta tässä tapauksessa pyykin kuivatus ei vaikuta energiankulutukseen. Mun mielestä, voin olla ajatuksineni täysin hakoteilläMutta sitä mä ihmettelen että miksi yksi argumentti kuivauskonetta vastaan on energiankulutus? Ei ne vaatteet sisälläkään lämmityskauden aikana ilmaiseksi kuivu, vaan se kuivaaminen vaatii lämpöenergiaa jota sitten tuotetaan öljyllä, sähköllä jne. Ilman pyykinkuivaamista (telineellä tai narulla sisällä) tarvitsisi lämmittää vähemmän. Nykyaikainen lämpöpumpputekniikalla toimiva kuivuri käyttää huomattavasti vähemmän energiaa pyykin kuivaamiseen kuin pyykkitelineessä kuivaaminen (lämmityskaudella).
Kyllä se vaikuttaa sillä ilmaista energiaa ei ole olemassa.No meillä ainakin pyykki kuivuu kodinhoitohuoneessa. Talossa on kaukolämmöllä toimiva vesikiertoinen lattialämmitys. Kodinhoitohuoneessa ei ole termostaattia, siellä pyörii putkistossa tietynlämpöinen vesi. Kun laitan pyykit kuivumaan, kodinhoitohuoneen lämpötila laskee jonkin verran. Jos huoneessa olisi termostaatti, niin silloinhan kävisi niin, että energiaa kuluisi enemmän, mutta tässä tapauksessa pyykin kuivatus ei vaikuta energiankulutukseen. Mun mielestä, voin olla ajatuksineni täysin hakoteillä
Joo, noinhan se menee. Mua vaan kummastuttaa tossa se, että jos kerran huoneen lämpötila laskee (= lämpöä kuluu siihen pyykin kuivaamiseen) eikä lämmitys vastaavasti tehostu nostamaan sitä huoneen laskenutta lämpötilaa, niin eikös tuossa nyt käy niin, että se putkistossa kiertävä vesi jäähtyy saman määrän, oli siellä huoneessa pyykkiä kuivumassa tai ei. Jos huoneessa olisi se termostaatti, jonka avulla huoneen lämpö pidettäisiin tasaisena, niin sittenhän asia olisi päivänselvä, energiaa kuluisi enemmän.Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26768055:Kyllä se vaikuttaa sillä ilmaista energiaa ei ole olemassa.
Lämpö siirtyy putkistosta huoneeseen jossa siitä huomattava osa kuluu pyykin kuivaamiseen. Kun lämpö siirtyy putkistosta huoneeseen niin putkistossa kiertävä vesi tietysti jäähtyy vastaavan määrän. Tästä seuraa se että kaukolämpölaitokseen tuleva paluuvesi on kylmempää ja tämä lämpövaje pitää paikata ennen kuin vesi lähtee uudelle kierrokselle.
Kaikkiaan ratkaisevaa on, minkä lämpöisenä pidätte huushollinne.No meillä ainakin pyykki kuivuu kodinhoitohuoneessa. Talossa on kaukolämmöllä toimiva vesikiertoinen lattialämmitys. Kodinhoitohuoneessa ei ole termostaattia, siellä pyörii putkistossa tietynlämpöinen vesi. Kun laitan pyykit kuivumaan, kodinhoitohuoneen lämpötila laskee jonkin verran. Jos huoneessa olisi termostaatti, niin silloinhan kävisi niin, että energiaa kuluisi enemmän, mutta tässä tapauksessa pyykin kuivatus ei vaikuta energiankulutukseen. Mun mielestä, voin olla ajatuksineni täysin hakoteillä
Kun kodinhoitohuoneen lämpötila laskee niin samalla huoneen ja putkiston lämpötilaero kasvaa jonka johdosta lämpösiirtymä on suurempi.Joo, noinhan se menee. Mua vaan kummastuttaa tossa se, että jos kerran huoneen lämpötila laskee (= lämpöä kuluu siihen pyykin kuivaamiseen) eikä lämmitys vastaavasti tehostu nostamaan sitä huoneen laskenutta lämpötilaa, niin eikös tuossa nyt käy niin, että se putkistossa kiertävä vesi jäähtyy saman määrän, oli siellä huoneessa pyykkiä kuivumassa tai ei. Jos huoneessa olisi se termostaatti, jonka avulla huoneen lämpö pidettäisiin tasaisena, niin sittenhän asia olisi päivänselvä, energiaa kuluisi enemmän.
Kuivumassa oleva pyykki kuluttaa lkämpöenergiaa eli viilentää ilmaa joten lämpötilaero on suurempi -> lämpösiirtymä on suurempi.niin eikös tuossa nyt käy niin, että se putkistossa kiertävä vesi jäähtyy saman määrän, oli siellä huoneessa pyykkiä kuivumassa tai ei.
Sulta kyllä tulee usein tosi ymmärrettävää ja tervejärkistä tarinaa Kiitoksia tästä, mä pureskelen tätä hetken mielessäni.Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26768435:Kun kodinhoitohuoneen lämpötila laskee niin samalla huoneen ja putkiston lämpötilaero kasvaa jonka johdosta lämpösiirtymä on suurempi.
Jos huoneen lämpöä ohjattaisiin termostaatilla niin energiankulutus ei olisi sen suurempi sillä pyykin kuivumiseen kuluu x määrä energiaa oli ympäröivän tilan lämpö mikä tahansa. Lämpimässä pyykki kuivuu nopeammin.
Kun huoneen lämpötila laskee niin ylimääräistä energiaa kuluu itse huoneen lämmittämiseen normaalilämpöön vielä senkin jälkeen kun pyykki on jo kuivunut.
Eli siis, vakiovirtauksella huoneen lämpötila laskee ja lisäenergian tarve jakautuu pitkälle aikavälille hitaan kuivumisen vuoksi. Termostaattiohjauksella energiaa kuluu aikayksikössä enemmän mutta kulutuspiikki on lyhyempi koska pyykki kuivuu nopeammin.
muoks. kommentoin vielä tähän erikseen.
Kuivumassa oleva pyykki kuluttaa lkämpöenergiaa eli viilentää ilmaa joten lämpötilaero on suurempi -> lämpösiirtymä on suurempi.