Onko kaikissa lapsiperheissä kuivausrumpu?

  • Viestiketjun aloittaja sh-äiti
  • Ensimmäinen viesti
Ei ole eikä tule. Meillä on synnillisesti laitettu pyykkinarut saunan kattoon (ei lähelle kiuasta), joten ei pyöri pyykinkuivaustelineitä jaloissa. :)

Meillä kolme pientä lasta, joista kaksi käyttää kestovaippoja.
 
kyllä
On ja en antais pois. Edellisessä kodissa ei ollut, kun ei ollut tilaa ja inhosin niitä jatkuvasti joka paikkaan leviteltyjä pyykkejä. Erityisesti lakanat oli hankala kuivattaa ja pyhket kuivui niin hitaasti, ettei tulleet raikkaiksi. Kuivatan lähes kaiken rummussa.
 
"Vieras"
Kuivausrumpu löytyy tästä kahden lapsen perheestä, mutta kuivaan siinä yleensä vain pyyhkeet, joskus harvoin farkkuja ja paitoja. En koskaan lastenvaatteita. Pois en kyllä antaisi, pyyhkeitä tulee ihanan pehmeitä kuivurissa.
 
Jiii
Hankittiin juuri äsken uuteen kotiin sekä pyykkikone että kuivausrumpu. Tähän asti ollaan jouduttu kitumaan ilman kuivuria, ja hirveästihän se rajoittaa elämää että pyykkiä voi pestä vaan kuivauskapasiteetin mukaan. Varsinkin pienessä asunnossa kuivaustilaa on muutenkin vähän, ja lakanoita joutuu kuivaamaan ovien päällä yms. Mun vanhemmilla on ollut kuivausrumpu jo 80-luvulta lähtien, ja kyllähän se oli teininä mahtavaa kun sai vaatteet nopeasti päälle pesun ja kuivauksen jälkeen (farkut yms.), pehmeinä ja ilman nukkaa.

Mutta sitä mä ihmettelen että miksi yksi argumentti kuivauskonetta vastaan on energiankulutus? Ei ne vaatteet sisälläkään lämmityskauden aikana ilmaiseksi kuivu, vaan se kuivaaminen vaatii lämpöenergiaa jota sitten tuotetaan öljyllä, sähköllä jne. Ilman pyykinkuivaamista (telineellä tai narulla sisällä) tarvitsisi lämmittää vähemmän. Nykyaikainen lämpöpumpputekniikalla toimiva kuivuri käyttää huomattavasti vähemmän energiaa pyykin kuivaamiseen kuin pyykkitelineessä kuivaaminen (lämmityskaudella).
 
On ja on aivan loistava vehje, varsinkin kerrostalossa. Kerää pölyt eikä kutista vaatteita ellei sinne työnnä sellaisia joita ei saa kuivausrummussa kuivata ja käytä vielä "läpi tulen"-ohjelmaa. Tämä meidän nykyinen asunto on tosi pieni ja pyykkien kuivaaminen telineellä kestää kauan lisäksi ilman kosteus on silloin aivan valtava.
Kuivausrummulla on hyvä kuivata myös petivaatteet.
Muutetaan ens kuussa omakotitaloon joten silloin kuivatan mahd. paljon pyykkejä ulkona.

Ai niin enkä ole huomannut sähkölaskuissa isompaa pomppausta rummun hankinnan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
äiti kertaa 3
Mulla on kehittynyt silmä siihen mitä sinne voi laittaa ja mitä ei. Kyllä sen vaatteista huomaa. Lasten vaatteet katsoon niin että ostan jo valmiiiksi kokoa isompia. Ei se ole vaiva eikä mikään.

Ihan huippua pestä pyykkiä vaikka 4 täyttä koneellista päivässä ja sitä mukaa laitella kaappeihin. Jossain vaiheessa en käyttänyt edes huuhteluainetta koska sitä ei vaan tarvitse.

Meillä on perheessä 5 henkeä ja ehkä 1 koneellinen 1-2 viikkoon tulee sellaista pyykkiä mitä en kuivaa koneessa.
 
meillä
meillä on ollut yli 3 vuotta enkä pois antaisi!
pieni asunto ja iso pyykinkuivausteline vie jo niin paljon tilaa, plus kun pyykkiä tulee niin ei se yks kuivausteline ees oikeen riitä...
 
miuh
Mutta sitä mä ihmettelen että miksi yksi argumentti kuivauskonetta vastaan on energiankulutus? Ei ne vaatteet sisälläkään lämmityskauden aikana ilmaiseksi kuivu, vaan se kuivaaminen vaatii lämpöenergiaa jota sitten tuotetaan öljyllä, sähköllä jne. Ilman pyykinkuivaamista (telineellä tai narulla sisällä) tarvitsisi lämmittää vähemmän. Nykyaikainen lämpöpumpputekniikalla toimiva kuivuri käyttää huomattavasti vähemmän energiaa pyykin kuivaamiseen kuin pyykkitelineessä kuivaaminen (lämmityskaudella).
No meillä ainakin pyykki kuivuu kodinhoitohuoneessa. Talossa on kaukolämmöllä toimiva vesikiertoinen lattialämmitys. Kodinhoitohuoneessa ei ole termostaattia, siellä pyörii putkistossa tietynlämpöinen vesi. Kun laitan pyykit kuivumaan, kodinhoitohuoneen lämpötila laskee jonkin verran. Jos huoneessa olisi termostaatti, niin silloinhan kävisi niin, että energiaa kuluisi enemmän, mutta tässä tapauksessa pyykin kuivatus ei vaikuta energiankulutukseen. Mun mielestä, voin olla ajatuksineni täysin hakoteillä :)
 
No meillä ainakin pyykki kuivuu kodinhoitohuoneessa. Talossa on kaukolämmöllä toimiva vesikiertoinen lattialämmitys. Kodinhoitohuoneessa ei ole termostaattia, siellä pyörii putkistossa tietynlämpöinen vesi. Kun laitan pyykit kuivumaan, kodinhoitohuoneen lämpötila laskee jonkin verran. Jos huoneessa olisi termostaatti, niin silloinhan kävisi niin, että energiaa kuluisi enemmän, mutta tässä tapauksessa pyykin kuivatus ei vaikuta energiankulutukseen. Mun mielestä, voin olla ajatuksineni täysin hakoteillä :)
Kyllä se vaikuttaa sillä ilmaista energiaa ei ole olemassa.
Lämpö siirtyy putkistosta huoneeseen jossa siitä huomattava osa kuluu pyykin kuivaamiseen. Kun lämpö siirtyy putkistosta huoneeseen niin putkistossa kiertävä vesi tietysti jäähtyy vastaavan määrän. Tästä seuraa se että kaukolämpölaitokseen tuleva paluuvesi on kylmempää ja tämä lämpövaje pitää paikata ennen kuin vesi lähtee uudelle kierrokselle.
 
miuh
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26768055:
Kyllä se vaikuttaa sillä ilmaista energiaa ei ole olemassa.
Lämpö siirtyy putkistosta huoneeseen jossa siitä huomattava osa kuluu pyykin kuivaamiseen. Kun lämpö siirtyy putkistosta huoneeseen niin putkistossa kiertävä vesi tietysti jäähtyy vastaavan määrän. Tästä seuraa se että kaukolämpölaitokseen tuleva paluuvesi on kylmempää ja tämä lämpövaje pitää paikata ennen kuin vesi lähtee uudelle kierrokselle.
Joo, noinhan se menee. Mua vaan kummastuttaa tossa se, että jos kerran huoneen lämpötila laskee (= lämpöä kuluu siihen pyykin kuivaamiseen) eikä lämmitys vastaavasti tehostu nostamaan sitä huoneen laskenutta lämpötilaa, niin eikös tuossa nyt käy niin, että se putkistossa kiertävä vesi jäähtyy saman määrän, oli siellä huoneessa pyykkiä kuivumassa tai ei. Jos huoneessa olisi se termostaatti, jonka avulla huoneen lämpö pidettäisiin tasaisena, niin sittenhän asia olisi päivänselvä, energiaa kuluisi enemmän.
 
"vieras"
No meillä ainakin pyykki kuivuu kodinhoitohuoneessa. Talossa on kaukolämmöllä toimiva vesikiertoinen lattialämmitys. Kodinhoitohuoneessa ei ole termostaattia, siellä pyörii putkistossa tietynlämpöinen vesi. Kun laitan pyykit kuivumaan, kodinhoitohuoneen lämpötila laskee jonkin verran. Jos huoneessa olisi termostaatti, niin silloinhan kävisi niin, että energiaa kuluisi enemmän, mutta tässä tapauksessa pyykin kuivatus ei vaikuta energiankulutukseen. Mun mielestä, voin olla ajatuksineni täysin hakoteillä :)
Kaikkiaan ratkaisevaa on, minkä lämpöisenä pidätte huushollinne.
 
"vieras"
Kiinnostaisi tietää, millaiset vaatteet olette saaneet kuivausrummussa kutistumaan. Haluaisiko joku kertoa? Itse olen käyttänyt rumpua nyt 6 vuotta eikä yksikään vaate ole kutistunut. Enkä todellakaan ole ostanut alunperin liian isoja vaatteita kutistumisen varalta. Joku kirjoitti, että häntä oli neuvottu ostamaan liian isoja sukkahousuja, koska kutistuvat rummussa. Sukkahousuja nimenomaan ei kannata rumpukuivata.

Viime syksynä myin ensimmäistä kertaa lasten vaatteita kirpputorilla. Aina kun vein pöydälle uusia vaatteita sain kirpputorin pitäjiltä kommenttia, että pöydästäni myydään todella paljon vaatteita. Olivat kuulemma niin siistejä ja hyväkuntoisia.

Toimeen tulisin varmasti ilman rumpua, mutta pois en nykyistä antaisia ja uuden ostaisin heti tilalle, jos nykyinen hajoaisi.
 
Joo, noinhan se menee. Mua vaan kummastuttaa tossa se, että jos kerran huoneen lämpötila laskee (= lämpöä kuluu siihen pyykin kuivaamiseen) eikä lämmitys vastaavasti tehostu nostamaan sitä huoneen laskenutta lämpötilaa, niin eikös tuossa nyt käy niin, että se putkistossa kiertävä vesi jäähtyy saman määrän, oli siellä huoneessa pyykkiä kuivumassa tai ei. Jos huoneessa olisi se termostaatti, jonka avulla huoneen lämpö pidettäisiin tasaisena, niin sittenhän asia olisi päivänselvä, energiaa kuluisi enemmän.
Kun kodinhoitohuoneen lämpötila laskee niin samalla huoneen ja putkiston lämpötilaero kasvaa jonka johdosta lämpösiirtymä on suurempi.
Jos huoneen lämpöä ohjattaisiin termostaatilla niin energiankulutus ei olisi sen suurempi sillä pyykin kuivumiseen kuluu x määrä energiaa oli ympäröivän tilan lämpö mikä tahansa. Lämpimässä pyykki kuivuu nopeammin.
Kun huoneen lämpötila laskee niin ylimääräistä energiaa kuluu itse huoneen lämmittämiseen normaalilämpöön vielä senkin jälkeen kun pyykki on jo kuivunut.

Eli siis, vakiovirtauksella huoneen lämpötila laskee ja lisäenergian tarve jakautuu pitkälle aikavälille hitaan kuivumisen vuoksi. Termostaattiohjauksella energiaa kuluu aikayksikössä enemmän mutta kulutuspiikki on lyhyempi koska pyykki kuivuu nopeammin.

muoks. kommentoin vielä tähän erikseen.
niin eikös tuossa nyt käy niin, että se putkistossa kiertävä vesi jäähtyy saman määrän, oli siellä huoneessa pyykkiä kuivumassa tai ei.
Kuivumassa oleva pyykki kuluttaa lkämpöenergiaa eli viilentää ilmaa joten lämpötilaero on suurempi -> lämpösiirtymä on suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
miuh
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26768435:
Kun kodinhoitohuoneen lämpötila laskee niin samalla huoneen ja putkiston lämpötilaero kasvaa jonka johdosta lämpösiirtymä on suurempi.
Jos huoneen lämpöä ohjattaisiin termostaatilla niin energiankulutus ei olisi sen suurempi sillä pyykin kuivumiseen kuluu x määrä energiaa oli ympäröivän tilan lämpö mikä tahansa. Lämpimässä pyykki kuivuu nopeammin.
Kun huoneen lämpötila laskee niin ylimääräistä energiaa kuluu itse huoneen lämmittämiseen normaalilämpöön vielä senkin jälkeen kun pyykki on jo kuivunut.

Eli siis, vakiovirtauksella huoneen lämpötila laskee ja lisäenergian tarve jakautuu pitkälle aikavälille hitaan kuivumisen vuoksi. Termostaattiohjauksella energiaa kuluu aikayksikössä enemmän mutta kulutuspiikki on lyhyempi koska pyykki kuivuu nopeammin.

muoks. kommentoin vielä tähän erikseen.

Kuivumassa oleva pyykki kuluttaa lkämpöenergiaa eli viilentää ilmaa joten lämpötilaero on suurempi -> lämpösiirtymä on suurempi.
Sulta kyllä tulee usein tosi ymmärrettävää ja tervejärkistä tarinaa :) Kiitoksia tästä, mä pureskelen tätä hetken mielessäni.
 

Yhteistyössä