Vihreät ja eutanasia on maan moraalinen rappio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lääkärit eivät kykene hoitamaan riittävän tehokkaasti vieläkään kipua, keinoja siihen kyllä on, kuinka he pystyisivät hoitamaan eutanasiaa pyytävän (kärsivän) ihmisen oikeudenmukaisesti ja eettisesti.

Miten kärsimystä mitataan. Kärsiikö dementoinut vanhus, jolla saattaa olla edessä vuosikymmen vuodepotilaana, riittävästi. Missä vaiheessa ms-potilaan kärsimys on riittävä. Potilas on vaikeasti masentunut, onko hänellä riittävästi kärsimystä tai kykyä päättää eutanasiasta. Potilas on hengityskoneessa mielestään kärsii riittävästi, mutta pelkää tukehtumiskuolemaa, onko hänellä oikeus eutanasiaan.

Kärsimystä, täsysin epäihmillistäkin on niin monenlaista. Eutanasialla ehkä voitaisiin niistä ratkaista jotkut tilanteet, mutta kärsimystä sillä ei voida poistaa. Pitääkö lainsäädännössä rajata tilanteet joihin eutanasiaa voidaan soveltaa vai päättääkö lääkäri, kaksi-kolme lääkäriä kenellä on oikeus kuolla.

lähtökohdaksi vois vaikka ottaa sen, et passiivinen eutanasia on jo käytössä, siitä siirtyminen aktiiviseen eutanasiaan tuskin muuttaisi tän hetkistä käytäntöä siitä milloin se on hyväksyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26312555:
lähtökohdaksi vois vaikka ottaa sen, et passiivinen eutanasia on jo käytössä, siitä siirtyminen aktiiviseen eutanasiaan tuskin muuttaisi tän hetkistä käytäntöä siitä milloin se on hyväksyttyä.

Passiivinen eutanasia ei läheskään aina toteudu potilaan toiveitten mukaisesti. Riittäisikö pelkkä mahdollisuus aktiiviseen eutanasiaan.

Passiivinen eutanasia ei läheskään aina toteudu potilaan toiveitten mukaisesti. Riittäisikö pelkkä mahdollisuus aktiiviseen eutanasiaan.

mä luulen et kun eutanasia olisi mahdollista saada, ihmiset KESKUSTELISI asiasta läheistensä kanssa, jolloin potilaan toive otettaisiin päätöstä tehdessä huomioon.Ja varmasti lääkintähenkilökunta myös jossain vaiheessa vakavan sairauden hoidon yhteydessä asiasta keskustelisi potilaan ja omaisten kanssa.
koska nyt asia ei ole ajankohtainen, harva loppujen lopuksi asiasta keskustelee.

se on totta et varmasti "vääriä" päätöksiä tehdään jo nyt, siksi asiasta pitäisikin julkisesti ja perusteellisesti keskustella ja lainsäätäjien tehdä selvät pykälät kuinka toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26312688:
mä luulen et kun eutanasia olisi mahdollista saada, ihmiset KESKUSTELISI asiasta läheistensä kanssa, jolloin potilaan toive otettaisiin päätöstä tehdessä huomioon.Ja varmasti lääkintähenkilökunta myös jossain vaiheessa vakavan sairauden hoidon yhteydessä asiasta keskustelisi potilaan ja omaisten kanssa.
koska nyt asia ei ole ajankohtainen, harva loppujen lopuksi asiasta keskustelee.

se on totta et varmasti "vääriä" päätöksiä tehdään jo nyt, siksi asiasta pitäisikin julkisesti ja perusteellisesti keskustella ja lainsäätäjien tehdä selvät pykälät kuinka toimitaan.

Mun isäni kohdalla toteutettiin passiivinen eutanasia, eli antibioottia ei annettu keuhkokuumeeseen kuin kerran, koska huomattiin, ettei siitä ole enää vastaavaa hyötyä. Hänen hoitotahtoonsa oli äidin (omaishoitaja) toimesta kirjattu, ettei esim. letkuruokintaan ryhdytä, ja äiti on kirjannut samaan tapaan omaan hoitotahtoonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26312688:

Minä taas jotenkin ajattelen asian toisin päin, ensin pitäisi tietää mistä keskustellaa. Tiedetääkö tällähetkellä mistä keskustellaa koskipa keskustelu sitten aktiivista tai passiivista eutanasiaa.

Mitä tarkoitetaan tai halutaan aktiivisella eutanasialla; pilleriä jonka voi napata kun sen määräämistä on puoltanut pari lääkäriä, pistosta/tipaa jonka asiaan perehtynyt lääkäri määrää syöpäsairaalle, jolla elinaikaa on jäljellä korkeintaan parisen viikkoa edellyttäen että tahto on kirjattu hoitotestamenttii ja potilas on järjissään sitä pyytäessään ja siinä vaiheessa kun eutanasia toteutetaan ...vai jotakin siltä väliltä.

Viimeksi muokattu:
Jos lääkärit eivät kykene hoitamaan riittävän tehokkaasti vieläkään kipua, keinoja siihen kyllä on, kuinka he pystyisivät hoitamaan eutanasiaa pyytävän (kärsivän) ihmisen oikeudenmukaisesti ja eettisesti.

Miten kärsimystä mitataan. Kärsiikö dementoinut vanhus, jolla saattaa olla edessä vuosikymmen vuodepotilaana, riittävästi. Missä vaiheessa ms-potilaan kärsimys on riittävä. Potilas on vaikeasti masentunut, onko hänellä riittävästi kärsimystä tai kykyä päättää eutanasiasta. Potilas on hengityskoneessa mielestään kärsii riittävästi, mutta pelkää tukehtumiskuolemaa, onko hänellä oikeus eutanasiaan.

Kärsimystä, täsysin epäihmillistäkin on niin monenlaista. Eutanasialla ehkä voitaisiin niistä ratkaista jotkut tilanteet, mutta kärsimystä sillä ei voida poistaa. Pitääkö lainsäädännössä rajata tilanteet joihin eutanasiaa voidaan soveltaa vai päättääkö lääkäri, kaksi-kolme lääkäriä kenellä on oikeus kuolla.

Totta kai lainsäädännössä pitäisi rajata milloin eutanasian voi toteuttaa, mutta jokainen tapaus pitäisi käsitellä erikseen. Voitaisiin tosiaan konsultoida niitä maita missä eutanasia on laillista, mihin he ovat rajan vetäneet.

En ymmärrä miten se, että kipua ei voi hoitaa tarkottaisi sitä että eutanasiaa ei voi tehdä? Kipulääkkeitä kun ei voi loputtomiin antaa.

Minä taas jotenkin ajattelen asian toisin päin, ensin pitäisi tietää mistä keskustellaa. Tiedetääkö tällähetkellä mistä keskustellaa koskipa keskustelu sitten aktiivista tai passiivista eutanasiaa.

Mitä tarkoitetaan tai halutaan aktiivisella eutanasialla; pilleriä jonka voi napata kun sen määräämistä on puoltanut pari lääkäriä, pistosta/tipaa jonka asiaan perehtynyt lääkäri määrää syöpäsairaalle, jolla elinaikaa on jäljellä korkeintaan parisen viikkoa edellyttäen että tahto on kirjattu hoitotestamenttii ja potilas on järjissään sitä pyytäessään ja siinä vaiheessa kun eutanasia toteutetaan ...vai jotakin siltä väliltä.

mutta jos eutanasiasta ei haluta puhua, ei sitä lainvalmisteluunkaan asti koskaan oteta.
no, vaietaan asia hiljaiseksi niin ehkä se sit menee pois, tätähän se tarkoittaa jos ei kellään oo munaa ottaa asiaa julkisesti esille.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26313131:
mutta jos eutanasiasta ei haluta puhua, ei sitä lainvalmisteluunkaan asti koskaan oteta.
no, vaietaan asia hiljaiseksi niin ehkä se sit menee pois, tätähän se tarkoittaa jos ei kellään oo munaa ottaa asiaa julkisesti esille.

Tässä keskustelussa yritetään vaientaa ne jotka suhtautuu asiaan kielteisesti tai ainakin jonkinlaisella varauksella, en usko että sekään johtaa toivottuun looputulokseen.

Tässä keskustelussa yritetään vaientaa ne jotka suhtautuu asiaan kielteisesti tai ainakin jonkinlaisella varauksella, en usko että sekään johtaa toivottuun looputulokseen.

En usko että ketään halutaan vaientaa. Huomasit varmaan itsekin, että tuo yksi harmaa (tunnetaan myös mm. Linkittäjänä) on lähinnä vänkäysmielessä liikkeellä, tai ei ainakaan asiallisella ja keskustelevalla tuulella. Olisi varmaan ennemminkin oikein tervetullutta saada asiallisia ja keskustelevia eutanasian vastustajia mukaan keskusteluun. :)

Oikein mielellään kuuntelisin jos jollain olisi oikeasti järkeviä syitä vastustaa eutanasiaa ja näihin en laske uskonnollisia syitä.

Peesi. Vaihtoehtoisesti aloittaja voi palauttaa kotitehtävänsä l. kertoa, mitä eroja huomasi uskonnollisen fundamentalistin ja journalistien/tieteentekijöiden argumentaatiossa tästä eettisestä kysymyksestä.

kokoajanhan tässä muut keskustelee, paitsi tuo yks.

mä olen monta kertaa jo kysynyt, niin tässä kuin eilisessäkin keskustelussa et mikä ero on passiivisen eutanasian ja aktiivisen eutanasian hyväksymisessä? loputulos on molemmissa sama, toisessa vain jätetään se kärsimysvaihe pois.Ymmärrän kyllä et se piikin laittaminen tms tuntuu julmalta, mut miksi on julmempaa vapauttaa kärsimästä kuin se, et annetaan kärsiä?

Eutanasiakysymystä pitää tarkastella nimenomaan tämän päivän valossa. Nykylääketiede voi pitää ihmistä "keinotekoisesti" elossa, joten kyllä mun mielestä tästä pitäisi loogisesti seurata, että ihmisellä on myös VALINNANVAPAUS.

Jos englanti sujuu, tämä on todella katsomisen arvoinen puheenvuoro aiheesta (tämä on osissa youtubessa, linkki ekaan osaan).
Terry Pratchett: Choosing to Die Part 1 - YouTube

Oikein mielellään kuuntelisin jos jollain olisi oikeasti järkeviä syitä vastustaa eutanasiaa ja näihin en laske uskonnollisia syitä.

Niitä järkeviä syitä ei tässä keskustelussa ole esitetty yhtään?

Vanhainkodissa hoitajana teen päätöksiä lainsäädännön pohjalta, ikävää jos lainsäädäntö jättää kovasti tulkinnan varaan. Silloin on vähän vaikea puhua asiasta vanhuksen tai omaisen kanssa. Ikävää on myös se että läheskään joka hetki ei ole mahdollisuus saada paikalle lääkäriä neuvottelemaan asiasta, mutta koitan tehdä jatkossakin mahdollisimman hyviä päätöksiä vähentääkseni inhimillistä kärsimystä, joka ei läheskään aina ole sama asia kuin fyysinen kipu.

[QUOTE="vieras";26311851]
Oletko sinä valmis murhaamaan isäsi ja äitisi, vai haluatko ulkoistaa sen pyövelille?[/QUOTE]

Voisin tehdä eutanasian läheisilleni tai tuntemattomille. Sehän olisi palvelus heille ja hyvä teko.

[QUOTE="fifiia";26313367]Niitä järkeviä syitä ei tässä keskustelussa ole esitetty yhtään?

Vanhainkodissa hoitajana teen päätöksiä lainsäädännön pohjalta, ikävää jos lainsäädäntö jättää kovasti tulkinnan varaan. Silloin on vähän vaikea puhua asiasta vanhuksen tai omaisen kanssa. Ikävää on myös se että läheskään joka hetki ei ole mahdollisuus saada paikalle lääkäriä neuvottelemaan asiasta, mutta koitan tehdä jatkossakin mahdollisimman hyviä päätöksiä vähentääkseni inhimillistä kärsimystä, joka ei läheskään aina ole sama asia kuin fyysinen kipu.[/QUOTE]

Jos on joku järkevä syy tullut niin se on multa ainakin mennyt ohi. Se, että elämä on pyhää tai eutanasia on murha ei ole minun silmissäni järkevä syy. Sitä taas en ymmärtänyt mitä tarkoitit sillä, että lääkärit eivät onnistuisi suorittamaan eutanasiaa oikeudenmukaisesti.

Tuo on taas ongelma, joka periaattessa pystytään kyllä välttämään tekemällä tiukka lainsäädäntö, joka ei jätä paljon tulkinnan varaa.

Oon jossain muussakin keskustelussa sanonut aiemmin, että kyllähän nykyäänkin on mahdollisuus matkustaa Sveitsiin hankkimaan armomurha. Onko sekään kuitenkaan moraalisesti oikein, että vain rikkailla on mahdollisuus valita tapa kuolla? Sen verran mitä olen lukenut ulkomaisista lehdistä, tuo valinta perustuu usein siihen, että vaikka on periaatteessa vielä riittävän hyvässä kunnossa tekemään itsemurhan, siinä epäonnistuminen pelottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26311857:
Tadaa! Jes! Kyllä. Näin juuri.
Pidä tämä ajatus. Alat päästä jyvälle.

Sinulla riittää vielä huumorintajua Linkittäjän kanssa. =)
Minä menetin sen jo kauan sitten hänen kanssaan.

[QUOTE="vieras";26314202]Sinulla riittää vielä huumorintajua Linkittäjän kanssa. =)
Minä menetin sen jo kauan sitten hänen kanssaan.[/QUOTE]

Hei vaan! :) Niin minäkin menetin jo ainakin kolme vuotta sitten, mutta taas mennään, uusintakierrosta! Ties kuinka monetta kertaa. ;)

Olenkohan koukussa. :|

Yhteistyössä