Miten pääsisin eroon tai ainakin helpottaisin äkkipikaisuuttani?

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26646019:
mä olen just tollanen :D oon aikahyvin oppinu kontrolloimaan, et pidän suuni kiinni ja heti lähden lenkille. Mun on pakko päästä pois kotoa, tai muuten pääsee helvetti irti :rolleyes:
Joskus aikaisemmin teinkin tuota, että lähdin ulos jäähdyttelemään. En sit tiedä, miksi en enää, kun tuo on mullakin toiminut hyvin. Yksi syy voi olla se, että riita saattaa alkaa silloin, kun lapset on hereillä :ashamed: :ashamed: Enkä ole silloin osannut poistua jäähylle. Täytyy nyt aloittaa tuo tapa uudestaan, säästetään kaikkien hermoja..

Mä olen nollasta sataan kiihtyvää lajia...Mulla toimii kun alkaa hermo kiristään se, että ilmoitan että poistun pakalta hetkeksi, menen yksin huoneeseen tai pihalle puhisemaan..ja kun kiihdyn nollasta sataan, rauhoitunkin samaan tahtiin. Mies tietää että nyt rouvan päässä kihisee ja antaa sen hetken rauhan. Sen jälkeen pystyy taas logisesti käsittelemään hermostomisen syytä.
Mulla rauhoittuminen kestää pitkään, kun mun on vaikea jäsennellä ajatukseni johonkin järkevään muotoon, että saisin tolkullista tekstiä suusta ulos. Myös se vähän hankaloittaa, että mies ei anna mun olla rauhassa sillon, kun kiehuu. Se ei oikein ymmärrä sitä, kuinka erilaisia ollaan ja sen on vaikea suhtautua siihen, että olen hidas käänteissäni. Paitsi siis siinä raivostumisessa |O :snotty: :(

Ton lenkin mie olen kans keksiny ja päittäisessä käytössä. Joo, kun löydätte hyvän tavan ja kestävän tavan hillitä hermoja, olkaa nii kilttejä ja kertokaan mullekkin. Olen itseenikin niin väsyny ku pitää kiihtyä niin paljon niin turhasta, mutta onneks ei joka päiväistä. :kieh:
Minä oon kanssa niin väsynyt tähän tunteiden vuoristorataan ja turhaan kiukkuun : / Täytyy saada muutosta aikaan ja kiva, jos tästä joku muukin saa jotain apua :)

Itse olen tasaantunut opittuani paremmin tuntemaan itseni ja vaikuttimeni. Hidas, mutta toimiva tapa, ainakin minulle.

Meditaatio ja mielikuvaharjoittelu tepsivät.
Osaatko antaa ihan käytännön vinkkejä tohon mielikuvaharjoitteluun? Meen kyllä tänään kirjastoon ja koitan löytää sieltä jotain aiheeseen liittyvää lukemista. Mutta olis kiva kuulla, kuin sä sen teit. :)

Osaatko antaa ihan käytännön vinkkejä tohon mielikuvaharjoitteluun? Meen kyllä tänään kirjastoon ja koitan löytää sieltä jotain aiheeseen liittyvää lukemista. Mutta olis kiva kuulla, kuin sä sen teit. :)
Istumalla. Lähinnä.
Kuulostaa naurettavalta, mutta tärkein osa harjoituksiani on istuminen ja itseni tarkkailu ja hyväksyminen. Aluksi istuin 3-5 minuuttia kerrallaan omassa rauhassani ja siitä sitten pidempiä pätkiä. Eli ilman tietoista ajattelua ja pähkäilyä, kuunnellen ajatuksiani ja tunteitani. Se rauhoittaa ja tasapainottaa mieltä.

Ja varmaankin osaat ennakoida hankalat tilanteet, ainakin kotioloissa. Itse olen käynyt niitä läpi mielikuvina ja valmistanut itseni erilaisiin vaihtoehtoihin, kun on suunnitelma, vaikka vähän huonompikin, olemassa, ei hermostu yhtä helposti vaan voi siirtyä suunnitelmaan b, c jne. Se, että ymmärtää oman reaktionsa syyt, auttaa toimimaan toisin ja se, että pystyy kommunikoimaan ja kertomaan miltä tuntuu ja miksi ja mitä haluaisi muilta.

• Tykkää
Reactions: rockyroad
[QUOTE="hhh";26646412]auttaisko et pyydät _ei kiehuvalla_ hetkellä mieheltä et antaa ihan oikeesti olla sen hetken rauhassa ku napsahtaa ja meet pihalle.[/QUOTE]

Olen mä pyytänyt, mutta tuo on sit niitä miehen huonoja puolia. Ei sekään ihan täydellinen ole :D

Istumalla. Lähinnä.
Kuulostaa naurettavalta, mutta tärkein osa harjoituksiani on istuminen ja itseni tarkkailu ja hyväksyminen. Aluksi istuin 3-5 minuuttia kerrallaan omassa rauhassani ja siitä sitten pidempiä pätkiä. Eli ilman tietoista ajattelua ja pähkäilyä, kuunnellen ajatuksiani ja tunteitani. Se rauhoittaa ja tasapainottaa mieltä.

Ja varmaankin osaat ennakoida hankalat tilanteet, ainakin kotioloissa. Itse olen käynyt niitä läpi mielikuvina ja valmistanut itseni erilaisiin vaihtoehtoihin, kun on suunnitelma, vaikka vähän huonompikin, olemassa, ei hermostu yhtä helposti vaan voi siirtyä suunnitelmaan b, c jne. Se, että ymmärtää oman reaktionsa syyt, auttaa toimimaan toisin ja se, että pystyy kommunikoimaan ja kertomaan miltä tuntuu ja miksi ja mitä haluaisi muilta.
Kiitos näistä sanoista! :flower: Luen tämän vielä monta kertaa ja menen itseeni :)

Yhteistyössä