[QUOTE="Eukko";26439668]En ole mikään täydellinen kasvattaja, mutta olen työskennellyt tavallisen vilkkaiden lasten ja varsinaisten ad/hd -lasten kanssa, ja huomannut että on muutama keinoa jotka tepsii (keskusteluiden, positiivisen huomion ym.lisäksi).
Jokaisesta, ihan jokaisesta lyömisestä pitää tulla jäähy. Jos lyö jäähyllä aikuista yhdenkin kerran tai yrittää karata sieltä, istunto pitenee. Tepsii aika hyvin. Joillakin vilkkailla lapsilla jäähy menee nauramiseksi tai pelleilyksi (eli jäähy ei tunnu lapsella missään), mutta silloin jäähypaikka laitetaan vähän sivummalle jotta yleisöä ei ole lapsella paljoa ja pidennetään jäähyä. Jäähyn pitää tuntua jossain, sieltä ei tulla naureksivana pois. Itkettää ei tarvitse, mutta lapsen hymyn pitää hyytyä ja lapsen selkeästi rauhoittua. Ja tämä on yhden kuntoutusohjaajan neuvo.
Sitten nämä:Uhkailu, kiristys, lahjonta ja noista
ENNAKOINTI+JATKUVA,JATKUVA ETUKÄTEEN TIEDOTTAMINEN. Tiedottamisessa täytyy huomioida, että minkä ikäisellä riittää muistia ja kuinka pitkälle. Mitä nuorempi ja vilkkaampi lapsi, sitä lyhempi muisti.
Eli keksit jonkun asian joka on lapselle erittäin mieluinen (vain vähän mieluinen asia ei riitä). Lelu, leikki tms.
Ennakointi: kun lapsesi on iltapalaansa lopettamassa, kerrot jo siinä pöydän ääressä, että "kohta mennään pesuille, ja jos sinä aikana pelleillään, niin sejase lelu lähtee pois." Meillä tehoaa se, että iltasatu jää pois, jos iltapesut ei suju. Pienellä lapsella joutuu sitä muistuttamaan sitten minuutin välein, sen muisti ei riitä pitempään.
Lahjonta: Isommalla lapsella (5-6 v), joka ymmärtää ajankulua edes vähän, tehoaa pitempiaikainen porkkana.
Aamulla kerrot että "jos teet tänään kiltisti senjasen asian, saat illalla senjasen (taas joku todella, todella mieluinen asia). Isommallakin lapsella joutuu sitä muistuttamaan väliajoin päivän aikana; mitä vilkkaampi lapsi niin sitä enemmän ja kovemmalla vauhdilla sillä pyörii omat jutut mielessä ja muisti on kuin kanan lento. Lahjontaa ei voi jatkuvasti toteuttaa, mutta sitä on hyvä käyttää välillä, motivoi ihan eri tavalla kuin sanktiot.
Hampaidenpesusta... välillä voi hauskuuttaa ja keksiä jonkun kivan jutun millä saa lapset harjaamaan hampaat,mutta aina ei voi hauskuuttaa,vaan hampaat pestään vaikka tylsemmälläkin ohjauksella. Kovin montaa kertaa en jättäisi sitä väliin, vaan kysyisin että pesetkö sinä vai minä, ja jos/kun ei suostu, niin otetaan syliin ja pestään. Sama pukemisessa: lapsen pitää totella tylsääkin kehottamista ja ohjausta, ja jos ei pue, niin vaihtoehdot ovat että joko lapsi pukee tai aikuinen pukee.[/QUOTE]
Jos meillä annetaan lisä jäähyä jokaisesta lyömisestä joka tapahtuu jäähyn aikana, ei tyttö pääse jäähyltä koskaan pois.

Jäähyt ovat lähes järjestäen pitkiä, kun tyttö juoksee sieltä alvariinsa pois. Mutta tähän mennessä olemme jäähyttäneet joka kerta kun on käynyt käsiksi siskoonsa. Vien meidän makuuhuoneeseen, jossa on vain petivaatteet joita heitellä ja istun oven suuhun hiljaa istumaan ja katselemaan vaikka lehteä. Mikäli kiinnitän huomiota tytön riehumiseen, saa lisäpontta ja käy käsiksi minuun. Olen miettinyt tätä jäähyttämisen järkevyyttä sen jälkeen kun yksi opettaja ja yksi lastentarhanopettaja naureskellen kysyivät, että onko tuosta jäähyttämisestä muka oikeasti hyötyä. Ja vastaukseni on että ei. Se on vain keino jolla ei pääse vahingoittamaan siskoaan ennen kuin on rauhoittunut. Siksi olen jälleen kerran ottamassa yhteyttä neuvolaan, jotta ei mennä ojasta allikkoon. Kaiken aikaa kun on onneksi tulossa uusia työvälineitä haastavien lasten kasvatukseen.
Piti siis jatkaa, että meillä on käytetty ennakoivaa taktiikkaa jo ensimmäisen lapsen kanssa, joka vaatii sitä yhtä ehdottomasti kuin tämä nelonen. Muuten ei onnistu mikään. Mutta jos uhkailen ennakoinnin yhteydessä, ei silloinkaan onnistu mikään. Lapsi saa raivarin jo pelkästään uhkailusta. Ilmeisesti tietää itse jo siinä vaiheessa, että ei kykene toimimaan niin kuin pyydetään. Pelleilee joka tapauksessa iltatoimilla. Mitä väsyneempi on, sitä enemmän pelleilee..
Lahjonta tarroilla tarkoittaa tytöllä sitä, että lyö läskiksi heti jo ennen itse toimintoa, eli pahentaa tilannetta. Meillä tehoaa tällä hetkellä parhaiten kun palkitsee hyvästä käytöksestä ennalta ilmoittamatta.