Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
romano
no romanithan asuu yleensä miehen kotipaikkakunnalla. Jos mies muuttaa niin kyllä joutuu luvan pyytämään että saako asua ko paikkakunnalla. näin vältetään riita tilanteita. tai sanotaan että jos on järkevä niin luvan pyytää : )
 
  • Tykkää
Reactions: Romaninainen
Kyllähän monikin romanikieltä jonkin verran puhuu. Yksittäisiä sanoja, lauseitakin. Ne, jotka paremmin kieltä taitavat, ovat harvemmassa. Moni vanhempi taas ei pidä tätä "nykyajan" romanikieltä oikeana ollenkaan, eikä välttämättä edes ymmärrä ihan kaikkea, mitä nuoremmille opetetaan, vaikka sellaista vanhanajan romanikieltä hyvin ymmärtäisivätkin.

Oho, Vuolasrantako ajaa tuollaista hanketta? Ihan oikeastiko? Jotenkin Miranda on sen tyyppinen, ettei ihan heti uskoisi, tuntuu olevan niin "hortto" joka asiassa ja pitävän niin tiukasti kiinni kaaleen kulttuurista ja sen oikeellisuudesta,... No, oli miten oli - ei minulla mitään sitä vastaan ole. Kielihän romanikielikin on, muiden joukossa, ja käsittääkseni kaikki - tai ainakin lähes kaikki - muutkin kielet ja niiden opetteleminen on kaikkien ihmisten ulottuvilla, miksi ei siis romanikielikin. Tavallaan pohdin, mitä valtaväestö romanikielellä tekee, kun suurin osa romaneistakaan täällä Suomessa ei sitä kunnolla puhu. :)
Mirandahan on valmistellut jopa oppikirjan romani-kielestä, siis tästä Suomessa puhuttavasta murteesta. Pidänkin asiaa ristiriitaisena, mutta oman kielen elvyttäminen olisi voimavara ja minusta roamneille kuuluu oikeus saada palvelua omalla kielellään, kuten ruotsin- ja saamenkielisillekin.

Itse pidän kieltä ikkunana kulttuuriin ja tapana oppia ymmärtämään syvemmin. Suomen romanien kieli ja kulttuuri eroavat suuresti muiden romanien kulttuureista.
 
"ding"
Te romanit olette niin kauniita! Naiset siis! Välillä jään oikeen tuijottamaan, kun kasvot niin kauniit. Ja te ootte niin ihanan värisiä. Me tälläsiä kalkkilaivan kapteeneita :(

Miehet, varsinkin nuoret miehet ei oo mun makuun ollenkaan, liian nättejä :D Ja kaikki saman näkösiä :D
 
romano
minun kaveri on myös opettanut romani kieltä alaasteella ja myös eri ammatti kouluissa ollut neuvomassa esim sairaan hoitoalan oppilaita romani kulttuuriin kun he tekevät työtä.
 
"Heip"
Romanisuvut on aika isoja, joten ei kai voi sanoa, että kokonaisia noin ajattelevia sukuja olisi. Mutta on vanhempia, jotka opettaa lapsilleen, että menneet on menneitä ja että ketään ei tarvi pitää sopimattomana. Tämähän onkin sinänsä hyvä, harmi vaan että näissä asioissa ei voi edetä yksin, vaan toisenkin osapuolen pitää olla asioista samaa mieltä ettei tule asioita. Kyllä näitä riitoja on paljon, hyvin vanhoistakin asioista.

Lautasta ei tietenkään voi laskea lattialle. Sehän on tavara, josta syödään, joten se on pidettävä puhtaana. Tai jos lautasen sitten laskee lattialle, niin sitä ei saisi enää sieltä pois nostaa. Käsilaukun voi myös laskea lattialle, mutta sitten on pidettävä huoli siitä, ettei sama käsilaukku loju pöydällä tms. puhtaassa paikassa jonne se ei enää lattialla makaamisen jälkeen kuulu... :)

Kyllä sanoisin, että asteikolla 1-10, tuon tavan kanssa ollaan edelleen kympissä, tosin tuo "päällekkäin" asuminen ei tule kysymykseen silloinkaan, vaikka ylhäällä sekä alhaalla asuvat olisivat keskenään samanikäisiä. Tällainen asuminen onnistuisi ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli tuo alakerrassa asuva osapuoli ei eläisi (enää) romanielämää... ja tietysti, jos ylhäällä asuvat olisivat jo hyvin vanhoja, eikä heidän luonaan nuorempia kävisi, asian voisi _periaatteessa_ ajatella käyvän laatuun.

Mies voi tietysti siivota kotia, mutta perinteinen käsitys on se, että siivoaminen ja kotityöt on naisten hommia. Mun mies kyllä siivoilee ja tekee paljon muutakin joka periaatteessa kuuluisi pelkästään minulle, mutta näistä emme puhu muille mustalaisille. Sama monessa muussakin taloudessa. Mielletään noloksi, jos mies joutuu tekemään näitä kotihommia, kun kerran on akka talossa. Eri asia silloin, jos mies on yksineläjä, vaikka monella saattaakin käydä joku sukulainen tai sukulaisen vaimo siivoilemassa.

En tiedä yhtään, montako yliopistokoulutuksen suorittanutta romania Suomessa on. Sanoisin kuitenkin, että vähän, ja että varmasti moni elää enimmäkseen valtakulttuurin mukaan. Ei koulutus ole huono asia, vaikka ilkeät kielet voisivatkin nimitellä kovin korkean koulutuksen itselleen hankkinutta "kaajeenmoiseksi" eli valkolaismaiseksi (jonka taas moni kokee alentavan omaa mustalaisuuttaan).

Suhtautuminen vaihtelee. Moni on heidän puolellaan, yksi tietämäni mies koettaa sitkeästi ajaa Romanian romanien asioita ja saada enemmänkin ihmisiä omalle kannalleen, jotta heidän asioita saataisiin jollain konstilla eteenpäin. Itse en tiedä, mitä ajattelisin; mietityttää, käy sääliksi.

Suurelta osin pyritään siihen, että lapsi olisi onnellinen ja rakastettu. Kun lapsi kasvaa, oppii hän tietysti sitten toimimaan romanitapojen mukaan, vanhempien kunnioittamisen oppiminen on ihan ykkösjuttu - kuten sanottu, siihenhän meidän kulttuuri aika pitkälti perustuu. Itse haluan, että lapset sisäistää romanikulttuurin ja osaavat sen mukaan myös toimia, mutta haluan myös opettaa lapsilleni muutakin kuin mustalaisuutta, sillä kulttuuri ei saa todellakaan mennä kaiken edelle eikä elämässä pärjää pelkän romanikulttuurin voimin.
Sanot, että romanikultturissa vanhempien kunnioittaminen on ykkösjuttu, mutta miksi kunnioittaminen muita kuin romaneja kohtaan ei ole toivottu piirre? Miksi suurin osa romaneista on töykeitä ja käyttäytyvät röyhkeästi ja itsekkäästi valtaväestöä kohtaan?
 
[QUOTE="Heip";26656105]Sanot, että romanikultturissa vanhempien kunnioittaminen on ykkösjuttu, mutta miksi kunnioittaminen muita kuin romaneja kohtaan ei ole toivottu piirre? Miksi suurin osa romaneista on töykeitä ja käyttäytyvät röyhkeästi ja itsekkäästi valtaväestöä kohtaan?[/QUOTE]

Minä luulisin sen heijastuvan valtaväestön käytöksestä ja jotenkin on vain noidankehä jäänyt päälle. Siis hieman sama, kuin Amerikassa mustan "Black Power"-liikkeen juttu. Otetaan röyhkeydellä oma tila, sillä "ei ne meistä tykkää muutenkaan, ihan sama, mitä teen, olen parempi".

Mutta eihän tätä minulta kysytty. :)
 
Romaninainen...
onko eri paikkakunnilla asuvien romanien kesken jotain "heimo"-vihanpitoa?kuulin kerran yhdestä romanimiehestä joka ei voinu asua valkolais tyttöystävänsä paiikakunnalla,koska kyseisen paikkakunnan romanit oisivat hakanneet hänet. ja muuten meidän alakerrassa asuu hirmu mukava romani pariskunta-)avuliaita,ystävällisiä,osallistuvat aina taloyhtiön talkoisiin ym.
Sukujen kesken on kyllä riitoja, jotka kumpuavat isommista asioista. Esim. jos toisesta suvusta joku on tappanut toiseen sukuun kuuluvan tai tehnyt jotain todella pahaa.

Silloin se väärintekijä sukunsa kanssa on väistämisvelvollinen uhria/uhrin sukua kohtaan. Käytännössä ei asuta samassa kaupungissa eikä samaan kaupunkiin tai paikkaan tietoisesti hakeuduta. Jos sattuu, että kohtaaminen tulee, väärintekijä/tämän suku lähtee välittömästi pois puhumatta mitään, jotta vältytään yhteentörmäyksiltä. Sillä lailla kunnioitetaan sitä uhria ja sen sukua.

Kaikki ei muutenkaan halua omalle paikkakunnalleen vieraita. Periaatteessa pitäisi kysyä lupa, ennen kuin vieraalle paikkakunnalle muuttaa.

Mukava että sulla on positiivisia kokemuksia ja hyvät naapurit :)
 
"vieras"
Seurataanko sinua kaupassa ja epäillään varkaaksi?
Miten mustalaiset suhtautuvat kaupassa käyntiin ja myyjiin?

Minkä toivoisit muuttuvan myyjien ja mustalaisten välillä, nyt kun tilanne tuntuu olevan melko tulenarka jokaisessa liikkeessä johon mustalaiset astuvat?
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26655966]Mihin suuntaan on menossa romanien sulautuminen yhteiskuntaan?
Esim. nuorten koulutus ja työllisyys?

Onko asennemuutosta näkyvissä ja uusi sukupolvi kuluttaisi koulun penkkiä ahkerammin?[/QUOTE]

Koko ajan ollaan menossa parempaan suuntaan. Muutos on hidasta, ja siksi saattaa tuntua, ettei sitä tapahdu ollenkaan, mutta totuus on toinen. Nykyään ymmärretään koulunkäynnin merkitys entistä paremmin, ja koulunkäyntiin ja ammatin hankkimiseen kannustetaan.

Kyllä työttömiä ja ammattia vailla olevia nuoria/nuoria aikuisia on tietysti edelleen valtavasti.
 
Romaninainen...
Mirandahan on valmistellut jopa oppikirjan romani-kielestä, siis tästä Suomessa puhuttavasta murteesta. Pidänkin asiaa ristiriitaisena, mutta oman kielen elvyttäminen olisi voimavara ja minusta roamneille kuuluu oikeus saada palvelua omalla kielellään, kuten ruotsin- ja saamenkielisillekin.

Itse pidän kieltä ikkunana kulttuuriin ja tapana oppia ymmärtämään syvemmin. Suomen romanien kieli ja kulttuuri eroavat suuresti muiden romanien kulttuureista.
Olen samaa mieltä kanssasi.
 
Romaninainen...
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26656047:
Onko romaneille ok jos vaikka valkolainen haluaisi oppia romanikieltä ja/tai puhuisi sitä?
Joillekin on, joillekin ei. Suhtautuminen vaihtelee. Minulle on ihan ok, kunhan ei käytä kieltä romaneja vastaan.
 
Romaninainen...
[QUOTE="ding";26656018]Te romanit olette niin kauniita! Naiset siis! Välillä jään oikeen tuijottamaan, kun kasvot niin kauniit. Ja te ootte niin ihanan värisiä. Me tälläsiä kalkkilaivan kapteeneita :(

Miehet, varsinkin nuoret miehet ei oo mun makuun ollenkaan, liian nättejä :D Ja kaikki saman näkösiä :D[/QUOTE]

Eihän me kaikki olla, on meissäkin vähemmän kauniita ja komeita ihmisiä ihan kuten muissakin... Ja muuten, vaaleitakin mustalaisia on. Ei meistä jokainen ole tumma :D

Heh, ehkä se sinusta vain tuntuu että ovat samannäköisiä, kun kaikilla on suorat housut, lakerikengät ja pulisongit :p
 
Miksi romaninaiset ovat valkolaisia kohtaan ylimielisiä? katsovat nenänvartta pitkin? ja teillähän oli romanikielessä valkolaisille joku oma nimi.. en nyt kyl enää muista.
Eikö ole niin, että syömiset menee "vanhuusjärjestyksessä" eli vanhimmat ja miehet syö ensin, ja sitten vasta naiset ja lapset ja iän mukaan. Eli nuorin joutuu kaikista kauiten odottaa ruokaansa? ja portaissa myös vanhin menee ensin ja nuorin vikana?
 
Joillekin on, joillekin ei. Suhtautuminen vaihtelee. Minulle on ihan ok, kunhan ei käytä kieltä romaneja vastaan.
Vaikka kieli ja kulttuuri kiinnostaakin kovasti, niin musta tuntuisi vähän oudolta lähteä opettelemaan romanikieltä, koska minussa ei kuitenkaan kamalan vahvana romaniveri virtaa. Jotain aika kaukaista sukua on kyllä.

Miten romani määritellään? Onko teillä samanlaiset määritelmät kuin esim. saamelaisilla?

Kiitos tästä ketjusta. Tällaisia tarvittaisiin enemmänkin.
 
Uskovatko romanit vapaaseen kasvatukseen? Silloin kun olen romanilasten kanssa ollut tekemisissä, niin minusta he ovat vaikuttaneet täysin villeiltä. Tekevät mitä huvittaa eikä yksikään aikuinen koskaan kiellä heitä.
 
Romaninainen...
[QUOTE="Heip";26656105]Sanot, että romanikultturissa vanhempien kunnioittaminen on ykkösjuttu, mutta miksi kunnioittaminen muita kuin romaneja kohtaan ei ole toivottu piirre? Miksi suurin osa romaneista on töykeitä ja käyttäytyvät röyhkeästi ja itsekkäästi valtaväestöä kohtaan?[/QUOTE]

Ei voi sanoa, etteikö se olisi toivottu, mutta tuntuu kyllä että se on monelle ihan toisarvoinen asia. En tiedä, miksi näin on. Minusta kaikkia ihmisiä tulisi kunnioittaa ikään, rotuun, sukupuoleen jne. katsomatta, ja tähän ei kuulu töykeä käytös millään tavalla. Ihmisiä kun ollaan kaikki. Niihin, joista ei pidä, voi suhtautua asiallisesti ja ainakin jättää negatiivisen huomion ulkopuolelle. Meillä kotona opetettiin tähän, ja tämän haluan myös omien lasteni oppivan.

Miksi monelta nämä normaalit, kulttuurien rajat ylittävät käytöstavat ovat hukassa, en osaa sanoa. Joillakin ajatusmaailma on mikä on, ja jotkut on muutenkin niin täynnä itseään että juuttuisivat varmaan korvistaan oviaukkoon mikäli mahdollista...
 
  • Tykkää
Reactions: lapsilaalaa
Romaninainen...
Minä luulisin sen heijastuvan valtaväestön käytöksestä ja jotenkin on vain noidankehä jäänyt päälle. Siis hieman sama, kuin Amerikassa mustan "Black Power"-liikkeen juttu. Otetaan röyhkeydellä oma tila, sillä "ei ne meistä tykkää muutenkaan, ihan sama, mitä teen, olen parempi".

Mutta eihän tätä minulta kysytty. :)
Mutta hyvä, että kommentoit kuitenkin. Minustakin käytöksen taustalla on paljon tuotakin, en vain osannut pukea ajatuksiani sanoiksi... :)
 
romano
no ei meillä ainakaan : ) lapset on kohteliaita avaa oven vanhemmille eikä pahemmin ; ) naputa meille vastaan. lapsia kuitenkin ovat ja tuo kasvatuskin on kyllä vanhemmista kiinni. Ja jotkut lapset vaan on villimpiä. niinkun kaikissa lapsissa. meillä muuten syö lapset ekaks : )
 
asiasta kiinnostunut
Onko sinulla valkolaisia ystävinä? Miten suhtaudut jos esim. naapuri moikkaa tai kyselee kuulumisia - otatko sen kyttäämisenä ja vittuiluna? Keski-Suomessa ei yleensä romanit moikkaile naapureita ja valkolaisten mielestä romanit naapureina ovat epämiellyttäviä... Minusta olisi mukavaa, kunhan riitoja tai kahnauksia ei syntyisi (esim. naapureiden tai romanisukujen kesken). Olen harkinnut Jyväskylässä muuttavani Pupuhuhtaan, mutta kaikki pelottelevat sen maineesta "mustalaiset ampuu sut pimeällä kadulla". Oletko itse Jyväskylästä ja mitä mieltä olet? Onko tuollainen vaara tosi?

Ammattiopistossa opiskelen ja siellä luokallani oli yksi romani. Aivan ihastuttava ja luotettava, ensimmäinen romanikontakti ikinä. Juoruttiin päivät ja shoppailtiin illat. Mutta sitten tyttö muutti toiselle paikkakunnalle ja meni naimisiin.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26656173]Seurataanko sinua kaupassa ja epäillään varkaaksi?
Miten mustalaiset suhtautuvat kaupassa käyntiin ja myyjiin?

Minkä toivoisit muuttuvan myyjien ja mustalaisten välillä, nyt kun tilanne tuntuu olevan melko tulenarka jokaisessa liikkeessä johon mustalaiset astuvat?[/QUOTE]

Alkuun tullessani tänne miehen paikkakunnille minua ei tuossa lähikaupassa tunnettu. Vartija kulki suunnilleen metrin päässä minusta koko kauppareissuni ajan, ja lähti jatkamaan kierrostaan vasta, kun kaupasta olin poistunut. Koin sen todella loukkaavaksi ja häpäiseväksi, vaikka ymmärränkin että vartija teki vain työtään ja että tämän käytöksen taustalla saattoi olla esimiehen käsky tai omat huonot kokemukset.

Nykyään minun annetaan asioida ko. kaupassa kuten muidenkin, ei seurata tai muuten pidetä vahtia, ovat huomanneet että maksan kyllä ostokseni.

Tilanne on kyllä hankala, sillä onhan niitä paljon mustalaisia, jotka kaupoista varastelevat. Ja pakkohan myyjien ja vartijoiden on työnsäkin tehdä, eihän ole oikein, että kukaan vie kaupasta yhtään mitään. Kuitenkin sen kyttäämisen voisi hoitaa jotenkin muuten, kuin metrin päässä kulkemisella...

Asiallinen käyttäytyminen puolin ja toisin toimii mielestäni, silloin molemmille osapuolille jää hyvä mieli. Ja tietysti ne, jotka sieltä kaupasta varastavat ja kiinni jäävät, voisivat lakata rähisemästä myyjille - eipä se niiden myyjien syy ole, että joku neropatti on omaksunut tuollaisia toimintatapoja.

Ehkäpä muutkin täällä olevat mustalaiset voivat tätä asiaa kommentoida, tässä nyt joitain ajatuksia, joita tulee mieleen näin suoralta kädeltä. :)
 
no ei meillä ainakaan : ) lapset on kohteliaita avaa oven vanhemmille eikä pahemmin ; ) naputa meille vastaan. lapsia kuitenkin ovat ja tuo kasvatuskin on kyllä vanhemmista kiinni. Ja jotkut lapset vaan on villimpiä. niinkun kaikissa lapsissa. meillä muuten syö lapset ekaks : )
Mutta näistä lapsista oikein paistoi, että he olivat aina saaneet tehdä mitä lystäsivät ilman mitään rajoitteita. Aivan kuin koko maailma olisi ollut heidän leikkikenttänsä. He eivät uskoneet mitä heille sanoi, vaan piti yksinkertaisesti estää heitä törmäämästä toimistoon laittamalla ovi lukkoon. Eivät he ilkeitä olleet, villejä vain.
 
romano
me ainakin omakotitalossa kun asutaan niin naapureina ei ole kuin valkolaisia ja kaikki me käyttäydytään ihan sulassa naapuri sovussa ei kukaan kyttää ketään ja aidalla vaihdetaan päivän kuulumisia puolin ja toisin mukavia naapureita ainakin meillä on ja kyllä meillä käy niin romaneja kuin valkolaisia kylässä : ) sit on kyllä niiiin paljon kaikkia hauskoja urbaani legendoja romaneista että ihan naurattaa : ) ja toki monet käyttää niitä hyväkseenkin ihan vaan omaks hauskuudeksi, kun tietävä ihmisten uskovan jonkun jutun. romaneihin pätee sama kuin valkolaiseen että käytä ihmistuntemustasi hyväksi kaikki ei oo kivoja. mut ei liioin kaikki oo ilkeitä jne.
 
Alkuun tullessani tänne miehen paikkakunnille minua ei tuossa lähikaupassa tunnettu. Vartija kulki suunnilleen metrin päässä minusta koko kauppareissuni ajan, ja lähti jatkamaan kierrostaan vasta, kun kaupasta olin poistunut. Koin sen todella loukkaavaksi ja häpäiseväksi, vaikka ymmärränkin että vartija teki vain työtään ja että tämän käytöksen taustalla saattoi olla esimiehen käsky tai omat huonot kokemukset.
Olisit laittanut hänet työntämään ostoskärryjä tai kantamaan koria, kun kerran päätti seuralaiseksi ryhtyä.
 
  • Tykkää
Reactions: männinkäinen

Yhteistyössä