Mitä ihmettä voin sanoa ystävälle joka menettää jo toisen lapsensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surumieli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanot, jotain että: mä olen tässä, käytettävissä, ihan milloin vain ja jaksan kuunnella, vaikka lopun elämääni, enkä pelkää sun tunnemyrskyjä.
Ei siinä tilanteessa varmaan mitään korulauseita kaipaa.

voit sanoa että olet pahoillasi, otat osaa suruun, vaikka et voi kun aavistella sitä surun kipua ja tuskaa mikä lapsen menetykseen liittyy.

Soita tai ole yhteyksissä häneen säännöllisesti, lupaa vaikkapa soittaa joka viikko ihan vaan kysyäksesi kuinka hän jaksaa ja voi. Ja ole sitten valmis kuuntelemaan jopa hiljaisuutta.

Sellainen yleinen lausahdus pyydä jotain jos tarvit on aika epämääräinen ja harva ihminen surun keskellä osaa mitään pyytää.. siksi olisi parempi tehdä kokreettinen ehdotus.. Minä tuon teille huomenna päiväruoan, tulen ja vien sut lenkille jne.. Auttaminen ja läsnäolo arjenkin jutuissa on erittäin hyvä apu. Itse ainakin muistan lapsen kuoltua että en olisi tajunnut/muistanut syödä jos mies ei olisi siitä huolta pitänyt..

Menettääkö todella toisen lapsensa, jo syntyneen, perheenjäsenen? Jos näin on, iso :hug: ja paljon kuuntelevaa korvaa ystävälle. Ole läsnä.

Mikäli kyseessä on keskenmeno, kuuntelet myös, mutta yrität tsempata.

[QUOTE="vieras";26309631]Menettääkö todella toisen lapsensa, jo syntyneen, perheenjäsenen? Jos näin on, iso :hug: ja paljon kuuntelevaa korvaa ystävälle. Ole läsnä.

Mikäli kyseessä on keskenmeno, kuuntelet myös, mutta yrität tsempata.[/QUOTE]

Lapsi menehtyy syntymänsä jälkeen. Olin tukena edellisellä kerralla myös, mutta silloin oltiin kovin nuoria ja jotenkin nyt ajattelee asioista eritavalla, kuin silloin.

Koulema voi tulla jo kohdussa, kukaan ei tiedä kuinka kauan pieni jaksaa vielä.

[QUOTE="surumieli";26309676]Lapsi menehtyy syntymänsä jälkeen. Olin tukena edellisellä kerralla myös, mutta silloin oltiin kovin nuoria ja jotenkin nyt ajattelee asioista eritavalla, kuin silloin.

Koulema voi tulla jo kohdussa, kukaan ei tiedä kuinka kauan pieni jaksaa vielä.[/QUOTE]

Onko tällä ystävällä kuitenkin muita lapsia? Lapset ovat tuossa tilanteessa se voimavara, joiden vuoksi voi jaksaa. Jos ei ole, on todella rankka tilanne. Älä ymmärrä väärin, rankka on nytkin, hyvin rankka ja on varmasti vaikea olla katkeroitumatta. Silti, elämä jatkuu ja omat lapset ovat tärkeitä.

Älä sano mitään, noihin tilanteisiin ei ole olemassa oikeita sanoja. Minusta oli parasta, kun minulle joku sanoi, että ei nyt oikein tiedä, mitä sanoisi, onnittelisiko vauvan syntymästä vai ottaisiko osaa suruun. Sanoin, että sano vaikka kummatkin.

Sitten kun jossain vaiheessa lapsen äiti jaksaa puhua tapahtuneesta, niin kuuntele. Vauva ei ollut äidille koskaan "sikiö", vaan oikea ihminen. Rakkaus lapseen säilyy kuoleman rajan ylikin, vaikka lasta ei edes koskaan tuntenut.

Voit myös tarjota apuasi käytännön asioihin. Minulla itsellä oli voimat niin vähissä, että en jaksanut paljoa siivota yms. Olisi ollut aivan ihanaa, jos joku olisi tullut vaikka kerran imuroimaan.

tässä yksi kaunis tosin englanninkielinen runo,sopii äidille joka uskoo taivaaseen...

what makes a Mother

I thought of you and closed my eyes
And I prayed to God today.
I asked what makes a Mother
And I know I heard him say...

A mother has a baby
This we know is true.
But God, can you be a Mother
when your baby is not with you?

Yes, you can He replied,
With confidence in His voice.
I give many women babies
When they leave is not their choice.

Some I send for lifetime,
And others just for a day.
And some I send to feel your womb,
But there`s no need to stay.

I just don`t understand this God,
I want my baby here.
He took a breath and Cleared His troat
And then I saw a tear.

I wish I could show you
what your child is doing today.
If you could see your child smile
With other children and say:

" We go to the earth to learn our lessons
Of love and life and fear.
My mommy loved Oh so much
I got to come straiht here.

I feel so lucky to have a mom
Who has so much love for me.
I learned my lessons very quickly,
my mother set me free.

I miss my mommy Oh so much,
But i visit every day,
When she goes to sleep
On her pillow is where I lay.

I stroke her hair and kiss her cheek
And I whisper in her ear;
Mommy don`t be sad today,
I`m yor baby and I`m here"

So, you see my dear sweet one,
Your children are not blue,
Your babies are here in My home,
They`ll be at Heaven`s gate waiting for you.

So now yo see what makes a mother,
It`s the feeling in your heart,
It`s the love you had so much of,
Right from the very start.

Though some on earth my not realize you are a mother
until their time is done.
They`ll be up here with Me one day,
And they`ll know you were the best one.

by Jennifer Wasik

• Tykkää
Reactions: Myrna
En tiedä mitä olisin halunnut kuulla. Sen tiedän mitä en halunnut. En turhia fraaseja, en sitä kuinka meitäkin joskus onnistaa.
Ihana ystäväni keitti kahvit ja pesi lattiat. Vei koirat lenkille ja huusi mun anopille :heart:

Minun ystävälläni kuoli ensin lapsi synnytyksessä ja heti perään sitten tuli keskenmeno. Heillä oli aikaisemmin yksi lapsi. Ystäväni on tehnyt todella paljon työtä Käpy-ryhmän kanssa ja saanut vertaistukea. Itse olen ollut vain ystävälleni läsnä, olen ollut olemassa. En ole heittänyt kliseisiä fraaseja mutta olen vain ollut olkapäänä jos itkettää tai auttanut leipomisessa tai siivonnut tai vienyt heidän pojan puistoon omien lasten kanssa. Olen rakastanut ja ollut ystävä, itkenyt itsekkin jos itkettää asian takia ystäväni nähden. Rakasta, ole läsnä, näytä että välität.

Yhteistyössä