Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342264]Niin no, rajoittaahan kantoliinakin :)[/QUOTE]

Kantoliinassa on hyvin hankala pitää lasta vastoin hänen tahtoaan :D Siinä liina on pienessä osassa, lapsi on vastoin vanhemman kehoa. Jos vanhempi haluaa rajoittaa lapsen liikkumista, on hänen fyysisesti taisteltava lastaan vastaan. Siihen vanhemmalla on yleensä paljon suurempi kynnys kuin siihen, että antaa lapsen tapella jotain elotonta estettä vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342267:
Niin tottakai, kaikki ovat erilaisia, mutta on mielestäni silti outoa "haluta" keskustella, mutta sitten ohittaa kaikki asialliset keskusteluaiheet ja jämähtää sille juupaseipäs-pusipusi-linjalle.
Onhan se. Olen kieltämättä samaa mieltä enkä puolustele kenenkään asiatonta keskustelutyyliä. Toisaalta kaikkea ei kannata ottaa liian vakavasti, jos toinen käyttää lähinnä huumoria. Nina kuitenkin on saanut minusta monesti aivan törkeää kommenttia täältä, samoin kuin minäkin aikoinaan.
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342265]Lapsi joka lyö toista lasta saattaa tehdä niin koska ei osaa ilmaista itseään muutenkaan. Näin esimerkiksi. Minä en rankaisisi häntä siitä, ettei hän osaa.[/QUOTE]

Sehän on sit ten sun mielipiteesi. Vaikka lapsi ei osaa ilmaista itseään sanoin, lapsi tietää, että lyöminen on väärin. Kohtuullinen rangaistus (toruminen, muualle vieminen, kieltäminen) kohdistuu väärin tekemiseen (tietoiseen), ei lapsen osaamattomuuteen.
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342267:
Niin tottakai, kaikki ovat erilaisia, mutta on mielestäni silti outoa "haluta" keskustella, mutta sitten ohittaa kaikki asialliset keskusteluaiheet ja jämähtää sille juupaseipäs-pusipusi-linjalle.
Kaikki? Ootsä tosissas? :/
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342281]Sehän on sit ten sun mielipiteesi. Vaikka lapsi ei osaa ilmaista itseään sanoin, lapsi tietää, että lyöminen on väärin. Kohtuullinen rangaistus (toruminen, muualle vieminen, kieltäminen) kohdistuu väärin tekemiseen (tietoiseen), ei lapsen osaamattomuuteen.[/QUOTE]

Lapsi ei osaa hillitä itseään. Sinä rankaiset häntä siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342186:
Mikä on sakon tarkoitus? Mikä on vankeuden tarkoitus? Mikä on potkujen tarkoitus? Ei elämässä kaikki seuraukset ole suoraan seurausta siitä tekemisestä, mutta asiat ovat vain sovittu niin, että tietyistä asioista seuraa tiettyjä asioita.
Nykyisenlaisessa yhteiskunnassa tarvitaan lakeja, sääntöjä ja rangaistuksia. Aikuiset ihmiset saavat periaatteessa mahdollisuuden olla mukana päätöksenteossa, voivat valita asuinpaikkansa jne. Potkut ei ole rangaistus vaan seuraus huonosta työnteosta-> huonoa työntekijää ei kannata pitää töissä. Vankila on nykyään enemmän hoitolaitos kuin rangaistuspaikka, mutta ei se olekaan kaikkein ihanteellisin seuraus, mitä rikollisille voisi keksiä.
 
[QUOTE="ninaTT";26342283]Kaikki? Ootsä tosissas? :/[/QUOTE]

No kyllä tuossa yhdessä vaiheessa sinä jäit vänkäämään siitä kirjalähdejutusta ja ohitit lähes kaikki muut kommentit.

Ja kukas nyt ottaa liian vakavasti ja kirjaimellisesti? Itsekin tuossa jossain vaiheessa ihmettelit, miksei _kukaan_ esitä pinnasänkyasiaan mitään asiallisia argumentteja, vaikka niitä oli kyllä tullut. Olitsä tosissas :/
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342294:
No kyllä tuossa yhdessä vaiheessa sinä jäit vänkäämään siitä kirjalähdejutusta ja ohitit lähes kaikki muut kommentit.

Ja kukas nyt ottaa liian vakavasti ja kirjaimellisesti? Itsekin tuossa jossain vaiheessa ihmettelit, miksei _kukaan_ esitä pinnasänkyasiaan mitään asiallisia argumentteja, vaikka niitä oli kyllä tullut. Olitsä tosissas :/
Eli et ollu tosissas :) Varmistin vain.
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342284]Lapsi ei osaa hillitä itseään. Sinä rankaiset häntä siitä.[/QUOTE]

Minä opetan häntä hillitsemään itseään. Kun teko on yhteydessä seuraukseen, lapsi oppii että teoilla on seuraukset.

Ulkoinen sosiaalinen todellisuus (seuraukset), pääsee lapsen kokemusmaailmaan sanallisesti (toruminen, teon selittäminen) ja fyysisesti (joutuu lopettamaan toiminnan). Näin tapahtuu Nina OPPIMISTA.
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342299]Minä opetan häntä hillitsemään itseään. Kun teko on yhteydessä seuraukseen, lapsi oppii että teoilla on seuraukset.

Ulkoinen sosiaalinen todellisuus (seuraukset), pääsee lapsen kokemusmaailmaan sanallisesti (toruminen, teon selittäminen) ja fyysisesti (joutuu lopettamaan toiminnan). Näin tapahtuu Nina OPPIMISTA.[/QUOTE]

Eli sinä rankaiset häntä osaamattomuudesta ja oletat hänen oppivan itsehillintää siitä?

Entä jos hän oppiikin, että kun kaveri tekee toisin kun hän haluaisi, niin saa hän rankaista kyseistä ihmistä, aivan kuten sinä teit hänelle?
 
[QUOTE="vieras";26342257]Onko tämä mielipiteesi vai kenties tieto?

Kuka rankaisee lasta osaamattomuudesta, kenties sadisti? Mitä tällä on tekemistä lasten kasvatuksen kanssa?[/QUOTE]

Niinhän siinä tehdään. Lapsi ei osaa käyttäytyä oikein-> saa rangaistuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisenlaisessa yhteiskunnassa tarvitaan lakeja, sääntöjä ja rangaistuksia. Aikuiset ihmiset saavat periaatteessa mahdollisuuden olla mukana päätöksenteossa, voivat valita asuinpaikkansa jne. Potkut ei ole rangaistus vaan seuraus huonosta työnteosta-> huonoa työntekijää ei kannata pitää töissä. Vankila on nykyään enemmän hoitolaitos kuin rangaistuspaikka, mutta ei se olekaan kaikkein ihanteellisin seuraus, mitä rikollisille voisi keksiä.
Luin ketjusta tähän asti ainostaan tämän viimeisimmän sivun, mutta ylläolevaa kommentoisin. Jos potkut, vankila, sakot eivät ole rangaistus vaan seuraus tekemästään (mikä päivänselvä ero näillä teidän mielestänne on?!), niin eikö saman järjen mukaan lapsen käytöstä voi ohjata oikeaan suuntaan ilmaisemalla ja näyttämällä seuraukset kielletystä toiminnastaan?

On varmaan jo puitu tässä ketjussa, mutta mulle ei vaan valkene.
 
  • Tykkää
Reactions: säpäle
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342302]Eli sinä rankaiset häntä osaamattomuudesta ja oletat hänen oppivan itsehillintää siitä?

Entä jos hän oppiikin, että kun kaveri tekee toisin kun hän haluaisi, niin saa hän rankaista kyseistä ihmistä, aivan kuten sinä teit hänelle?[/QUOTE]

Miten se sellaista oppisi? Kaikilla on samat säännöt. Ei saa lyödä, ja kaikilla samat seuraukset. Näitä kutsutaa normeiksi, jotka muovaavat sosiaalista vuorovaikutusta.
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342274]Kantoliinassa on hyvin hankala pitää lasta vastoin hänen tahtoaan :D Siinä liina on pienessä osassa, lapsi on vastoin vanhemman kehoa. Jos vanhempi haluaa rajoittaa lapsen liikkumista, on hänen fyysisesti taisteltava lastaan vastaan. Siihen vanhemmalla on yleensä paljon suurempi kynnys kuin siihen, että antaa lapsen tapella jotain elotonta estettä vastaan.[/QUOTE]

Kommenttini oli lähinnä huumoria, siksi tuo hymiö :)

Mutta en myöskään kestäisi sitä, jos lapseni huutaisi pinnasängyssä. En sen kauempaa kuin kestin sitä, kun lapseni huusi liinassa. Jäi meillä lähes käyttämättä...

Sängyssä lapseni nukkuu tyytyväisenä. En ymmärrä, miksi se olisi hänelle pahaksi.
 
Minusta vaaralliselle aikuiselle paras seuraus rikollisesta toiminnasta olisi eristäminen yhteiskunnasta, mikäli hän ei suostu pakkohoitoon. Eristäminen ei vain oikein ole mahdollista. Mä olen niin tunteellinen höperö, että mielestäni niille eristetyille rikollisillekin voisi antaa jotain apua, vapaaehtoisesti siis. Ei niin, että yhteiskunta olisi siihen pakotettu. Vankila on nyt paras ratkaisu, kun muut vaihtoehdot eivät toimi.
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342308]Miten se sellaista oppisi? Kaikilla on samat säännöt. Ei saa lyödä, ja kaikilla samat seuraukset. Näitä kutsutaa normeiksi, jotka muovaavat sosiaalista vuorovaikutusta.[/QUOTE]

Sinun näkökulmastasi tämä on selvä asia, lapsen mielessä asia voi näyttäytyä vähän sekavammalta. Hän katsoo asiaa omasta näkökulmastaan.
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342313]Sinun näkökulmastasi tämä on selvä asia, lapsen mielessä asia voi näyttäytyä vähän sekavammalta. Hän katsoo asiaa omasta näkökulmastaan.[/QUOTE]

Lapsi katsoo maailmaa omasta näkökulmastaan, josta katsottuna vanhempi on rakastava, huolehtiva, oikeuden mukainen ja ohjaava. Miten se lapsi nyt sitten siitä päättelisi, että rangaistus toisen tahallisesta satuttamisesta on kohtuuton.

Kaikilla on samat säännöt. Ryhmän käyttäytyminen alkaa muodostaa yhteisen normin, että toista ei saa satuttaa. Rangaistus toimii sekä yksilöä, että ryhmää muovaavana normina.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä