Siis ajatteletko sinä todella, että korkeasti koulutetut viettävät elämänsä kotisohvalla pohtien syntyjä syviä? :xmas:Missään nimessä työ ei saa olla elämän keskipiste. Työssäkäynti on kuitenkin aika suurelle osalle maamme väestöstä välttämätöntä, joten suotavaahan olisi myös että siitä nauttii. Jos pitäisin työntekoa keskeisenä arvona elämässä tai suhteessa, tuskin olisin tälläkään hetkellä kotiäitinä.
Olisihan se hienoa, jos olisi koko perheen voimin mahdollisuus maata kotona ja pohtia syntyjä syviä (vai olisikohan sittenkään?). Itselleni elämässä suurimman onnen tuo perheeni ja ilman ahkeraa rakasta miestäni tämä ei olisi mahdollista.
Sinä taidat olla juuri tällainen taivaanrannanmaalari, joiden ajatusmaailmaa minun on hyvin vaikea ymmärtää? Mutta älä minun mielipiteestäni huoli, minähän olen vain vähä-älyinen kotiäiti, duunarin vaimo, taustoistani riippumatta :saint:
En ajattele Viittasin tässä vaan nimimerkin "mies" tekstiin, jossa hän itse kritisoi työssäkäyviä ihmisiä (ääripäästä toiseen). Enkä missään nimessä väheksy korkeasti koulutettuja ihmisiä. Myönnän toki hieman provosoituneeni muutaman henkilön kommenteista, jotka myönsivät ylenkatsovansa perus duunareita.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26418875:Siis ajatteletko sinä todella, että korkeasti koulutetut viettävät elämänsä kotisohvalla pohtien syntyjä syviä? :xmas:
Ihan hyvä kysymys. Nimittäin monestihan tämä on hieman tabu: naiselta saa kyllä vaatia ulkonäköä muttei koulutusta.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26415363:Kyseenalaistiko kukaan muuten sitä, kun mies sanoi että toivoo naisen olevan koulutettu? Koska naisen vastaava kommentti kyseenalaistettiin heti.
Höpö höpö. Ne kesäduunit ei anna kuvaa oikeesta työstä. Ne kesähessut vaa heiluu siellä täällä ja helppohan se on tehä hommia ku tietää että kohta pääsee taas koulunpenkille huilimaan. Ja sitten pomon pallille.Eiköhän valtaosa pomoista ole ollut "tavallisissa hommissa" aluksi esim. harjoittelijana. Vai mitä luulet, että yliopistolla opiskelevat tekevät kesäisin? Itse olin opiskeluaikoina joka kesä 4 kk tehtaassa töissä haalari- ja harjoitteluhommissa. Valmistuessani minulla oli noin 2 v käytännön työkokemusta lukio- ja yliopistoajoilta - mielestäni se on ihan tarpeeksi.
AMK-insinööri tai opistoinsinööri ei ole kyllä millään mittapuulla "korkeasti koulutettu". DI on alin tutkinto, josta voi puhua edes jotenkin korkeana koulutuksena.
Heh, olen itsekin opettanut yliopistossa vuosia ja lähes joka ryhmässä oli aina yksi tällainen, joka (ainakin omasta mielestään) tiesi kaiken jo etukäteen ja usein vielä paremmin kuin opettaja.Aloitin joku vuosi sitten alan korkeakoulussa tarkoituksena hommata paperit, jotta mm. moni valtionhallinnon ovi avautuisi helpommin. Koulu jäi aika nopeasti, koska kurssit olivat yksinkertaisempia mitä alan harrastamiseni oli pari vuosikymmentä sitten. Ei vaan nöyryys riittänyt korjata opettajaa tai olla hiljaa eri mieltä miten jonkun tehtävän voisi ratkaista paljon paremmin verrattuna oppimateriaaliin.
Juu, tämä pätee minunkin mielestäni aina maisteritasolle asti. Siihen asti pärjää, kun vain viitsii opetella, mitä joku muu on aiemmin jostain sanonut tai kirjoittanut tai tehnyt tms. Vasta väikkäriä vääntäessä joutuu sitten ikään kuin ihan omilleen ja tässäpä onkin keskeisin syy sille, kymmenestä jatko-opiskelijasta ainoastaan 1-2 milloinkaan väittelee.Joku 7-8 vuotta koulussa peruskoulun jälkeen kertoo kyllä, että henkilö on ainakin nöyrä, pitkäjänteinen ja ehkä sitä kautta turvallinen ja vakaa, mutta siinä se. Suomen koulujärjestelmä on niin tasapäistävä, että yksinkertaisempikin yksilö voi saavuttaa ns. älykkyyttään korkeamman koulutustason "vain" ahkeroimalla ts läpäisemällä kursseja rimaa hipoen ja viime kädessä jopa opettajan sääliin tukeutuen.
Varmasti noita itsestään liikoja kuvittelevia löytyy, mutta omahyväisesti nostan itseni eri portaalle. Jos on alaa harrastanut lähes 30 vuotta ja omaan alan työkokemusta 15 vuotta, niin aika vähän voi mikään alan koulu enää antaa. En halveksi lukemista, päin vastoin, ahmin itsekin edelleen oman alan alati päivittyvää tietoa 1-2 kirjan kuukausivauhtia. Kirjojakin tärkeämpi ammattitaidon lähde on internet, jossa sielläkin pari kuukautta vanha tieto on oman alan kapealla sektorilla usein vanhentunutta.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26421233:Heh, olen itsekin opettanut yliopistossa vuosia ja lähes joka ryhmässä oli aina yksi tällainen, joka (ainakin omasta mielestään) tiesi kaiken jo etukäteen ja usein vielä paremmin kuin opettaja.
Juu-u, tavallaan yhdyn tähän, mutta sitten taas esim. tieteen tekeminen ja tutkimukseen liittyvät asiat, muun tiedeyhteisön kanssa kommunikointi jne. on sellaisia juttuja, joita voi olla käytännössä vaikea oppia itsekseen.Varmasti noita itsestään liikoja kuvittelevia löytyy, mutta omahyväisesti nostan itseni eri portaalle. Jos on alaa harrastanut lähes 30 vuotta ja omaan alan työkokemusta 15 vuotta, niin aika vähän voi mikään alan koulu enää antaa. En halveksi lukemista, päin vastoin, ahmin itsekin edelleen oman alan alati päivittyvää tietoa 1-2 kirjan kuukausivauhtia. Kirjojakin tärkeämpi ammattitaidon lähde on internet, jossa sielläkin pari kuukautta vanha tieto on oman alan kapealla sektorilla usein vanhentunutta.
En ole toista mieltä, vaikkakin tämä riippuu paljon alasta. Eläinkokeita tai vaikkapa hiukkaskiihdyttimen kanssa harrastaminen voi olla hitusen haastavaa suorittaa kotitilalla IT-ala, sovelluskehitys ja siitä vielä yksi alalaji, jota en tässä halua paljastaa, ei kuitenkaan vaadi suljettua yhteisöä, vaan juurikin päin vastoin. Mutta tämä menee ohi aiheesta, eikä lisää minun alapäähän yhtään mittaa, joten se siitä.Juu-u, tavallaan yhdyn tähän, mutta sitten taas esim. tieteen tekeminen ja tutkimukseen liittyvät asiat, muun tiedeyhteisön kanssa kommunikointi jne. on sellaisia juttuja, joita voi olla käytännössä vaikea oppia itsekseen.