Kuinka usein vaihdatte kylpypyyhkeet puhtaisiin?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kylpypyyhkeet kerran viikkoon (joka päivä käydään aikuiset suihkussa), käsipyyhkeet varmaan 3-5 kertaa viikossa, keittiöpyyhe tarpeen mukaan, yleensä päivittäin, joskus useampikin kerta päivässä, joskus roikkuu pari päivää.

Olen kotona kahden pienen lapsen kanssa, meillä käy aika usein vieraita, joten käsi ja keittiöpyyhkeet tuntuu menevän pesuun usein.

Lakanat vaihdan parin viikon välein, jollei lapsilla ole sattunut vahinkoja/pukluja tms sänkyyn. Niitäkin aika tasaseen tapahtuu, niin vaihtuuhan nuo.

Pyykkiä tulee kiitettävästi. En tod ymmärrä sitä että joka päivä uusi pyyhe, pyykkiä on niin paljon muutenkin niin sitten vielä ehdoin tahdoin pesisin käytännössä puhtaita pyyhkeitä, ei ikinä!

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26392995:
kylpypyyhkeet menee pyykkiin yhden kerran jälkeen ja käsipyyhkeet viikottain
ja sit en tajua tätä. käsipyyhkeissä on PALJON enemmän bakteereja kuin kylpypyyhkeessä. miksi siis vaihdat kylpypyyhkeen joka kerran jälkeen ja käsipyyhkeen harvemmin?

"jotain"
Kylpypyyhkeet menee pyykkiin vähän miten sattuu, ehkä 2-3 viikon välein. Ei myöskään käydä suihkussa joka päivä, otin tän tavakseni sen jälkeen kun esikoinen syntyi, enkä joka päivä yksinkertaisesti kerinnyt suihkuun (lapsi oli vauvana sellainen sylissäkannettava). Totesin että pärjään ihan hyvin harvemmallakin suihkuttamisella ja vaatteenvaihdolla, ainakin niinä päivinä kun pysyttelen kotona ;)
Käsipyyhkeet vaihdan suunnilleen kerran viikossa. Joskus useammin, joskus harvemmin.

"minä"
Meillä kylpypyyhkeet vaihdetaan n. 2viikon välein ja käsipyyhkeet viikottain keittiöpyyhe ehkä pari kertaa viikossa. En ymmärrä näitä, jotka pesevät pyyhkeet päivittäin. Kuitenkin niihin pyyhitään juuri pestyä ihoa.

[QUOTE="minä";26393104]Meillä kylpypyyhkeet vaihdetaan n. 2viikon välein ja käsipyyhkeet viikottain keittiöpyyhe ehkä pari kertaa viikossa. En ymmärrä näitä, jotka pesevät pyyhkeet päivittäin. Kuitenkin niihin pyyhitään juuri pestyä ihoa.[/QUOTE]

Eipä oo kukaan sun ymmärrystä tainnut kyselläkään, ja siitä puhtaastakin ihosta irtoaa aika lailla kuollutta ihosolukkoa yms. kuonaa että varmaan kivassa kunnossa pyyhe jota käytetty 2vko, mutta kukin tavallaan...

Näissäkin asioissa olisi hyvä noudaattaa kohtuullisen kuluttamisen periaatetta. Olisihan se mukavaa ottaa aina puhdas pyyhe käyttöön joka suihkun jälkeen, mutta mun ekologinen omatuntoni ei salli moista.

Yritän välttää kerskakulutusta kaikessa suhteessa, myös tässä.

"minä"
Eipä oo kukaan sun ymmärrystä tainnut kyselläkään, ja siitä puhtaastakin ihosta irtoaa aika lailla kuollutta ihosolukkoa yms. kuonaa että varmaan kivassa kunnossa pyyhe jota käytetty 2vko, mutta kukin tavallaan...
Ymmärryksen raja tuli vastaan siinä, kun mietin, että miten kauan maapallo kestäisi, jos kaikki maapallon asukkaat pesisivät päivittäin puhtaita pyyhkeitä.

[QUOTE="minä";26393167]Ymmärryksen raja tuli vastaan siinä, kun mietin, että miten kauan maapallo kestäisi, jos kaikki maapallon asukkaat pesisivät päivittäin puhtaita pyyhkeitä.[/QUOTE]

Plaalaaplaa. Vaikka mä en ikinä pesis yhtään pyyhettä niin maailma ei pelastuis.
Ja hyvin tasoittaa tilannetta että mon täälläkin tuntuu pesevän pyyhkeen 2 kertaa kuussa.

"minä"
Plaalaaplaa. Vaikka mä en ikinä pesis yhtään pyyhettä niin maailma ei pelastuis.
Ja hyvin tasoittaa tilannetta että mon täälläkin tuntuu pesevän pyyhkeen 2 kertaa kuussa.
Ihana minä asenne, jossa kuvitellaan, että omalla toiminnalla ei ole mitään merkitystä maapallon tilanteeseen. Teitä on valitettavasti liian paljon, jotta maailmaa voitaisiin saastumiselta pelastaa.

[QUOTE="minä";26393191]Ihana minä asenne, jossa kuvitellaan, että omalla toiminnalla ei ole mitään merkitystä maapallon tilanteeseen. Teitä on valitettavasti liian paljon, jotta maailmaa voitaisiin saastumiselta pelastaa.[/QUOTE]

Mä en vaan oikeasti suostu tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä että pesen pyykkiä, ja mun mielestä pyyhe on yhden käytön jälkeen likainen.
Enkä siitäkään että yksityisautoilen, käytän lapsilla kertakäyttövaippoja ja lämmitän sähkösaunan 5-7 kertaa viikossa.

Toisaalta en oo (eikä muukaan perhe) lentänyt 1,5 vuoteen lainkaan ja olen istuttanut puita :D
Niin ja asutaankin vielä kovin ekologisen ahtaasti.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jaa";26393307]Siis kerran kuivaus ja pesuun? Eikös kätevämpi silloin olisi talouspaperi?[/QUOTE]
Kuivausrummun pehmentämä freesi pyyhe on vaan niin mukava. Se ei ole sitä enää yhden käyttökerran jälkeen.

Ja kuka pälli kuivaa naamansa pyyhkeeseen jolla on kaksi viikkoa kuivattu myös persvakoa? Ristus teidän kanssa. :x

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26393376:
Ja kuka pälli kuivaa naamansa pyyhkeeseen jolla on kaksi viikkoa kuivattu myös persvakoa? Ristus teidän kanssa. :x
Mä en haluaisi kuivata pyyhkeeseen jota on käytetty kaksi viikkoa, vaikka sillä ei olisi koskettukaan persvakoon, mutta pari-kolme kertaa voin käyttää samaa pyyhettä. Mä tapaan pestä takamukseni suihkussa, niin ei siitä jää pyyhkeeseen mitään sen ällömpää kuin muualtakaan vartalosta. Sitä paitsi mulla on tapana kuivata aina tietyssä järjestyksessä tietyillä pyyhkeen kohdilla, niin en kuitenkaan hinkkaa samaan kulmaan persettä ja naamaa :D

piittaamaton
Arvasin jo ennen kuin avasin tämän keskustelun, että tästä ei seuraa kuin paha mieli. Käsittämätöntä ihan oikeasti tuo jokapäivä pyyhkeiden peseminen !!
Uskoisin, että olisi ekologisempaa siirtyä kuivaamaan kädet paperiin pyyhkeiden sijaan, jos ne täytyy pestä jokapäivä.

Joskus mietin, miten pystyisin itse toimimaan yhtä piittaamattomasti. Joudun jatkuvasti tinkimään asioista sen vuoksi, että en yksinkertaisesti kykene moiseen kerskakulutukseen.

Toivoisin, että ihmiset heräisivät ja avaisivat silmänsä. Ja asiaa tietysti auttaisi sekin, että vedettäisiin se pää pihalle sieltä omasta perseestä ja alettaisiin miettimään asioita pikkusen laajemmalla skaalalla.

• Tykkää
Reactions: Valon pisara
"vieras"
Kauhostukaaa tätä: meillä pestään kylpypyyhkeet kerran kuussa, käsipyyhkeet 2 kertaa. As if ja muut joka käytön jälkeen pyyhkeet pesevät: kuinka monta kylpypyyhettä teillä on ja pesettekö joka päivä pyykkiä?

[QUOTE="vieras";26394441]Kauhostukaaa tätä: meillä pestään kylpypyyhkeet kerran kuussa, käsipyyhkeet 2 kertaa. As if ja muut joka käytön jälkeen pyyhkeet pesevät: kuinka monta kylpypyyhettä teillä on ja pesettekö joka päivä pyykkiä?[/QUOTE]

Joka päivä pestään jokunen koneellinen pyykkiä ja kylpypyyhkeitä on ehkä 30, en tiedä tarkkaan.
Porukkaa on 2+5 (kuudes lapsi tulossa ensi kuussa).

"Sirkkeli"
Meillä ei ole minkään käytölle omaa aikaa, kun tytärkin on isällään yms. miten sattuu. Jos olen yksin himassa useamman päivän niin sama käsipyyhekin roikkuu paikallaan pitempään. Mutta yleensä tulee noin 2 krt/vko vaihdettua sitä. Kylpylakanat peseytyy noin kerran viikkoon, paitsi tyttären joka ei välttis ole käyttänyt kuin muutaman kerran sitä.

"moi"
käsipyyhkeet kerran vkossa, josku useemmin jos on kovassa käytössä (märkiä, ei kerkee kuivaa).
kylpypyyhkeet menee reilu viikon välein. minun mielestä taas juuri otettu puhdas kylpypyyhe on kova ennenkö käytössä pehmenee (meillä ei ole kuivausrumpua)

"vieras"
Joka päivä pestään jokunen koneellinen pyykkiä ja kylpypyyhkeitä on ehkä 30, en tiedä tarkkaan.
Porukkaa on 2+5 (kuudes lapsi tulossa ensi kuussa).
Eli noin 5 pyyhettä per nenä. Se on tietysti kiva, kun on paljon pyyhkeitä. Ehkä meilläkin tahti tiivistyy, kun seuraavaan asuntoon hankitaan kuivausrumpu. Se kun vielä kuluttaa pyykkejä aika paljon.

Pyykkiä teillä tulee jo muutenkin ihan kiitettävästi. meidän kolmen hengen taloudessa pyykätään pari-kolme kertaa viikossa, riippuen urheilukertojen määrästä.

"silli"
Vessan käsipyyhkeet ehkä kerran kuussa ja kylpypyyhkeet samoin. Luulin et se on aika normi mut olin väärässä ainakin tän ketjun otannan mukaan. Olenpas epähygieeninen muihin verrattuna. Siis viikottain tai JOKA PÄIVÄ?! :O

Yhteistyössä