MITÄ IHMETTÄ teen? IMETYSongelma, paha sellainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja errrrrrrrinnnn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

errrrrrrrinnnn

Vieras
Elikkä ensimmäinen viikko laitokselta tullessa meni ihan ok, joskin maito nousi vasta 4. päivänä ja rinnat oli kipeät. sitten alkoikin suihkutissiongelma, joka ei helpota edes sillä että imetän 3 kertaa peräkkäin samasta rinnasta. heruminen sattuu joka kerta ja sen jälkeen suihkuaa niin että maitoa lentää vauvan naamaan, lattialle jne... arvaattekin varmaan mitä siitä seuraa, eli vauva raivostuu rinnalla, päästää irti ja kohta haluaa taas uudestaan maitoa. vauvalle on tullut myös pahoja ilmavaivoja ja raukka huutaa kuin viimeistä päivää ja pierua tulee. ikää nyt 3,5 viikkoa. minulla on pieni esikoistyttö joka tietysti ihmettelee kun äiti koko ajan imettää tai kantaa raivoavaa vauvaa.

mitä ihmettä voin tehdä kun olen kokeillut jo keinoja suihkutissisyyden estämiseksi? en tosin voi olla satavarma että ilmavaivat johtuu siitä, mutta uskoisin niin. olen myös röyhtäyttänyt vauvan. jos olisi todennäköistä että pulloon siirtyminen auttaisi niin sen tekisin. mutta kun siitä ei ole taetta niin en siihen ala.

Se on valitettavasti ihan normaalia et se heruminen sattuu.. mulla sattu lievästi vielä yli 1vtä imettäessä.. kokeile nyt pahimpana aikana rintakumeja, niin ne vähän hidastaa sitä suihkua. Kyllä se varmasti pian lakkaa tuo pahin maidontupruaminen..

Mitä jos pumppaisit rinnoista reippaasti maitoa pois ja imettäisit vauvan rinnasta pumppauksen jälkeen. Itsellä oli kanssa samaa ongelmaa, mutta helpotti alun jälkeen ja kun lapsi alkoi jaksaa syödä reippammin. Niitä ilmavaivoja vaan tuntuu aina olevan.

Itse ratkaisin ongelman sillä, että lypsin ensin enimmät maidot pois (pakastimeen) ja sen jälkeen vasta annoin vauvalle rintaa. Toisinaan annoin suihkuta esimerkiksi harsoon sitä maitoa ennen kuin annoin tissin vauvalle.

Ei missään nimessä pumppua, se vaan pahentaa ja pitkittää ongelmaa. Eli... imetä istualtaa, nojaat taaksepäin vähän. Imetystyyny on hyvä apu. Sitten kun tunnet että alka herumaan niin otat vauvan irti tissistä ja annat maidon suihkuta johonkin harsoon/pyyhkeeseen. kun suihkuaminen rauhottuu annat rinnan vauvalle. Imetät aina yhdestä rinnasta niin kauan kun toinen rinta pakahtuu, sitten imetät niin kauan/monta kertaa siitä toisesta kun taas toinen rinta on niin täynnä ettet enää pysty sen kanssa olemaan. Ei se maidontulo/suihkutissi tasotu päivässä eikä kahdessa... mutta kärsivällisyyttä!

Mä käyttäisin rintakumia. Esikoinenkin imi ensimmäiset 4kk kumin kanssa ennen kuin rinnat "rauhoittui" ja lapsi kasvoi sen verran että oppi nielemään vähän reilumminkin suihkuavaa maitoa.

Yhteistyössä