"alkup"
Meillä on juurikin näin, eli hyvä/paha huomio ei auta mihinkään tilanteeseen.Olen kotona tapahtuvasta lyömisestä huolissani siksi, että jäähyt, keskustelut, huudot, ohjaukset hyväntoiminnan palkitsemiset jne. keinot eivät ole auttaneet..
Esimerkki meiltä: Pyykinpesukone on päällä, kuten joka päivä, lapsi menee katsomaan konetta. Minä sanon, että ei saa koskea siihen koneeseen, menee rikki. Saman tien lapsi alkaa tuhottomalla vaihdilla painella nappeja ja kiekkoa ja joudun kirjaimellisesti irroittamaan pojan pesukoneen kimpusta koska sanat eivät tehoa.
Vaikkakin kaikki haukkui tästä, niin toisaalta, tämä lapsi ymmärtää pitkiä pyyntöjä ja kehoituksia. Auttaa mielellään ja todella hyvin esim. tiskien ja pyykkien kanssa. Osaa laskea esim kiviä 20:een sekoilematta laskuissa. Osaa kirjoittaa oman nimensä mallista, piirtää hyvin tunnistettavia kuvia jne. Mutta on levoton, sotkee usein sisarustensa leikit, kokee itsensä ulkopuoliseksi ja leikkiikin paljon yksin. En ymmärrä miten yksi ja sama lapsi voi olla välistä niinkin erilainen. Silloin kun piirtää tai tekee palapeliä, edes jalat ei vispaa, ja saattaa tehdä 6 kertaa saman palapelin uudelleen kunnes vaihtaa.
näillä esimerkeillä olen esim neuvolassa puhunut ja saanut vain positiivista palautetta siitä kuinka hyvin kehittynyt lapsi tämä on ja vilkkaus ja levottomuus on ohimenevää ja ikäkauteen kuuluvaa. Olen puhunut lapsen levottomuudesta neuvolassa jo 2 vuotta ja kaivannut neuvoja/tietoa tällaisen lapsen ohjaamisesta yms. mutta on vain sanottu tällaisen "levottomuuden" menevän ohi... Tämä on surkeaa!