Mitä ostatte lapselle hyvin suoritetusta kouluvuodesta...

• Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti
"KääKKä"
Minkä helkatan takia alakoululasilla pitäisi olla kosketusnäyttöpuhelin? Mä en ymmärrä...

Lasten serkulla nyt 11 vee on kosketusnäyttö, viime vuonna sai 11-vuotis lahjaksi oman läppärin, mitähän tänä vuonna kun täyttää 12-vuotta?

Khimaira
En anna koulumenestyksestä mitään erikoista. Ollaan puhuttu lasten kanssa että meitä aikuisia varten ei koulua käydä, vaan itseä ja omaa tulevaisuutta varten.

Meillä on ollut jo perinne että lapset saavat tehdä meidän vanhempien tai toisen vanhemmman kanssa mitä vaan haluavat, mennään Korkeasaareen, kaupungille, leffaan, minne vaan nyt haluavat. Se on sellainen loman alkajaispäivä ja päätös rankalle kouluvuodelle :)

• Tykkää
Reactions: Ananaskookos
"vieras"
Mitä sitten jos siellä todistuksessa ei olekaan niin hyviä numeroita? Tai mitä sitten jos toisella lapsista on tosi hyvä ja toisella ei?

En todellakaan kannata mitään arvosanoista palkitsemista, varsinkaan jos perheessä on useita lapsia. Se ei vain yksinkertaisesti toimi. Oppimista ei voi laittaa tulospalkkiomalliin. Meillä mennään lukuvuoden päätteeksi yhdessä joko kahvilaan tai jätskeille puistoon. Eräänlainen oma päättäjäisjuhla siis, mutta mitään lahjoja ei anneta.

Alkuperäinen kirjoittaja siismitä;26285061:
Siis... miksi pitää antaa palkintoja?? Entä jos ensi lukuvuosi menee heikommin, jätättekö sitten lahjan ostamatta? Aiotteko kasvattaa lapsestanne suorittajan?
Onpa vaikea kysymys tässä ketjussa...

Todellakin kasvatan mielelläni lapsestani suorittajan. Se on mielestäni parempi vaihtoehto kuin opettaa, että mikä tahansa arvosana on ok ja lapsi sellaisenaan hyvä. Haluan lapseni ymmärtävän, että koulunkäynti on hänen työtään.

Mutta mitä lapselle palkkioksi, siinä vasta pulma, kun lapset itse eivät osaa haluta mitään tiettyä. Jonkinlainen "lomanalkajaisjuhla" on mielestäni hyvä ajatus. Se keventää kaikkien osalta mukavasti.

"vieras"
Meillä ei ole sellaista perinnettä ollut, enkä aio semmoista aloittakaan. Paras palkinto vuoden aherruksesta on pitkä kesäloma :). Kesäloman alkuksi teemme yleensä jotain kivaa, esim. lähdemme silloin johonkin matkalle, mutta se ei ole palkkio koulunkäynnistä vaan yhteinen lomanaloitus.

"KääKKä"
Mutta vastatakseni, olen luvannut ostaa yhden kirjan, jota vekara on toivonut jo pidemmän aikaa. Tosin oon kiristänyt sen verran että Wilmaan ei ole saanut tulla tän viikon jälkeen yhtään merkintää myöhästelystä tai tekemättömistä läksyistä.

Khimaira

Todellakin kasvatan mielelläni lapsestani suorittajan. Se on mielestäni parempi vaihtoehto kuin opettaa, että mikä tahansa arvosana on ok ja lapsi sellaisenaan hyvä. Haluan lapseni ymmärtävän, että koulunkäynti on hänen työtään.

Mutta mitä lapselle palkkioksi, siinä vasta pulma, kun lapset itse eivät osaa haluta mitään tiettyä. Jonkinlainen "lomanalkajaisjuhla" on mielestäni hyvä ajatus. Se keventää kaikkien osalta mukavasti.
Tavallaan olen sun kanssa samoilla linjoilla- koulutyöhön pitää panostaa ja asioita pitää opetella ja treenata. Yritän saada asian lasten mieliin niin että mitä paremmin koulu on käyty, sitä mukavampaan ammattiin voi opiskella.

Sitä opiskelumyönteisyyttä jaan lapsille koko ajan nyt kun itsekin opiskelen, että miten mukavaa opiskelu voikaan olla.
Eli ei palkkion, vaan oman itsen kannalta pitää opiskella. ja mikä parempi: saa opiskella :whistle:

Hassu kysymys. Lähtökohtaisesti en ostaisi mitään, kouluhommien suorittaminen kunnialla kuuluu normaalikäytökseen.

Tietysti sitten, jos lapsi tarvitsisi erikoistsemppausta opiskelemiseen syystä tai toisesta, niin voisin jonkinlaista palkkiojärjestelmää harkita.

siismitä

Oletko ketjun aloittaja?

Olet siis luvannut jo lukuvuoden alussa, että lapsi saa palkinnon hyvästä koulumenestyksestä? Koska mitä järkeä olisi palkita vasta jälkeenpäin yllätyksenä.

Ja mitkä ovat kriteerit palkinnon saamiselle? Kaikenlainen epämääräisyys ja epäjohdonmukaisuushan ovat aina pahasta lapsen kasvatuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja siismitä;26285256:
Oletko ketjun aloittaja?

Olet siis luvannut jo lukuvuoden alussa, että lapsi saa palkinnon hyvästä koulumenestyksestä? Koska mitä järkeä olisi palkita vasta jälkeenpäin yllätyksenä.

Ja mitkä ovat kriteerit palkinnon saamiselle? Kaikenlainen epämääräisyys ja epäjohdonmukaisuushan ovat aina pahasta lapsen kasvatuksessa.
En ole ketjun aloittaja, jos olisin, kirjoittaisin ketjuun vain yhdellä nimimerkillä palstan sääntöjen mukaisesti.

En ole luvannut lukuvuoden alussa mitään, enkä ole luvannut lukuvuoden lähestyessä loppuaan sen enempää. Itse mietin tässä palstalla, että jonkinlainen palkkio olisi paikallaan. Eivät lapseni tätä palstaa lue.

Yllätys puolustaisi paikkaansa, jotta lapsi tekisi työnsä itseään varten eikä palkkion toivossa.

Kriteerinä voisi olla, että lapsi on työskennellyt säännöllisesti omien kykyjensä ja voimavarojensa mukaan. Erityisen pätevä kriteeri olisi mielestäni, jos lapsi on parantanut arvosanojaan aiemmasta.

Epämääräisyys ja epäjohdonmukaisuus kasvatuksessa on sitä pahempi, mitä enemmän kasvattaa lapsiaan kuin koiraa. Itse pidän jo tuota 5.-luokkalaistanikin aika joustavana ja abstraktiin ajatteluun kykenevänä, joten palkkion ei ole esim. pakko vuosittain parantua esim. arvoltaan.

Foortti harmaana
Meillä on perinteenä, että jotenkin juhlitaan kouluvuoden lopettamista.
Aikaisemmin mentiin syömään, kun oli kouluunlähtösiunaus,
mutta kevätjuhlasta suoraan on usein joutunut esim töihin ainakin jompi kumpi meistä.
Nyt ainakin meikäläinen on vapailla, mutta mutta...

Nyt mietin, jos syyslukkariin on tullut parannusta niin jotain kivaa kyllä keksitään kummallekin,
mutta toisaalta jos toinen vaan on tsempannut, niin en viitsisi toisenkaan mieltä pahoittaa...

Hankalaa.

"aloittaja"
Huuups, onpas viaton aloitukseni taas saanut vihamielistä vastaanottoa....Lapsemme puhelkin on jo vanha, se on ollut hänellä jo kauan, eli saattaisi tarvita uuden muutenkin. Tuo on kuitenkin sen verran iso hankinta ja kun vanha puhelin vielä toimii....Ajattelimme sitten lasta ilahduttaa, kun on tosiaan koulunsa hoitanut vastuullisesti, siis parhaansa yrittänyt (siitä se palkinto)

Yhteistyössä