Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kifa";26668892]Minua kiinnostaisi vielä tietää, mitä pitäisi ottaa huomioon kun romani tulee lääkärin tai sairaanhoitajan / terveydenhoitajan vastaanotolle. Mainitsitkin jo, että jos puhutaan intiimiasioista niin pitäisi pyytää mahdollisia muita mukanaolijoita poistumaan mutta joskus tämä tuntuu olevan vähän hankalaa kun koko suku väkisinkin haluaa olla siellä samassa huoneessa eli miten asiasta kannattaisi vihjata? Entä koululääkärin tarkastukset, joissa etenkin yläasteella kysellään noita murrosikään liittyviä asioita ensin kyselylomakkeella ja sitten vielä siellä itse tarkastuksessa ja yleensä myös tarkistetaan murrosiän merkit yms., voiko tarkastuksen tehdä ihan normaalisti (jos vanhempi ei ole paikalla) ja miten sitten niiden tarkastusten kohdalla joissa vanhempien läsnäoloa yleensä edellytetään (ns. laajat tarkastukset)?[/QUOTE]

Jos potilaan kanssa on mahdollista puhua kahden kesken, hänen tehtäväkseen voi jättää sen vieraiden "häätämisen". Jos kuitenkaan ei, voi sanoa vain, että nyt tehdään sellaisia tutkimuksia, että muiden ei ole hyvä olla paikalla/muita ei saa olla paikalla.

Kyllä tarkastuksen voi tehdä ihan tavalliseen tapaan, ellei vanhempi ole paikalla.

Jos laajan tarkastuksen aikana tulee puhetta murrosikään tms. liittyvistä asioista, niin nuoren ja vanhemman kanssa puhutaan näistä, mutta kummankin kanssa erikseen. Jos nuoren on jossain vaiheessa tarkastusta vähennettävä vaatteita, vanhempi pitäisi ohjata siksi aikaa huoneen ulkopuolelle odottamaan. Jos on kyse vaikkapa keuhkojen kuuntelusta tai rokotteen antamisesta, niin tämän voi kyllä sanoa ihan suoraankin.
 
rur
Tiedänpä myös tapauksen, jossa romanityttö pääsi sisään ammattikouluun alle vitosen todistuksella (kyllä, näin sen itse) ja raja sisäänpääsylle oli seiska. Tämäntyyppiset tapaukset nostavat kantaväestön vihaa romaneja kohtaan, samoin kuin romanien ruma ja kukkoileva käytös.
Tähän mainitsen, että monikin tulee hyväksytyksi kouluihin alle vaaditun keskiarvon jäävällä todistuksella. Siis ihan rodusta ja väristä riippumatta. Jos joku on oppimisvaikeuksien tms. takia peruskoulussa mukautetussa opetuksessa, vaatimustaso on eri kuin muille. Esimerkiksi seiskaluokkalainen voi opetella tasonsa mukaan matematiikkaa neljännen luokan kirjasta. Päästötodistukseen tulee numero kuitenkin sen tason mukaan, mikä oppilaalla pitäisi olla ikänsä puolesta hallussa, joten numerot ovat usein vitosen luokkaa. Syrjäytymisen ehkäisemiseksi näille nuorille on olemassa omat kiintiöt opiskelupaikkoihin, eli heidät otetaan koulutukseen päättötodistuksen keskiarvosta huolimatta.

Todennäköisesti sinunkin näkemäsi tapaus on ollut tällainen ja yhtä hyvin kyseessä olisi voinut olla valkoinen nuori. Helposti sitä tietty ajattelee, että syynä on mnimenomaan romanitausta, mikä taas ei luultavasti pidä lainkaan paikkaansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Romaninainen
[QUOTE="Ansku";26669028]Pari kysymystä tuli mieleeni.

Onko seksi ja kaikki siihen (hyvin laajasti) liittyvät asiat seurustelua ja raskautta myöten ainoa juttu, mitä pidetään häpeällisenä ja salailtavana, vai onko myös muita asioita, joista puhumista ja esilletuomista pidetään esimerkiksi vanhempien romanien seurassa sopimattomana.

(Tämä nyt on aika tyhmä kysymys), mutta onko asia tosiaan niin, että vanhemmat eivät periaatteessa voi puuttua asiaan, jos epäilevät lapsensa joutuneen jotenkin huonoille teille tällaisissa asioissa, jotka kuuluvat näihin sopimattomiin juttuihin, joista lapset ja vanhemmat eivät keskenään puhu. Siis estääkö sopivaisuussäännöt esimerkiksi puuttumasta asiaan, jos vanhemmat kuulevat tyttärensä tai poikansa olevan salassa yhdessä tai karanneen jonkun sellaisen miehen tai naisen kanssa, jota pitävät omalle lapselleen täysin kelvottomana kumppanina.

Täytyy sanoa, että mielestäni tuo suhtautuminen seurusteleuun karkaamisineen ja siihen, että vanhemmat eivät tiedä tai ilmeisesti ainakin eivät ole tietävinään lastensa seurusteluista ja mahdollisista puolisokandidaateista on aika mielenkiintoinen piirre.
Siis kun suomen romanikulttuuri on muuten käsittääkseeni varsin konservatiivista ja monet pitävät tiukasti vanhoista tavoista kiinni. Ja kun yleensä tällaisissa konservatiivisissa maissa ja kulttuureissa ollaan hyvinkin tarkkoja siitä, kenen kanssa lasten on soveliasta seurustella ja avioitua, ja vanhempien hyväksyntä asialle on hyvin tärkeää.[/QUOTE]

No näin laajasti ilmaistuna mistään, mihin liittyy alastomuutta, ei pitäisi puhua. Pesulla käynnit, vessassakäynnit ja tietyt ruumiintoiminnot kuuluu myös siihen alueeseen, jonka asioista ei puhuta.

Sitten on asioita, joille on olemassa toinen nimitys. Vaikkapa haarukka. Sitä ei meillä sanota haarukaksi, vaan kahveliksi, koska sillä on toinenkin merkitys.

Vanhemmat voivat ja puuttuvatkin, mikäli se kumppaniehdokas on heidän mielestään jollakin tavalla epäsopiva. Nuorten ei anneta olla yhdessä; esim. tyttö haetaan kerta toisensa jälkeen pois, ja suoraan voidaan sanoa, mitä mieltä asiasta ollaan. On normaalia, että nuoret yrittävät saada vanhempien hyväksyntää yhdessäololleen useamman kerran, mutta raja se tulee siinäkin vastaan ennemmin tai myöhemmin. Vanhempien sana on näissä asioissa useimmiten laki, ja sen yli ei mennä.
 
miten voisin välttyä sellaisilta kiusallisilta tilanteilta, kun teikäläiset epäilevät minun kuuluvan porukkaan? Toisinaan on ollut epämiellyttäviä tilanteita, kun vanhat rouvat ovat seuranneet kaupassa ja nuorena romanimiehet pommittivat ja tivasivat kaikenlaisilla kysymyksillä. Olen siis tumma, vaikka ihoni on vaalea kuin lumi. Nykyisin saan olla enenmmän "rauhassa" kun on perhe ja "valkolaiset" lapset.

Sitten, miten haluat että kertoisin lapsille romaneista. Tähän asti olen antanut lapseni luulla romaninaisia prinsessoiksi.
Hmm, enpä kyllä osaa sanoa, kun en tiedä, miksi he näin luulevat :D Mutta tietysti kysyttäessä vastaat, ettet ole romani. En oikein osaa mitään kovin konkreettista neuvoa antaa, olen pahoillani...

Voit kertoa lapselle, että emme ole prinsessoita, ja että olemme alunperin kotoisin muualta, mutta pidämme tällaisia vaatteita, koska ne kuuluvat meidän tapoihin. Ehkä löydät tästä ketjusta jotain sellaista, mitä haluat lapsellesi kertoa - tietysti ihan sen mukaan, minkä ikäinen lapsi on ja mitä kykenee ikänsä puolesta ymmärtämään... :)
 
"vieras"
En tiedä onko tätä kysytty jo mutta minua kiinnostaa vain yksi asia, mikä on syy siihen, että romaninaiset/miehet eivät käy töissä? en itse ainakaan ole koskaan nähnyt missään töissä romaninaista/miestä. Tiedän toki sen, että jotku heistä voivat työskennellä mutta silti olen saanut sen käsityksen että ainakin suurin osa romaninaisista ovat kotona lastensa kanssa.
 
Aborttibloggari
Mutta just nyt ei vaan ole oikea hetki.

Tule laittaan yhteystiedot blogiin abortti.blogspot.com, niin että saa sähköpostillakin yhteyden. Jos laitat sinne jonkun kommentin niin sit tulee sähköpostiyhtyes, vaikka anonyyminä.

Onko teillä joku oma romaniblogi? Olisi kiva juttu.
 
Kysyn vielä tuohon asumis asiaan liittyen,mitä jos asuu 2 romani perhettä samassa
kerroksessa onko se sallittua? ja sitten esim 5.kerroksinen talo jos yksi perhe asuu 3.kerroksessa
niin toinen romani perhe ei voi asua ala eikä yläkerrassa?
Kaksi romaniperhettä voi kyllä asua samassa kerroksessa, itse asiassa tiedän yhden talon, jossa näin tehdäänkin.

Jos kulkeminen tapahtuu saman rappukäytävän kautta, niin silloin ei toinen perhe voi asua sen kolmoskerroksen perheen ylä- tai alapuolella.
 
tummat kutrit
Hmm, enpä kyllä osaa sanoa, kun en tiedä, miksi he näin luulevat :D Mutta tietysti kysyttäessä vastaat, ettet ole romani. En oikein osaa mitään kovin konkreettista neuvoa antaa, olen pahoillani...

Voit kertoa lapselle, että emme ole prinsessoita, ja että olemme alunperin kotoisin muualta, mutta pidämme tällaisia vaatteita, koska ne kuuluvat meidän tapoihin. Ehkä löydät tästä ketjusta jotain sellaista, mitä haluat lapsellesi kertoa - tietysti ihan sen mukaan, minkä ikäinen lapsi on ja mitä kykenee ikänsä puolesta ymmärtämään... :)


Olisko epäkohteliasta sanoa lapselle että kysyy itse? Hän nimittäin haluaa tietää ja paljon.

Ja taisin löytää tuolta muutaman jutun miksi minusta erehdytään: Olen tietoinen itsestäni. Minusta romaninaisissa on jotain sellaista, mistä voisi ottaa oppia: kulkea rohkeana.

Olen lukenut sieltä ja täältä, löytänyt eväitäkin...johka taas ollaan kaupoilla huutaa tyttäreni ihastuksissaan: äiti tuolla on kaunis prinsessa... yritän sitten muistella jotain faktatietoa ;)

Mukavaa kesää!
 
  • Tykkää
Reactions: Romaninainen
[QUOTE="vieras";26669428]En tiedä onko tätä kysytty jo mutta minua kiinnostaa vain yksi asia, mikä on syy siihen, että romaninaiset/miehet eivät käy töissä? en itse ainakaan ole koskaan nähnyt missään töissä romaninaista/miestä. Tiedän toki sen, että jotku heistä voivat työskennellä mutta silti olen saanut sen käsityksen että ainakin suurin osa romaninaisista ovat kotona lastensa kanssa.[/QUOTE]

Kyllähän meissä työntekijöitäkin on, omia yrityksiäkin joillakin :) Itse olen kyllä käynyt töissä - nyt olen äitiyslomalla, joten luonnollisesti mulla on työmaata tässä kotonakin :D

Syitä työttömyydelle on erilaisia; joillakin työllistymisen estää koulutus/työkokemus/molemmat, joillakin ei ole haluakaan työllistyä eivätkä töitä yritäkään saada, jotkut taas eivät laman tai esim. työnantajan ennakkoasenteiden vuoksi saa vaikka kuinka hakisivat,... Jotkut näkevät vaatetuksen esteeksi työvaatteiden käytölle, ja kun se työvaatetus monessa työpaikassa hyvinkin oleellinen on, niin kukapa niihin vastahakoisesti suhtautuvaa työntekijää palkkaisi kun tulolla olisi muitakin.

Joillakin on sitten omat bisneksensä, osalla rehellisemmät ja osalla sitten taas jotain ihan muuta. Se on taas näille henkilöille se heidän työnsä.

Meidän kulttuurissa on tärkeää ja arvostettua hoitaa lapset kotona, itse - ja myös pitää kodista tarkka huoli. Siksi viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsia alkaa tulla, jää moni romaninainen kotiin ellei jo jäänyt kotosalle jo aiemmin.
 
Mutta just nyt ei vaan ole oikea hetki.

Tule laittaan yhteystiedot blogiin abortti.blogspot.com, niin että saa sähköpostillakin yhteyden. Jos laitat sinne jonkun kommentin niin sit tulee sähköpostiyhtyes, vaikka anonyyminä.

Onko teillä joku oma romaniblogi? Olisi kiva juttu.
Minäpäs laitan :)

Mulla ei ole blogia, mutta voisin kyllä harkita sellaisen luomista. Kenties jollakin muulla romanilla voi blogi ollakin, en tiedä? :)

Muokkaus: Jäi puolet viestistä näköjään puuttumaan :D Piti sanomani, että mikäli blogia alan kirjoittaa, kerron sen kyllä täällä/tai sähköpostiviesteissäni :)
 
Viimeksi muokattu:
Olisko epäkohteliasta sanoa lapselle että kysyy itse? Hän nimittäin haluaa tietää ja paljon.

Ja taisin löytää tuolta muutaman jutun miksi minusta erehdytään: Olen tietoinen itsestäni. Minusta romaninaisissa on jotain sellaista, mistä voisi ottaa oppia: kulkea rohkeana.

Olen lukenut sieltä ja täältä, löytänyt eväitäkin...johka taas ollaan kaupoilla huutaa tyttäreni ihastuksissaan: äiti tuolla on kaunis prinsessa... yritän sitten muistella jotain faktatietoa ;)

Mukavaa kesää!
Ei minusta, hyvin voi sanoa niinkin. Tosin ehkä äidin on helpointa ja jollakin tavaa kätevintä antaa jonkinlaiset pohjatiedot... Mutta itsehän lapsesi tunnet parhaiten, eikö? :) Mukavaa kesää sinullekin!
 
"jee"
Miten toi sairaala juttu, et jos ylempänä on vanhempi romani vaikka 10krs hoidossa ja toinen romani on tulossa 8 tai 11 kerrokseen, niin miten tuo käytännössä toimii? Jos siis sille osastolle on pakko mennä hoitoon.

Häistä vielä sen verran, että yhden tuttavan romanimiehen häissä oli ainakin hänen vanhemmat mukana. Mistä siis johtuu että eri tapoja?
 
[QUOTE="jee";26669586]Miten toi sairaala juttu, et jos ylempänä on vanhempi romani vaikka 10krs hoidossa ja toinen romani on tulossa 8 tai 11 kerrokseen, niin miten tuo käytännössä toimii? Jos siis sille osastolle on pakko mennä hoitoon.

Häistä vielä sen verran, että yhden tuttavan romanimiehen häissä oli ainakin hänen vanhemmat mukana. Mistä siis johtuu että eri tapoja?[/QUOTE]

Sitten sille ei tietenkään voi mitään, ja hoitoon yksinkertaisesti vain mennään. Ja eihän tietenkään aina ole tiedossakaan, missä kohtaa sairaalaa se toinen romani hoidossa on... ja hoitohenkilökunnallahan on vaitiolovelvollisuuskin. Mutta, hoitohenkilökunnan olisi hyvä koettaa järjestää niin, etteivät näiden potilaiden huoneet ainakaan keskenään olisi ihan allekkain.

Jotkut vain asennoituu tapakulttuuriin väljemmin eivätkä niin perusta siitä, mikä yleisen käsityksen mukaan on sovinnaista ja mikä ei.
 
"jee"
Ok. Vielä hei tuo keittiö hommeli, et sinnehän ei saanu mennä yövaatteissa vaikkapa, mut mitä jos lapsi tarvii juotavaa lääkkeen kanssa yöllä tai korviketta pitää hakea tms, niin täytyykö oikeesti pukee sitä varten? Luulis siinä jo unenrippeet karisevan :D
 
"vesimeloni"
Onpa ollut tosiaan mielenkiintoinen ketju, jota olen lukenut melkein ahmimalla alusta asti. :) Paljon olen saanut vastauksia kysymyksiin, joita itsekin olen toisinaan miettinyt. Oikeastaan ei taida edes tulla mieleen enää mitään kysyttävää.
Kulttuurinne ja tapanne ovat todella kiehtovia, osaltaan jopa hyvin erikoisia ja hämmentäviäkin näin "valkolaisen" näkökulmasta. Nuo puhtausasiat varsinkin tuntuu todella erikoisilta, mutta olet niitä niin hyvin selittänyt, että ymmärrän nyt paremmin. Ja toisaalta, jos niihin lapsesta asti kasvaa ja tottuu, niin eipähän ne sitten varmaan mitenkään omituisilta tunnukaan. :)
Itse tunnen/tiedän jonkun verran romaneita ja olen heitä tietenkin kaupoissa, yms. tavannut. Valitettavaa on, että ikäviä kokemuksia on paljon, vastaavia kuin muillakin. Siis röyhkeää ja ylimielistä käytöstä. Joskus näin mm. lähikaupassamme miten romani-isä otti irtokarkkilaatikoista karkkia taskuihinsa ja söi niitä kaikessa rauhassa ja kehoitti vielä pientä poikaansakin ottamaan. Oma poikani (n. 3-4 v silloin) oli mukanani ja sanoi, että "äiti, eihän noin saa tehdä, ensin pitää maksaa". Taisin siinä todeta vaan, että olet oikeassa... Mutta en todellakaan olisi uskaltanut puuttua asiaan. Myös tuo kaupan oven eteen pysäköiminen on todella yleistä täälläkin päin.

Mutta paljon on kokemuksia erittäin mukavista ja asiallisistakin romaneista kyllä. Juuri toissapäivänä Linnanmäellä näin ison porukan romaneita (miehiä, naisia ja lapsia) ja he käyttäytyivät hyvin asiallisesti. :) Ei metelöintiä tai röyhkeyttä. Anoppilani naapurissa asuu romaniperhe ja ovat myös oikein kivoja ihmisiä. Kun itse olin koulussa (yläasteella), oli rinnakkaisluokalla pari romania (tyttö ja poika) ja varsinkin sen tytön kanssa olin tekemisissä ja oli oikein mukava ihminen.
Joskus myös joku romaninainen tuli kaupan pihassa kysymään minulta apua kännykkänsä käytössä ja kun en osannut ongelmassa auttaa, niin hän kiitteli kuitenkin.
Ja tulipa mieleen tapaus ihan tästä lähiajoilta. Äitini on aika sairas ja heikkokuntoinen ja oli kaatunut kaupan pihassa pahasti. Ihmisiä kulki vierestä paljon, mutta kukaan ei edes kysynyt kävikö pahasti. Kadun toiselta puolelta sitten juoksi hätiin romani pariskunta ja olivat kovasti auttavaisia. Keräsivät äidin pitkin pihaa levinneet tavarat, lompakkoa myöden ja antoivat ne äidille. Nostivat äidin ylös maasta ja varmistivat moneen kertaan pärjääkö äiti vai tarviiko saattajaksi kotiin tai terveyskeskukseen. Todella mallikasta käytöstä verrattuna siihen, miten suurin osa ihmisistä ei oikeasti apuaan tarjoa.

Sellainen pieni ajatus/kysymys oikeastaan tuli mieleen, että kun nyt syksyllä meidän luokalle (toimin siis avustajana esiopetusluokassa) tulee ensimmäistä kertaa romanilapsi, niin onkohan jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon? Olisiko kohteliasta kysyä asiasta suoraan vanhemmilta?
Ja samaan asiaan liittyen tuli toinenkin kysymys mieleen vielä... Miten te suhtaudutte siihen, että kouluissa lapsille/nuorille pidetään seksuaalivalistusta? Ja puhutaan esim. kuukautisista, naiseksi/mieheksi kehittymisestä, jne. Vai onko se ok, kun näistä asioista puhuu opettaja (ei-romani)?

Kiitos vielä sinulle, että jaksat vastailla. Ja kaikkea hyvää perheellesi. :)
 
"gemma"
Mua nyt edelleen nää puhtaussäännöt järkyttää, niin entä silloin jos on vaikka kipeä? Pitääkö hirveessä kuumeessakin raahautua jonnekkin muualle vessaan ja suihkuun?? Saako oksentaa vanhempien aikana? Entä jos on joku hirvee ripulioksennustauti :D

Että voidaanko niistä tällaisissa poikkeustapauksissa joustaa?

Entä jos tulee yöllä vessahätä?
 
[QUOTE="jee";26669638]Ok. Vielä hei tuo keittiö hommeli, et sinnehän ei saanu mennä yövaatteissa vaikkapa, mut mitä jos lapsi tarvii juotavaa lääkkeen kanssa yöllä tai korviketta pitää hakea tms, niin täytyykö oikeesti pukee sitä varten? Luulis siinä jo unenrippeet karisevan :D[/QUOTE]

Jos tarkkoja ollaan, niin kyllä sinne pitäisi pukeutua... :D Mutta rehellisyyden nimissä, ei läheskään kaikki niin tee silloin, kun omassa kodissaan on. On oikeasti tosi vaivalloista vedellä hameet ja röijyt niskaan jonkun pikkuasian takia. Unenrippeet siinä kyllä kieltämättä karisee... :D

Tästä tuli mieleen eräs kerta, kun oltiin nykyisen mieheni kanssa vielä aika tuore pari, ja yövyttiin yhdessä talossa, joka oli miehen sukulaisten omistuksessa mutta jossa ei ollut sillä hetkellä ketään muita kuin me. Oltiin eräänlaisina talonvahteina. Talon väki ei itsekään tiennyt milloin tulisivat, eli saattoivat sitten olla tulossa minä hetkenä hyvänsä, eikä tuossa talossa oikein osannut olla mitenkään päin tai edes uskaltaa yrittää olla millään tavalla vapaammin.

Eipä siinä mitään, mutta siinä vaiheessa, kun mies jostain täysin käsittämättömästä syystä herätteli minut sikeästä unestani joskus kolmen aikaan yöllä ja käski mennä ottamaan hellasta tulen tupakkaansa varten, meinasin kyllä suuttua... :D Miesparka koetti lepytellä minua sanomalla, että pääsen kyllä sitten heti nukkumaan, mutta eipä se ihan niin mene... :D
 
[QUOTE="vesimeloni";26669658]Onpa ollut tosiaan mielenkiintoinen ketju, jota olen lukenut melkein ahmimalla alusta asti. :) Paljon olen saanut vastauksia kysymyksiin, joita itsekin olen toisinaan miettinyt. Oikeastaan ei taida edes tulla mieleen enää mitään kysyttävää.
Kulttuurinne ja tapanne ovat todella kiehtovia, osaltaan jopa hyvin erikoisia ja hämmentäviäkin näin "valkolaisen" näkökulmasta. Nuo puhtausasiat varsinkin tuntuu todella erikoisilta, mutta olet niitä niin hyvin selittänyt, että ymmärrän nyt paremmin. Ja toisaalta, jos niihin lapsesta asti kasvaa ja tottuu, niin eipähän ne sitten varmaan mitenkään omituisilta tunnukaan. :)
Itse tunnen/tiedän jonkun verran romaneita ja olen heitä tietenkin kaupoissa, yms. tavannut. Valitettavaa on, että ikäviä kokemuksia on paljon, vastaavia kuin muillakin. Siis röyhkeää ja ylimielistä käytöstä. Joskus näin mm. lähikaupassamme miten romani-isä otti irtokarkkilaatikoista karkkia taskuihinsa ja söi niitä kaikessa rauhassa ja kehoitti vielä pientä poikaansakin ottamaan. Oma poikani (n. 3-4 v silloin) oli mukanani ja sanoi, että "äiti, eihän noin saa tehdä, ensin pitää maksaa". Taisin siinä todeta vaan, että olet oikeassa... Mutta en todellakaan olisi uskaltanut puuttua asiaan. Myös tuo kaupan oven eteen pysäköiminen on todella yleistä täälläkin päin.

Mutta paljon on kokemuksia erittäin mukavista ja asiallisistakin romaneista kyllä. Juuri toissapäivänä Linnanmäellä näin ison porukan romaneita (miehiä, naisia ja lapsia) ja he käyttäytyivät hyvin asiallisesti. :) Ei metelöintiä tai röyhkeyttä. Anoppilani naapurissa asuu romaniperhe ja ovat myös oikein kivoja ihmisiä. Kun itse olin koulussa (yläasteella), oli rinnakkaisluokalla pari romania (tyttö ja poika) ja varsinkin sen tytön kanssa olin tekemisissä ja oli oikein mukava ihminen.
Joskus myös joku romaninainen tuli kaupan pihassa kysymään minulta apua kännykkänsä käytössä ja kun en osannut ongelmassa auttaa, niin hän kiitteli kuitenkin.
Ja tulipa mieleen tapaus ihan tästä lähiajoilta. Äitini on aika sairas ja heikkokuntoinen ja oli kaatunut kaupan pihassa pahasti. Ihmisiä kulki vierestä paljon, mutta kukaan ei edes kysynyt kävikö pahasti. Kadun toiselta puolelta sitten juoksi hätiin romani pariskunta ja olivat kovasti auttavaisia. Keräsivät äidin pitkin pihaa levinneet tavarat, lompakkoa myöden ja antoivat ne äidille. Nostivat äidin ylös maasta ja varmistivat moneen kertaan pärjääkö äiti vai tarviiko saattajaksi kotiin tai terveyskeskukseen. Todella mallikasta käytöstä verrattuna siihen, miten suurin osa ihmisistä ei oikeasti apuaan tarjoa.

Sellainen pieni ajatus/kysymys oikeastaan tuli mieleen, että kun nyt syksyllä meidän luokalle (toimin siis avustajana esiopetusluokassa) tulee ensimmäistä kertaa romanilapsi, niin onkohan jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon? Olisiko kohteliasta kysyä asiasta suoraan vanhemmilta?
Ja samaan asiaan liittyen tuli toinenkin kysymys mieleen vielä... Miten te suhtaudutte siihen, että kouluissa lapsille/nuorille pidetään seksuaalivalistusta? Ja puhutaan esim. kuukautisista, naiseksi/mieheksi kehittymisestä, jne. Vai onko se ok, kun näistä asioista puhuu opettaja (ei-romani)?

Kiitos vielä sinulle, että jaksat vastailla. Ja kaikkea hyvää perheellesi. :)[/QUOTE]

Kaikista varminta on kysyä asiasta vanhemmilta, he parhaiten osaavat vastata tuohon... voihan olla, että heillä ei romanitapoja kotona juurikaan noudateta. Lapsi nyt on aina lapsi, ja siksi sitä huomioonotettavaa ei ole samalla tavalla kuin vaikkapa nuoren kanssa.

Mutta on hyvä tiedostaa, että jos lapsi tekee jotain eri tavalla kuin muut, se ei välttämättä tarkoita tietämättömyyttä tai huonotapaisuutta kuten joku voisi tulkita, vaan voi liittyä ihan meidän kulttuuriin ja tapoihin. Ajatellaan vaikka, että lattialle tippuu lusikka. Lapsi haluaa virauttaa sen tai ei suostu ehkä enää ollenkaan käyttämään sitä. Helposti voi tulla sellainen olo, että onpas tuossa hankala lapsi - mutta lapsihan tekee vain niin, kuin on kotona oppinut tekemään :)

On ihan ok, että valtaväestön edustaja noista asioista nuorille puhuu. Sehän on todella ihan paikallaankin; kotona kun näistä ei useimmissa tapauksissa puhuta, niin hyvä, että saavat asiallista ja oikeaa tietoa sitten jostain muualta.

Toivottavasti sait selvän vastauksistani, alkaa taas ajatukset olemaan vähän puuroiset tähän aikaan... :D Sano vain, jos jokin asia tarvii selvennystä :)
Kaikkea hyvää teillekin sinne! :)
 
[QUOTE="gemma";26669717]Mua nyt edelleen nää puhtaussäännöt järkyttää, niin entä silloin jos on vaikka kipeä? Pitääkö hirveessä kuumeessakin raahautua jonnekkin muualle vessaan ja suihkuun?? Saako oksentaa vanhempien aikana? Entä jos on joku hirvee ripulioksennustauti :D

Että voidaanko niistä tällaisissa poikkeustapauksissa joustaa?

Entä jos tulee yöllä vessahätä?[/QUOTE]

Jos tulee sellainen hätätilanne, jossa on päästävä lähimpään vessaan, niin silloin mennään sinne lähimpään vessaan... eipä siinä oikein muutakaan voi :D

Oksentaa voi, vaikka muita olisikin kotona, sillä se erite tulee suun kautta, vaikka ällöttävää onkin :D

Jos on oikein kova kuume, niin kotosallakin voi käydä pesulla, mutta katsoo tosiaan vain sitten että vanhemmat on jossain muualla sen suihkureissun ajan, mikäli suinkin mahdollista... :)

Yöllä voi käydä vessassa, silloinhan muut yleensä nukkuvat niin eivät ole sitten näkemässä tai kuulemassakaan sen kummemmin :)
 
On meillä pakkoruotsikin, vaikka sitäkään ei suomessa käytetä sen enempää-
Mutta ruotsia (meinasin aluksi kirjoittaa, että pakkoruotsia :D) puhuu kuitenkin osa ihmisistä ensimmäisenä kielenään, äidinkielenään. Ja onhan täällä Suomessa ihmisiä, kaiketi pääasiallisesti vanhempia, jotka ovat niin "umpiruotsalaisia" että eivät suomea osaa juuri lainkaan. (Tai sitten eivät halua puhua.)

Romanikieli tietysti lasketaan äidinkieleksi sekin, mutta ei samalla tavalla ole ensimmäinen kieli meille kuin vaikkapa ruotsi ruotsalaisille.

Mutta hyvä, että suurin osa kielistä on kaikkien ihmisten opeteltavissa...
 
"vesimeloni"
Kiitos, sain vastaukset siihen mihin toivoinkin. :) Luulen, että tämän romanilapsen kohdalla otamme asian tosiaan ihan suoraan puheeksi vanhempien kanssa. Voisin kuvitella, että jokainen vanhempi arvostaa sitä rehellisyyttä ja kysymistä mieluummin kuin sitä, että ollaan hiljaa ja mietitään, että mites tässä pitäisi toimia.
Meillä on ollut eskarissa kerran lapsi, joka kuului Jehovan todistajiin ja hänen vanhempansa olivat aivan ihania, kertoivat uskonnostaan ja tavoistaan suoraan, siitä mitä lapsi saa/ei saa tehdä. Kyselin myös suoraan heiltä, että miten voin selittää muille lapsille, että tämä yksi lapsi ei vietä joulua tai askartele joulujuttuja, yms. Uskoisin saman toimivan myös romaniperheenkin kanssa. Äiti ainakin vaikutti tutustumispäivänä ihan mukavalta. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Romaninainen

Yhteistyössä