UUSPERHEELLISET! Onko etälapset teillä aina koko etävanhemman loma ajan? Onko aikaa pelkästään yhteisten lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja "äitipuoli"
  • Ensimmäinen viesti
hoodrat harmaana
Meillä on ainakin miehen kanssa sovittu, että 2 viikkoa kesästä vietetään kaikki yhdessä, niin miehen lapset kuin yhteisetkin. Ja 2 viikkoa vain "oman" perheen kesken.

Joo, olen ilkeä jonkun mielestä, mutta mä haluan myös täysin vain omalle lapselleni aikaa.

"minä"
onhan se vähän kakspiippunen juttu, jos vaikka etäisällä ja äitipuolella on parin viikonloma yhtäaikaa ja mies haluaa pitää koko ajan etää luonaan, niin eihän siinä äitipuolen mielipide paina mitään vaikka haluas antaa omilleenkin aikaa ilman että pitää häipyä jonnekin heidän kanssaan... se on reilua että isä näkee lastaan mahdollisimman paljon, mutta onko se reilua että äitipuoli ei saa viettää aikaa ihan vaan omien lapsiensa ja miehen kanssa jos sellaista kokee tarvitsevansa ?

Kuulostaa tylylle, mutta se on fakta että perheessä pitäis ottaa kaikkien mielipide huomioon, eihän kaikkia päätöksiä voi tehdä sen perusteella että miehellä sattuu olemaan lapsi toisaallakin. Miten näitä asioita nyt muotoilee ilman että kuulostaa pahalle :)

"vieras"
Mua ei tässä aiheessa nypi muu kuin puhetapa. Kuka helvetti sanoo, että haluaa saada lapsestaan lomaa, jotta voi viettää aikaa "oman perheensä" kanssa.

Yhtä tympeetä kun nää jutut miehen "entisistä lapsista".

• Tykkää
Reactions: Wolt
Hmm...
"minä"
kun ymmärrettävästi tällä äitipuolella ei ole samanlaista tarvetta viettää aikaa lapsipuolen kanssa kun isällä vanhempana on, mutta yhteisten lasten kans on tietysti tarve kun on heidän äitinsä ja isä luonnollisesti halutaan mukaan tähän ajanviettoon.

Tuntuu että aina kun äitipuoli esittää asioita äitinä ja toivoo jotain pelkästään yhteisiin lapsiin liittyvää, se on aina ilkeää. näin ei pitäisi olla vaan pitäisi ymmärtää ettei hän tunne samoja " tarpeita" etää kohtaan kuin hänen vanhempansa.

Ei ole hirveämpää tunnetta äitinä kuin se että tulee huono omatunto kun puhuu ääneen että haluaa järjestää lapselle tätä ja ostaa vaikka tuota, niiden pitäis olla ihan normaali juttuja. Heti ajatellaan että se on joku ilkeys etää kohtaan ja joku loukkaantuu. sit samaan aikaan kuuntelee kun etän vanhemmat voivat miettiä pelkästään tätä koskevia juttuja ja niitä todellakin pidetään normaalina eikä niinhin reagoida mitenkään muuten... ?!?

olikohan tarpeeksi monimutkaisesti esitetty......

[QUOTE="vieras";26275436]Mua jotenkin puistattaa ajatus, että joku aikuinen ihminen toivoo, ettei toiselle aikuiselle rakkaat lapset olis viettämässä lomaa, että saisi aikaa "omalle perheelle". Pitäis aina jaksaa sitoutua myös sen toisen puolison lapsiin, kun tällaiseen uusperheeseen ryhtyy, muutoin paranee hankkia puoliso, jolla edellistä elämää ei ole.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä.
Ja se myös on inhottavaa jos tämä uus äippäpuoli tietentahtoen plokkaa, kiukuttelee ja estää millon minkäkin tekosyyn varjolla että etä-isä ei ota lapsia luokseen ollenkaan tai hyvin harvoin. Saati sanelee että mistä etä lapset saa puhua kun ovat läsnä tai mistä saavat tykätä. :( se ei mahdu ymmärrykseen että joku on niin katkera ja minä keskeinen (ei ap vaan yks toinen tapaus tuttava piiristä )

"minä"
Täysin samaa mieltä.
Ja se myös on inhottavaa jos tämä uus äippäpuoli tietentahtoen plokkaa, kiukuttelee ja estää millon minkäkin tekosyyn varjolla että etä-isä ei ota lapsia luokseen ollenkaan tai hyvin harvoin. Saati sanelee että mistä etä lapset saa puhua kun ovat läsnä tai mistä saavat tykätä. :( se ei mahdu ymmärrykseen että joku on niin katkera ja minä keskeinen (ei ap vaan yks toinen tapaus tuttava piiristä )
meillä on niin päin että etälapsi saa avoimesti kertoa innoissaan mitä kivaa on äitinsä kanssa tehnyt siellä ollessaan, reissut yms... Mutta kaikki kiva mitä meidän yhteisten kanssa tehdään etän ollessa muualla, ei olekaan niin avoimesti jaettavissa etälle kun on kuulema kiusallaan sanomista ja toisella tulee paha mieli !?! Kovasti aina kyselee että oletko tehnyt (äiti ja lapsi) jotain kivaa kun hän ei ole ollut paikalla ja sit kun sanon mitä on tehny niin älytön vaatiminen että mulle kans kaikki sama.

Mitenkäs tän sitten yhteisille selittää kun kasvaavat, älkää kertoko siskolle kivoista jutuista mitä olette saaneet / tehneet, mutta kuunnelkaa kun hän kovaan ääneen kertoo teille kaikesta kivasta ??

Minua ei haittaa että etä kertoo kokemastaan ja saamisistaan, mukava kuunnella. mut sekin mukavuus lähtee jos avoin ei voi olla luonnollisesti toisinkin päin.

mun milestä on väärin äitipuolen sanoa milloin ja miten usei miehen etälapset saa olla kylässä ja jos isä on lomalla niin lapsetsaatava olla isänsä kanssa koko loman jos asuu bio äitinsä luona, muutenki tapaamis asioissa äitipuoli voi pysyä täysin hiljaa ja vaan hyväksyä niiden lasten olon just silloin ku bio vanhemmat niin sopii, samoin loma matkat jos tapaamine sattuu just sille matkan aikaan niin etälapet päästävä mukaan, nää äitipuolet voi vähän miettä etukäteen jos suhteeseen alkaa miehen kanssa kellä jo lapsia, jos ei pysty hyväksymään niin parempi hakeutua suhteeseen miehen kanss akellä ei njitä lapsia ole

• Tykkää
"juu"
mun milestä on väärin äitipuolen sanoa milloin ja miten usei miehen etälapset saa olla kylässä ja jos isä on lomalla niin lapsetsaatava olla isänsä kanssa koko loman jos asuu bio äitinsä luona, muutenki tapaamis asioissa äitipuoli voi pysyä täysin hiljaa ja vaan hyväksyä niiden lasten olon just silloin ku bio vanhemmat niin sopii, samoin loma matkat jos tapaamine sattuu just sille matkan aikaan niin etälapet päästävä mukaan, nää äitipuolet voi vähän miettä etukäteen jos suhteeseen alkaa miehen kanssa kellä jo lapsia, jos ei pysty hyväksymään niin parempi hakeutua suhteeseen miehen kanss akellä ei njitä lapsia ole
ehdottomasti kyllä jos asuu arkena suurimman osan ajasta äitinsä luona. mutta jos on yhtäpaljon kummankin luona niin kai sitä nyt muittenkin mielipide perheessä painaa. Ja miksi ihmeessä ei saa haluta tarjota vanhempien täys huomiota niillekin yhteisille??????

etä laps saa kyllä ja tekee kivoja juttuja kahdestaan isän JA äitin JA meillä myös äitipuolen, niin millä ihmeen perusteella tämä ilo kielletään yhteisiltä lapsilta? Etä lapsella ei ole valitettavasti mahdollisuutta käydä reissussa isän ja äitin kans yhtäaikaa niin se on synti sitten muillekin lapsille....voisko joku vähän selittää??

"Jenis"
Tokihan lasten äiti & isä sopivat yhdessä, miten lapset missäkin ovat - mutta ei se äitipuoli/isäpuolikaan nyt mikään tahdoton robotti ole, jonka mielipiteellä ei olisi mitään väliä. Se äiti ja isi vois alunperin miettiä, kannattaako niitä lapsia tehdä, jos kuitenkin aikoo erota. Siis jos lähdetään tälle "vähän miettiä"-linjalle. Tai äiti/isä voisi olla ottamatta uutta puolisoa, ja pistää sen sijaan lapsensa etusijalle. Mitäs ootte semmoisesta mieltä?

Se on jännä miten tällä palstalla jaksetaan vähätellä äitipuolen merkitystä siinä uusperheessä, ja toisaalta ollaan sitä mieltä että äitipuolen on oltava aina käytettävissä, hoidettava miehensä ex-liiton lapset kuin omansa jne. Päättäkää jo, onko se äitipuoli aivan turha tyyppi, ilmainen lastenhoitaja vai mikä ;)

"Jenis"
[QUOTE="miiu";26288063]"Tavallinen tylsä ydinperheen lapsi", jep jep... Tähänkö on tultu?[/QUOTE]

No jos vuosittain solmittavista avioliitoista puolet päättyy eroon, niin käsittääkseni se tavallinen ydinperheen lapsi alkaa olla kohta harvinaisempi kuin uusperheen lapsi.

"Miiu"
[QUOTE="Jenis";26288637]No jos vuosittain solmittavista avioliitoista puolet päättyy eroon, niin käsittääkseni se tavallinen ydinperheen lapsi alkaa olla kohta harvinaisempi kuin uusperheen lapsi.[/QUOTE]

No eihän se silloin ole tavallinen tai tylsä? Pikemminkin harvinainen, erikoinen ja jännittävä. Miltä tuntuu kun on vaan yksi äiti ja yksi isä? ;)

"Jenis"
[QUOTE="Miiu";26288729]No eihän se silloin ole tavallinen tai tylsä? Pikemminkin harvinainen, erikoinen ja jännittävä. Miltä tuntuu kun on vaan yksi äiti ja yksi isä? ;)[/QUOTE]

Niinhän mä just sanoin - harvinaisuus, ei siis tavallinen :D Ja silti tässäkin keskustelussa korostetaan ydinperhettä, vaikka sellainen alkaa olla aikamoinen reliikki...

"vieras"
[QUOTE="Jenis";26288631]Tokihan lasten äiti & isä sopivat yhdessä, miten lapset missäkin ovat - mutta ei se äitipuoli/isäpuolikaan nyt mikään tahdoton robotti ole, jonka mielipiteellä ei olisi mitään väliä. Se äiti ja isi vois alunperin miettiä, kannattaako niitä lapsia tehdä, jos kuitenkin aikoo erota. Siis jos lähdetään tälle "vähän miettiä"-linjalle. Tai äiti/isä voisi olla ottamatta uutta puolisoa, ja pistää sen sijaan lapsensa etusijalle. Mitäs ootte semmoisesta mieltä?

Se on jännä miten tällä palstalla jaksetaan vähätellä äitipuolen merkitystä siinä uusperheessä, ja toisaalta ollaan sitä mieltä että äitipuolen on oltava aina käytettävissä, hoidettava miehensä ex-liiton lapset kuin omansa jne. Päättäkää jo, onko se äitipuoli aivan turha tyyppi, ilmainen lastenhoitaja vai mikä ;)[/QUOTE]

Ihan sitä mieltä olen, että niin olen suunnitellutkin tekeväni. Eli uutta puolisoa ei minulle tule ennen kuin lapset ovat omillaan (jos sittenkään) reilun 10 vuoden päästä.

Itse en oleta lasteni isän uuden puolison toimivan millään tavalla käytettävissä tai hoitajana lapsilleni. Kyllä se isä noista hommista suoriutuu. Kunhan kohtelee lapsiani asiallisesti, kun kerran samassa taloudessa asuvat (joka toinen viikko) niin hyvä. Ei ole lapset valittaneet uudesta puolisosta (mitä nyt joskus kuulemma komentaa, mutta niin saakin tehdä) ja se riittää minulle.

"Jenis"
[QUOTE="vieras";26288787]Ihan sitä mieltä olen, että niin olen suunnitellutkin tekeväni. Eli uutta puolisoa ei minulle tule ennen kuin lapset ovat omillaan (jos sittenkään) reilun 10 vuoden päästä.
[/QUOTE]

Hyvä että sinunkin kaltaisiasi löytyy :) Omasta kaveripiiristä löytyy mm. eronnut isä, joka on 2 vuoden aikana esitellyt lapsilleen neljä uutta "äitipuolta". Ihan uskomatonta touhua, eikä takuulla ole siinä lasten tarpeet etusijalla.

Jotenkin risoo tuo näkemys siitä että äitipuolen tulisi asettaa nykyisen miehensä ex-liiton lapset etusijalle, jos näiden omatkaan vanhemmat eivät sitä tee. Ugh, olen puhunut :D

"mamaa"
[QUOTE="äitipuoli";26275424]siksipä minä kysynkin että mikä tässä nyt on oikea ajattelu tapa, kun en tiedä onko minulla oikeutta toivoa vastaavaa äitipuolena. ymmärrän että vanhempi haluaa lomailla kaikkien kanssa. Tässä asiassa on siis vain etävanhemman mielipide ja äitipuoli on paha jos haluaa antaa vanhempien huomiota pelkästään yhteisille? ymmärrän täysin mitä tarkoitat, äitipuoli siis pitää omat toiveet mielessään.[/QUOTE]

No minusta ainut oikea suhtautumistapa on lapsista lähtevä. Mikä on lapsille parasta? Lapsen oikeus on viettää aikaa vanhempiensa kanssa, ja siinä jää kyllä äitipuolen "oikeudet" jalkoihin. Tai pitäisi jäädä, jos oikeasti aikuisista on kyse.

Muutenkin ajattelen, että jos uusperheen perustaa, niin silloin ottaa myös 100 % ne uuden puolison vanhat lapset. Jos se tuottaa ongelmia, niin kannattaa asettaa se oma lapsukainen niiden uusiolasten tilalle, ja miettiä miten toivoisi omaansa kohdeltavan.

"AMa"
[QUOTE="juu";26288324]ehdottomasti kyllä jos asuu arkena suurimman osan ajasta äitinsä luona. mutta jos on yhtäpaljon kummankin luona niin kai sitä nyt muittenkin mielipide perheessä painaa. Ja miksi ihmeessä ei saa haluta tarjota vanhempien täys huomiota niillekin yhteisille??????

etä laps saa kyllä ja tekee kivoja juttuja kahdestaan isän JA äitin JA meillä myös äitipuolen, niin millä ihmeen perusteella tämä ilo kielletään yhteisiltä lapsilta? Etä lapsella ei ole valitettavasti mahdollisuutta käydä reissussa isän ja äitin kans yhtäaikaa niin se on synti sitten muillekin lapsille....voisko joku vähän selittää??[/QUOTE]

Saat sinä niille yhteisillekin lapsille suoda omaa kivaa vanhempien kanssa, jos vastavuoroisesti sinusta on ok, että se yhteinen lapsi laitetaan välillä pois jaloista, jotta isä saa viettää sen OMAN lapsensa kanssa laatuaikaa ilman häiriötekijöitä.

[QUOTE="AMa";26288856]Saat sinä niille yhteisillekin lapsille suoda omaa kivaa vanhempien kanssa, jos vastavuoroisesti sinusta on ok, että se yhteinen lapsi laitetaan välillä pois jaloista, jotta isä saa viettää sen OMAN lapsensa kanssa laatuaikaa ilman häiriötekijöitä.[/QUOTE]
näin juuri, ja saahan sit yhteiset lapset sitä "laauaikaa" vanhemmiltaan silloin kun etälapset ei ole paikalla joka kuitenki suurin osa ajasta, jos etälapset tapaa isää joka toinen viikonloppu ja oan lomista jos äitipuoli sen sallii kun tahtoo omalle lapselleen sen laatuajan ilman puolison etälapsia, ja muuten sitten ne entisn esuhteen lapset asuu äitinsä luona,
eik aina olla sitä eroa suunniteltu kun lapsia tehdään vaan ajatuksena on elää yhdessä loppu elämä mutta ei se elämä aina niin mene kuten suunnittelee,

• Tykkää
:D Mun mielestä tämä on kyllä niin yksioikoisesti ajateltu että ei mitään järkeä. Tottakai ne biovanhemmat sopivat tapaamisista ensisijaisesti keskenään, mutta jos nyt haluaa jonkinlaisen toimivan parisuhteen uuden puolison kanssa niin kyllä niistä asioista keskustellaan myös äiti-/isäpuolen kanssa. Yleensäkin kun parisuhteessa sovitellaan niitä lomia yhteen ja suunnitellaan yhdessä mitä lomilla tehdään. Ihan samalla tavalla se toimii uusperheissäkin!

Jossain lomamatkan suunnittelussakin se voi olla aika eri asia lähteä reissuun vaikka yhden yhteisen lapsen kanssa kuin sitten sen yhden yhteisen+3 etälapsen. Tulee hintaakin jo vähän enemmän matkalle.

Pakko sanoa, että kyllä on onni niissä uusperheissä, joissa KAIKKI aikuiset tajuaa joustaa. Yleensä se kyllä edellyttää sitä, että biovanhemmat on väleissä ja uudet puolisotkin ottaa etälapset huomioon esim. ottamalla etälapset omalla lomaviikollaan, kun etäisä on töissä mutta lapsilla olisi lomaa ja itselläkin lomaa.. ja samaan aikaan pääsee bioäiti lomamatkalle uuden puolison kanssa ja kaikki on tyytyväisiä. Eikä tuota tehdä velvollisuudesta, vaan siksi kun haluaa.. ja tietää että samalla tavalla se bioäiti toimii jos tarvitsee sovitella menoja.

En tiedä mistä tuo kumpuaa että äitipuolen pitäisi olla joku yli-ihminen, on ne velvollisuudet ja kaikki maailman asiat pitää vaan hiljaa hyväksyä, kun on sattunut ottamaan miehen jolla on jo lapsia ennestään. Miksei ymmärretä sitä, että asioista voi sopia? Ja että se on niiden etälastenkin etu, että homma toimii joustavasti.

"AMa"
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;26288911:
En tiedä mistä tuo kumpuaa että äitipuolen pitäisi olla joku yli-ihminen, on ne velvollisuudet ja kaikki maailman asiat pitää vaan hiljaa hyväksyä, kun on sattunut ottamaan miehen jolla on jo lapsia ennestään. Miksei ymmärretä sitä, että asioista voi sopia? Ja että se on niiden etälastenkin etu, että homma toimii joustavasti.
Tottakai asioista voi sopia, mutta mun mielestä se ISÄ on yhtälailla isä niille etälapsille kuin yhteisillekin :) Eli molempia tulisi kohdella samalla tavalla. Eli jos äidille on ok, että isä ottaa silloin tällöin lomaa yhteisistä lapsista, niin mikäs siinä. Mutta mun mielestä ei ole ok toivoa lomaa osasta lapsista ja osasta ei.

Yhteistyössä