hoidosta suositeltiin perheneuvojaa! Miksi? Mitä olen tehnyt väärin?

• Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
meillä on 3 lasta. Yksi on hivenen vilkas vaikka toisaalta viisas. Osaa tehdä isoja palapeliä, piirtää hyvin ja paljon. Oli kuulemma leikin tiimellyksessä kuristanut toista lasta. On vähän kovapäinen ja tempperamenttinen 3-vuotias. Tänään oli hoidossa ollut erityislastentarhaopettaja joka suositellut perheneuvolaa. Nyt mulla paniikki ja paha mieli. Huomenna kuulemma toinen hoitaja kertoo enemmän. Miksi mulle kerrottiin tänään mitään ku nyt en saa yöllä unta!

"Annu"
Meillä myös vilkas ja omapäinen 3 vee. On myöskin todella fiksu ja ikäisiään kehityksessä edellä. Päiväkodissa olivat tulleet siihen tulokseen että tarvitsee toimintaterapeuttia. Tästä kuulin vasta kun tämä toimintaterapeutti soitti minulle. Aina kun kysyn miten päivä meni, hoitajat vastaavat että hyvin. Kuitenkin yksi hoitajista on tullut siihen tulokseen että lapseni on terapian tarpeessa.... Tämä hoitaja koittaa muutenkin päteä joka asiassa..hän on omasta mielestään huomattavasti viisaampi kuin päiväkodin kuusi muuta hoitajaa.
Sun tapauksessa en stressaisi..lapset saa päähänsä omituisia juttuja. Tietysti jos jatkuvasti rupee olemaan jonkun kurkussa kiinni, niin varmaan syytä sitten selvitellä syitä.

otahan apu vastaan
nooh, voit esittää, että kaikki on kullannupullasi hyvin ja hän on vain vähän kovapäinen.Salaat hänen kovan tempperamenttinsa kesksutelussa ja esität pärjääväsi vaikka lapsesi aiheuttaa huolta ammatti ihmisissä.
Mutta älä hae apua tulevaisuudessa jos nyt ei apu kelpaa. Lapsellasi voi tuen tarvetta tunteiden säätelyssä ja niiden hallinassa. Mutta sinun kullannuppua ei tarvii auttaa ?

• Tykkää
Reactions: Dongxi
"vieras"
No tuttavalleni ainakin suositeltiin perheneuvojaa kun lapsi oli holtiton, eli ihan vaan päiväkodista ajattelivat että vanhemmat voisi käydä perheneuvolassa keskustelemassa mm. rajojen laittamisesta lapselle jne.

Tuttavani tietysti loukkaantui ja oli sitä mieltä ettei he sellaista tarvitse, vaikka kyllähän sen näen minäkin että vanhemmilla ei ole otetta lapseensa.. vaikka en ole ammatti-ihminen.

Kuulostaa siltä että teillä on samanmoista ongelmaa... toki jokaisessa lapsessa on hyvääkin ja vanhemmat ne hyvät puolet tietää ja niitä vaalii, mutta pitäisi myös osata myöntää että jokin on mennyt ns. pieleen.. toisen kuristaminen kun ei ole normaalia käytöstä.

"huoh"
Taas joku hysteerinen päiväkodin täti asialla. Minkä takia ap sun lapsi tarvitsisi perheneuvolaa? Kai sulla on oikeus sanoa mielipiteesi ja ettette tarvitse mitään perheneuvoloita? Kysy onko heillä asiakkaista pulaa.
Ne haluaa kaikki Jani-Petterit terapoitavaksi. Sitä tämä on eikä mitään muuta. Lapset eivät saa enää kehittyä omaan tahtiinsa, kaikista löytyy joku vika joka pitää terapoida pois. Ei ole enää normaalia elämää, on vain epänormaaleja lapsia. Milloin tämä hullu diagnoosiyhteiskunta muuttuu?!

"Sanna"
Jos tuon ikäisenä jo kuristaa toisia, niin tulevaisuuden urana on varmasi kouluampuja tai vastaava. En ymmärrä, miksi on niin vaikeaa myöntää, että oma lapsi tarvitsee ammattiapua. Ottakaa ihmeessä sitä vastaan, kun kerran tarjotaan.

Jos jonkun pikku hellantelttu kuristaisi minun lastani, niin olisin varmasti soittamassa jo lastensuojeluun. Valitettavasti tällaisia 'sokeita' ja välinpitämättömiä vanhempia on nykyään aivan liikaa. He eivät näe omassa kullannupussaan mitään vikaa, vaikka tämä terrorisoi ja pahoinpitelee jatkuvasti muita lapsia. Häiriköinti kuitataan vain sillä, että kun se pikkuinen on vähän temperamenttinen ja vilkas. Ottakaa pää pois pensaasta ja alkakaa kasvattaa niitä lapsianne.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
"alkup"
meillä on lapsilla kuria, ja kasvatus on ollu johdonmukaista. Jäähypenkki on käytössä. Nyt ei ole kyse kurittomuudesta eikä siitä etten lapselleni apua haluasi. Lapsi ymmärtää pyynnöt ja käskyt mutta on todella levoton, pinkoilee joka suuntaan. Rauhassa istuessakin jalat vispaa. Se tässä pelottaa, että eikö perheneuvola on askellähemmäs sosiaalihuoltoa ja lastensuojelua? Kaksi muuta samanikäistä lasta on kasvatettu samalla tavalla eikä heillä ole ongelmia... Kun sitä kuria ja johdonmukaisuutta meiltä ei puutu kuten ei puutu rakkautta ja hellyyttäkään. :(

3v äiti myös
Minä olen ajatellut päiväkodissa ottaa puheeksi oman 3-vuotiaani vilkkauden, sitä on päiväkodistakin aika ajoin kommentoitu kun virtaa piisaa ja tuppaa säheltämään.

Minä haluaisin että lapsi saisi tarpeeksi ajoissa apua, jolloin toivottavasti koulun aloitus olisi helpompaa ja tarpeen vaatiessa pääsisi pienryhmään.

"Sanna"
[QUOTE="alkup";26373805]ja lapseni ei ole koskaan kuristanut ketään ennen eikä jälkeen tuon. Kyseessä on 3-vuotias poika! Kouluampuja? Herranjumala![/QUOTE]

Varmasti on häiriköinyt muulloinkin. Ei yhdestä kerrasta ehdoteta ammattiapuun turvautumista.

"alkup"
ja olimme juuri 3v. Neuvolassa, jossa puhuin lapsen vilkkaudesta. Puhuimme aiheesta kauan. Hoitaja sanoi, että hänen mielestään kyseessä on hivenen vilkas poika mutta ei näe syytä huoleen. Henkisesti ikäistää vanhempi. Tämä hoitaja tuntee meidät myös ns. Normielämästä. Eli onko perheneuvola sama ku tavallinen neuvola?

Silja.S
Perheneuvola ei ole sama kuin neuvola, mutta ei se mikään kauhea paikka ole! Minä käytin esikoista perheneuvolassa psykologin lausunnon takia, kun yritettiin saada lasta jatkotutkimuksiin. Piti saada lapsi toimintaterapiaan ja jatkotutkimuksiin neurologisten oireiden takia. Hyvä paikka se on, ei mikään Iso Paha Peikko, joka tulee ja ottaa lapsen pois :D Ei siitä haittaa ole, vaikka kävisitte siellä visiitillä siitäkin huolimatta, ettet itse usko ongelmia olevan. Sehän voi olla hauskaakin! Minusta ainakin oli kiva kuulla psykologin näkemys lapsen kehityksestä.

"juupe"
Pitäisi ottaa hienovaraisesti nuo asiat puheeksi...Siitä ei kannata pahastua! No, kannattaa sinne mennä, ajattele se etuoikeutena että pääsette jonnekin mistä voi olla hyötyä.

[QUOTE="alkup";26373805]ja lapseni ei ole koskaan kuristanut ketään ennen eikä jälkeen tuon. Kyseessä on 3-vuotias poika! Kouluampuja? Herranjumala![/QUOTE]

Itse olen sitä mieltä että lapset saattavat tehdä tuollaista kun eivät tiedä että se voi satuttaa. En itse ainakaan koe että minun pitäisi erikseen selittää kaikki asiat etukäteen lapselle. Siis tyliin et saa kuristaa, et saa kampata, et saa potkaista. Siis tietenkin lapselle selitetään että toista ei saa satuttaa. mutta kuka nyt oikeasti käy kaikki läpi lapsensa kanssa. Sitten huolestuisin jos lapsi jatkuvasti satuttaisi muita ja kuristaisi toistuvasti. Siitä huolimatta että olisim selitetty miksi ei saa kuristaa. Kyllä meidän 3-vuotias on suuttuessaan aika tulinen kaveri. Mutta että lapsi olisi kouluampuja. Tuskin! Siihen tarvitaan paljon paljon muuta.

"alkup"
mä en muuten kertaakaan ole sanonut ettemme ottaisi vastaan, tai olisi sitä mieltä ettei lapsemme apua tarvitsisi koska olen kuitenkin neuvolass vilkkaudesta puhunut ja kysynyt neuvoja sen hallitsemiseen. Lukekaa nyt kunnolla toi teksti, miksi asiasta siis perheneuvolasta piti mainita nyt ku huomenna vasta on asiasta tietävä hoitaja paikalla! SE MUA JÄRKYTTÄÄ JA PELOTTAA KUN TIEDÄN MUTTEN TIEDÄ! Ymmärrättekö?

Hyvä paikka se perheneuvola on. Älä turhaan jännitä. Olisiko tarhantädit ajatelleet, että voisitte saada tukea tämän vilkkaan lapsen kanssa, jotta lapsella olisi mukavampi tulevaisuus tarhassa ja koulussa. Osaavat siellä antaa hyviä vinkkejä. Voit niitä vinkkejä sitten jakaa myös päiväkotiin vaikka kirjallisena suoraan perheneuvolalta, jos ongelma on nimenomaan päiväkodissa.

Meillä taas on niin päin, että itse olen huolissani tuon 3 v vilkkaan tyttären käytöksestä. On todella lahjakas piirtämisessä, askartelussa, palapeleissä ja musiikissa. Mutta kotona ilmenee silmitöntä väkivaltaa kaikesta puuttumisesta huolimatta. Päiväkodissa taas kuulemma väkivalta kohdistuu vain isoonsiskoon, ja häneenkin vain harvoin. Olen kotona tapahtuvasta lyömisestä huolissani siksi, että jäähyt, keskustelut, huudot, ohjaukset hyväntoiminnan palkitsemiset jne. keinot eivät ole auttaneet. Nyt p-kodista annettiin ohjeeksi koittaa kieltämisen lopettamista.:D Kuulostaa hassulta, mutta siis toimii niin, että ei sanan käyttöä vältellään. Eli sen sijaan että sanottaisiin "ei saa lyödä" sanotaan vaikka "saa silittää ja halata, mutta lyöminen sattuu". Kuulemma vilkkailla lapsilla unohtuu ei sana. Ei saa lyödä=saa lyödä. Tällä toimintatavalla on kuulemma saatu kuulemma tuloksia juuri vilkkaiden poikien kanssa, mutta pätee ylipäätään vilkkaisiin lapsiin. Eilisestä asti olemme alkaneet siis kokeilla tätä tapaa. Saas nähdä miten vaikuttaa. Seuraavaksi käännyn perheneuvolan puoleen.

• Tykkää
Reactions: kielletty
[QUOTE="alkup";26373969]mä en muuten kertaakaan ole sanonut ettemme ottaisi vastaan, tai olisi sitä mieltä ettei lapsemme apua tarvitsisi koska olen kuitenkin neuvolass vilkkaudesta puhunut ja kysynyt neuvoja sen hallitsemiseen. Lukekaa nyt kunnolla toi teksti, miksi asiasta siis perheneuvolasta piti mainita nyt ku huomenna vasta on asiasta tietävä hoitaja paikalla! SE MUA JÄRKYTTÄÄ JA PELOTTAA KUN TIEDÄN MUTTEN TIEDÄ! Ymmärrättekö?[/QUOTE]

Ymmärrän ainakin minä. Tietämättömyys rassaa eniten. Ikävää että eivät kertoneet mistä on kysymys. Olisiko epäilys adhd:sta tms. On vaan aikaista tehdä diagnoosia, mutta lapsen elämää voi jo helpottaa, jos on epäilys tällaisesta. Eli voidaan kehittää sitä hyvää ja huonon antaa kuihtua. Siihen on hyvä saada neuvoja asiantuntijoilta.

"öööö"
[QUOTE="Annu";26373718]Meillä myös vilkas ja omapäinen 3 vee. On myöskin todella fiksu ja ikäisiään kehityksessä edellä..[/QUOTE]

Tää on kyllä aina perus selitys näiden vilkkaiden kakaroiden äideillä joilla ei ole penskat hallinnassa.. Aina ne on vaan muka todella fiksuja ja kehitystään edellä jos häiriköivät, vaikka ihan samanlaisia lapsia ovat kun muidenkin kakarat :D
Noh, hyvähän se on itteensä sillä kusettaa, että"meidän erkki-petteri on vaan niin paljo fiksumpi kun muut ja paljo kehittyneempi ja sen takia käyttäytyy huonommin, kun nää muut lapset"..

"vieras"
[QUOTE="Sanna";26373767]Jos tuon ikäisenä jo kuristaa toisia, niin tulevaisuuden urana on varmasi kouluampuja tai vastaava. En ymmärrä, miksi on niin vaikeaa myöntää, että oma lapsi tarvitsee ammattiapua. Ottakaa ihmeessä sitä vastaan, kun kerran tarjotaan.

Jos jonkun pikku hellantelttu kuristaisi minun lastani, niin olisin varmasti soittamassa jo lastensuojeluun. Valitettavasti tällaisia 'sokeita' ja välinpitämättömiä vanhempia on nykyään aivan liikaa. He eivät näe omassa kullannupussaan mitään vikaa, vaikka tämä terrorisoi ja pahoinpitelee jatkuvasti muita lapsia. Häiriköinti kuitataan vain sillä, että kun se pikkuinen on vähän temperamenttinen ja vilkas. Ottakaa pää pois pensaasta ja alkakaa kasvattaa niitä lapsianne.[/QUOTE]

Oho, nyt meni jollakin pahasti yli kun vertaa kolme vuotiasta tulevaksi kouluampujaksi. Jos lapset tarvii rajoja, niin tarvii näemmä muutama mammakin kommenteissaan.

[QUOTE="öööö";26374031]Tää on kyllä aina perus selitys näiden vilkkaiden kakaroiden äideillä joilla ei ole penskat hallinnassa.. Aina ne on vaan muka todella fiksuja ja kehitystään edellä jos häiriköivät, vaikka ihan samanlaisia lapsia ovat kun muidenkin kakarat :D
Noh, hyvähän se on itteensä sillä kusettaa, että"meidän erkki-petteri on vaan niin paljo fiksumpi kun muut ja paljo kehittyneempi ja sen takia käyttäytyy huonommin, kun nää muut lapset"..[/QUOTE]

Heh.. Näin puhuvat ne äidit joilla ei ole lahjakkaita lapsia... :D Ja aikas pieleen menee. Siis se ei näitä lahjakkaita lapsia oikeuta tekemään tyhmyyksiä, mutta usein kun on jossain toisia selvästi lahjakkaampi, on toisessa asiassa myös heikompi ja usein se heikko puoli on tuo sosiaalinen puoli. Silloin kun on sosiaalisissa taidoissa heikompi, eikä sanallinen puolustus riitä, lapsi turvautuu väkivaltaan. Silloin pitää siis auttaa lasta kehittymään sosiaalisissa taidoissa.

Meillä tarhasta on tuotu ilmi tämä lahjakkuus kun otin esille väkivallan kotona. Kerrottiin että meidän "erkki-petteri" vaan on lahjakkaampi kuin muut lapset. Itse luulin neljännen lapsen äitinä, että hän on ikätasoinen, mutta kuulemma tuo kolmevuotias piirtää paljon paremmin kuin kukaan eskariin siirtyvistä, tekee vaikeampia palapelejä ja rytmitaju ja soittotaito on isojenryhmän paras, vaikka on nuorin. :O Kaikki tämä tuli julki kun valittelin tästä hallitsemattomasta väkivallasta. Se sitten selittikin paljon. Eli tiedän nyt että kärsivällisyyttä kysytään paljon meiltä vanhemmilta, kun täytyy tukea lasta sosiaalisissa taidoissa. Meillä kun tuo esikko on samaa laatua. Huoh. Ja sitä ei helpota lainkaan nämä itseään parempana pitävät vanhemmat.:headwall:

Ei tullut mieleen kysyä niitä perusteluita hoitopaikasta? Me täällä voidaan vain arvailla.

Mutta uskon, että joko ap ei näe totutta lapsestaan tai sitten hän kaunistelee sitä. Jos ammatti-ihminen suosittelee perheneuvolaa, sille varmasti on tarvetta.

Yhteistyössä