Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
No jokainenhan ratkaisee asian tietysti itselleen sopivalla tavalla. :) En ole sanonut, että asia pitää tehdä niin kuin mä sen teen. Mä olen antanut liikkuvan ja ei-liikkuvan vauvan nukkua parisängyssä, eikä hän koskaan ole ollut sieltä alas. Mutta aina olen kuitenkin kyennyt häntä samalla valvomaan, vaikka sitten vähän aikaa katsoisin elokuvaakin. Sitä tosin aika harvoin tein, vaan menin vauva-aikoina nukkumaan samalla kun lapsetkin. Meillä parisänky oli huomattavasti toimivampi ratkaisu kuin pinnasänky.
Meillä on telkkari toisessa huoneessa niin en kerkee ottamaan koppia jos vauva kierähtää laidan yli.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26341959]Oivoi, anteeksi kamalasti, pusipusi ja paipai. Meni harmaat kirjoittajat sekaisin, OOH. Kun puhetta oli blogistani ja siellä mainitusta kirjasta niin jotenkin kuvittelin, että keskusteluun osallistuvat tietäisivät kirjan nimen. Tai osaisi edes löytää sinne blogiin katsomaan mistä on kyse, kerta kiinnostaa. En mitenkään salaillut kirjan nimeä, se on ihan julkinen blogi mistä oli puhe.[/QUOTE]

Kolmannen kerran: EN OLE BLOGISI LUKIJA. Toivottavasti edellä oleva lause ei ole liian vaikeasti ymmärettävä sulle. No, ehkä se toista, eli kolmas kerta todennäkön sanoo.

Kun olemme täällä keskustelemassa ja täällä kysyn jotain, mun ei tarvitse käydä sun blogista etsinmästä jotain tutkimustietoa, josta puhut täällä. En tiennyt mistä puhuit ja vasta vastauksestasi selvisi että kyseessä jokin kirja, jonka nimeä et suostu sanomaan. Miten mä olisin edes voinut etsiä jotain kirjan nimeä sun blogista, kun en edes tiennyt, että kyseessä on kirja?

Toisen kerran: Sulla ois kestäny minuutin kirjoitta kirjan nimi, kun nyt sulta meni puoli tuntia solvauksiin ym. No, ehkä sä vaan nautit siitä, että käytät valtaa siten ettet vastaa yksinkertaiseen kysymykseen.

Et edelleenkään ole vastannut siihen, että mistä kulttuureista on kyse. Harmi, sillä olin kiinnostunut keskustelemaan asiasta, mutta luovutan. Eihän sun kanssa pysty keskustelemaan.

pikkanen
En ole läheskään kokonaan lukenut tätä keskustelua, mutta heitänpä nyt oman mielipiteeni ilmoille. Ainakin minun lapselleni pinnasängyssä nukuttaminen olisi kamalaa ja traumatisoivaa. Alkaa huutmaan nyt 9kk täytettyään, kuin syötävä, jos hänet sinne yrittää nukuttaa. Viereen nukahtaa helposti. En siis rääkkää lastani pakottamalla pinnasänkyyn. Perustuen ihan siis tähän mun omaan empiiriseen tutkimukseeni. ;)

Uskallan nukuttaa vauvaa perhepedissä ja pystyn mieheni kanssa hyvin nukkumaan. Jossain vaiheessa yötä perheen muutkin lapset tulevat meidän viereen. Nukumme oikein hyvin.

Vauva menee ennen minua nukkumaan, joten teen tyynyistä ja peitoista "seinät" vauvan ympärille, jotta ei lähde itse tulemaan pois. Ovi on myös auki, joten kuulen, jos alkaa heräilemään.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26341981]Voinhan.

Jos multa tiedustellaan mielipidettäni niin minä kerron sen. Ei kannata kysyä jos ei huvita tietää.

Kiitos tästä, sait mut ärsyyntymisen yli ja pääsin hysteeriseen moodiini :LOL: Nyt alkaa hauskanpito! :LOL:[/QUOTE]

Ai niin,sähän voit sanoa perustelematta ihan mitä sylki suuhun tuo. Mut sit sä pahotat mieles jos sua verrataan pedofiiliin. Voi nyyh,on se elämä julmaa.

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342017]Kolmannen kerran: EN OLE BLOGISI LUKIJA. Toivottavasti edellä oleva lause ei ole liian vaikeasti ymmärettävä sulle. No, ehkä se toista, eli kolmas kerta todennäkön sanoo.

Kun olemme täällä keskustelemassa ja täällä kysyn jotain, mun ei tarvitse käydä sun blogista etsinmästä jotain tutkimustietoa, josta puhut täällä. En tiennyt mistä puhuit ja vasta vastauksestasi selvisi että kyseessä jokin kirja, jonka nimeä et suostu sanomaan. Miten mä olisin edes voinut etsiä jotain kirjan nimeä sun blogista, kun en edes tiennyt, että kyseessä on kirja?

Toisen kerran: Sulla ois kestäny minuutin kirjoitta kirjan nimi, kun nyt sulta meni puoli tuntia solvauksiin ym. No, ehkä sä vaan nautit siitä, että käytät valtaa siten ettet vastaa yksinkertaiseen kysymykseen.

Et edelleenkään ole vastannut siihen, että mistä kulttuureista on kyse. Harmi, sillä olin kiinnostunut keskustelemaan asiasta, mutta luovutan. Eihän sun kanssa pysty keskustelemaan.[/QUOTE]

No reps ja kops taas.

Joku - ilmeisesti et sinä, mutta vattuako minä sen olisin voinut tietää - kysyi minulta blogini sisällöstä. Tästä lähti keskustelu. Ok? Yhtäkkiä saan syytöksiä, etten suostu kertomaan kirjan nimeä - what? Jospas ette käyttäisi kaikki samaa nimimerkkiä niin tässä pysyisi tämmönen hitaampikin tyyppi mukana.

Mistä kulttuureista oli kyse? Muun muassa Mosuoista. On siellä monta muutakin mainittu, tuo jäi mieleen koska se oli tuttu jo muista yhteyksistä.

[QUOTE="ninaTT";26342021]Nyt ei puhuttu tiedosta. Tieto ei ollut edes samassa huoneessa.[/QUOTE]

Sähän sanoit, ettei kannata kysyä, ellei halua tietää.

Kyllä tuosta tulee se implikaatio, että sä tiedät totuuden, muut ovat väärässä.

Mutta ihan tosissaan: mulla on faktaa sua vastaan, että olet tehnyt lapsellesi pahaa tupakoimalla raskausaikana. Mitä faktaa sulla on mua vastaan - lapseni on nukkunut pinnasängyssä.

Mun mielestä pinnasänky ei ole häkki, koska siitä puuttuu katto. Pinnat ovat hyvä keino säilyttää näköyhteys lapsen ja vanhempien välillä. Ja jotkut lapset nyt vaan nukkuu paremmin omassa rauhassaan.

näin
En ole läheskään kokonaan lukenut tätä keskustelua, mutta heitänpä nyt oman mielipiteeni ilmoille. Ainakin minun lapselleni pinnasängyssä nukuttaminen olisi kamalaa ja traumatisoivaa. Alkaa huutmaan nyt 9kk täytettyään, kuin syötävä, jos hänet sinne yrittää nukuttaa. Viereen nukahtaa helposti. En siis rääkkää lastani pakottamalla pinnasänkyyn. Perustuen ihan siis tähän mun omaan empiiriseen tutkimukseeni. ;)

Uskallan nukuttaa vauvaa perhepedissä ja pystyn mieheni kanssa hyvin nukkumaan. Jossain vaiheessa yötä perheen muutkin lapset tulevat meidän viereen. Nukumme oikein hyvin.

Vauva menee ennen minua nukkumaan, joten teen tyynyistä ja peitoista "seinät" vauvan ympärille, jotta ei lähde itse tulemaan pois. Ovi on myös auki, joten kuulen, jos alkaa heräilemään.
Eli teet vauvallesi pehmustetun vankilan johon jätät hänet aivan yksin. Se on verrattavissa pahoinpitelyyn.

T: Ninatt

"vieras"

No eikö toi muurien rakentaminen oo sen vauvan liikkumisvapauden rajoittamista :(
En mäkään rääkkää lastani nukuttamalla viereen jos kukaan meistä ei nuku hyvin :)

Ninahan sanoo usein yhtä ja sitten tarkoittaakin toista joten verratessaan lasten nukuttamista pinna (HÄKKI!!)sängyssä pahoinpitelyyn, hän tarkoittaa että tällaisten lasten äidit ovat huonoja pahoinpitelijöitä.
Ahaa, en ole koskaan ymmärtänyt noin. :D Ehkä mä tulkitsen tekstejä eri tavalla. Olen ymmärtänyt, että _siinä asiassa_ toimivat huonosti/väärin. Vaikea uskoa, että hän muodostaisi palstaviestien perusteella jostain äidistä niin kattavan kuvan, että ajattelisi täysin huonoksi äidiksi.

[QUOTE="vieras";26342033]Ai niin,sähän voit sanoa perustelematta ihan mitä sylki suuhun tuo. Mut sit sä pahotat mieles jos sua verrataan pedofiiliin. Voi nyyh,on se elämä julmaa.[/QUOTE]

Pedofiiliksi haukkuminen on kunnianloukkaus. Se on loukkaavinta, mitä äidille voi sanoa. Jos taas yleisesti sanoo, että ison lapsen imetys on pedofiliaa tai insestiä niin vika on mielestäni sanojan korvien välissä.

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26342033]Ai niin,sähän voit sanoa perustelematta ihan mitä sylki suuhun tuo. Mut sit sä pahotat mieles jos sua verrataan pedofiiliin. Voi nyyh,on se elämä julmaa.[/QUOTE]

Koska lasten häkkiin pistäminen ei tässä maassa ole laitonta, niin siitä ei ole mitään kummoisempia seurauksia, että heitän oman mielipiteeni häkeistä ja niiden käytöstä mammapalstalla. Jos sen sijaan väittää lasten kanssa työskentelevää ihmistä pedofiiliksi joka käyttää lastaan hyväkseen - ja kun mun oikea nimikin on ihan yleisesti tiedossa - niin katsoisin olevan kyseessä kaksi aika eri asiaa :)

Ja en mä mitenkään kamalasti jaksa hermostua, kunhan väitän, että kyseessä ei ole insesti vaan ihmisen biologinen normi, lapsen etu ja niineespäin. Samoin saa tehdä jos on eri mieltä häkeistä ku minä. Anna mennä.

pikkanen
Alkuperäinen kirjoittaja näin;26342039:
Eli teet vauvallesi pehmustetun vankilan johon jätät hänet aivan yksin. Se on verrattavissa pahoinpitelyyn.

T: Ninatt
Täh? Olis näköjään pitänyt lukea koko keskustelu, kun jo nyt tipuin kärryiltä. Kerroin vaan oman kokemukseni asiasta. Tämä järjestely sopii meille ja tosiaan MEIDÄN lapselle pinnasänkyyn jättäminen olisi kamalaa. Parisänkyyn nukutan viereeni ja lähden huoneesta vasta, kun lapsi nukkuu.

termit ja sanat
Ahaa, en ole koskaan ymmärtänyt noin. :D Ehkä mä tulkitsen tekstejä eri tavalla. Olen ymmärtänyt, että _siinä asiassa_ toimivat huonosti/väärin. Vaikea uskoa, että hän muodostaisi palstaviestien perusteella jostain äidistä niin kattavan kuvan, että ajattelisi täysin huonoksi äidiksi.
Siis: lapsi ei voi pahoinpidellä itseään. Yleensä pahoinpitelyyn tarvitaan se pahoinpitelijä. Jos ja kun Ninan mielestä lapsen nukuttaminen pinnikseen on verrattavissa pahoinpitelyytn, on potentiaalinen pahoinpitelijä henkilö, joka sen pikkuressun sinne pinnikseen laittaa. Siis äiti, yleensä. Isä tietysti myös. Ja lasten pahoinpitelijäthän ovat huonoja äitejä tai isiä, niin, varsinkin kun tuo pinnikseen nukuttaminen (siis pahoinpitely) on toistuvaa.

Selkiskö nyt?

pikkanen
[QUOTE="vieras";26342044]No eikö toi muurien rakentaminen oo sen vauvan liikkumisvapauden rajoittamista :(
En mäkään rääkkää lastani nukuttamalla viereen jos kukaan meistä ei nuku hyvin :)[/QUOTE]

Hyvä, että et rääkkää. :)

Joo, varmasti NinaTT on niin hyvä ihminen, että pitää lapsensa pahoinpitelijöitäkin hyvinä äiteinä :D.

Haloo sentään.

"ninaTT"
Sähän sanoit, ettei kannata kysyä, ellei halua tietää.

Kyllä tuosta tulee se implikaatio, että sä tiedät totuuden, muut ovat väärässä.

Mutta ihan tosissaan: mulla on faktaa sua vastaan, että olet tehnyt lapsellesi pahaa tupakoimalla raskausaikana. Mitä faktaa sulla on mua vastaan - lapseni on nukkunut pinnasängyssä.

Mun mielestä pinnasänky ei ole häkki, koska siitä puuttuu katto. Pinnat ovat hyvä keino säilyttää näköyhteys lapsen ja vanhempien välillä. Ja jotkut lapset nyt vaan nukkuu paremmin omassa rauhassaan.
Tieto: Mikä on ninaTT:n mielipide asiasta?

Jos siis ei halua tietää minun mielipidettäni asiasta niin ei kannata kysyä. Ymmärsitkö nyt vai käydäänkö vielä kädestäpitäen läpi? :D

(ja mua ei sit enää tähään aikaan yöstä kannata ottaa kovin tosissaan :rolleyes: )

"vieras"

Mun mielestä on hienoa, että joillakin perhepeti toimii noin. Meillä ei valitettavasti tuota yksivuotiasta tyynyt paljon pidättele. On erittäin aktiivinen unissaan, kääntyilee paljon. En yksinkertaisesti uskaltaisi nukuttaa häntä sänkyymme. Enkä itse silloin varmasti myöskään nukkuisi hyvin, koska koko ajan pelkäisin hänen tippuvan. Ja taas itse huonosti nukkuneena olen kaikkea muuta kuin hyvä äiti. Tosin eipä meillä ole koskaan ollut ongelmaa pinnasänkyyn nukuttamisessa. Tyytyväisenä sinne jää ja hyvin nukkuu, vaikkakin levottomasti. Aamulla herää hyväntuulisena juttelemaan ja silloin haen pois. Vaikea kuvitella, että pienelle moisesta traumoja tulisi...

No kyllä minusta pahoinpitely on niin iso juttu, että jos joku oikeasti tahallaan pahoinpitelee lastaan, se myös tarkoittaa, että äidissä on jotain vikaa. Toiset ilmeisesti käyttävät pahoinpitely-sanaa jotenkin kevyemmässä merkityksessä. Tuossa jollain edellisellä sivulla joku ilmeisesti pahoitti mielensä tästä pahoinpitely-ilmaisun käyttämisestä tässä yhteydessä ja todellakin ymmärrän sen, koska hän oli itse joutunut _oikeasti_ pahoinpidellyksi lapsena. Jos tällaista ilmaisua haluaa kärjistämistarkoituksessa käyttää, voisi vähän miettiä oikeasti, mitä merkityksiä muut tähän käsitteeseen liittävät.

[QUOTE="ninaTT";26342076]Tieto: Mikä on ninaTT:n mielipide asiasta?

Jos siis ei halua tietää minun mielipidettäni asiasta niin ei kannata kysyä. Ymmärsitkö nyt vai käydäänkö vielä kädestäpitäen läpi? :D

(ja mua ei sit enää tähään aikaan yöstä kannata ottaa kovin tosissaan :rolleyes: )[/QUOTE]

Sun pitää selkeämmin opetella ilmaisemaan se, koska puhut sun subjektiivisesta mielipiteestäsi, koska oikeasta tiedosta, johon sen mielipiteesi pohjaat.

Ja silloin, kun argumentoit omaa mielipidettäsi jollakin tutkimustiedolla, on yleisen käytännön mukaan kohteliasta kertoa tämä selkeästi.

Siis: lapsi ei voi pahoinpidellä itseään. Yleensä pahoinpitelyyn tarvitaan se pahoinpitelijä. Jos ja kun Ninan mielestä lapsen nukuttaminen pinnikseen on verrattavissa pahoinpitelyytn, on potentiaalinen pahoinpitelijä henkilö, joka sen pikkuressun sinne pinnikseen laittaa. Siis äiti, yleensä. Isä tietysti myös. Ja lasten pahoinpitelijäthän ovat huonoja äitejä tai isiä, niin, varsinkin kun tuo pinnikseen nukuttaminen (siis pahoinpitely) on toistuvaa.

Selkiskö nyt?
No ninan suuhun en ala sanoja laittamaan, mutta on minustakin esim. jatkuva raskausaikana tupakoiminen lapsen pahoinpitelyä. Kokonaisuudessaan sellaiseen syyllistynyt äiti voi silti olla todella hyvä äiti. Minun vanhempani ovat muutaman kerran tukistaneet minua lapsena, eli siis syyllistyneet jonkinasteiseen pahoinpitelyyn, minua on myös nukutettu pinnasängyssä (jonka jotkut kokevat pahoinpitelyksi). Koen, etten olisi parempia vanhempia voinut toivoakaan. :) Kaikista virheistään huolimatta.

"ninaTT"
Joo, varmasti NinaTT on niin hyvä ihminen, että pitää lapsensa pahoinpitelijöitäkin hyvinä äiteinä :D.

Haloo sentään.
No en mä itseänikään pidä huonona äitinä vaikka tosiaan olen raskausaikana polttanut muutaman tupakan. Vaikka olen sitä mieltä, että se oli lapseni pahoinpitelyä.

Yleensä sillä pääsee jo pitkälle, että rakastaa lastaan ja pyrkii tekemään oikein. Silloin vaaka todennäköisesti kallistuu hyvän puolelle, vaikka osa valinnoista meniskin ihan persiilleen.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä