Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Joo, varmasti NinaTT on niin hyvä ihminen, että pitää lapsensa pahoinpitelijöitäkin hyvinä äiteinä :D.

Haloo sentään.
Nina on sanonut, että tupakointi raskausaikana on lapsen kemiallista pahoinpitelyä. En usko, että hän pitää kaikkia raskaana tupakoineita huonoina äiteinä. Kaltoinkohtelua ja pahoinpitelyä on niin monenlaista, henkistä sekä fyysistä. Harva vanhempi onnistuu välttämään sen täysin.

"vieras"
Sun pitää selkeämmin opetella ilmaisemaan se, koska puhut sun subjektiivisesta mielipiteestäsi, koska oikeasta tiedosta, johon sen mielipiteesi pohjaat.

Ja silloin, kun argumentoit omaa mielipidettäsi jollakin tutkimustiedolla, on yleisen käytännön mukaan kohteliasta kertoa tämä selkeästi.
Vähän niin kuin tätä mä itsekin olen tässä keskustelussa hakenut. Kannattais opetella tälläset asiat jos meinaa yliopistomaailmaan mennä.

Name dropping ja sanominen, että etsi ite jos kiinnostaa, perusteluna väitteelle on... miten sen nyt edes sanoisi.. äärimmäisen epäpätevää. Näissä asioissa pitää olla tarkkana jos meinaa tulla mitenkään vakavasti otetuksi.

Eikä tälläsiä väitteitä mitä sä heittelet pidä mennä sanomaan, jos ei ole vakavaa todistusta, että asia todella on näin. Lasten pahoinpitely on vakava asia, eikä sitä tulisi käyttää omien etujen tai mielipiteen ajamisessa.

[QUOTE="ninaTT";26342096]No en mä itseänikään pidä huonona äitinä vaikka tosiaan olen raskausaikana polttanut muutaman tupakan. Vaikka olen sitä mieltä, että se oli lapseni pahoinpitelyä.

Yleensä sillä pääsee jo pitkälle, että rakastaa lastaan ja pyrkii tekemään oikein. Silloin vaaka todennäköisesti kallistuu hyvän puolelle, vaikka osa valinnoista meniskin ihan persiilleen.[/QUOTE]

Eikö sitä sitten voi ilmaista jotenkin muulla tavalla, kuin pahoinpitely-termiä käyttämällä? On väärin, ei ole hyvä juttu tms. Pahoinpitely on aika vahva sana.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342081:
No kyllä minusta pahoinpitely on niin iso juttu, että jos joku oikeasti tahallaan pahoinpitelee lastaan, se myös tarkoittaa, että äidissä on jotain vikaa. Toiset ilmeisesti käyttävät pahoinpitely-sanaa jotenkin kevyemmässä merkityksessä. Tuossa jollain edellisellä sivulla joku ilmeisesti pahoitti mielensä tästä pahoinpitely-ilmaisun käyttämisestä tässä yhteydessä ja todellakin ymmärrän sen, koska hän oli itse joutunut _oikeasti_ pahoinpidellyksi lapsena. Jos tällaista ilmaisua haluaa kärjistämistarkoituksessa käyttää, voisi vähän miettiä oikeasti, mitä merkityksiä muut tähän käsitteeseen liittävät.
Kuten joku kattavan tiimarinvihon omistava on ketjussa maininnut niin nina on itse ollut väkivaltaisessa parisuhteessa. Pitäisikö hänen nyt loukkaantua omista sanomisistaan? :rolleyes:

No ei, kyllä mä ymmärrän, että joku äiti voi tuosta loukkaantua pahasti. Siksi yritänkin muotoilla mielipiteeni yleensä aika varovasti. Silloinkin, kun puhun omien vanhempieni kanssa käytännöistä, joihin he ovat turvautuneet lapsuudessani. Oma syyllisyydentunnehan siinä on yleensä taustalla, jos loukkaantuu toisen mielipiteistä. Tai heikko itsetunto.

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342109]Vähän niin kuin tätä mä itsekin olen tässä keskustelussa hakenut. Kannattais opetella tälläset asiat jos meinaa yliopistomaailmaan mennä.

Name dropping ja sanominen, että etsi ite jos kiinnostaa, perusteluna väitteelle on... miten sen nyt edes sanoisi.. äärimmäisen epäpätevää. Näissä asioissa pitää olla tarkkana jos meinaa tulla mitenkään vakavasti otetuksi.

Eikä tälläsiä väitteitä mitä sä heittelet pidä mennä sanomaan, jos ei ole vakavaa todistusta, että asia todella on näin. Lasten pahoinpitely on vakava asia, eikä sitä tulisi käyttää omien etujen tai mielipiteen ajamisessa.[/QUOTE]

Mä tulin plussalle viime viikolla sen takia, että olin ollut iltasanomissa ja halusin katsoa mitä asiasta puhutaan ja mahdollisesti oikoa käsityksiä taaperoimetyksestä ja leikki-ikäisen imetyksestä. Mun tarkoituksena ei ole ollut aloittaa mitään suuria kasvatuskeskusteluja enkä olekaan yhtäkään ketjua aloittanut.

Vastailen kuitenkin kysymyksiin. En jaksa siinä olla niin tarkka. Vaatii aika paljon työtä monikymmensivuisen keskustelun jokaiseen kysymykseen tehdä pitkä, perusteltu vastaus lähdeviitteineen. Kai sinä tämän ymmärrät? En minä ole täällä aloittanut ketjua (tai edes blogiini kirjoittanut otsikolla) häkkisängyistä. Mutta. JOS minulta tiedustellaan mielipidettä asiaan (useasti) ja jos en vastaa niin tekaistaan vastaus - niin miksen vastaisi ihan rehellisesti omalla mielipiteellääni?

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342116:
Eikö sitä sitten voi ilmaista jotenkin muulla tavalla, kuin pahoinpitely-termiä käyttämällä? On väärin, ei ole hyvä juttu tms. Pahoinpitely on aika vahva sana.
Itse en muistaakseni tuota pahoinpitely-termiä varsinaisesti käyttänyt, vaan sanoin, että mielestäni ne ovat verrattavissa toisiinsa? Sillä halusin lähinnä tuoda esille sitä, että kysymys on minun mielestäni hyvin vakavasta asiasta. Että en osaa nähdä sitä samanlaisena valintana kuin että käyttääkö Brioja vai Emmaljungia, meneekö lapsi kielikylpypäiväkotiin vai normipäiväkotiin, kestovaippoja vai kertakäyttöisiä. Minusta on kyse ihan eri kaliiperin asiasta.

[QUOTE="ninaTT";26342132]Mä tulin plussalle viime viikolla sen takia, että olin ollut iltasanomissa ja halusin katsoa mitä asiasta puhutaan ja mahdollisesti oikoa käsityksiä taaperoimetyksestä ja leikki-ikäisen imetyksestä. Mun tarkoituksena ei ole ollut aloittaa mitään suuria kasvatuskeskusteluja enkä olekaan yhtäkään ketjua aloittanut.

Vastailen kuitenkin kysymyksiin. En jaksa siinä olla niin tarkka. Vaatii aika paljon työtä monikymmensivuisen keskustelun jokaiseen kysymykseen tehdä pitkä, perusteltu vastaus lähdeviitteineen. Kai sinä tämän ymmärrät? En minä ole täällä aloittanut ketjua (tai edes blogiini kirjoittanut otsikolla) häkkisängyistä. Mutta. JOS minulta tiedustellaan mielipidettä asiaan (useasti) ja jos en vastaa niin tekaistaan vastaus - niin miksen vastaisi ihan rehellisesti omalla mielipiteellääni?[/QUOTE]

Sinulta on kysytty myös aika paljon ihan yksinkertaisia asioita, joihin et ole vastannut. Jos oikeasti haluat keskustella asiasta, miksi käytät keskusteluaikasi/energiasi tuohon lällättellyyn ja vänkäämiseen? Tuon takia sinusta saa juuri sen ylimielisen kuvan, koska niihin asiallisiin kysymyksiin et sitten viitsikään vastata vaan tartut juuri siihen epäolennaisimpaan asiaan, ja jankutat siitä hysteriaan asti.

"vieras"
Tuosta rankaisuasiasta vielä:

Eiköhän esim. jäähypenkkiä käyttävät myös keskustele lapsensa kanssa siitä, mikä jäähyyn johti? Eli aika harva vain rankaisee, selittämättä ja käymättä asiaa lapsen kanssa läpi. Varmasti myös lasta, jota on vaikkapa lyöty, lohdutetaan siinä samassa tilassa, joten rangaistuksen saanut myös näkee sen. Voisko vaikka Tytsy siis selittää, miten tämä toimintatapa eroaa hänen omasta tavastaan toimia tilanteessa (paitsi tietysti niin, että hän ei antaisi jäähyä). Mitä pahaa siinä on, jos lapsi joutuu vielä omassa rauhassa pohtimaan tekoaan?

[QUOTE="ninaTT";26342150]Itse en muistaakseni tuota pahoinpitely-termiä varsinaisesti käyttänyt, vaan sanoin, että mielestäni ne ovat verrattavissa toisiinsa? Sillä halusin lähinnä tuoda esille sitä, että kysymys on minun mielestäni hyvin vakavasta asiasta. Että en osaa nähdä sitä samanlaisena valintana kuin että käyttääkö Brioja vai Emmaljungia, meneekö lapsi kielikylpypäiväkotiin vai normipäiväkotiin, kestovaippoja vai kertakäyttöisiä. Minusta on kyse ihan eri kaliiperin asiasta.[/QUOTE]

No ei silti muuta asiaa. Yhtä vakava asia tai rinnastettavissa. Yhtä tuomittava asia kuitenkin.

Pakko sanoa, että mä en TODELLAKAAN keskustele palstalla samalla tavalla kuin keskustelisin yliopistossa. :D Ei vaan riitä aikaa, kiinnostusta ja energiaa siihen. Joskus on ihan kivaa vaan kertoa ja perustella omia mielipiteitään, ilman, että kaikessa pitäisi vedota joihinkin tutkimuksiin.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342151:
Sinulta on kysytty myös aika paljon ihan yksinkertaisia asioita, joihin et ole vastannut. Jos oikeasti haluat keskustella asiasta, miksi käytät keskusteluaikasi/energiasi tuohon lällättellyyn ja vänkäämiseen? Tuon takia sinusta saa juuri sen ylimielisen kuvan, koska niihin asiallisiin kysymyksiin et sitten viitsikään vastata vaan tartut juuri siihen epäolennaisimpaan asiaan, ja jankutat siitä hysteriaan asti.
Nyt en taas tiedä mihin kysymykseen viittaat? Usein kun joku pistää, että hei, mikset vastannut tähän, niin en ole huomannut sitä aiempaa viestiä. Joskus taas kysymykset ovat mielestäni rehellisesti sanottuna tyhmiä kysymyksiä. Joskus en ehdi vastailla kysymyksiin. Yhteen ketjuun voi ilmestyä 3-4 erillistä keskustelua ja on vaikea pysyä niistä kärryillä. Nyt kun vauhti on rauhoittunut niin on todennäköisempää, että kykenen vastaamaan kysymykseesi jos jotain kysyttävää vielä on :)

Lällättelyyn ja vänkäämiseen homma menee kun alan väsyä. Inhimillistä, vaikkei se kovin fiksua olekaan. En mä kokoajan jaksa olla fiksu ja filmaattinen.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342132]Mä tulin plussalle viime viikolla sen takia, että olin ollut iltasanomissa ja halusin katsoa mitä asiasta puhutaan ja mahdollisesti oikoa käsityksiä taaperoimetyksestä ja leikki-ikäisen imetyksestä. Mun tarkoituksena ei ole ollut aloittaa mitään suuria kasvatuskeskusteluja enkä olekaan yhtäkään ketjua aloittanut.

Vastailen kuitenkin kysymyksiin. En jaksa siinä olla niin tarkka. Vaatii aika paljon työtä monikymmensivuisen keskustelun jokaiseen kysymykseen tehdä pitkä, perusteltu vastaus lähdeviitteineen. Kai sinä tämän ymmärrät? En minä ole täällä aloittanut ketjua (tai edes blogiini kirjoittanut otsikolla) häkkisängyistä. Mutta. JOS minulta tiedustellaan mielipidettä asiaan (useasti) ja jos en vastaa niin tekaistaan vastaus - niin miksen vastaisi ihan rehellisesti omalla mielipiteellääni?[/QUOTE]

Aivan, jos sulta kysytään mielipidettä ja sä vastaat vahvasti kiistanalaisella sellasella, jossa sä syytät toisia lasten pahoinpitelijöiksi, niin sun pitää pystyä perustelemaan asia. Et sä jo tajua, että tollanen solvaus on vakava! Tai ehkä sun mielestä sulla on eri säännöt kuin muilla.

Sulla on näköjään vielä paljon oppimista miten tässä maailmassa toimitaan, esimerkiksi argumentointi on sulla tosi kateissa.

"vieras"
Pedofiiliksi haukkuminen on kunnianloukkaus. Se on loukkaavinta, mitä äidille voi sanoa. Jos taas yleisesti sanoo, että ison lapsen imetys on pedofiliaa tai insestiä niin vika on mielestäni sanojan korvien välissä.
Onhan sekin aika loukkaavaa jos väittää jonkun äidin pahoinpitelevän lastaan. Sekin on katsos tässä maassa kiellettyä. Jos taas yleisesti sanoo että lapsen nukkuminen pinnasängyssä on pahoinpitelemistä niin kyllä se vika on mun mielestä sanojan korvien välissä.

[QUOTE="vieras";26342161]Tuosta rankaisuasiasta vielä:

Eiköhän esim. jäähypenkkiä käyttävät myös keskustele lapsensa kanssa siitä, mikä jäähyyn johti? Eli aika harva vain rankaisee, selittämättä ja käymättä asiaa lapsen kanssa läpi. Varmasti myös lasta, jota on vaikkapa lyöty, lohdutetaan siinä samassa tilassa, joten rangaistuksen saanut myös näkee sen. Voisko vaikka Tytsy siis selittää, miten tämä toimintatapa eroaa hänen omasta tavastaan toimia tilanteessa (paitsi tietysti niin, että hän ei antaisi jäähyä). Mitä pahaa siinä on, jos lapsi joutuu vielä omassa rauhassa pohtimaan tekoaan?[/QUOTE]

Mikä on jäähyn tarkoitus? Sehän ei liity itse tekoon mitenkään. Jäähyäkin käytetään niin monenlaisiin eri tarkoituksiin. Jotkut erityislapset jopa itse haluavat "jäähylle" rauhoittumaan, pois liiallisten virikkeiden ja häiriöiden aiheuttamasta stressistä, etenkin, jos joku aikuinen seisoo siinä lähellä. Silloin se ei ole sillä tavalla rangaistus kuin, jos lapsi pakotetaan jonnekin rauhoittumaan.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342169]Nyt en taas tiedä mihin kysymykseen viittaat? Usein kun joku pistää, että hei, mikset vastannut tähän, niin en ole huomannut sitä aiempaa viestiä. Joskus taas kysymykset ovat mielestäni rehellisesti sanottuna tyhmiä kysymyksiä. Joskus en ehdi vastailla kysymyksiin. Yhteen ketjuun voi ilmestyä 3-4 erillistä keskustelua ja on vaikea pysyä niistä kärryillä. Nyt kun vauhti on rauhoittunut niin on todennäköisempää, että kykenen vastaamaan kysymykseesi jos jotain kysyttävää vielä on :)

Lällättelyyn ja vänkäämiseen homma menee kun alan väsyä. Inhimillistä, vaikkei se kovin fiksua olekaan. En mä kokoajan jaksa olla fiksu ja filmaattinen.[/QUOTE]

Ja silti odotat sitä muilta? Itse juuri aiemmin peräänkuulutit asiallista keskustelua ja nyt oletkin itse se joka heittää kaiken ekana läskiksi. Ilmeisesti sua ei koske mitkään säännöt tai rajat,sä saat tehdä ja sanoa ihan mitä huvittaa mutta silti vaadit muilta asiallista käytöstä sua kohtaan. Just just.

[QUOTE="ninaTT";26342169]Nyt en taas tiedä mihin kysymykseen viittaat? Usein kun joku pistää, että hei, mikset vastannut tähän, niin en ole huomannut sitä aiempaa viestiä. Joskus taas kysymykset ovat mielestäni rehellisesti sanottuna tyhmiä kysymyksiä. Joskus en ehdi vastailla kysymyksiin. Yhteen ketjuun voi ilmestyä 3-4 erillistä keskustelua ja on vaikea pysyä niistä kärryillä. Nyt kun vauhti on rauhoittunut niin on todennäköisempää, että kykenen vastaamaan kysymykseesi jos jotain kysyttävää vielä on :)

Lällättelyyn ja vänkäämiseen homma menee kun alan väsyä. Inhimillistä, vaikkei se kovin fiksua olekaan. En mä kokoajan jaksa olla fiksu ja filmaattinen.[/QUOTE]

Mikset ignooraa niitä vänkäämiseen johtavia kommentteja ja etsi niitä asiallisia vastauksia? Kun käsittääkseni nimenomaan haluat asiasta keskustella. Tytsikin jaksaa vastata asiallisesti vaikka hänelle tulee aika rankkaakin kommenttia. Hän kuitenkin poimii ne olennaiset asiat ja jatkaa keskustelua niistä, eikä tartu niihin epäolennaisiin eikä lähde sille pusipusi-linjalle.

No kukin tietysti tyylillään, mutta on mielestäni outoa sanoa, että haluaa herättää keskustelua, jos ei sitten oikeasti haluakaan keskustella.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26342162:
No ei silti muuta asiaa. Yhtä vakava asia tai rinnastettavissa. Yhtä tuomittava asia kuitenkin.
Ja jos se on minun mielipiteeni - ja joku halusi mielipiteeni tietää - niin minähän kerron sen ;) Kai sitä yhä joku luulee, etten oikeasti ole sitä mieltä. Mun mielestä ihminen on sosiaalinen nukkuja ja vauvan eristäminen vanhemmistaan yöaikaan on todella haitallista pitkällä tähtäimellä ja laajemmalla skaalalla. Mä uskon (tässä taas omaa mielipidettä, perustuen yleisesti siihen mitä olen ihmisestä oppinut, en voi mitään tiettyä lähdettä siis nimetä) että yhteiskunta olis paljon parempi paikka jos kukaan ei nukkuisi yksin.

"vieras"
Mikä on jäähyn tarkoitus? Sehän ei liity itse tekoon mitenkään. Jäähyäkin käytetään niin monenlaisiin eri tarkoituksiin. Jotkut erityislapset jopa itse haluavat "jäähylle" rauhoittumaan, pois liiallisten virikkeiden ja häiriöiden aiheuttamasta stressistä, etenkin, jos joku aikuinen seisoo siinä lähellä. Silloin se ei ole sillä tavalla rangaistus kuin, jos lapsi pakotetaan jonnekin rauhoittumaan.
Jäähyn tarkoitus on rauhoittaa lapsi miettimään tekoaan ja sen seurauksia yhdessä aikuisen kanssa. Mun lapsen päiväkodissa ei ainakaan lasta laiteta yksin istumaan mihinkään vaan aikuinen on vieressä ja asia jutellaan läpi. Rangaistuspuolena tuossa toimii samalla se että kiva leikki on jätettävä hetkeksi kesken.

Mikä on sakon tarkoitus? Mikä on vankeuden tarkoitus? Mikä on potkujen tarkoitus? Ei elämässä kaikki seuraukset ole suoraan seurausta siitä tekemisestä, mutta asiat ovat vain sovittu niin, että tietyistä asioista seuraa tiettyjä asioita.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26342182]Ja jos se on minun mielipiteeni - ja joku halusi mielipiteeni tietää - niin minähän kerron sen ;) Kai sitä yhä joku luulee, etten oikeasti ole sitä mieltä. Mun mielestä ihminen on sosiaalinen nukkuja ja vauvan eristäminen vanhemmistaan yöaikaan on todella haitallista pitkällä tähtäimellä ja laajemmalla skaalalla. Mä uskon (tässä taas omaa mielipidettä, perustuen yleisesti siihen mitä olen ihmisestä oppinut, en voi mitään tiettyä lähdettä siis nimetä) että yhteiskunta olis paljon parempi paikka jos kukaan ei nukkuisi yksin.[/QUOTE]

Ja mun mielipide on että jauhat paskaa :) Noin,keskustelu on päättynyt :)

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342178]Ja silti odotat sitä muilta? Itse juuri aiemmin peräänkuulutit asiallista keskustelua ja nyt oletkin itse se joka heittää kaiken ekana läskiksi. Ilmeisesti sua ei koske mitkään säännöt tai rajat,sä saat tehdä ja sanoa ihan mitä huvittaa mutta silti vaadit muilta asiallista käytöstä sua kohtaan. Just just.[/QUOTE]

Äh :/ Mä en tarkoita pahalla. En tykkää siitä, että mennään *asiattomuuksiin*. Kyllä tämmösellä kevyellä keskustelupalstalla saa mun mielestä olla huumoria.

Mutjuu, en mä pidä itseäni mitenkään täydellisenä. Ärsyttää, että joudun sen erikseen sanomaan. Mä pidän sitä itsestäänselvänä ettei kukaan ole täydellinen tai pidä itseään sellaisena.

Mä tykkään nukkua yksin. :p Yleensä lähinnä ahdistaa ja ärsyttää, jos joku on ihan iholla. Mulla on atooppinen iho niin ehkä sekin vaikuttaa. On paljon hijaisempaa, rauhallisempaa ja reilummin tilaa, kun voi nukkua yksin. Toisaalta joskus on ihan kiva nukkua vaikka kummilasten tai ihastuksen vieressä. :D Ehkä mulla on pinnasängyssä nukkumisesta aiheutunut läheisyyskammo. ;)

"vieras"
Jos rangaistuksella kuitenkin mielestäsi saadaan aikaan hyvää käytöstä, vaikka ei aitoa empatiakykyä, eikö ole hyvä saada ne molemmat? Eli ensin asia käsitellään ja keskustellaan + lohdutetaan "uhria" (kasvatetaan empatiaan), sitten lapsi saa rangaistuksen (parannetaan käytöstä).

[QUOTE="ninaTT";26342182]Ja jos se on minun mielipiteeni - ja joku halusi mielipiteeni tietää - niin minähän kerron sen ;) Kai sitä yhä joku luulee, etten oikeasti ole sitä mieltä. Mun mielestä ihminen on sosiaalinen nukkuja ja vauvan eristäminen vanhemmistaan yöaikaan on todella haitallista pitkällä tähtäimellä ja laajemmalla skaalalla. Mä uskon (tässä taas omaa mielipidettä, perustuen yleisesti siihen mitä olen ihmisestä oppinut, en voi mitään tiettyä lähdettä siis nimetä) että yhteiskunta olis paljon parempi paikka jos kukaan ei nukkuisi yksin.[/QUOTE]

Mutta (niin kuin tuolla jo aikaisemminkin sanoin, mutta nätisti senkin ohitit) nämä asiathan eivät liity sinänsä siihen pinnasänkyyn, vaan yksin nukkuminen voi toteutua myös perhepedissä ja toisaalta olla toteutumatta siinä pinnasängyssä. Sinä puhut välillä jostain kamalasta häkistä ja liikkumisen vapaudesta, mutta nyt kyse onkin taas yksin nukkumisesta.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä