Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
Kysehän on juhlista ja ruoka on yksi merkittävä tekijä juhlien hyvyyttä tai huonoutta arvioitaessa. "Oli kivat juhlat ja ruoka oli hyvää" tai "ihan jees mutta ruoka oli aika kehnoa". Kukaan tuskin voi kieltää kuulleensa tai jopa itse suorittaneensa tällaista "analyysia".

Juhlat voi ihan yhtä hyvin pilata pelkällä camping-junttimakkaralla ja xtra-sinapilla kuin pelkällä kasvisruoallakin. Jos ruoka ei jollekin maistu niin silloin se on epäonnistunut. Siksi vaihtoehtoja pitää olla eikä siihen riitä että tarjolla on sekä pariloitua että keitettyä parsaa, noin karrikoituna.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Micosa
"Pipa"
[QUOTE="vieras";26437740]et siis ikinä ole syönyt kasvisruokaa? Esim. kasvispihvit, soija, tofu ei mene kurkustasi alas? Joka ikisellä ateriallasi sinun on pakko saada lihaa, aina ja kaikkialla?
Jos näin ei ole, niin miksi ihmeessä sun ois ihan pakko saada joka juhlissa se possunperseen pala?[/QUOTE]

MIksi se, että sinä olet tehnyt jonkun vapaaehtoisen valinnan, ja haluat olla kasvissyöjä, on arvokkaampaa kuin se, että joku on valinnut syövänsä lihaa?

Jos joku on valinnut olevansa elävän ravinnon syöjä, onko hänen valintansa vielä arvokkaampi? Ja jos joku on valinnut olevansa elävän LÄHIravinnon syöjä, onko hänen valintansa kaikkein parhain?

Vai voisivatko kaikki syödä oman valintansa mukaan, eikä elävän lähiravinnon syöjä esim. tarjoaisi juhlissaan pelkkää suomalaista juuresraastetta, koska kyllähän jokainen sitä JOSKUS syö?
 
Sivusta seurannut
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437917:
Kysehän on juhlista ja ruoka on yksi merkittävä tekijä juhlien hyvyyttä tai huonoutta arvioitaessa. "Oli kivat juhlat ja ruoka oli hyvää" tai "ihan jees mutta ruoka oli aika kehnoa". Kukaan tuskin voi kieltää kuulleensa tai jopa itse suorittaneensa tällaista "analyysia".

Juhlat voi ihan yhtä hyvin pilata pelkällä camping-junttimakkaralla ja xtra-sinapilla kuin pelkällä kasvisruoallakin. Jos ruoka ei jollekin maistu niin silloin se on epäonnistunut. Siksi vaihtoehtoja pitää olla eikä siihen riitä että tarjolla on sekä pariloitua että keitettyä parsaa, noin karrikoituna.
Niin, liharuoka voi olla varsin epäonnistunutta, samoin kuin kasvisruoka.
Veikkaanpa, että moni kasvissyöjä on hyvin perehtynyt kasvisten valmistukseen, kun taas on monia "lihamiehiä", jotka eivät osaa pihviä kunnolla paistaa.

Liha ei ole terveyden kannalta välttämättömyys, vihannekset ovat.

Terv. kasviksia ruokavaliossaan suosiva lihansyöjä
 
Saraldo
Mä olen lihansyöjä. Kasviksista uppoaa vain muutama laji. Mä en syö kalaa muussa muodossa kuin kalapuikoissa (joita ei oikein voi edes kalaksi sanoa). Mulle tuottaa usein tuskaa olla juhlissa, kun pelkään ettei sieltä löydy mulle yhtään mitään syötävää. Mutta kummasti on aina jotain löytynyt :): Kasvissyöjän järjestämissä juhlissa mulle tulisi todennäköisesti nälkä, joten jos tiedän juhlien järjestäjän olevan kasvissyöjä, syön ruuan kotona ja närpin siellä sitten sen mitä voin. Mutta koska mulla ei ole mitään allergiaa eikä eettistä syytä olla syömättä vihanneksia, mä en odota saavani mitään erityiskohtelua nirsoiluni vuoksi.

Jos mun luo tulisi kasvissyöjä kylään ja tekisin ruokaa, yrittäisin väkertää jotain kasvisruokaa vaikken mikään kummoinen kokki olekaan. Mutta siinä rinnalla kulkisi kyllä liharuoka mua varten. Jos kasvissyöjä kutsuisi mut syömään ja tietäisin, ettei hän tee liharuokia edes vieraita varten, niin kiittäisin kutsusta, mutta kieltäytyisin ruokavierailusta ja koittaisin muuttaa sen kahvitteluksi.

Jos ruokavalioon liittyy allergia, sairaus tai ideologia, silloin musta pitäisi kunnioittaa sitä ja suunnitella tarjoiluja sen mukaan. Mutta jos se ruokavalio on suppeampi vain siksi, että "mä en tykkää" niin kuin mulla, niin oma on häpeäni.
 
Voi olla että on jo kymmenen kertaa ehdotettukin, mut oisko laiha sopu parempi kuin lihava riita? Voisko pöydässä olla kasvisten ja kalan lisäks vaikka kinkkuleikettä, rosvopaistileikettä, suolalihaa tms "helppoa" lihaa?
 
"Pipa"
Niin, liharuoka voi olla varsin epäonnistunutta, samoin kuin kasvisruoka.
Veikkaanpa, että moni kasvissyöjä on hyvin perehtynyt kasvisten valmistukseen, kun taas on monia "lihamiehiä", jotka eivät osaa pihviä kunnolla paistaa.

Liha ei ole terveyden kannalta välttämättömyys, vihannekset ovat.

Terv. kasviksia ruokavaliossaan suosiva lihansyöjä
Liha voi olla joskus välttämättömyys. Tai ainakin ihminen voi mennä melko huonoon kuntoon ilman sitä. Tuttavani, vannoutunut kasvissyöjämies, joka harrastaa monipuolisesti liikuntaa, on saanut useammaltakin lääkäriltä kuulla että olisi hyvä syödä lihaa myös. Veriarvot ovat pielessä, sairastaa usein, on yleisesti heikko. Musta vyö löytyy useassa lajissa, mutta mies on huonona.

Tosin koska kasvissyöjät muistuttavat aikalailla vannoutuneita karppaajia, ja argumentoivat samalla tyylillä, niin nythän tulee tietysti vasta-argumentteja, että tuttavani ei vaan osaa syödä kasviksia OIKEIN. Tai ei muista syödä tarpeeksi soijaa (joka ei muuten ole edes miehille erityisen hyväksi sisältämänsä estrogeenin vuoksi).Tai jotain muuta vastaavaa.

Tuttavani on kuitenkin kasvissyöjä ollut koko ikänsä.
 
Voi olla että on jo kymmenen kertaa ehdotettukin, mut oisko laiha sopu parempi kuin lihava riita? Voisko pöydässä olla kasvisten ja kalan lisäks vaikka kinkkuleikettä, rosvopaistileikettä, suolalihaa tms "helppoa" lihaa?
Nimenomaan. Näitä ei tarvitse valmistaa ja varmasti maistuu.
Mutta jos näitä ei halua tarjolle laittaa niin silloin ollaan ihan selvästi tuputtamassa omaa ideologiaa väkisin eikä moukkamaisuus juuri eroa niistä omien eväiden tuojista.
 
"vieras"
[QUOTE="emu";26437819] vieraiden suussa siis herkulliselle maistuvaa, ei semmoista että sitä just ja just syö. kaikki ei vaan tykkää kasviksista yhtä paljon kuin toiset. ei kai oo tarkoitus opettaa että tää olis paljon parempaa, jos et usko niin testaa uudestaan.
[/QUOTE]

Mistä sinä tiedät vääntäessäsi kyljysruokaasi, että lihansyöjät siitä pitävät? Ehkä he eivät voi sietää kyljyksiä ja valittavat että et ottanut heidän toiveitaan huomioon ja tarjonnut härkää. Kaikki kun eivät tykkää kuitenkaan siitä lihavaihtoehtoruoastasi.
 
[QUOTE="Pipa";26438060]Liha voi olla joskus välttämättömyys. Tai ainakin ihminen voi mennä melko huonoon kuntoon ilman sitä. Tuttavani, vannoutunut kasvissyöjämies, joka harrastaa monipuolisesti liikuntaa, on saanut useammaltakin lääkäriltä kuulla että olisi hyvä syödä lihaa myös. Veriarvot ovat pielessä, sairastaa usein, on yleisesti heikko. Musta vyö löytyy useassa lajissa, mutta mies on huonona.

Tosin koska kasvissyöjät muistuttavat aikalailla vannoutuneita karppaajia, ja argumentoivat samalla tyylillä, niin nythän tulee tietysti vasta-argumentteja, että tuttavani ei vaan osaa syödä kasviksia OIKEIN. Tai ei muista syödä tarpeeksi soijaa (joka ei muuten ole edes miehille erityisen hyväksi sisältämänsä estrogeenin vuoksi).Tai jotain muuta vastaavaa.

Tuttavani on kuitenkin kasvissyöjä ollut koko ikänsä.[/QUOTE]

No yhdellä vuorokaudella ei ole mitään väliä veriarvoihin. Itse oon ollut kasvissyöjä 18 vuotta ja veriarvot on aivan loistavat, paitsi että rautaa on liikaa, välillä pitää luovittaa verta. Kun söin vielä lihaa, mulla oli liian matala hemppa. Ja en juurikaan syö soijaa myöskään, mutta kai se on ihmisestäkin kiinni mikä imeytyy mitenkin. Yksi päivä ei siinä vaan ole lainkaan merkitsevä.
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437917:
Kysehän on juhlista ja ruoka on yksi merkittävä tekijä juhlien hyvyyttä tai huonoutta arvioitaessa. "Oli kivat juhlat ja ruoka oli hyvää" tai "ihan jees mutta ruoka oli aika kehnoa". Kukaan tuskin voi kieltää kuulleensa tai jopa itse suorittaneensa tällaista "analyysia".

Juhlat voi ihan yhtä hyvin pilata pelkällä camping-junttimakkaralla ja xtra-sinapilla kuin pelkällä kasvisruoallakin. Jos ruoka ei jollekin maistu niin silloin se on epäonnistunut. Siksi vaihtoehtoja pitää olla eikä siihen riitä että tarjolla on sekä pariloitua että keitettyä parsaa, noin karrikoituna.
Siis kasvisruoka ei voi olla hyvää vaan sillä pilaa juhlat? Jos ruoka ei jollekkin maistu..? WTF? Ei ole olemassa ruokalajia mistä joku ei tykkäisi. Nirsoilu on aina nirsoilijan oma häpeä. Mua hävettää jo sekasyöjänä teidän lihahullujen puolesta.
 
"vieras"
[QUOTE="Pipa";26437970]MIksi se, että sinä olet tehnyt jonkun vapaaehtoisen valinnan, ja haluat olla kasvissyöjä, on arvokkaampaa kuin se, että joku on valinnut syövänsä lihaa?

Jos joku on valinnut olevansa elävän ravinnon syöjä, onko hänen valintansa vielä arvokkaampi? Ja jos joku on valinnut olevansa elävän LÄHIravinnon syöjä, onko hänen valintansa kaikkein parhain?

Vai voisivatko kaikki syödä oman valintansa mukaan, eikä elävän lähiravinnon syöjä esim. tarjoaisi juhlissaan pelkkää suomalaista juuresraastetta, koska kyllähän jokainen sitä JOSKUS syö?[/QUOTE]

kuka tässä arvokkuudesta on puhunut? Ja näytäppä kohta missä olen sanonut olevani kasvissyöjä?
Itse kyllä menisin mielelläni syömään myös pelkkää elävää lähiravintoa, olisi tosi kiva maistaa millaiseksi ko. ruoan saa maistumaan. Ei tulisi mieleenkään valittaa.
 
"Pipa"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26438102:
No yhdellä vuorokaudella ei ole mitään väliä veriarvoihin. Itse oon ollut kasvissyöjä 18 vuotta ja veriarvot on aivan loistavat, paitsi että rautaa on liikaa, välillä pitää luovittaa verta. Kun söin vielä lihaa, mulla oli liian matala hemppa. Ja en juurikaan syö soijaa myöskään, mutta kai se on ihmisestäkin kiinni mikä imeytyy mitenkin. Yksi päivä ei siinä vaan ole lainkaan merkitsevä.
Voihan nyt hyvänen aika. Hienoa, sinulle siis sopii puhdas kasvisruokavalio hyvin. Tosi kiva ja mukava juttu sinulle. Mutta nyt kai oli tarkoitus pohtia asiaa vähän laajemmin, eikä pelkästään yhden ihmisen kannalta?

Tunnen pari karppaajaa. Heidän mielestään veriarvot ovat parantuneet ja kolesteroli laskenut karppauksen myötä. Tunnen kasvissyöjiä, ja he ovat sitä mieltä että heillä on vointi muuttunut tosi plajon paremmaksi kasvissyönnin myötä.

Voisiko olla mitenkään niin, että yhdelle sopii yksi asia ja toiselle joku muu? Joku ehkä tosiaan haluaa joka ruoalla sitä lihaa. Ehkä sitten ihan oikeasti. Ja joku muu oksentaa jos tarjolla on sitä lihaa. Olisiko mahdollista, jos nämä ihmiset ovat ystäviä, ja haluavat yhdessä syödä, että he ottaisivat toistensa ruokavaliot huomioon?

Vai menisivätkö molemmat kylään sille suomalaisen lähiruoan syöjälle, joka tarjoaisi naurisraastetta, ja kaikilla olisi ankeeta :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438063:
Nimenomaan. Näitä ei tarvitse valmistaa ja varmasti maistuu.
Mutta jos näitä ei halua tarjolle laittaa niin silloin ollaan ihan selvästi tuputtamassa omaa ideologiaa väkisin eikä moukkamaisuus juuri eroa niistä omien eväiden tuojista.
No mites kun mä en vaan tule ajatelleeksi edes että semmoiset pitäis pöydässä olla? En "tahallisesti" jätä tarjoamatta niitä esim. ideologisista syistä? Alatko sä osoittaa mieltäsi pöydän edessä tai kysytkö sä oikeasti etukäteen kemujen järkkääjältä koko menun yksityiskohtineen? Mulla ei siis ole periaatteessa mitään lihan tarjoamista vastaan, mutta en yleensä tule sitä tehneeksi. Olenkohan ajattelematon moukka? Soitatko sä semmosille aina etukäteen ja uhkailet lihapullilla? :D

Mä oon muuten ollut tasan yksissä juhlissa missä ei ollut kasvisruokaa. Siis mitään naposteltavaa oikein. Ja ne oli ravintolassa vietetyt isot synttärit. Että ei nekään aina osaa. Söin sitten lohta ja sain mahani sekaisin ja 39°C kuumetta. Näillä ihmisillä on aina kotona kaikkea hyvää tarjolla, mutta tuolla oli tasan keittoperunat jos olis tarkkana ollut. Että ei aina mene kyllä putkeen toisinkaan päin.
 
"hmmm"
Onhan tuo junttimaista kai, itse syön kaikkea ruokaa, paitsi välttelen lisäaineita, mutta miten se nyt sulta on pois, jos joku on juntti? etkö voi vaan antaa olla ihan rauhassa juntti ja viettää heidän kanssaan aikaa normaalisti vaikka söisivätkin omia sapuskojaan?

ja jos et kestä sitä että syövät lihaa, ja se on niin suuri erottava tekijä, niin älä kutsu heitä. ei sukulaisuus ole pakko jos noin mielenterveys järkkyy tuosta lihaansyönnistä.
 
"emu"
[QUOTE="vieras";26438100]Mistä sinä tiedät vääntäessäsi kyljysruokaasi, että lihansyöjät siitä pitävät? Ehkä he eivät voi sietää kyljyksiä ja valittavat että et ottanut heidän toiveitaan huomioon ja tarjonnut härkää. Kaikki kun eivät tykkää kuitenkaan siitä lihavaihtoehtoruoastasi.[/QUOTE]

oleellinen kohta: vaihtoehto on tarjolla. yhtä hyvinhän sitä voi onnistua kasvisvaihtoehdon pilaamisessa. kuitenkin: molemmat vaihtoehdot löytyvät jos on syöjiä. se on sit itestä kiinni saako aineksista maukasta evästä.
 
[QUOTE="Pipa";26438155]Voihan nyt hyvänen aika. Hienoa, sinulle siis sopii puhdas kasvisruokavalio hyvin. Tosi kiva ja mukava juttu sinulle. Mutta nyt kai oli tarkoitus pohtia asiaa vähän laajemmin, eikä pelkästään yhden ihmisen kannalta?

Tunnen pari karppaajaa. Heidän mielestään veriarvot ovat parantuneet ja kolesteroli laskenut karppauksen myötä. Tunnen kasvissyöjiä, ja he ovat sitä mieltä että heillä on vointi muuttunut tosi plajon paremmaksi kasvissyönnin myötä.

Voisiko olla mitenkään niin, että yhdelle sopii yksi asia ja toiselle joku muu? Joku ehkä tosiaan haluaa joka ruoalla sitä lihaa. Ehkä sitten ihan oikeasti. Ja joku muu oksentaa jos tarjolla on sitä lihaa. Olisiko mahdollista, jos nämä ihmiset ovat ystäviä, ja haluavat yhdessä syödä, että he ottaisivat toistensa ruokavaliot huomioon?

Vai menisivätkö molemmat kylään sille suomalaisen lähiruoan syöjälle, joka tarjoaisi naurisraastetta, ja kaikilla olisi ankeeta :)[/QUOTE]

"...mutta kai se on ihmisestäkin kiinni mikä imeytyy mitenkin..." :attn:

Ja joo, jos joku naurisraastetyyppi kutsuu mut kylään, niin saatan kyllä yrittää spekuloida mielessäni että mitäköhän se mahtaa tarjota, mutta menen sinne syömään sitä mitä se tarjoaa, enkä tenttaa etukäteen. Jos jää nälkä, menen vaikka hesen kautta himaan (vaikkei sekään kyllä kovin hyvää ole). Olen joskus mennytkin :D Mutta jos saan poikkeuksellisesti aivan loistavaa elävää ravintoa, niin olen tyytyväinen että olen löytänyt jotakin uutta. Yksi naurisraasteilta ei pilaa mun veriarvoja. Ja jos maha jää tyhjäks niin ehkä sillä on jotain juotavaa vaikka kyytipojaksi.
 
[QUOTE="vieras";26438129]Siis kasvisruoka ei voi olla hyvää vaan sillä pilaa juhlat? Jos ruoka ei jollekkin maistu..? WTF? Ei ole olemassa ruokalajia mistä joku ei tykkäisi. Nirsoilu on aina nirsoilijan oma häpeä. Mua hävettää jo sekasyöjänä teidän lihahullujen puolesta.[/QUOTE]
Enkö viestissäni juuri maininnut että pitää olla vaihtoehtoja.

PELKÄT oman ideologian mukaiset tarjottavat ovat veren kaivamista nenästä jos arvioidaan juhlaväen viihtymistä myös ruokapöydässä. Eri juttu jos kaikki vieraat ovat "samaa porukkaa" eli noudattavat samaa ruokavaliota.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438206:
Enkö viestissäni juuri maininnut että pitää olla vaihtoehtoja.

PELKÄT oman ideologian mukaiset tarjottavat ovat veren kaivamista nenästä jos arvioidaan juhlaväen viihtymistä myös ruokapöydässä. Eri juttu jos kaikki vieraat ovat "samaa porukkaa" eli noudattavat samaa ruokavaliota.
Vaadit siis muslimiltakin porsaanpaistia ja jehovan todistajalta verilättyjä? Jos muuten ajattelivat tarjota sitä kasvislasagnea?
 
[QUOTE="vieras";26438251]Vaadit siis muslimiltakin porsaanpaistia ja jehovan todistajalta verilättyjä? Jos muuten ajattelivat tarjota sitä kasvislasagnea?[/QUOTE]
Melko hypoteettinen tilanne mutta tähänkin on olemassa vaihtoehto:
Juhlakutsua ei ole pakko ottaa vastaan.
 
puolivege
[QUOTE="emu";26437819]huokaus mitä jankkaamista. musta tossa oli just sama pointti kuin mullakin. kun kutsutaan joku syömään tarkoitus on saada vieraat viihtymään takuuvarmasti ja tarjota niille maistuvaa syötävää. vieraiden suussa siis herkulliselle maistuvaa, ei semmoista että sitä just ja just syö. kaikki ei vaan tykkää kasviksista yhtä paljon kuin toiset. ei kai oo tarkoitus opettaa että tää olis paljon parempaa, jos et usko niin testaa uudestaan.

osoitat melkoista ahdasmielisyyttä ja ylemmyydentuntoa tuolla halveeraavalla possunperseelläsi. oot fanaatikko.[/QUOTE]

No niin, jos siis vierainasi olisi niitä kannibaaleja jotka närppisivät possuasi nyrpeinä, niin sinua surettaisi kovasti ettet heille ollut ihmislihaa varannut? Vieraanvaraisuudessakin kuuluu olla tietyt rajat, tarkoitus ei ole vääntää itseään sellaiseen solmuun ettei siitä enää irti pääse. Asiahan on varsin ajankohtainen muutenkin, kun nirsoja riittää. Tarkoitus ei ole tehdä juhlien järjestämisestäkään elämää suurempaa velvollisuutta, jonka takia koko instituutio kuolee liian vaivalloisena.

Ei se ahdasmielisyys ja ylemmyydentunto ole pelkästään kasvisfanaatikkojen ominaisuus. Triplaisä tekee kaikkensa osoittaakseen tämän todeksi eräiden ylpeällä avustuksella.

Tässä ei kiistellä makuasioista, eikä keskitielle ankkuroituminen takaa omaa epäfanaattisuutta. Nimenomaan moraalisten ristiriitojen mahdollisuuden kiistäminen suhteellisuudentajuun vedoten on fanaattisuutta sekin. Jostain syystä lihansyöntikysymys herättää raivokasta piilofanaattisuutta aina, oli sitten kysymys juhlaruoasta tai lasten kasvissyöjäksi ryhtymisestä. Haluaisin tietää, missä muissa asioissa nämä mukamas suvaitsevaiset räyhääjät ovat sitä mieltä, että eettisiä syitä ei voi ollakaan ja jos onkin niin ihan turhaa teeskentelyä semmoinen on silti.
 

Yhteistyössä