Mä olen ihan hämmäntynyt..kun aina on toitotettu sitä, kuinka paljon helpompaa rintaruokinta on..

IS
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698371:
Miksi sitten vuosikkaasta ylöspäin juodaan lehmänmaitoa, jos se on vaan lehmille?:D
Tätä minäkään en käsitä. Tuntuu hullulta että täällä suositellaan ihmisille puolta litraa lehmänmaitotuotteita päivässä, eikö tuollaisesta määrästä tule jo jotain terveysongelmia.

Itse olen imettänyt lapset 2-vuotiaaksi eivätkä he lehmistä ole imetyksen aikana tai sen jälkeen saaneet. Jos imetys ei olisi jostain syystä onnistunut, niin olisin pumpannut - lehmistä en olisi antanut missään tapauksessa.

erilainen kokemus
Mun henkilökohtainen kokemus on kyllä ihan toinen, olen tuota muksua ruokkinut sekä pullosta että rinnasta, ja kyllä se rinnan suuhun tuikkaaminen sohvalla istuskellessa vaan on paljon helpompaa kuin se että
* kävelen keittiöön
* lasken tyytymättömän lapsen johonkin tai yritän suorittaa seuraavat toimet yksikätisesti
* otan tuttipullon kuivauskaapista
* aukaisen nan-tetran (2dl:n tetroista sai aina joko pöytään tai saksiin sitä maitoa :D avuton!) (tai vielä parempaa mittaan lypsetyn äidinmaidon, jollon hukkaan meneminen surettaa ja lämmittäminen vesihauteessa on vaikeampaa)
* mittaan maidon pulloon (ja yritän arvata paljonkohan sitä menisi)
* lämmitän pullon
* varmistan lämpötilan
* menen takaisin sinne sohvalle
* syötän lapsen (jolloin syöttämisen rytmitykseen pitää kiinnittää huomiota enemmän kuin imettäessä jolloin lapsi tekee sen automaattisemmin itse)
* röyhäytän (mitä tarvitaan vähemmän todennäköisesti jos lapsi syö rintaa)
* vien pullon pois ja
* pesen sen

Toki imettämisestäkin saa pitkän listan jos se on hankalaa, mutta itse koin sen paljon helpommaksi ihan koko ajan, vaikka alussa olikin haasteita.

Imettäessä, imetyksen sujuessa, ei myöskään tarvitse huolehtia onko pullo(ja), maitoa, (sakset?) mukana, löytyykö mikro, valskaako maito käsilaukkuun... silloinkin kun osittaisimetin, niin yleensä yritin pärjätä ihmisten ilmoilla imettämällä kun se oli niin paljon kätevämpää kun pullonpyöritys. Minusta.

Perhepedissä vietetyistä öistä nyt puhumattakaan :) En edes aina tiedä olenko syöttänyt yöllä, kun ei sitä varten tarvitse oikeasti herätä.

Mutta en epäile etteikö joku toinen voisi kokea toisin.

Mollie
Se on vähän kakspiippunen juttu...Imetys on helppoo just siinä mielessä ettei tartte nousta öisin ylös jne ja ruoka kulkee aina mukana...Mut ainakin mä olen käynyt kummankin kanssa sellasen tappelun imetyksen suhteen etten voi sanoa et se olis just niin "tissi vaan suuhun ja antaa toisen syödä" helppoa..
Samma här. Mulla varsinkaan yöimetys ei koskaan ollut sitä että "tissi vain vauvan suuhun ja itse jatkat unia". Imetin rintakumin kanssa ja siinä oli pakko pysyä itse hereillä pitämässä sitä rintakumia paikoillaan. Ja kun imetys vei 45 minuutista tuntiin, ei siinä paljon nukuttu.

"leena"
Mä koin itseni ensin huonoksi äidiksi, kun en saanut imetystä onnistumaan. Olen jonkin verran saanut asiaa käsiteltyä ja kyllä tää pullottelu on mun mielestä helppoa. Tytölle kelpaa huoneenlämpöinen korvike, jolloin ei tarvitse lämmitellä ellei sit oo avattua tetraa jääkaapissa. Joskus jos on illalla hirveesti väsyttänyt, niin oon laittanut pullon valmiiksi tytön huoneeseen ja nan-tetran siihen viereen. Kun tyttö herää nälkään, niin lorautan vaan maidon pulloon, ei oo hankalaa. Jos ei oo käyttänyt koko tetraa niin loppu jääkaappiin kun siirryn omaan sänkyyn. Tyttö syö muutamassa minuutissa toisin kuin tissillä roikkui kaksikin tuntia eikä silti ollut koskaan kylläinen. Autossakin helppo vaan tyrkätä pullo suuhun jos on nälkä.

Seuraavaa lasta aion silti imettää jos se vain onnistuu. Haluan kokea sen. Tosin hirvittää että mitä kepposia esikoinen keksii sillä aikaa kun toinen alkuaikoina roikkuu tissillä. Ikäeroa kun noille on tulossa alle vuosi.

"vieras"
Meillä on muuten ainakin sellainen pullo, jonka saa ihan itsekseen desinfioitua mikrossa. Pullon pohjalle vettä, mikroon kolmeksi minuutiksi ja tadaa - jälleen puhdas pullo seuraavaa käyttökertaa varten. Ei tarvitse hinkata käsin, ei tarvitse täyttää sillä tiskikonetta, ei tarvitse keittää. Ja hintaakin hurjat kuusi euroa.

Olen nykyajan teknologian, puhdistusmenetelmien ja pullotyyppien seurauksena sitä mieltä että pullottelusta tekee jokainen niin helppoa tai vaikeaa kuin itse haluaa.

Meillä mennään lähes täysimetyksellä, ehkä keskimäärin yksi ruokailukerta vuorokaudessa tapahtuu pullolla. Joskus useampi, joskus ei lainkaan. Molemmissa tavoissa sekä positiiviset että negatiiviset puolensa.

Rinnalla vastasyntyneen kanssa itkin itsekin kivusta ja pelkäsin seuraavaa syöttökertaa koska nännit oli niin rikki. Jo ennen synnytystä piti sänkyyn hommata muovilakana oikean lakanan alle, muuten olisi sänky varmaan runkopatjaa myöten maidossa vaikka pyyhkeeseen kääriytyneenä nukuinkin. Ja on muuten todella ärsyttävää herätä maitolammikosta. Ulos lähtiessä liiveihin pitää tunkea suojat joissa tissit oikein muhii ja alkavat kutiamaan. Vaatetus pitää miettiä niin että mahdollisimman helppo on saada tissit esille. Tämän huomasin ristiäisissä, ainoa sopiva mekko oli sellainen että imetystä varten jouduin riisumaan sen kokonaan. Ekan syötön jälkeen löinkin miehelle pullon käteen ja sanoin että sillä mennään loppupirskeet.
Oma ravinto ja juominen vaikuttaa maidon määrään, joskus ei yksinkertaisesti muista/ehdi syödä tai juoda tarpeeksi jonka seurauksena tissilläkin nälkäänsä itkevä ja kiukkuissaan riehuva pienokainen.
Toisaalta kotioloissa ja muutenkin olosuhteiden ollessa suotuisat se tissi on normaalisti vaan "helppo" tuupata suuhun. Rauhallisesti rinnalla syövä ja silmiin tuijotteleva vauva on yksi ihanimmista näyistä, ja siinä tunnen parhaiten yhteyden omaan lapseeni. Rinnat myös rauhoittavat lapsen tarvittaessa, ihan ilman imetystäkin. En tiedä säilyykö tämä taika pelkässä pulloruokinnassa olevilla lapsilla.

Pullottelun miinuksina se, että omaa rintamaitoa pitää olla jemmassa tarpeeksi tai korviketta saatavilla. Mielummin meillä käytetään myös omaa maitoa pullottelussa jos mahdollista. Nykyään ei tosin riitä omista enää pumpattavaksi joten korvikkeella mennään jos pullolle tarve. Yksin kotona ollessa pullon tarve pääsee usein yllättämään, jolloin joskus saattaa pullokin olla vielä puhdistamatta edellisen syötön jäljiltä. Pullon ruuvailu ja tetran availu sotkematta voi olla haastavaa kun vauva rääkyy sylissä ja yrittää olla nopea. Jos osaisi ennakoida, olisi tämäkin tietysti helpompaa. :) Meillä myös pulautellaan enemmän pulloruokinnan jälkeen.
Toisaalta pullon ansiosta olen päässyt muutaman kerran kauppaan yksin, tai jopa iltaa viettämään pariksi tunniksi. On ihanaa istua autossa yksin ja ajella musiikit täysillä. Polttaa siinä ajellessa jopa yksi tupakka... Oman mielenterveyden hoitoa parhaimmillaan. :) Pullon ansiosta voisin nukkua vaikka kokonaisen yön. Julkisilla paikoilla ruokinnan voi hoitaa vaikka keskellä kahvilaa ilman vilauttelun pelkoa. Vapaus yleensäkin on niin korvaamaton etu pulloruokinnassa, että en pysty kokemaan siitä huonoa omaatuntoa. Isä saa "bondata" pulloruokinnan yhteydessä lapsensa kanssa, ja äiti pääsee hetkeksi hengähtämään jotta jaksaa taas paremmin.

Mä en imettänyt kuin kolme viikkoa eli siitä ei paljon ole kokemusta. Mutta ite en kokenut pullottelua vaikeana. Korvikkeet olen tehnyt yöksi aina valmiiksi sängyn viereen, ei oo tarvinnut kun antaa lapselle pullo käteen ja jatkaa unia. Toki kun oli pikkuvauva niis nostin syliin syömään, tai sitten juotin pullosta käsi pinnasängyn laidan yli :D Pulloja en keitellyt joka syömiskerran jälkeen. Kerran viikossa ehkä. Pesin ne vaan normaalin tiskin mukana. Ja oli helppoa kun muutkin pystyi syöttämään vauvaa.

"vieras"
Mä en imettänyt kuin kolme viikkoa eli siitä ei paljon ole kokemusta. Mutta ite en kokenut pullottelua vaikeana. Korvikkeet olen tehnyt yöksi aina valmiiksi sängyn viereen, ei oo tarvinnut kun antaa lapselle pullo käteen ja jatkaa unia. Toki kun oli pikkuvauva niis nostin syliin syömään, tai sitten juotin pullosta käsi pinnasängyn laidan yli :D Pulloja en keitellyt joka syömiskerran jälkeen. Kerran viikossa ehkä. Pesin ne vaan normaalin tiskin mukana. Ja oli helppoa kun muutkin pystyi syöttämään vauvaa.
Eli siis seisotit tuntitolkulla maitoa siinä pullossa ja sitten annoit suoraan lapselle? Joisiko joku itse maitoa joka on seissyt puoliyötä huoneenlämmössä? :X

rietas
[QUOTE="vieras";26699149]Meillä on muuten ainakin sellainen pullo, jonka saa ihan itsekseen desinfioitua mikrossa. Pullon pohjalle vettä, mikroon kolmeksi minuutiksi ja tadaa - jälleen puhdas pullo seuraavaa käyttökertaa varten. Ei tarvitse hinkata käsin, ei tarvitse täyttää sillä tiskikonetta, ei tarvitse keittää. [/QUOTE]

Siis ymmärsinkö oikein, ettei sitä edes pestä? :O

rietas
[QUOTE="vieras";26699252]Eli siis seisotit tuntitolkulla maitoa siinä pullossa ja sitten annoit suoraan lapselle? Joisiko joku itse maitoa joka on seissyt puoliyötä huoneenlämmössä? :X[/QUOTE]

Mie kans ymmärrän, että siinä avaamattomassa purkissa joo korvike säilyy, mutta kun sen avaa ja laittaa pulloon, säilyvyys ei ole enää kuin mitä, pari tuntia?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698189:
Kyllä täällä oli siisteys kaukana tän viimeisen imetyksessä, maitoa kirjaimellisesti lensi pitkin seiniä. Kevyesti olis voinu imettää koko kylän tenavat, ja itselle toooosi epämukava olo, kun tissit on kuin kaks kovaa meloonia 24/7.
Nin oli minullakin aluksi mutta tasottui sitten. Silti koen imettämisen helppona ja aina lämpimänä. :)

[QUOTE="vieras";26699252]Eli siis seisotit tuntitolkulla maitoa siinä pullossa ja sitten annoit suoraan lapselle? Joisiko joku itse maitoa joka on seissyt puoliyötä huoneenlämmössä? :X[/QUOTE]

Mun lapsi joi soijakorviketta, jauheesta tehtyä. Ja kyllä, tein valmiiksi. Kun vauva joi vielä tavallista korviketta, oli mulla korvikepaketti makkarissa ja siitä kaadoin pulloon ja annoin lapselle.

"mona"
Mulla ei imetys ekan kanssa onnistunut ja olin tois pettynyt ja se on vähän aina kaivertanut mun mieltä.

Nyt tokan kanssa imetys lähti jotenkuten käyntiin. Maitoa tulee mutta lapi syö usein, jotta pysyy tyytyväisenä. Kyllä se imetyshetki mukava on, mutta esim.reissussa tosi hankalaa. Helpompaa kaivaa pullo esille ja vauva vaikka isälle. Ois enemmän aikaa esikoisellekin. Todennäkösesti vähitellen vähennän imetystä..

Meikällä on kohta 2kk ikäinen tyttö jota imetän. Isukki antaa sitten pullosta ruokaa aina joskus kun itse olen turhan väsynyt tai hän vaan haluaa tyttöä ruokkia.

Itse koen pullon vaikeana jos oltaisiin liikenteessä. Missä lämmittää maito? Voiko noin pienelle edes antaa sitä huoneenlämpöistä maitoa tai kesähelteessä laukussa muhinutta? Minuu ei ainakaan innostaisi. Tosin kotioloissa ei mitään ongelmaa! Helppoahan se on ja vielä helpompaa juuri siksi että kuka tahansa voi ruokkia vauvaa.

Tissiruokinnassa huonona koen itse sen että meikältä tulee välillä kammoittavalla paineella maitoa. Vauva rassu. Itseä ärsyttää myös se että sitä maitoa vuotaa myös imetysten välissä ja imetyksen aikana toisestakin tissistä.. Menee tissiläpyskät vaihtoon kokoajan ja vaatteet maidossa siltikin. Eipä ole kovin naisekas olo! :D Tissittelyn miinukseksi menee myös omat vaatteet. Tissiä ei yksinkertaisesti saa ulos kaikista vaatteista. Kiva alkaa mekkoa nostelemaan tai t-paitaa..

Molemmat ruokintatavat toimivat meillä. Riippuu vaan paikasta ja syöttäjästä. :)

Viimeksi muokattu:
Ai jaa? Mie taas pulloruokin ekan ja toista imetin 10 kk ja kyllä tissiruokinta minusta oli paljon vaivattomampaa :D Yölläkin lykkäs nälkää itkevälle vauvalle tissin suuhun ja jatkoi unia sen sijaan että hipsii keittiöön pelaamaan pullojen kanssa.
Hui, mä en ois uskaltanut. Pelkäsin imetyksen aikaan että kierähdän vauvan päälle jos nukahdan.

Imetys on sikahelppoa mun poikien kohdalla. Tissi suuhun ja jatkamaan niitä hommia mitä sitten ikinä olikin tekemässä.

Ja tytön kohdalla oli helpointa lopettaa imetys, joka ei vaan sujunut. Lapsi joi huoneenlämpöistä tai jääkaappikylmää maitoa suht pienestä lähtien. Se vaihe, kun maito piti lämmittää, oli syvältä. Ja korvikkeen kantaminen kaupasta kotiin oli myös syvältä. Mutta huomattavasti helpompaa kuin imetyksen kanssa tappelu - kun se ei ollut "tissi suuhun ja menoks"-meininkiä tyttösen kanssa, vaan ihan jotain muuta.

"äitimuori"
Itse olen kokenut imetyksen niin vaivattomaksi kohta näiden seitsemän vuoden aikana, joskin sitovaksi tietenkin, ettei ole tarvinnut onneksi muita vaihtoehtoja edes miettiä.

riippuu ja roikkuu
Riippuu ihan tapauksesta ja lapsesta.

Esikoisen kanssa tappelin imetyksen kanssa ekat 3 kuukautta. Homma ei vain sujunut. Oli väärää imuotetta, rintakumin kanssa räpeltämistä jne. Valtaosa imetyskerroista oli yhtä rintaraivaria toisensa perään. Kun lopulta annoin periksi ja siirryin kokonaan pulloiluun, niin elämä helpottui kerralla. Lapsi oli tyytyväinen kun sai kunnolla ruokansa ja äiti oli tyytyväinen kun ei tarvinu enä stressata ja tapella.

Kuopuksen kanssa taas imetys sujui kuin suoraan oppikirjoista. Vauva imaisi oikealla imuotteella saman tien kun rinnalle pääsi synnytyksen jälkeen ja minkäänlaisia ongelmia ei imetyksessä ollut koko aikana. Jotenka imetys oli todellakin helpompaa tässä tapauksessa.

hmmh pesin käsin tuttipullot, niitä oli noin 3(?muistaakseni) ja en kokenut kauhean rankaksi sitä pullottelua. imetyksestä ei tullut mitään, ja vielä esikoinen että oli ehkä hieman ulapalla muutenkin joten menin sieltä minkä koin helpoimmaks ja en niin stressaavaks. imetys että pulloilu on musta molemmat yhtä hyviä ja helppoja ja vaikeita ja stressaavia jos haluaa :D nyt kun tämä toinen piakkoin syntyy niin toivon että imetys sujuisi paremmin, jos ei niin kestän sen taas kuin isotyttö ja pulloilen. se kyllä helpottaa pulloilussa se että jos huoneenlämpöstä tavaraa opettaa juomaan niin ei tartte sitä mikropelleilyä :)

pulloilussa koin eniten eduks sen että pysty ruokkimisen antamaan myös isin vastuulle, että pääs itse paremmin esim. lenkille/kauppaan rauhassa ilman että tarvitsi miettiä jos vauva nyt itkee nälkäänsä kotona.

"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698371:
Miksi sitten vuosikkaasta ylöspäin juodaan lehmänmaitoa, jos se on vaan lehmille?:D
No, se vasikkakin lakkaa juomasta nisästä tietyn ajan kuluttua. Samalla tavalla ihmislapsi kasvaa ja on hyvä totuttaa siihen lehmänmaitoon kun loppuelämää ei voi rintaruokittuna olla. Ravitsevaahan se lehmänmaitokin on mutta se on ensikädessä tehty vasikalle ja ihmisen maito lapselle. Se on ihan yksinkertaista biologiaa. Uskomatonta että olemme niin vieraantuneita täysin luonnollisista asioista.
Ennenkuin se lehmis päätyy korvikkeeksi on siitä kaikki ne vasikalle hyödylliset vastaineen ja lehmän valkosolut poistettu, tietenkin. Äidinmaidossa on sen ravinnon lisäksi tallella vielä äidin valkosolut ja vastaineet ja näistä on hyötyä lapselle koko loppuelämä.

Yhteistyössä