IL: Lapsen nimi sai pastorin itkemään – ”Miksi?”

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu ja hupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Päää;26461155:
Toisella keskustelupalstalla oli kommentti että joku oli nauranut vartin vedet silmissä luettuaan Lupu Upu Pupun nimen. Mielestäni nimi on jo osin onnistunut tehtävässään. Ja ainahan nimen voi vaihtaa pois vanhempana jos asennoituu sitten noihin nimiasioihinkin vähän vakavammin...valitettavasti elämästä muutenkin tuntuu hauskuus katoavan kun vanhetaan...tai sitten ei kun säilyttää oikean asenteen...
Lapsen nimen tarkoituksena on siis...tuottaa kanssaihmisille huvia?

Ja elämästä on kadonnut hauskuus, jos on sitä mieltä, että lapsen nimeämisen ei tulisi olla vitsi? Että lapselle ei tulisi antaa nimeä ihan vaan vitsinä, asenteella "muutetaan se sit myöhemmin, hihii, tää on hyvä läppä ja mieti nyt Sirpa-tädinkin ilmettä kun pappi lapsen kastaa!"?

No...kai asian noinkin voi nähdä. Mutta suurin osa meistä varmaan ei ajattele asiaa noin, kun kyseessä on lapsen nimi. Nimi, joka yleensä on tärkeä osa identiteettiä ja kulkee mukana läpi elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja Päää;26461155:
Eipähän lapsen nimi ainakaan olei Pentti Persettäkutittaamuidennimet, Herkko Huumorintajuton tai Einari Elämäonvakavaasia...Toisella keskustelupalstalla oli kommentti että joku oli nauranut vartin vedet silmissä luettuaan Lupu Upu Pupun nimen. Mielestäni nimi on jo osin onnistunut tehtävässään. Ja ainahan nimen voi vaihtaa pois vanhempana jos asennoituu sitten noihin nimiasioihinkin vähän vakavammin...valitettavasti elämästä muutenkin tuntuu hauskuus katoavan kun vanhetaan...tai sitten ei kun säilyttää oikean asenteen...

Joo,hei annetaan kaikki lapsille nimeks joku ihan älytön ja törkee niin ehkä maailma ei oo niin karu paikka! Mieti oikeesti omalle kohdalles miltä susta tuntuis olla aina se jonka tehtävä on hauskuuttaa muita jollain asialla jolle et itse mahda mitään? Entäs jos sun vanhemmat ois leikannu sulle vaikka jonkun susiruman piilokaljupotan kun olit 10 ja koulukuvaus tulossa,hyvä läppä ja nauretaan kaikki vielä vanhanakin tälle hyvälle vitsille kun Kaarinalla on niin ruma tukka! Ja sua ois sillon 10-vuotiaana tyttönä naurattanu ihan kauheesti että onpas hassut vanhemmat,hihihihihihihihih. Mä totean tähän että niin pitkään joku juttu voi olla huvittava ja kiva kunnes joutuu itse elämään sen asian kanssa.

Luulen, että toi Lupu tuntuu ihan ok. nimeltä kun sitä tottuu kuulemaan. Kyllä kieltämättä aika erikoisia noi toiset nimet, mutta kukin tyylillään.. Tiedän itse ihan lapsuudesta asti erän naisen, jonka nimi on Piltti, eikä sekään tuntunut hassulta nimeltä, kun sitä kuuli usein.

mä en ihan oikeesti ymmärrä että ollaan huutelemassa lastensuojelua koska äiti on ottanut pari olutta tmv, mutta saadaan antaa lapselle nimi josta TIETÄÄ että tullaan nauramaan ja kiusaamaan? Ne teki sen ihan tahallisesti ja piste.
Niin, mikä aiheuttaa vahinkoa lapselle... ei voi muuta sanoa kuin että helvetin tyhmät vanhemmat!!!

Miksei kukaan ole haastatellut noita vanhempia, että mitä niiden päässä oikein liikkuu.. vai liikkuuko mikään!!!!!!!!!!!!!!!!
Ymmärtäisin jos oisivat jotain kehitysvammasia, tai aineissa 24/7 olevia narkkareita.. mutta että jos selvinpäin ja täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevia ihmisiä, niin en ymmärrääääääää....|O

PS. Vois se nimilautakuntakin hoitaa tehtävänsä vähän paremmin.

Isän kommentteja voi lukea facebookissa suomipopin sivulta ;)
On kuulemma tehnyt rikosilmon

Olen kuullut ihan tarpeeksi koulukiusauksista. Tämän lapsen vanhemmat suorastaan pyytävät, että heidän lastansa kiusattaisiin. Ehkä heillä on joku "pommi" kehitettynä tälle varalle, mene ja tiedä.

[QUOTE="mmm";26465634]Mä mietin ihan samaa.. Ja saa varmaan vuosien varrella tehdä sitten niitä muutaman muunkin.[/QUOTE]

tuolla lukikin että sukunimen luvattomasta käytöstä, mutta tiesiväthän ne etukäteen että kasteilmoitukseen tulee sukunimi..

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ja joku tuolla fb:n keskusteluissa puolusti tätä nimen antajaa että valitsetteko lapselle vaattteetkin, niin ettei kiusata. Niin kyllä mä ainakin katson että vaatteet on soveliaat. Ei tulisi mieleenkään laittaa mun 4v:lle vaikka miniminihametta, jonka alta vilkkuisi stringit ja napapaitaa.

Mä en löytänyt isän kommentteja sieltä sivuilta, onko ne poistettu?

Mutta joo, paikallisena voin sanoa että aika monella meni aamukahvit viime su-aamuna väärään kurkkuun kun tämän nimen lehdestä lukivat. Voiko lastaan enempää inhota? :(

siis oikeesti..aikuisten ihmisten mielestä saa haukkua vanhemmat maanrakoon sen takia et heidän lapselleen antama nimi poikkeaa totutusta?

mistä kukaan tietää minkälainen elämä tuota lasta odottaa, okei, se voi tulla nimensä takia kiusatuksi, ihan samalla lailla kuin se Väinö Valtterikin, siitä voi tulla itsestään kiusaaja, tai kaikkien suosikki, se mukava ja kaikkien kanssa toimeentuleva.

Näitä tekstejä kun lukee, en enää yhtään ihmettele et koulukiusaaminen on niin yleistä, jos kerran aikuisilla on lupa solvata ja panetella toisia sen takia et ajattelevat erilailla niin mistäpä ne lapset oppisivat hyväksymään erilaisuutta.

kiusaaminen ei ole IKINÄ kiusatun vika, ei sen nimen, ei ihonvärin, vanhempien, tai minkään muunkaan vika, vaan vain ja ainoastaan sen kiusaajan, joka kuvittelee et hänen mielipiteensä on parempi kuin toisen, ja kauhistelu ja solvaaminen on hänen oikeutensa.

okei, nimi on erikoinen mut so what?

Okei, unohdetaan vähäksi aikaa se kiusaamislähtökohta. Onko Pupu nimilain vatima sovelias nimi? Mun mielestä ei ole, pupu on hellyyttelynimi tai lasten sana kanille. Jos nimi pupu menee läpi, olisi pakko hyväksyä heppa, hauva ja jopa possu, olisivatko ne soveliaita?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="pupu";26466037]Okei, unohdetaan vähäksi aikaa se kiusaamislähtökohta. Onko Pupu nimilain vatima sovelias nimi? Mun mielestä ei ole, pupu on hellyyttelynimi tai lasten sana kanille. Jos nimi pupu menee läpi, olisi pakko hyväksyä heppa, hauva ja jopa possu, olisivatko ne soveliaita?[/QUOTE]

Vrk:V

nimi on ollut jo käytössä 60-70-luvuilla.

(ja löytyy ainakin kisu nimisiä myös..)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26466064:
Vrk:V

nimi on ollut jo käytössä 60-70-luvuilla.

(ja löytyy ainakin kisu nimisiä myös..)

Pupuja alle 10 miestä ja alle 10 naista, eli voipi olla Suomessa 2 Pupua, eli muutaman kerran on joku ihminen päättänyt että Pupu menee läpi, onko sen mentävä uudestaan läpi? Vai voisiko joku päättää nyt, että ei Pupu ei ole sovelias nimi?

Sanompa vain, että maailma on julma. lapset on todella julmia toisiaan kohtaan. Ja kyllä, sitä kiusataan vaikka vääränlaisen lakin vuoksi, saatika sitten erikoisen nimen. En mä valitse toki lapsen vaatteita tai nimeä niin ettei kukaan kiusaisi, mutta on mulla kyllä vähän harkintakykyä. Niinkuin muutkin sanoi, helpommallakin joutuu kiusatuksi. onneksi sen nimen voi vaihtaa kun tulee täysikäseksi, jos haluaa. Tässä kuitenkin on valittu nimi ihmiselle, ei omalle lemmikille.