Naapurin lapsi yrittää tulla meille syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eilenkin oli juuri sellainen tilanne. Olin just tullu töistä siinä kolmen maissa. Ja aloin tekemään iltaruokaa.
Naapurin esikouluikäinen lapsi tuli meille samaan aikaan ja kuulu sanovan tytölleni,että mennään katsoon onko teidän jääkaapissa jogurttia. Mä kielsin ihan siksikin,että meillä on kohta ruoka-aika ja sitä ennen ei syödä yhtään mitään. Kun sain ruoan valmiiksi ja samaan aikaan oli tämän lapsen kotiin lähdön aika. Niin oma lapseni tyli kysymään että hän haluaa jäädä meille syömään. En antanu edelleenkään lupaa.
Koska lapsi asuu ihan kivenheiton päässä ja hänen äitinsä on päivät kotona. Ja tiedän että jos alan ruokkiin tätä lasta ni on aina meillä syömässä.
On aika monesti aikaisemminkin tehnyt samaa. Olen antanu välipalan jos on sattunu oleen siihen aikaan mutta en ala ruokkiin jos ei ole sovittu vanhempien kans.

Saan tältä lapsen äidiltä tämän tästä haukkuja ja solvauksia milloin mistäkin asiasta, ni varmaan siellä on taas minua haukuttu.

Jaa, saakohan lapsi ruokaa kotonaan? Mikä sun pontti oli tässä jutussa? Itsellä riittää ruokaa myös lapsille, joista huomaan että ei kaikki asiat ole ehkä kunnossa. Normaalisti lapsi ei kinua ruokaa vieraissa!

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Näitä on nähty. "Mul on nälkä/jano. Haluaisin jäätelön. Saisinko karkkia?". Ööö...asut tuossa 10 m päässä, mikä estää sinua syömästä ja juomasta joskus myös kotonasi?

Olen julma, enkä läheskään aina ruoki/juota muita kuin omia lapsiani. Raja on vedettävä johonkin.

Ja jos kyse on siitä, ettei lapsi saa ruokaa kotonaan, niin ongelma ei ratkea sillä että naapuri ruokkii lapsen.

Meillä on vitosluokkalaisella pojalla vähän samantyylinen kaveri. Mä olen kuitenkin joskus ruokkinut pojan, kun on aivan haltioissaan tavallisesta kotiruuasta ja syö kuin ei olisi ikinä ruokaa saanut. Niillä on kotona aina jääkaappi tyhjä ja syötävänä käytännössä pelkkää leipää. Jos lapset valittavat äidilleen nälkäänsä, äiti antaa pari euroa kouraan ja käskee hakemaan Siwasta sellasen "kengänpohjapitsan" tai käskee mennä mummilaan syömään. Oma lapseni on siis useamman kerran todistanut tällaista episodia tuon kaverin kotona.

Näitä on nähty. "Mul on nälkä/jano. Haluaisin jäätelön. Saisinko karkkia?". Ööö...asut tuossa 10 m päässä, mikä estää sinua syömästä ja juomasta joskus myös kotonasi?

Olen julma, enkä läheskään aina ruoki/juota muita kuin omia lapsiani. Raja on vedettävä johonkin.

Ja jos kyse on siitä, ettei lapsi saa ruokaa kotonaan, niin ongelma ei ratkea sillä että naapuri ruokkii lapsen.

Ongelma ei ratkea myöskää sillä, että sulkee silmänsä. Sitten vaan lastensuojeluilmoitusta kehiin, jos kotona ei saa ruokaa!

[QUOTE="huoh";26311101]Jaa, saakohan lapsi ruokaa kotonaan? Mikä sun pontti oli tässä jutussa? Itsellä riittää ruokaa myös lapsille, joista huomaan että ei kaikki asiat ole ehkä kunnossa. Normaalisti lapsi ei kinua ruokaa vieraissa![/QUOTE]

Pointi oli se että jos lapsen koti on ihan lähellä niin vieraiden lapset menee koteihinsa ruoka-aikana. Haluan pyhittää oman ruokailun oman perheen väliseksi hetkeksi. Ja en jaksa vieraita lapsia koko iltaa kotonani. Ja ruoka-aika on aika hyvä syy passittaa naapurin tenavat koteihinsa.
Mutta jos lapsi on kaempaa niin asia on vähän eri.
Toivoisin että meidän lapsetkin käsketään kotia ruoka-ajan tullen.

Enkä usko että tämä lapsi kotona nälissään on. Mistä mä tietäisin vaikka sitä on sielläkin kielletty ottamasta ruokaa siksi että kohta on ruoka-aika.

Noin olisin minäkin toiminut. Jos ei ole erikseen sovittu tai lapsi on jostain kauempaa käymässä meillä niin silloin tarjoan ruuan jos meillä ruoka-aika mutta passitan kyllä kotio nuo naapurinlapset kun aletaan syömään.
Eilen oli poikkeus kun naapuri joutui lähtemään viemään vanhempaa lasta päivystykseen ja nuorempi jäi kotio yksinään ja oli leikkimässä meidän lasten kanssa. Meillä oli ruoka-aika niin kutsuin kaikki sit syömään kun tiesin että tuolla päivystyksessä voi hetki heilahtaa. Naapurin tenava ei vaan alkuun meinannut uskoa että kutsu koskee häntäkin. Olen vissiin sen verran monta kertaa käännyttänyt :( Mutta siis tuollaisessa tilanteessa ilman muuta tarjoan sitä ruokaa myös sille naapurille.

tää on niin suomalainen ajattelutapa. kun mennään jollekin kylään otetaan omat juomat/ ruoat mukaan ja vieraita odotellaan aina omien eväiden kanssa. Ymmärän hyvin jos on todella tiukka, mutta kai silloinkin voi puuronsa jaka, varsinkin lasten ka! Toinen asia, on jos joku olis jatkuvasti syömässä kaikki "herkut" teillä, mutta kun niin ei varmaan ole? ehkä lapsi ei saa kotona (hyvä) ruoka? ehkä hänen vanhimmat eivät välitä? en kyll voi ymmärtä sellaista "kylmyyttä" varsinkin lapsia kohti

• Tykkää
Reactions: jaassi
Se on muuten jännä, että lastensurmien jälkeen täällä kovasti vouhkataan, että "Pidetään silmiä auki" " Puututaan, jos nähdään ongelmia..." Paska puhetta!

Korkeintaan tullaan palstalle vaahtoamaan, ja kauhistelemaan - Nyyh, nyyh

No minä en kyllä ikinä käännyttäis lasta ruokapöydästä pois, en todellakaan. Jos tulis tavaksi, että joka päivä alkaisi käymään syömässä, niin kyselisin lapsen vanhemmilta syökö kotona mitään, mutta jos silloin tällöin pyytää jäädä syömään niin onpa paha! Mikä teitä ihmisiä vaivaa?! Ei ole ihme, että lapsista kasvaa itsekkäitä k-päitä, kun näkevät sitä oppia kotonaan koko ajan.

• Tykkää
Reactions: jaassi
Joo,ymmärrän kyllä että raja on vedettävä johonkin.Näin itsekin toimisin.Onkohan sillä lapsella sitten kuitenkin asiat ihan kunnossa kotonaan? muistan vaan omasta lapsuudestani sen kun naapurin poika söi usein meillä koska vanhemmat olivat viinaan meneviä ja tämä paljastui koska äitini otti asiakseen selvittää miksi pojalla aina nälkä.Tämä poika sitten muutti pois kotoaan isovanhempiensa luo.Että itse selvittäisin asian lapsen kaverin vanhempien kanssa jos tämä on jatkuvasti kinuumassa syömistä..

tää on niin suomalainen ajattelutapa. kun mennään jollekin kylään otetaan omat juomat/ ruoat mukaan ja vieraita odotellaan aina omien eväiden kanssa. Ymmärän hyvin jos on todella tiukka, mutta kai silloinkin voi puuronsa jaka, varsinkin lasten ka! Toinen asia, on jos joku olis jatkuvasti syömässä kaikki "herkut" teillä, mutta kun niin ei varmaan ole? ehkä lapsi ei saa kotona (hyvä) ruoka? ehkä hänen vanhimmat eivät välitä? en kyll voi ymmärtä sellaista "kylmyyttä" varsinkin lapsia kohti

En minäkään

Tämä on kyllä pikkusen kaukaa haettu. Huomaat itsekkin. On aivan eri asia jos vieraat ovat tulleet ihan kyllään ja pidemmäksi aikaa. Mut jos naapruin lapset käy pari tuntia just ruoka-aikaan kylässä ni se ei ole ku tyhmyyttä jos passitta heidät koteihinsa syömään.

Olen opettanut omilleni että ei ole kohteliasta vinkua herkkuja eikä ruokaa yms kylässä että kyllä niitä kotonakin saadaan. En ymmärrä miksi jotkut vanhemmat eivät opeta tälläisiä yksinkertaisia käytöstapoja lapsilleen. Lapsillanikin on eräät sisaruskaverit jotka heti meille tultuaan alkaa valittamaan minulle että on nälkä ja jos aloittelen ruuan laittoa he käskevät kysymään lapsiltani syövätkö he meillä. Toki jos joskus tulevat koulusta suoraan niin tarjoan välipalaa koska eivät ole kerennneet kotona käymään ja ruokaakin olen antanut, mutta en aina ole varautunut lisäsuihin ja on sitten noloa ja huono matunto sanoa että teidän pitää mennä nyt kotiin. Monesti heidän äiti soittaa ja kysyy että aijonko milloin laittaa lapsia kotiin että hän tietää odottaa ruuan kanssa ja kerrankin sitten sanoin että voin viedä teidät kotiin syömään kun teidän äiti on tehnyt teille ruokaa ja me aletaan kanssa syömään omiamme. Sitten kuulin seuraavana päivänä lapsiltamme että nämä lapset mitään ruokaa olleet kotona saaneetkaan :( Ja jos omani ovat menneet sinne koulun jälkeen ja olleet useitakin tunteja, kellekkään ei ole tarjottu edes mehulasillista. Luulen että ne lapset syövät vain koulussa ja kylässä ja tietysti joskus varmaan kotonakion , koska tuskin he muuten hengissä olisivat.

meillä ei ruokita kuin sovitusti pitempiaikaisia vieraita. Neljä lasta ja kaikilla kun kavereita niin eihän siitä mitään tulisi! Ruoka-aikaan saavat olla meillä mutta pöytään ei asiaa. Kysyn haluaako mehua tms mutta tehköön jotain lasten huoneissa sillä aikaa tai menköön kotiin syömään.

[QUOTE="vieras";26311147]Pointi oli se että jos lapsen koti on ihan lähellä niin vieraiden lapset menee koteihinsa ruoka-aikana. Haluan pyhittää oman ruokailun oman perheen väliseksi hetkeksi. Ja en jaksa vieraita lapsia koko iltaa kotonani. Ja ruoka-aika on aika hyvä syy passittaa naapurin tenavat koteihinsa.
Mutta jos lapsi on kaempaa niin asia on vähän eri.
Toivoisin että meidän lapsetkin käsketään kotia ruoka-ajan tullen.

Enkä usko että tämä lapsi kotona nälissään on. Mistä mä tietäisin vaikka sitä on sielläkin kielletty ottamasta ruokaa siksi että kohta on ruoka-aika.[/QUOTE]

Uskominen, ja tietäminen on kaksi eriasiaa. Mutta etpä ole vaivautunut asiaa selvittämään, vaikka niin lähellä lapsi asuu.

[QUOTE="huoh";26311146]Ongelma ei ratkea myöskää sillä, että sulkee silmänsä. Sitten vaan lastensuojeluilmoitusta kehiin, jos kotona ei saa ruokaa![/QUOTE]
Ei kai kukaan täällä ole silmiä ollut sulkemassakaan.

Seinänaapurini mukulat rupesi tuota harrastamaan ja muutaman kerran erehdyin antamaan välipalaa. Kerran jopa lapsien äiti jutteli rappukäytävässä, että menkää naapuriin syömään ja ringitti ovikelloa, en avannut sillä kertaa. Kuulin tuon oven läpi vaikka ulko-ovi oli kiinni. Näin ne naapuritkin koittaa hyödyntää tökerösti toisiaan. Itse olen vielä työtön ja rahat on tosi vähissä muutenkin ja ei ole varaa 2 vierasta lasta ruveta ruokkimaan.

Omat lapset eivät ole vielä tuossa ongelmaiässä, mutta todennäköisesti toteaisin ruokaa kinuuvalle lapselle, että hänen äitinsä odotta häntä kotiin syömään. En mä ainakaan itse tykkäisi, että olen laittanut sapuskat, ja sitten lapset tulevat kotiin ja sanovat ettei ole nälkä, kun söivät jo toisaalla.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja jassåå

Yhteistyössä