IL: Lapsen nimi sai pastorin itkemään – ”Miksi?”

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu ja hupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapset oppivat riimittelemään itsekseen, niin mitäpä sillä on väliä, antaako lapselleen nimeksi Lupu Upu Pupu vai vaikkapa Heikki Feikki Sheikki? Jemina Jöminä Töminä? Aamu Paamu Haamu?

Miksi lasta kiusattaisiin Lupu-nimellä yhtään enempää?

:headwall: Joo, noi on kaikki yhtä kamalia nimiä. Oikeen hopealautasella annetaan aseet kiusaamiseen. Sitäpaitsi, jos toi lupupupu on kerran tyttö, ja kaikki mieltää sen Aku Ankan takia pojaksi, niin siinäpä vielä hieno bonus..

Aivan.

Vaikka ei haluaisikaan lähteä mukaan mihinkään kilpavarusteluun, niin pakkoko kouluikäinen lapsi on pukea 90-luvulta peräisin oleviin vaatteisiin, jotka ei millään lailla miellytä lapsen itsensä silmää? Lapsi haluaisi farkut ja mustan t-paidan, mutta PERIAATTEEN takia äiti pukee hänelle riemunkirjavat ysäricolleget.

Onko pakko pukea poikalapsi pinkkiin ja laittaa tälle kahta lettiä, vaikka olisikin itse sitä mieltä että letit on pojalla kauniit ja pinkki on ihana väri? Ja sitten vedetään hernarit nokkaan kun a) lasta luullaan tytöksi vieraiden aikuisten toimesta ja b) lapsen kaverit toteaa että "Väinö on ihan ku tyttö!" (kaameat, kaameat huonosti kasvatetut kiusaajalapset...pah).

Sain tällä palstalla haukut, kun annoin pojan olla pukematta toista kertaa kouluun pinkkiä paitaa, koska kaverit oli siitä haukkuneet. Ei kuulema saisi antaa haukkumisten vaikuttaa lapsen pukemiseen. Kuulema lapsen pitäisi olla niin vahva, että pystyy pitämään sitä paitaa haukuista huolimatta.

Kait tämä nimiasiakin on niin, että vanhemmat yrittävät tehdä lapsesta vahvaa..., mutta entä jos hän ei sitä ole?

Lupu sinänsä on ihan jees. Erikoinen juu, mutta ihan ok.

Mutta mä näen kyllä eroa siinä, onko lapsi Lupu Matti Mikael tai Lupu Anni Matilda, vaiko kenties Lupu Upu Pupu tai Lupu Löpö Höpö. Jotkut ei vissiin näe.

Nimilain mukaan nimi ei saa olla sopimaton tai aiheuttaa ilmeistä haittaa. Mun mielestä Lupu Upu Pupun suhteen liikutaan jo harmaalla alueella.

Hassuhan se on, en minäkään sitä kiellä, mutta nimelle voi nauraa ja nauraa ja niillä on eroa.
Peruskohteliaisuus mielestäni vaatii, että toisen nimelle ei naureta pahantahtoisesti tai taivastellen sen kamaluutta.

On tekopyhää huudella, että kamala nimi, lasta kyllä tullaan kiusaamaan. Se on itsensätoteuttava ennustus.

Joskus ulkomaalaiset nimet kuulostavat hauskoilta suomalaisen korviin. Ei sille voi mitään, että naurattaa. Ei sitä tarvitse pahansuovasti nauraa, mutta tuskin ihminen jaksaa kuunnella vuodesta toiseen toisten nauravan nimelle.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26459333]Olen tavannut aikuisen naiseen nimeltä Tupuna (n.30v). Esitteli itsensä Tupunaksi ja nimineulassa luki sama nimi. En tiedä oliko sitten leminimi[/QUOTE]

ja mä aikuisen naisen nimeltä Tutteli. Olikohan korvikemutsin lapsi..

[QUOTE="vieras";26459304]:headwall: Joo, noi on kaikki yhtä kamalia nimiä. Oikeen hopealautasella annetaan aseet kiusaamiseen. Sitäpaitsi, jos toi lupupupu on kerran tyttö, ja kaikki mieltää sen Aku Ankan takia pojaksi, niin siinäpä vielä hieno bonus..[/QUOTE]

Ei, vaan tarkoitin, että on ihan sama, antaako lapselle nimeksi Heikki (josta muut lapset vääntävät Feikki, Sheikki, Leikki jne.) vai suoran lorun Lupu Upu Pupu. Itsehän sanoit, että lapset riimittelevät kuitenkin. Ei lasta voi suojella, kun jokaikisestä nimestä saa väännettyä jotakin.

Turhaan hakkaat päätäsi seinään.

Sain tällä palstalla haukut, kun annoin pojan olla pukematta toista kertaa kouluun pinkkiä paitaa, koska kaverit oli siitä haukkuneet. Ei kuulema saisi antaa haukkumisten vaikuttaa lapsen pukemiseen. Kuulema lapsen pitäisi olla niin vahva, että pystyy pitämään sitä paitaa haukuista huolimatta.

Kait tämä nimiasiakin on niin, että vanhemmat yrittävät tehdä lapsesta vahvaa..., mutta entä jos hän ei sitä ole?

Onko edes aikuinen niin vahva? Moniko jaksaisi kulkea aina jonkun toisen valitsemissa vaatteissa, joille vastaantulijat nauraisivat? Onneksi me aikuiset saamme valita itse mitä päälle laitamme. Moniko haluaisi kulkea aina jonkun toisen valitsemassa nimessä, jolle aina naurettaisiin (ja vaikka on kuinka hyvinkasvatettu, niin saattaa mulle tulla jostain Muna Palli Pillisestä pieni hymy kasvoille)?

[QUOTE="mmm";26459364]ja mä aikuisen naisen nimeltä Tutteli. Olikohan korvikemutsin lapsi..[/QUOTE]

Vai oiskohan korvike saanut nimen joltain Tuttelilta. Eikö se Tutteli Mensonen(uutistenlukija?) oo kuitenkin jo 50-v ainakin? Ja Tutteli tuotemerkkinä nuorempi.

Alkuperäisestä riiminimestä ihmettelen Pupun läpi menoa, Kisun vielä jotenkin ymmärtäs, Hauvaa ei sit mitenkään.

Menisköhän Lillerilalleri läpi ? Tai kaksoset Lilleri ja Lalleri...

No...kyllä toi on sellainen nimi että tulee mietittyä onko vanhemmilla mitään järkeä päässä, onko ne 15-vuotiaita ja mitä pahaa se lapsi on niille tehnyt.

Vaikka kuinka olisi itse erilaisuutta ymmärtävä ja sitä kannattavakin, niin tämä maailma ei tästä miksikään muutu ja lapsi tulee kyllä nimestään kärsimään ihan aikuisiälläkin vielä - se on vissi.

Muoks: esim. työhakemuksia selatessa kun vastaan tulisi Lupu Upu Pupu niin minun ensimmäinen ajatukseni valitettavasti olisi että hakemus on vitsi

Viimeksi muokattu:
Onko jotkut täällä vähän yksinkertaisia? On ihan normaalia että ihmisellä on jonkinlainen itsesuojeluvaisto eikä se ole yhtään fiksumpaa olla joku suvaitsevuuden lähettiläs ja kaivaa verta nenästään. Maailmassa tapahtuu pahoja asioita,nyyh nyyh ja kyynel mutta kun niille ei voi yhtään mitään. Sairaita ja kieroja ihmisiä on ja tulee aina olemaan ja vaikka miten polkis jalkaa ja itkis ja huutais niin joitakin asioita vaan tapahtuu.

Se että menee vittu paljaana makaamaan vappuyönä Kaivopuiston penkille ei tee kenestäkään urheaa sankaria vaan typerän marttyyrin. Se että antaa lapselleen nimen josta vajaampikin ihminen ymmärtää että joutuu jossain vaiheessa elämäänsä naurunalaiseksi ei poista kiusaamista maailmasta eikä saa ihmisiä sietämään erilaisuutta yhtään sen enempää. Ja mitä te odotatte vaikka viisivuotiaalta? Että se osaa kontrolloida itseään 100%:sesti ja hallitsee ajatuksensa niin ettei vaan mikään hassu juttu aiheuta mitään reaktiota tai ihmetystä? Luuletteko ettei vituta vaikka ihan hyvääkin tarkoittava pikkulapsi spontaanisti toteaa miljoonannen kerran sinä päivänä että "hihihihihi,sulla on tosi hassu nimi!" ?

Pukeutukaa itse kuin kylähullut ja menkää perjantaina Prismaan kierimään lattioilla ja laulamaan vaikka irwiniä,ehkä saatte taas aihetta valittaa miten joku huonosti kasvatetut juntit naureskelevat erilaisuudelle. Jos haluatte välttämättä antaa sille kultamussukalle nimeksi Pierre-Pascal niin varmaan aika turha valittaa että tavalliselle tallaajalle tulle mieleen lähinnä pieru ja paska. Joten,aloittakaa itsestänne mutta säästäkää lapsenne. Tuskin kumpikaan tuonkaan lapsiparan vanhemmista haluaisi itse olla samanniminen.

Ei, vaan tarkoitin, että on ihan sama, antaako lapselle nimeksi Heikki (josta muut lapset vääntävät Feikki, Sheikki, Leikki jne.) vai suoran lorun Lupu Upu Pupu. Itsehän sanoit, että lapset riimittelevät kuitenkin. Ei lasta voi suojella, kun jokaikisestä nimestä saa väännettyä jotakin.

Turhaan hakkaat päätäsi seinään.

Mulla oli ala-asteella luokkakavereina kaksi Jukkaa: Jukka Kassila ja Jukka Virtanen. Arvaa kumpaa kiusattiin nimestään? (ja siis noi ei ole ihan tasan ne nimet mutta samaan tyyliin, ettei kenenkään tarvii sanoa että julkaisen täällä muiden nimiä ilman lupaa).

[QUOTE="carelia";26459427]Vai oiskohan korvike saanut nimen joltain Tuttelilta. Eikö se Tutteli Mensonen(uutistenlukija?) oo kuitenkin jo 50-v ainakin? Ja Tutteli tuotemerkkinä nuorempi.[/QUOTE]

Joo, toi olikin vähän vitsi..

aika kovia reaktioita saa kyllä NIMI aikaan..jotenkin..en mä tiiä.

mut jos kaikki nyt on niin huolissaan siitä kuinka paljon lasta tullaan kiusaamaan oudon nimensä takia, niin nythän on aikaa opettaa omille lapsille et tuo nimi on ihan ok, menee kuitenkin muutama vuosi ennenkuin lapsi esim päiväkodin aloittaa...

Muoks: esim. työhakemuksia selatessa kun vastaan tulisi Lupu Upu Pupu niin minun ensimmäinen ajatukseni valitettavasti olisi että hakemus on vitsi

Kuules: Laittaa tulosteen iltalehden uustisesta http://www.iltalehti.fi/perhe/ niin mahd pomo
tajuaa ettei kyseessä ole vitsi. Jääpähän mahd pomon mieleen tuo nimi ja hakemus satojen/tuhansien joukosta...

Alkuperäinen kirjoittaja Päää;26460650:

Kuules: Laittaa tulosteen iltalehden uustisesta Perhe | Iltalehti.fi niin mahd pomo
tajuaa ettei kyseessä ole vitsi. Jääpähän mahd pomon mieleen tuo nimi ja hakemus satojen/tuhansien joukosta...

Miksiköhän tossa uutisessa on muiden sukunimet näkyvillä, mut Lupun sensuroitu??

Miksei kukaan ole haastatellut noita vanhempia, että mitä niiden päässä oikein liikkuu.. vai liikkuuko mikään!!!!!!!!!!!!!!!!
Ymmärtäisin jos oisivat jotain kehitysvammasia, tai aineissa 24/7 olevia narkkareita.. mutta että jos selvinpäin ja täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevia ihmisiä, niin en ymmärrääääääää....|O

PS. Vois se nimilautakuntakin hoitaa tehtävänsä vähän paremmin.

Miksei kukaan ole haastatellut noita vanhempia, että mitä niiden päässä oikein liikkuu.. vai liikkuuko mikään!!!!!!!!!!!!!!!!
Ymmärtäisin jos oisivat jotain kehitysvammasia, tai aineissa 24/7 olevia narkkareita.. mutta että jos selvinpäin ja täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevia ihmisiä, niin en ymmärrääääääää....|O

Ai jaa, no mun seuraavan lapsen nimeksi tulee ainakin Pekka Heppa Rekka. Ja just sun kaltaiset kasvattaa niitä koulukiusaajia ;).

[QUOTE="mmm";26460714]Ai jaa, no mun seuraavan lapsen nimeksi tulee ainakin Pekka Heppa Rekka. Ja just sun kaltaiset kasvattaa niitä koulukiusaajia ;).[/QUOTE]

Aika outoa siinä tapauksessa että mulla on koululainen, joka ei kiusaa ketään vaan on tottunut pienestä asti erilaisuuteen.

Miten koulukiusaaminen liittyi viestiini?

Aika outoa siinä tapauksessa että mulla on koululainen, joka ei kiusaa ketään vaan on tottunut pienestä asti erilaisuuteen.

Miten koulukiusaaminen liittyi viestiini?

No höh. Sä et ymmärtänyt vitsiä. Siis kun täällä tulee kommenttia että jokainen saa antaa minkä nimen tahansa ja että ihan yhtä paljon kiusataan jos nimi on Mikko Mikael kuin Lupu Upu Pupu. Siis on sun kanssa samaa mieltä, ihan älytön nimi :).

[QUOTE="mmm";26460780]No höh. Sä et ymmärtänyt vitsiä. Siis kun täällä tulee kommenttia että jokainen saa antaa minkä nimen tahansa ja että ihan yhtä paljon kiusataan jos nimi on Mikko Mikael kuin Lupu Upu Pupu. Siis on sun kanssa samaa mieltä, ihan älytön nimi :).[/QUOTE]

Oon vähän väsynyt, hoksasin tässä vähän myöhemmin, että vitsinähän sen heitit.:xmas:

Eipähän lapsen nimi ainakaan olei Pentti Persettäkutittaamuidennimet, Herkko Huumorintajuton tai Einari Elämäonvakavaasia...Toisella keskustelupalstalla oli kommentti että joku oli nauranut vartin vedet silmissä luettuaan Lupu Upu Pupun nimen. Mielestäni nimi on jo osin onnistunut tehtävässään. Ja ainahan nimen voi vaihtaa pois vanhempana jos asennoituu sitten noihin nimiasioihinkin vähän vakavammin...valitettavasti elämästä muutenkin tuntuu hauskuus katoavan kun vanhetaan...tai sitten ei kun säilyttää oikean asenteen...