14-vuotias tyttöni pudotti pommin- raskaana!

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt mummo(ko?)
  • Ensimmäinen viesti
.....
[QUOTE="vieras";26456523]Lapsihan tyttäresi vielä on, mutta lastensuojelu tulee mukaan kuvioihin ja lapsesi suorittaa todennäköisesti tenttimällä siten ysiluokan. Ole rinnalla ja tue.[/QUOTE]

Kerro mulle miten niin?
Kerro mulle, miksei ysiä voi käydä, jos on raskaana? Lopun ehkä voi suorittaa tenttimällä tai vaihtoehtosesti vuotta myöhemmin kevät kauden, josta nyt voi jäädä paitsi. Ei raskaus ole sairaus,e hei. Minäkin kävin töissä loman alkuun ja kappas kun vauva päätti syntyä kk etuajassa ja näin ollen ehdin olla poissa 2 vrk työpaikalta kun lapsi oli jo pihalla. Ilman ongelmia.
 
"Kifa"
Toivottavasti aloittaja vielä viitsii vastailla vaikka täällä on aika paljon asiatontakin kommenttia plus aika monelta sellaiselta joka tuskin on edes aloitusviestiä kunnolla lukenut... Tärkeintä on keskustella nyt asiasta ihan faktatasolla ja mielellään jonkun ammattilaisen (sosiaalityöntekijä, neuvolalääkäri...) läsnäollessa koska tytölle voi olla helpompi uskoa ammattilaista kuin omaa äitiä. Helposti tuon ikäinen vielä tekee päätöksiä ajatellen ensisijaisesti sitä, mikä on kiusallista, noloa tai vaivalloista _juuri nyt_ sen sijaan että miettisi mikä on järkevää pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi tyttö voi ihan hyvin tietää sen toisenkin isäkandidaatin henkilöllisyyden vaan saattaa kokea että olisi liian noloa asiaa paljastaa... Eli kannattaa kertoa noista elatusmaksujutuista ja juurikin siitä että lapsellakin on oikeus isänsä tietää eli tytön nolostelut ja kaveripiirin suhtautuminen on siinä kyllä sitten ns. kärpäsen kakkaa.
 
.....
Harmi kun en voi tykätä tosta, mut Kifa hyvin kiteytti asiaa.

On hirween paljon asioita, jotka tarttee ratkoa ja ihan tosissaan nopeella tahdilla. Voi kestää viikkoja kun ratkaisun saa ja teinille on hyvä kertoa että abortti ajoissa ei ole iso juttu.

Omalla kohdalla osu onni, kun abortti toivottomassa tilanteessa tuli eteen, että alkiolla olisi pitänyt olla jo syke, mutta sitä ei ollut ja homma helpottu, koska lopputulos olis ollu tyhjennys kuitenkin.
 
"alkup."
Olin hetken poissa, keskustelin tytön kanssa. On paljon tosiaan tullut kommenttia ja aika moni on näköjään samaa mieltä kanssani. Yritin kertoa mahdollisimman realistisesti, joissain kohti ehkä "liioitellusti" kasvatuksesta, vauva-ajasta ja kaikesta. Yritin tarjota hänelle abortin mahdollisuutta, mutta en pakottaa.
Yritin esittää asian niin että abortti on ainoa järkevä ratkaisu nyt, mutta loppupeleissä hänen on päätettävä itse. Eli i tässä nyt on suunnattava katse tulevaisuuteen ja kerätä voimia, että voin olla mahdollisimman hyvin tukena tyttärelleni, oli se päätös mikä tahansa. Kiitos kannustajille, sain voimaa kommenteistanne! Ei nimittäin ole paljon "tukiverkostoa" ympärillä.
 
"justiina"
aluksi heti voimia teille. Osalta on kyllä tullu asiatonta kommenttia.. :(

Itse varmasti keskustelin ja kertoisin faktat lapselle, niin kuin moni on ketjussa jo todennut ja tosiaan ottaisin yhteyttä isä kandidaatteihin ja niiden kanssa vanhempineen keskustekua.

Itselläni sukulainen, joka synnytti lapsen 14-vuotiaana. Ei hän olisi yksin millään pärjännyt lapsen kanssa, hänen äitinsä oli apuna niin paljon, ku vain pystyi ja oli muutenki tukiverkostoa. Sossu tuli kotikäynneille pari kertaa, mutta totesi, että mitäpä sielä sossulla tekee. Nyt tämä laspi on 29v ja äidillä monta lasta, töissä ollut nuoresta asti, tosin ammatin luki vasta aikuisiällä, mutta töitä tehny ihan nuoresta asti, millä saanu elätettyä lapsen/lapset. Ja hyvin on elämä mennyt..

jos lapsesi ap pitää lapsen, varmasti tarvii paljon sinun tukea ja apua lastenhoidossa, en lähtisi passaamaan liikaa, saisi lapsi pääosin hoitaa oman lapsensa, mutta tottakai apuna olisin. Enkä aborttiin pakottaisi, vaikka järkytyksenä tälläinen uutinen tuli.
 
[QUOTE="alkup.";26456712]Olin hetken poissa, keskustelin tytön kanssa. On paljon tosiaan tullut kommenttia ja aika moni on näköjään samaa mieltä kanssani. Yritin kertoa mahdollisimman realistisesti, joissain kohti ehkä "liioitellusti" kasvatuksesta, vauva-ajasta ja kaikesta. Yritin tarjota hänelle abortin mahdollisuutta, mutta en pakottaa.
Yritin esittää asian niin että abortti on ainoa järkevä ratkaisu nyt, mutta loppupeleissä hänen on päätettävä itse. Eli i tässä nyt on suunnattava katse tulevaisuuteen ja kerätä voimia, että voin olla mahdollisimman hyvin tukena tyttärelleni, oli se päätös mikä tahansa. Kiitos kannustajille, sain voimaa kommenteistanne! Ei nimittäin ole paljon "tukiverkostoa" ympärillä.[/QUOTE]

Minun pojastani tuli isä 16-vuotiaana.
Lapsen äiti oli vuotta nuorempi.

Maailmanlopultahan se sillloin tuntui. Etenkin kun nuoret eivät edes enää olleet yksissä. Nyt - 7 v myöhemmin - pakko sanoa, että useimmat epäilyni olivat hupsuja. Molemmat vanhemmat ovat hankkineet ammatit (lapsen äiti valmistuu toiseen ammattiinsa vuoden päästä ja isällä nykyään päivätyön ohella oma firma) ja pojanpojan ovat fifty-fity-jaolla kasvattaneet upeaksi mukulaksi.

:)
 
"tylleröinen"
15.v tyttäreni oli 3 vuotta sitten raskaana, kuulin asiasta seuraavana päivänä kun tyttö sanoi harrastaneensa suojaamatonta seksiä rippikoulussa ensin kyllä nauroin paikkaa missä harrastivat mutta en vielä hätääntynyt. Noin 5 viikon kuluttua tyttö sanoi olevansa raskaana siinä iski todellisuus niin itki äiti ja tytär. Keskustelua käytiin moneen kertaan tyttö sanoi pitävänsä ja minulle se ei niin vain käynyt. Menin tytön kanssa ultraan ja siellä näin miten epätoivoinen tyttö oli. Joten abortti tehtiin se oli tytölle todella kamalaa, oli 5vko sairaslomalla tyttö masentui ja ei syönyt Jotenkin me siitä selvittiin mierin vieläkin miten. Lopuksi näin 3 vuoden kuluttua hän sanoi sen olevan oikearatkaisu.
 
"vieras"
Minusta on outo ajatus monen palstalaisen ehdottelema, että jos tyttö päättää pitää lapsen niin ensikotiin pitäisi potkaista. Itse olen kylläkin jo täysi-ikäiseksi tulleena yh:na vauva-ajan asustanut vanhempieni luona, itse hoidin lapseni mutta tärkeää tukea sain heiltä ja tuo järjestely oli kaikkien mielestä oikein hyvä.
Hyvin on sen jälkeen elämä rullannut.
 
lilluuu
JoS saa lapsrn sillon pitää pärjätä itse ei asua lapsen kanssa vanhempien luona. Nuoria äitejä ja isiä vastaan minulla ei ole mtn mutta lapsen kanssa kuuluu asua omassa kodissa
 
"diu"
[QUOTE="tylleröinen";26456823]15.v tyttäreni oli 3 vuotta sitten raskaana, kuulin asiasta seuraavana päivänä kun tyttö sanoi harrastaneensa suojaamatonta seksiä rippikoulussa ensin kyllä nauroin paikkaa missä harrastivat mutta en vielä hätääntynyt. Noin 5 viikon kuluttua tyttö sanoi olevansa raskaana siinä iski todellisuus niin itki äiti ja tytär. Keskustelua käytiin moneen kertaan tyttö sanoi pitävänsä ja minulle se ei niin vain käynyt. Menin tytön kanssa ultraan ja siellä näin miten epätoivoinen tyttö oli. Joten abortti tehtiin se oli tytölle todella kamalaa, oli 5vko sairaslomalla tyttö masentui ja ei syönyt Jotenkin me siitä selvittiin mierin vieläkin miten. Lopuksi näin 3 vuoden kuluttua hän sanoi sen olevan oikearatkaisu.[/QUOTE]

Kuulostat todella sekavalta. Miksi et hankkinut lapselle jälkiehkäisyä vaan ainoastaan naureskelit asialle?
 
"sipsi"
Samanikäinen tytär minulla, ja sydämestän toivon, ettei tuo tilanne vastaan tule vielä vuosiin. Mutta jos tulee, tuen tyttöä, mitä hän päättääkin. Hän on vielä niin tavattoman lapsellinen, mutta kuitenkin erittäin omatoiminen ja asiallinen, joten tunteet olisivat minulla alkuun varmaan sanoinkuvaamattomat... Eniten minua surettaisi tyttären "elämättä jäävä nuoruus" - niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Itse lapsen tuohon saakka kasvattaneena tiedän, että elämä ei vaan jatku samanlaisena lapsen saannin jälkeen, ja sitä moni tuon ikäinen ei ymmärrä. Kuitenkaan, lapsi ei ole katastrofi, vaan iloinen ja onnellinen asia.

Olen varma, että tytär selviäisi, jos lapsen päättäisi pitää. Päätös olisi hänen, en painostaisi aborttiin. Ja mikä päätös olisikin, ei jälkikäteen koskaan vatkattaisi, olisiko hänen pitänyt päättää toisin. Kyllä tytär minun ja isänsä tuella selviäisi, ja on tyttäresi päätös mikä vaan, niin selviätte tekin :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa ja vicy
"misu"
[QUOTE="vieras";26455801]Minä taas veikkaan, että moni lapsi säästyy huostaanotolta sillä, että isoäiti ottaa lapsen kasvattaakseen. Suvussa on pari tällaista tapausta. Toinen oli 18-vuotias lapsen saadessaan. Tytär lähti opiskelemaan ja lapsi jäi isovanhempien huostaan. Tilanne jäi pysyväksi ja lapsi vietti koko lapsuutensa isovanhempiensa luona. Toinen sai lapsen parikymppisenä ja asui omien vanhempiensa luona. Sitten tytär lähti pois kotoaan ilmoittamatta ja jätti lapsen isovanhempien hoidettavaksi. Tämäkin lapsi jäi kokonaan isovanhempien kasvatettavaksi.

Lapsen hylkääminen on liian helppoa, jos päävastuu lapsesta on alusta alkaen isovanhemmalla. Toisaalta miten 14-vuotias lapsi edes pystyy huolehtimaan lapsesta , kun on itsekin vielä lapsi.[/QUOTE]

Luulen että se nuoruuden eläminen ja oleminen on juuri siksi huoletonta jos jo valmiiksi asutaan isovanhemmilla, voi aina luottaa että' isovanhemmat auttaa.
Itse ei tavallaan vastuuta tarvitse ottaa jos ei vaan huvita, siksi se turvakotiin ja pois omasta kodista (joka monen mielestä rangaistus) on hyvä ratkaisu. Tuleepahan nuori ajatelleeksi mihin se lapsi jää jos hän nyt vaan haluaa sysätä nuken nurkkaan kun ei huvita enään olla kotiäitinä.
 
"sipsi"
JoS saa lapsrn sillon pitää pärjätä itse ei asua lapsen kanssa vanhempien luona. Nuoria äitejä ja isiä vastaan minulla ei ole mtn mutta lapsen kanssa kuuluu asua omassa kodissa

Jaa, minkähän vuoksi? Minun vanhemmat asuivat isän vanhemmilla vuosikausia, meitä oli siinä viisi tenavaakin :)

Pitääkö sitä niinkuin "näyttää" mielestäsi jotenkin, että nyt pärjätään vaikka hampaat irvessä keskenämme vauvan kanssa... Kyllä meillä ainakin saisi vauvan kanssa ottaa lähtökiidon elämään täällä omassa lapsuudenkodissakin :)
 
mömmöliisa
no tämänhän palsta tietää että sinulla nyt asuu naapurin sukulaisen tuttavan kaimasta lähtien kaikki ja kaikki on yhtä suurta perhettä
Mutta katsos kun me normaalit ihmiset halutaan näin lapsemme kasvattaa ja ilmoittaa jos on valmis sexiä harrastamaan ja pentuja maailmaan tekemään niitä nyyttejä ei vaan kanneta ovemme taakse ja ilmoiteta että hoidappa mummeli tuo tuosta.
Joskus apu silloin tällöin on eri asia kuin ottaa alaikäisen laspsen tenavastakin vielä vastuu.
Jos kakaroita on valmis tekemään ne myös itse kasvattakootkin.
 
alkup-
JoS saa lapsrn sillon pitää pärjätä itse ei asua lapsen kanssa vanhempien luona. Nuoria äitejä ja isiä vastaan minulla ei ole mtn mutta lapsen kanssa kuuluu asua omassa kodissa
Minusta tytön ja tulevan lapsenlapsen oma koti on se missä tyttöni vielä asuu eli minun luonani. En todellakaan laittaisi tyttöä ja vauvaa vastoin tahtoaan mihinkään kerrostaloyksiöön sen takia että lapsen kanssa kuuluu asua omassa kodissa. sinun mielestäsi.
 
"sipsi"
Alkuperäinen kirjoittaja mömmöliisa;26457091:
no tämänhän palsta tietää että sinulla nyt asuu naapurin sukulaisen tuttavan kaimasta lähtien kaikki ja kaikki on yhtä suurta perhettä
Mutta katsos kun me normaalit ihmiset halutaan näin lapsemme kasvattaa ja ilmoittaa jos on valmis sexiä harrastamaan ja pentuja maailmaan tekemään niitä nyyttejä ei vaan kanneta ovemme taakse ja ilmoiteta että hoidappa mummeli tuo tuosta.
Joskus apu silloin tällöin on eri asia kuin ottaa alaikäisen laspsen tenavastakin vielä vastuu.
Jos kakaroita on valmis tekemään ne myös itse kasvattakootkin.
Karmeaa kieltä, anteeksi vaan :) Olen sitten epänormaali ihminen, mutta joka asiasta olen suunnilleen eri mieltä. ja meillä koirat on tehneet noita pentuja, minä ainaskin sain lapsen :)
 
hieno
Minusta tytön ja tulevan lapsenlapsen oma koti on se missä tyttöni vielä asuu eli minun luonani. En todellakaan laittaisi tyttöä ja vauvaa vastoin tahtoaan mihinkään kerrostaloyksiöön sen takia että lapsen kanssa kuuluu asua omassa kodissa. sinun mielestäsi.
hieno ihminen oletn että suostut ottamaan vastuun lapsenlapsestasikin ja antamaan siunauksen uusillekin tuleville lapsenlapsille <3
Nuorena ne lapset on tehtävä ettei sitten hankaloita työelämää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
"jennie"
Alkuperäinen kirjoittaja mömmöliisa;26457091:
no tämänhän palsta tietää että sinulla nyt asuu naapurin sukulaisen tuttavan kaimasta lähtien kaikki ja kaikki on yhtä suurta perhettä
Mutta katsos kun me normaalit ihmiset halutaan näin lapsemme kasvattaa ja ilmoittaa jos on valmis sexiä harrastamaan ja pentuja maailmaan tekemään niitä nyyttejä ei vaan kanneta ovemme taakse ja ilmoiteta että hoidappa mummeli tuo tuosta.
Joskus apu silloin tällöin on eri asia kuin ottaa alaikäisen laspsen tenavastakin vielä vastuu.
Jos kakaroita on valmis tekemään ne myös itse kasvattakootkin.
no tämä käsitteesi taas on tätä nykymaailman mukana tulleita juttuja. Ei ole kauaakaan siitä, kun oli ihan luontevaa että suvun naiset hoitivat yhdessä lapsia. Minusta silloin oli "paremmat ajat" ainakin tässä asiassa. Minusta on vallan ihanaa kun Mummeliisalla on niin läheinen lähisuku ja yhdessä toimivat ja ovat niin paljon tekemisissä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"jennie"
lisään edelliseen, etten suinkaan ole teiniraskauksien puolestapuhuja, mutta en myöskään tuomitse. Jokaisen punnittava vaihtoehdot ja tehtävä mielestään paras ratkaisu
 
JoS saa lapsrn sillon pitää pärjätä itse ei asua lapsen kanssa vanhempien luona. Nuoria äitejä ja isiä vastaan minulla ei ole mtn mutta lapsen kanssa kuuluu asua omassa kodissa
No jos mun tytär tulisi 14-vuotiaana kauhukseni raskaaksi ja vastoin mun toiveitani päättäisi pitää lapsen niin en mä edes päästäisi lasta mihinkään muualle asumaan, sehän se vasta karua olisikin ja silloin mua ihan oikeasti jo hävettäis.
Oma alaikäinen lapsi lapsenlapseni kanssa jossain ensikodissa, etoo jo ajatuskin.
Itse tuossa tilanteessa varmaan järjestäisin oman elämäni niin, että saan uuden pienen lapsen hoidettavakseni, vaikka lapsi ei minun olisikaan.
Sehän nyt on ihan mahdottomuus, että 14-15-vuotias itsenäisesti huolehtisi jälkikasvustaan.

Mieluummin hoitaisin lapsen vaikka omanani kuin että tyttö yrittäisi epätoivoisesti huolehtia lapsesta itsenäisesti tai mikä (mielestäni) pahinta, antaisi vieraalle adoptioon.
Kamala tilanne toi mun mielestä on, mutta en mä ainakaan kykenisi sysäämään vastuuta pelkästään sille alaikäiselle lapselle josta MINÄ olen vastuussa....eli tavallaan olisin vastuussa myös hänen jälkikasvustaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja vicy
hieno ihminen oletn että suostut ottamaan vastuun lapsenlapsestasikin ja antamaan siunauksen uusillekin tuleville lapsenlapsille <3
Nuorena ne lapset on tehtävä ettei sitten hankaloita työelämää :)
Mikä helv*tin logiikka tämäkin nyt on??? Jos teini-äiti asuu vanhempiensa luona niin ei se tarkoita että mummu ja vaari hoitaa vauvaa yhtään sen enempää kuin silloin jos tämä äiti asuisi omillaan! Ei se teini-äiti kotonaan asu missään täysihoidossa, vaan ihan samoin kuin ennenkin ja on itse täysin vastuussa vauvasta, ainoat edut tuossa järjestelyssä on että teinillä on kokoajan tuki ja turva vieressä jolta voi kysyä jos tulee ongelmia ja teinin ei tarvi maksaa asumisesta.
 
"diu"
[QUOTE="misu";26457043]Luulen että se nuoruuden eläminen ja oleminen on juuri siksi huoletonta jos jo valmiiksi asutaan isovanhemmilla, voi aina luottaa että' isovanhemmat auttaa.
Itse ei tavallaan vastuuta tarvitse ottaa jos ei vaan huvita, siksi se turvakotiin ja pois omasta kodista (joka monen mielestä rangaistus) on hyvä ratkaisu. Tuleepahan nuori ajatelleeksi mihin se lapsi jää jos hän nyt vaan haluaa sysätä nuken nurkkaan kun ei huvita enään olla kotiäitinä.[/QUOTE]

Se on ensikoti mihin nuori äiti voi mennä lapsensa kanssa asumaan, turvakoti on eri asia. 'Tuleepahan nuori ajatelleeksi mihin se lapsi jää...' siis mitä tämä tarkoittaa, minne se lapsi sitten oikein jäisi?
 
Jos tyttö (ja poika) on valmis yhdyntään, on hän valmis myös sitten ottamaan vastuun yhdynnän seurauksista. Loppujen lopuksihan yhdynnän perimmäinen tarkoitus on LISÄÄNTYMINEN.

Toivottavasti kaikki keskusteluun osallistuneet ja lukijatkin miettivät josko se sukupuolivalistus pitäisi aloittaa jo siinä vaiheessa kun menkat tai ensimmäiset siemensyöksyt alkavat, sen sijaan että lykkäisivät siihen asti että lapsi muuttaa kotoa pois.
Omalla kohdallani äitini päätti lykätä valistusta siihen asti kun ensimmäisen kerran baariin lähdin... se oli hieman liian myöhäistä siinä vaiheessa.

Vaikka vahinko ehti jo käydä, niin ketjun aloittajan kannattaa käydä läpi tyttärensä kanssa läpi valistus uudelleen. Ehkä tytär ymmärtää nyt hieman paremmin asiat ja seuraavaa vahinkoa ei tule.

Mitä tulee siihen abortti vaiko ei, niin tyttö otti riskin yhtymällä ja on varmasti jo miettinyt pitkään kumpi on hänelle itselleen se parempi vaihtoehto. Oletko jutellut hänen kanssaan hänen näkökulmastaan?
Olet nyt kertonut hänelle oman kantasi. Anna hänen miettiä nyt itse mitä hän haluaa loppujen lopuksi. Voit merkitä vaikka seinäkalenteriin päivämäärä, jota ennen on vielä mahdollista tehdä abortti ja sitten kun päivämäärä lähenee, niin kysyt häneltä viimeisen varmistuksen.

Ja mikä ikinä onkaan päätös, niin etsikää poika joka oli vastuuton. Loppujen lopuksi se on pojan vastuulla olla laskematta siemeniään tytön sisälle. Ja jos tyttö päätyy aborttiin, niin näyttäkää pojalle aborttivideo, jotta hänkin ymmärtää millaisen helvetin abortissa joudutaan käymään pahimmassa tapauksessa läpi.
 

Yhteistyössä