Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
Mä tykkään nukkua yksin. :p Yleensä lähinnä ahdistaa ja ärsyttää, jos joku on ihan iholla. Mulla on atooppinen iho niin ehkä sekin vaikuttaa. On paljon hijaisempaa, rauhallisempaa ja reilummin tilaa, kun voi nukkua yksin. Toisaalta joskus on ihan kiva nukkua vaikka kummilasten tai ihastuksen vieressä. :D Ehkä mulla on pinnasängyssä nukkumisesta aiheutunut läheisyyskammo. ;)
Voi ei,nyt sun täytyy kyl mennä terapiaan.
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342186:
Mikä on sakon tarkoitus? Mikä on vankeuden tarkoitus? Mikä on potkujen tarkoitus? Ei elämässä kaikki seuraukset ole suoraan seurausta siitä tekemisestä, mutta asiat ovat vain sovittu niin, että tietyistä asioista seuraa tiettyjä asioita.
No potkujen tarkoituksen soisi liittyvän ihan siihen työntekoon, ellei sitten ole kyse YT-neuvotteluista ja laajemmista irtisanomisista... Ei tässä maassa perusteettomia potkuja kauheasti taideta harrastaa. Jos hoitaa hommansa huonosti niin ihan luonnollinen seuraus on, ettei siitä työstä haluta maksaa. Se ei ole kostoa, se on ihan luonnollinen seuraus.

Sakko & vankeus ovat käytössä pelotevaikutuksensa takia. Tosin nykyään ollaan jo huomattu, että esimerkiksi vankeusrangaistusten vaikutus on usein päinvastainen. Sen takia on siirrytty yhä enemmän rikollisten kuntouttamiseen, rankaisemisen sijaan.

Sakot toimivat myös joskus vastoin tarkoitustaan. Kerran eräässä saksalaisessa päiväkodissa alettiin sakottamaan vanhempia jotka hakivat lapsensa liian myöhässä. Myöhästely lisääntyi huomattavasti; vanhemmat kokivat, että heillä on oikeus myöhästyä koska maksavat siitä. Hups.
 
[QUOTE="vieras";26342194]Jos rangaistuksella kuitenkin mielestäsi saadaan aikaan hyvää käytöstä, vaikka ei aitoa empatiakykyä, eikö ole hyvä saada ne molemmat? Eli ensin asia käsitellään ja keskustellaan + lohdutetaan "uhria" (kasvatetaan empatiaan), sitten lapsi saa rangaistuksen (parannetaan käytöstä).[/QUOTE]

Minusta lapsi oppii rangaistuksia saadessaan huonoa käytöstä. Rankaisemaan muita ihmisiä virheistään. Teet osaamattomuuttasi väärin->vanhempi rankaisee sinua kostoksi tai saadakseen sinut tottelemaan-> rankaiset ehkä itse muita, sinua heikompia kostaaksesi tai saadaksesi tahtosi läpi. Minusta esim. rikollisten kiduttaminen on väärin. Pidän sellaista moraalia alikehittyneenä, jonka mukaan on ok kiduttaa esim. rikollista pedofiilia mielin määrin. Tuollaista toivoisi moni aikuinen ihminen.
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342202:
Mutta (niin kuin tuolla jo aikaisemminkin sanoin, mutta nätisti senkin ohitit) nämä asiathan eivät liity sinänsä siihen pinnasänkyyn, vaan yksin nukkuminen voi toteutua myös perhepedissä ja toisaalta olla toteutumatta siinä pinnasängyssä. Sinä puhut välillä jostain kamalasta häkistä ja liikkumisen vapaudesta, mutta nyt kyse onkin taas yksin nukkumisesta.
Perhepedin määritelmänä on, että siellä nukkuu jokin muukin kuin vauva. Ei tarvitse olla koko yötä, ei kaikki aina mene nukkumaan samaan aikaan, eli ei voi olla perhepetiä ja yksinnukkumista, vaan kyllä siellä joku nukkuu.

Pinnasänkyyn ei taida aikuinen mahtua. Totta kai pinnasänky voi olla ihan vanhempien sängyn vieressä ja sehän on paljon parempi vaihtoehto kuin omassa huoneessa yksinnukkuminen. Mutta siinä silti rajoitetaan liikkumista ja laitetaan esteitä vanhemman ja lapsen väliin, vaikka ihokontakti tekisi oikein hyvää vauvalle.
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342209]Mut mites se kehto,kun se ei oo häkki? Onks se muuten vaan vankila?[/QUOTE]

Kehdoissa ei taideta pitää sen ikäisiä, jotka osaavat jo itse liikkua. Se on laatikko joka keinuu. Lapsi on siinä myös yksin.
 
[QUOTE="ninaTT";26342208]No potkujen tarkoituksen soisi liittyvän ihan siihen työntekoon, ellei sitten ole kyse YT-neuvotteluista ja laajemmista irtisanomisista... Ei tässä maassa perusteettomia potkuja kauheasti taideta harrastaa. Jos hoitaa hommansa huonosti niin ihan luonnollinen seuraus on, ettei siitä työstä haluta maksaa. Se ei ole kostoa, se on ihan luonnollinen seuraus.

Sakko & vankeus ovat käytössä pelotevaikutuksensa takia. Tosin nykyään ollaan jo huomattu, että esimerkiksi vankeusrangaistusten vaikutus on usein päinvastainen. Sen takia on siirrytty yhä enemmän rikollisten kuntouttamiseen, rankaisemisen sijaan.

Sakot toimivat myös joskus vastoin tarkoitustaan. Kerran eräässä saksalaisessa päiväkodissa alettiin sakottamaan vanhempia jotka hakivat lapsensa liian myöhässä. Myöhästely lisääntyi huomattavasti; vanhemmat kokivat, että heillä on oikeus myöhästyä koska maksavat siitä. Hups.[/QUOTE]

Mutta työstä irtisanominen ei liity suoraan esimerkiksi siihen että olet huolimaton työssäsi. Siitähän luonnollinen seuraus on ainoastaan se, mitä siitä huolimattomuudesta työpaikalla seuraa (tapaturmat, rahojen menetys, asiakkaiden tyytymättömyys jne). Irtisanominen on ainoastaan sopimuksen varainen juttu. Joskus on kirjallisesti sovittu, että noudatat työnantajan ohjeita ja teet annetut työt ja jos et tee, seuraa irtisanominen. Eihän esimerkiksi jatkuva myöhästely tai tehtävien laiminlyönti kotioloissa ja vapaa-ajallakaan aiheuta irtisanomista. Näin ollen en ajattele sitä luonnollisena seurauksena, vaan sopimuksen alaisena juttuna, ihan kuin jäähykin on.
 
[QUOTE="vieras";26342204]Voi ei,nyt sun täytyy kyl mennä terapiaan.[/QUOTE]

Käyty jo, 5 ilmaista kertaa opiskelujen kautta. :D Pitihän se etu käyttää, kun sai puhua mielin määrin itsestään. ;)
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342180:
Mikset ignooraa niitä vänkäämiseen johtavia kommentteja ja etsi niitä asiallisia vastauksia? Kun käsittääkseni nimenomaan haluat asiasta keskustella. Tytsikin jaksaa vastata asiallisesti vaikka hänelle tulee aika rankkaakin kommenttia. Hän kuitenkin poimii ne olennaiset asiat ja jatkaa keskustelua niistä, eikä tartu niihin epäolennaisiin eikä lähde sille pusipusi-linjalle.

No kukin tietysti tyylillään, mutta on mielestäni outoa sanoa, että haluaa herättää keskustelua, jos ei sitten oikeasti haluakaan keskustella.
Mä en ole tytsi :) Mä reagoin eri tavalla eri asioihin. En ole robotti. Haluan herättää keskustelua, vaikken _aina_ jaksa ottaa vastaan kaikkea sitä roskaa jota siinä samalla tulee. Sen takia en enää tällä palstalla oikeastaan palstaile.
 
Aikuisten ja lasten nukkuminen on kyllä eri asia. Minusta tuntuu jopa läheisriippuvaiselta, jos aikuinen ihminen _tarvitsee_ jonkun vierelleen nukkumaan jokaikinen yö. Moni palstalainen ei osaa nukkua ollenkaan, jos mies on poissa. :O Jos on ketjuihin uskominen. :D Yksin nukkuminen on ihan täysin ok, jos se on oma päätös, eli minusta lastakaan ei saa pakottaa myöskään perhepetiin sen enempää kuin yksin pinnasänkyyn, jos hän itse haluaa käpertyä vaikka omaan sänkyyn nukkumaan. Ei siis koske aivan pientä lasta.
 
Viimeksi muokattu:
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342224:
Mutta työstä irtisanominen ei liity suoraan esimerkiksi siihen että olet huolimaton työssäsi. Siitähän luonnollinen seuraus on ainoastaan se, mitä siitä huolimattomuudesta työpaikalla seuraa (tapaturmat, rahojen menetys, asiakkaiden tyytymättömyys jne). Irtisanominen on ainoastaan sopimuksen varainen juttu. Joskus on kirjallisesti sovittu, että noudatat työnantajan ohjeita ja teet annetut työt ja jos et tee, seuraa irtisanominen. Eihän esimerkiksi jatkuva myöhästely tai tehtävien laiminlyönti kotioloissa ja vapaa-ajallakaan aiheuta irtisanomista. Näin ollen en ajattele sitä luonnollisena seurauksena, vaan sopimuksen alaisena juttuna, ihan kuin jäähykin on.
Luonnollinen seuraamus siitä, että ei hoida työtään hyvin, on se, että sinua ei haluta töihin. Irtisanominen ei ole rangaistus, vaan se on hieno termi sille, että sinulle ei enää haluta maksaa palkkaa.
 
[QUOTE="ninaTT";26342218]Perhepedin määritelmänä on, että siellä nukkuu jokin muukin kuin vauva. Ei tarvitse olla koko yötä, ei kaikki aina mene nukkumaan samaan aikaan, eli ei voi olla perhepetiä ja yksinnukkumista, vaan kyllä siellä joku nukkuu.

Pinnasänkyyn ei taida aikuinen mahtua. Totta kai pinnasänky voi olla ihan vanhempien sängyn vieressä ja sehän on paljon parempi vaihtoehto kuin omassa huoneessa yksinnukkuminen. Mutta siinä silti rajoitetaan liikkumista ja laitetaan esteitä vanhemman ja lapsen väliin, vaikka ihokontakti tekisi oikein hyvää vauvalle.[/QUOTE]

Eli perhepedissäkö on aina se ihokontakti?

Mitäs sanoisit meidän tilanteestamme, onko kyseessä perhepeti vai pinnasänkyyn verrattava tilanne, kun poika (4 v) tulee yöllä sänkyymme. Olen sen aikaa hänen vieressään kun hän nukahtaa, mutta sitten siirryn vierashuoneen sänkyyn, koska en itse saa nukuttua kun poika liikkuu unissaan. Mies jää sänkyyn nukkumaan, mutta hän nukkuu niin kaukana pojasta, että ihonkontaktia ei ole. Periaatteessa hän siis nukkuu perhepedissä, mutta käytännössä tuohan on lähempänä pinnasängyn olosuhteita.
 
[QUOTE="ninaTT";26342237]Luonnollinen seuraamus siitä, että ei hoida työtään hyvin, on se, että sinua ei haluta töihin. Irtisanominen ei ole rangaistus, vaan se on hieno termi sille, että sinulle ei enää haluta maksaa palkkaa.[/QUOTE]

No niin, yhtä laillahan jäähykin voisi sitten olla hieno termi sille, että sinun ei haluta enää riehuvan.
 
"vieras"
Minusta lapsi oppii rangaistuksia saadessaan huonoa käytöstä. Rankaisemaan muita ihmisiä virheistään. Teet osaamattomuuttasi väärin->vanhempi rankaisee sinua kostoksi tai saadakseen sinut tottelemaan-> rankaiset ehkä itse muita, sinua heikompia kostaaksesi tai saadaksesi tahtosi läpi. Minusta esim. rikollisten kiduttaminen on väärin. Pidän sellaista moraalia alikehittyneenä, jonka mukaan on ok kiduttaa esim. rikollista pedofiilia mielin määrin. Tuollaista toivoisi moni aikuinen ihminen.
Minustakin rikollisten kiduttaminen on väärin, mutta ei liity mielestäni jäähypenkkiasiaan.

Minulle tuo logiikka ei aukene. Kasvatan ja opetan lapsia päivittäin, mutta en ole tuon ajattelutavan mukaisia havaintoja tehnyt. Yritin kauan miettiä, mitä tuohon vastaisi, mutta en keksi. Niin eri tavoin asiasta ajattelemme. Mutta se on ihan ok :) Kiitos kuitenkin vastauksesta.
 
[QUOTE="ninaTT";26342232]Mä en ole tytsi :) Mä reagoin eri tavalla eri asioihin. En ole robotti. Haluan herättää keskustelua, vaikken _aina_ jaksa ottaa vastaan kaikkea sitä roskaa jota siinä samalla tulee. Sen takia en enää tällä palstalla oikeastaan palstaile.[/QUOTE]

Niin sitä juuri tarkoitin, että tavallaan ymmärrän, mutta olet tässäkin ketjussa sanonut, että haluat keskustella aiheesta, mutta jostain syystä se halu ei kovin näistä viesteistäsi välity.
 
[QUOTE="ninaTT";26342232]Mä en ole tytsi :) Mä reagoin eri tavalla eri asioihin. En ole robotti. Haluan herättää keskustelua, vaikken _aina_ jaksa ottaa vastaan kaikkea sitä roskaa jota siinä samalla tulee. Sen takia en enää tällä palstalla oikeastaan palstaile.[/QUOTE]

En ole mäkään robotti. :D No joo, et varmaan tarkoittanutkaan sitä. :p

Musta on helppoa olla asiallinen keskustelupalstalla, kun ehtii miettimään, mitä kirjoittaa ennen kuin kirjoittaa ja vielä näpäyttää viestin menemään. Toisaalta saatan kyllä livenä sanoa suuttuessani/ärsyyntynessäni pahasti jollekin. :ashamed: Tämä siis säpäleelle. Palstalla on helppoa pysyä asiallisena, voi purkaa pahimmat höyryt vaikka Pesky Pixielle mesessä. :D Minusta loukkaantuminen ja ärsyyntyminen ei oikeuta olemaan ilkeä muille vaikka se inhimillistä onkin.
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342240:
Eli perhepedissäkö on aina se ihokontakti?

Mitäs sanoisit meidän tilanteestamme, onko kyseessä perhepeti vai pinnasänkyyn verrattava tilanne, kun poika (4 v) tulee yöllä sänkyymme. Olen sen aikaa hänen vieressään kun hän nukahtaa, mutta sitten siirryn vierashuoneen sänkyyn, koska en itse saa nukuttua kun poika liikkuu unissaan. Mies jää sänkyyn nukkumaan, mutta hän nukkuu niin kaukana pojasta, että ihonkontaktia ei ole. Periaatteessa hän siis nukkuu perhepedissä, mutta käytännössä tuohan on lähempänä pinnasängyn olosuhteita.
No ei 4v enää tarvitse läheskään yhtä paljon ihokontaktia kuin pieni vauva ;) Totta kai kyseessä on (osittainen) perhepeti, jos lapsi nukkuu osan yöstä yhdessä vanhempansa kanssa.

Ei, perhepedissä ei _aina_ ole ihokontaktia, mutta jos nukkuu samassa sängyssä kuin vauva, niin onhan se hieman todennäköisempää olla ihokontaktissa jossakin vaiheessa yötä kuin jos välissä on pinnoja, tai jos lapsi nukkuu eri huoneessa!

Mun mielestä lapselle sellainen ns riittävän hyvä tapa nukkua on sellainen, että hän pääsee halutessaan vanhempansa luokse. Sen määritelmän sisällä on sitten paljon erilaisia tapoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342180:
Mikset ignooraa niitä vänkäämiseen johtavia kommentteja ja etsi niitä asiallisia vastauksia? Kun käsittääkseni nimenomaan haluat asiasta keskustella. Tytsikin jaksaa vastata asiallisesti vaikka hänelle tulee aika rankkaakin kommenttia. Hän kuitenkin poimii ne olennaiset asiat ja jatkaa keskustelua niistä, eikä tartu niihin epäolennaisiin eikä lähde sille pusipusi-linjalle.

No kukin tietysti tyylillään, mutta on mielestäni outoa sanoa, että haluaa herättää keskustelua, jos ei sitten oikeasti haluakaan keskustella.
Ihmisillä on eri vahvuudet ja heikkoudet. Mulla on pitkät hermot palstakeskusteluissa. Toisaalta esim. riehuvien lasten kanssa mulla saattaisi mennä hermot nopeammin kuin ninalla.

Olen mä kyllä kieltämättä vähän ylpeä siitä, että olen vuosikaudet pysynyt palstalla suht asiallisena. :D Mitä nyt joskus vähän piilokettuillut. :whistle:
 
"vieras"
Minusta lapsi oppii rangaistuksia saadessaan huonoa käytöstä. Rankaisemaan muita ihmisiä virheistään. Teet osaamattomuuttasi väärin->vanhempi rankaisee sinua kostoksi tai saadakseen sinut tottelemaan-> rankaiset ehkä itse muita, sinua heikompia kostaaksesi tai saadaksesi tahtosi läpi. Minusta esim. rikollisten kiduttaminen on väärin. Pidän sellaista moraalia alikehittyneenä, jonka mukaan on ok kiduttaa esim. rikollista pedofiilia mielin määrin. Tuollaista toivoisi moni aikuinen ihminen.
Onko tämä mielipiteesi vai kenties tieto?

Kuka rankaisee lasta osaamattomuudesta, kenties sadisti? Mitä tällä on tekemistä lasten kasvatuksen kanssa?
 
"ninaTT"
En ole mäkään robotti. :D No joo, et varmaan tarkoittanutkaan sitä. :p

Musta on helppoa olla asiallinen keskustelupalstalla, kun ehtii miettimään, mitä kirjoittaa ennen kuin kirjoittaa ja vielä näpäyttää viestin menemään. Toisaalta saatan kyllä livenä sanoa suuttuessani/ärsyyntynessäni pahasti jollekin. :ashamed: Tämä siis säpäleelle. Palstalla on helppoa pysyä asiallisena, voi purkaa pahimmat höyryt vaikka Pesky Pixielle mesessä. :D Minusta loukkaantuminen ja ärsyyntyminen ei oikeuta olemaan ilkeä muille vaikka se inhimillistä onkin.
Juu en tarkottanu!

Mä toimin ihan päinvastoin - kirjoitan liian nopeasti ja välillä mitä sattuu. Päin naamaa taas olen ehkä vähän liiankin varovainen ja diplomaattinen.
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342218]Perhepedin määritelmänä on, että siellä nukkuu jokin muukin kuin vauva. Ei tarvitse olla koko yötä, ei kaikki aina mene nukkumaan samaan aikaan, eli ei voi olla perhepetiä ja yksinnukkumista, vaan kyllä siellä joku nukkuu.

Pinnasänkyyn ei taida aikuinen mahtua. Totta kai pinnasänky voi olla ihan vanhempien sängyn vieressä ja sehän on paljon parempi vaihtoehto kuin omassa huoneessa yksinnukkuminen. Mutta siinä silti <b>rajoitetaan liikkumista</b> ja laitetaan esteitä vanhemman ja lapsen väliin, vaikka ihokontakti tekisi oikein hyvää vauvalle.[/QUOTE]

Niin no, rajoittaahan kantoliinakin :)
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342257]Onko tämä mielipiteesi vai kenties tieto?

Kuka rankaisee lasta osaamattomuudesta, kenties sadisti? Mitä tällä on tekemistä lasten kasvatuksen kanssa?[/QUOTE]

Lapsi joka lyö toista lasta saattaa tehdä niin koska ei osaa ilmaista itseään muutenkaan. Näin esimerkiksi. Minä en rankaisisi häntä siitä, ettei hän osaa.
 
Ihmisillä on eri vahvuudet ja heikkoudet. Mulla on pitkät hermot palstakeskusteluissa. Toisaalta esim. riehuvien lasten kanssa mulla saattaisi mennä hermot nopeammin kuin ninalla.

Olen mä kyllä kieltämättä vähän ylpeä siitä, että olen vuosikaudet pysynyt palstalla suht asiallisena. :D Mitä nyt joskus vähän piilokettuillut. :whistle:
Niin tottakai, kaikki ovat erilaisia, mutta on mielestäni silti outoa "haluta" keskustella, mutta sitten ohittaa kaikki asialliset keskusteluaiheet ja jämähtää sille juupaseipäs-pusipusi-linjalle.
 
[QUOTE="vieras";26342185]Jäähyn tarkoitus on rauhoittaa lapsi miettimään tekoaan ja sen seurauksia yhdessä aikuisen kanssa. Mun lapsen päiväkodissa ei ainakaan lasta laiteta yksin istumaan mihinkään vaan aikuinen on vieressä ja asia jutellaan läpi. Rangaistuspuolena tuossa toimii samalla se että kiva leikki on jätettävä hetkeksi kesken.[/QUOTE]

Minusta kotioloissa lasta ei saa pakottaa jäähylle. Sen sijaan hänet saa kyllä ottaa pois toisen lapsen lähettyviltä, jos käyttäytyy väkivaltaisesti. Lapsen kanssa voi keskustella, kun hän on rauhoittunut.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä