Luunappi = ruumiillista kuritusta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaa"

Vieras
Oltiin ystäviemme luona kylässä ja huomasin että ystäväni antoi jatkuvasti luunappeja 1,5 vuotiaalle lapselleen. Alkuun en edes kiinnittänyt siihen huomiota, kunnes hän sanoi lapselleni että jos ei tottele tulee näpeille. Olin aivan suu auki enkä osannut sanoa siinä kohtaa mitään, tuo asia jäi vaivaamaan ja mietin että olisiko hän tosissaan antanut lapselleni luunapin jos ei olisi totellut?!! Minua niin säälitti se pieni lapsi kun äiti jatkuvasti komensi ja sen jälkeen tuli nappia milloin minnekkin ja se selvästi sattui lasta. Nyt minua vaivaa etten puuttunut asiaan mitenkään. Minun pitäisi jotenkin puolustaa sitä lasta mutta miten? Ja jos joku sanoo ettei se luunappi välillä pahaa tee, niin eikö ole aika tekopyhää että kielletään lapsia satuttamasta toisiaan mutta kuitenkin äiti, se kaikista tärkein ja turvallisin ihminen satuttaa?

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Miksi lasta pitäisi ojentaa luunapeilla tms. kun ei se ole hyväksyttävää käytöstä isommaltakaan. Vaikea tuollaisessa tilanteessa on mitään tehdä...Mutta hyvähän se olisi saada suu auki jollain tavoin, vaikka ihan vaan keskustelemalla tämän tuttavan kanssa lasten ojentamisesta. Varsinkin 1,5 vuotias on vielä niin pieni, että tekee varmasti ei toivottuja asioita. Kyllä lapset saa kuuntelemaan niin paljon lempeämminkin.

Kovasti yritti minua neuvoa kun meillä hieman vanhempi lapsi jolla nyt kova uhma ja katseli silmiään pyöritellen kun yritin saada kiljuvaa lasta kuriin. Ja mietin että jos hän ei pärjää noin pienen lapsen kanssa jolla vielä elämä suht helppoa mitä se on sitten kun lapsi on vanhempi ja ongelmat vain kasvavat.

[QUOTE="aloittaja";26631387]Tuskin menee rikki, mutta mä mietin lasten kanssa toimiessani miten toivoisin minua kohdeltavan samoin haluan kohdella lapsiani. Jos minä teen joskus väärin ei mieheni tule ja anna luunappia.[/QUOTE]

...Jatkan vielä sen verran hyvää kommenttia, että rikkoo se lapsen ja vanhemman välistä luottamusta ja turvallisuudentunnetta. Mielestäni paljon toimivampi keino on laittaa lapsi jäähypenkille, ei vahingoita ketään ja lapsi kyllä oppii tehneensä väärin kehoituksista huolimatta :)

Olen joskus miettinyt, että tekis mieli antaa tukkapöllyä tai napata, mutta mitä se auttais? Sitten ois kaikki keinot käytetty??

Aikuisen pitää pystyä saamaan lapsi kuriin ilman väkivaltaa.

Luunapin antamisesta on suomessa ennakko tapaus jossa äiti tuomittiin sakkoihin. Eli tuo on todellakin ruumiillista kuritusta ja tuomittavaa!
Teet selväksi tuolle akalle tämän asian tai sitten peset kätesi ja teet ls ilmon.

Kyllä mullakin hermo palaa ja välillä tekisi mieli napata tukasta kiinni ja pöllyttä kunnolla tuota meidän lasta, kun ei mikään sanominen auta. Mutta sittten lasken kymmeneen ja rauhoitan itseni ja kannan sen sadannen kerran tuonne jäähynurkkaan. :D On mun pakko sanoa ystävälleni tästä, tosin tiedän että hän vetää herneet ja haukkuu minut kaikille yhteisille tutuillemme. Mutta ei voi mitään. Sen olen oppinut omien lasten myötä että mikään ei ole tärkeämpää kuin lasten turvallisuus ja hyvin vointi, oli kyse sitten omista tai vieraitten lapsista.

Mä en tajua mihin tää nykymaailma on mennyt kun pienikin "koskettaminen" suurinpiirteein tuomitaan pahoinpitelynä tms. Kyllä ennenvanhaan vyöt viuhu ja kyllä ne ennen vanhaan kasvatetut lapset on paljon järkevämpiä kun nää nykyajan teinit. En toki puhu omasta puolestani, mutta tätä mieltä mä olen. Enkä myöskään sillä että omaa lastani "hakkaisin", en todellakaan, mutta mun mielestä jos joku haluaa jollain luunapillä silloin tällöin muistuttaa niin ei se siitä mitään pahoinpitelijää tee.

Mä en tajua mihin tää nykymaailma on mennyt kun pienikin "koskettaminen" suurinpiirteein tuomitaan pahoinpitelynä tms. Kyllä ennenvanhaan vyöt viuhu ja kyllä ne ennen vanhaan kasvatetut lapset on paljon järkevämpiä kun nää nykyajan teinit. En toki puhu omasta puolestani, mutta tätä mieltä mä olen. Enkä myöskään sillä että omaa lastani "hakkaisin", en todellakaan, mutta mun mielestä jos joku haluaa jollain luunapillä silloin tällöin muistuttaa niin ei se siitä mitään pahoinpitelijää tee.

Kai mä vaan olen sitten niin pehmo että musta tuntuu pahalle kun annetaan luunappia näpeille, selkään ja muualle kehoon ja lasta selvästi sattuu. Mä en halua tuottaa minkäänlaista kipua mun lapsille ja silti koen saavani lapseni hyvin kuriin. Musta se kertoo siiten ettei osata toimia tai vaan jakseta toimia muuten kun niin saa lapsen nopeammin tottelemaan kun tuotetaan vähän kipua. Mun mielestä se on karua!

[QUOTE="aloittaja";26631750]Kai mä vaan olen sitten niin pehmo että musta tuntuu pahalle kun annetaan luunappia näpeille, selkään ja muualle kehoon ja lasta selvästi sattuu. Mä en halua tuottaa minkäänlaista kipua mun lapsille ja silti koen saavani lapseni hyvin kuriin. Musta se kertoo siiten ettei osata toimia tai vaan jakseta toimia muuten kun niin saa lapsen nopeammin tottelemaan kun tuotetaan vähän kipua. Mun mielestä se on karua![/QUOTE]
En mäkään ole sanonut että se hyvälle tuntuis tai että itse niin tekisin. En vaan yksinkertasesti ymmärrä miten tää nykymaailma on mennyt tähän et ihan kaikki on pahoinpitelyä lasta kohtaan. Naurettavaa-

Miten ois, että sun miehes tulis antamaan sulle LUUNAPIN, kun sulla on huono päivä ja et saa mitään kotitöitä aikaseks? Oisko se ihan okei?

En mäkään ole sanonut että se hyvälle tuntuis tai että itse niin tekisin. En vaan yksinkertasesti ymmärrä miten tää nykymaailma on mennyt tähän et ihan kaikki on pahoinpitelyä lasta kohtaan. Naurettavaa-

Pahoinpitely on pahoinpitely ja sillä hyvä, oli sitten kyseessä lapsi tai aikuinen! Olisitko itse miehen kanssa joka "nippailisi" sua jatkuvasti?

Ihan hieno mielipide. :) Fakta on kuitenkin, että luunappien antaminen, tukistaminen ja kaikki vastaava toiminta on kielletty Suomen laissa. Lisäksi ruumiillisen kurituksen ylläpitämiselle ei ole löydettävissä mitään pedagogisia tai pediatrisia perusteita. Päinvastoin, väkivaltaa kokeneet lapset esimerkiksi todennäköisemmin sairastuvat masennukseen teini-iässä. Pahoinpitelystä, satunnaisestakin, pienestäkin, jää pysyviä merkkejä aivoihin. 1,5-vuotias lapsi ei mitään opi siitä, että häntä napsitaan jatkuvasti otsaan luunapeilla. 1,5-vuotias ei edes kykene ymmärtämään syy-seuraussuhteita vielä eikä muistamaan, mikä on kiellettyä ja mikä ei. Lapsi on mahdollista kasvattaa toimivaksi yksilöksi, joka toimii osana yhteiskuntaa rakentavalla tavalla ilman väkivaltaa.

Ihan hieno mielipide. :) Fakta on kuitenkin, että luunappien antaminen, tukistaminen ja kaikki vastaava toiminta on kielletty Suomen laissa. Lisäksi ruumiillisen kurituksen ylläpitämiselle ei ole löydettävissä mitään pedagogisia tai pediatrisia perusteita. Päinvastoin, väkivaltaa kokeneet lapset esimerkiksi todennäköisemmin sairastuvat masennukseen teini-iässä. Pahoinpitelystä, satunnaisestakin, pienestäkin, jää pysyviä merkkejä aivoihin. 1,5-vuotias lapsi ei mitään opi siitä, että häntä napsitaan jatkuvasti otsaan luunapeilla. 1,5-vuotias ei edes kykene ymmärtämään syy-seuraussuhteita vielä eikä muistamaan, mikä on kiellettyä ja mikä ei. Lapsi on mahdollista kasvattaa toimivaksi yksilöksi, joka toimii osana yhteiskuntaa rakentavalla tavalla ilman väkivaltaa.
Kiitos sinulle omasta mielipiteestäsi ja jättikiitos siitä ettet alkanut kiljumaan naama punasena miten hirveä olen kun näin ajattelen :):flower:

[QUOTE="vieras";26631773]Miten ois, että sun miehes tulis antamaan sulle LUUNAPIN, kun sulla on huono päivä ja et saa mitään kotitöitä aikaseks? Oisko se ihan okei?[/QUOTE]

Mitenkäs se huono päivä liittyy esim siihen jos vaan sattuu olemaan hemmetin tempperamenttinen lapsi joka tekee AINA kaiken päinvastoin ja kiukuttelee?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mä en tajua mihin tää nykymaailma on mennyt kun pienikin "koskettaminen" suurinpiirteein tuomitaan pahoinpitelynä tms.

Ei vaadi kamalasti aivotyötä sen tajuamiseen, että koskettaminen on koskettamista ja satuttaminen on satuttamista. Jos on pakko satuttaa saadakseen lapseen kontakti tai "herättääkseen" tämän, on kyllä melkoisen paska kasvattaja ja sosiaalisilta taidoiltaan kehnonlainen aikuinen. Oon kyllä sitä mieltä, että kurittamalla kasvattavat eivät ole mitään ruudinkeksijöitä muutenkaan.

Ihan hirveää, että joku räpsii käsille/päähän (sori mutten tiedä, mihin luunappi "kuuluu" antaa) 1,5-vuotiasta! Missä on suojeluvaisto ja empatiakyky, jos pystyy olemaan noin julma noin pienelle?

Vittu minkälaisia kukkahattuja täällä oikein on. Jokusen vuoden päästä se teitin herran terttu potkii kartsalla mummoja päähän ja valittaa kun ei kotona ollut kuria niin en nyt sitten tiedä miten käyttäytyä.
Nyyh nyyh ja voi voi.

• Tykkää
Reactions: Sanyo ja Tepadj

Yhteistyössä