Ikäraja - keskustelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria"

Vieras
Eli, mites teillä menetellään elokuvien + pelejen ja päihteiden ikärajojen suhteen? Menettekö lain mukaan vai joustatteko katsomalla lapsen persoonallisuutta, herkkyystasoa ym.?

Mulla ei vielä omia lapsia ole, mut voin silti heittää kantani tähän.

12-vuotiaiden lapsien eli tollasten esimurkku ikäisten voisin antaa pelata pelejä ja katsoa elokuvia jotka on k15 ja k18, vai onko se k15 nykyään muuttunut k16, tuntuu ihan hölmöltä sanoa noin kun itse on tottunut puhumaan useiden vuosien ajan k15 leffoista yms... :D ymmärrä miksi sitä on pitänyt sitten vuodella nostaa! mut ihan asiaan sitten niin, niillä perustein voisin antaa pelata ja katsoa kun luotan siihen, että lapsi ymmärtää jo tuossa iässä fiktion ja faktan eroavaisuuden.

13-vuotiaan voisin antaa kotona sitten turvallisesti maistaa sitä alkoholia ja tupakkaa, ettei tarvitsisi kaveripiireissä sitten kokeilla.

17-vuotiaan voisin antaa alkaa juoda jo alkoholia jos osaa käyttää sitä kohtuudella ja fiksusti! koska 17 ja 18-vuotiaalla ei enää mitään huomattavia eroja ole. Toki se on lain vastaista, mutta mun mielestä tämä suomen laki ei ole aina kaikissa muissakaan asioissa niin bueno, niin kaikista parhainta minusta olisi se, että jokainen tekee kotona heidän perheelleen sopivammat päätökset... :)

En anna omien 12-vuotiaitteni tosiaankaan katsoa tai pelata pelejä jotka k-18. Oletkos katsonut k-18 elokuvia esim? Aika raakoja ja syystäkin se ikäraja niissä korkea.. Ja 12-vuotias on vielä oikeasti pieni lapsi vielä. Miksi ns. kaataa paskaa päänuppiin ihan tarkoituksella?

Jep.

Nuo ikärajat ovat suojaikärajoja, niiden tarkoitus on lastensuojelullinen. Mutta totta kai täältä läytyy niitä vanhempia, joiden lapset ovat niin paljon fiksumpia kuin muut samanikäiset, että erottavat faktan ja fiktion, ja joille ei tule mitään traumoja mistään näkemästään.

Ja alkoholia täytyy toki kokeilla, jotta 18-vuotiaana sitten varmasti osaa.

:headwall:

Minulla on niin kovin pienet lapset, että päihde- ja alkoholiasioita ei tule vielä kovin aktiivisesti pohdittua. Luulen, etten mitenkään kannustaisi alkoholin käyttöä tai tupakan polttoa ennen kuin heillä itsellään on virallisesti lupa ostaa niitä. Elokuvien suhteen joustan, meillä ikäraja 7 on se, josta suostun joustamaan, jos tiedän elokuvan sellaiseksi, että se lapsilleni, että heidän ikätasonsa mielestäni kestää sen. Jotkut K7 elokuvat on ok 6- ja 5-vuotiaille lapsilleni,jotkut taas ei. Pelejä meillä ei juurikaan pelatakaan.

Joustetaan joissain asioissa, esim. elokuvissa ja peleissä.

Tupakkaa ei mun mielestä tarvitsisi polttaa koskaan, edes lain sallimassa 18 v iässä.

Alkoholia taas saa mun puolesta maistella jo ennen 18 v ikää, kunhan järki pysyy päässä sen touhun suhteen. Ja jos asuu kotona vielä vaikka 19 v iässä, niin en salli mitään ankaraa juopottelua, vaikka laki miten sen sallisi.

Joustetaan joissain asioissa, esim. elokuvissa ja peleissä.

Tupakkaa ei mun mielestä tarvitsisi polttaa koskaan, edes lain sallimassa 18 v iässä.

Alkoholia taas saa mun puolesta maistella jo ennen 18 v ikää, kunhan järki pysyy päässä sen touhun suhteen. Ja jos asuu kotona vielä vaikka 19 v iässä, niin en salli mitään ankaraa juopottelua, vaikka laki miten sen sallisi.

Sullahan oli se turkkilainen karvakäsi miehenäs? Miten siellä turkissa on niiden suojaikä rajojen kanssa, noudatetaanko niitä vai onko mitään systeemiä millä valvotaan mitään?

Enkä muutenkaan juovan useammin kuin minä, minusta kerran kuussa on sopivaa lähteä viihteelle alkoholin kera. Minulla ei koskaan ole ollut mitään ikärajoja noiden elokuvien ja alkoholin suhteen, 3-vuotiaasta lähtien mun on annettu katsoa jo ties minkä näköstä kielettyä leffaa ja 13-vuotiaasta jo luvalla juoda alkoholia... :( omille lapsilleni en näin koskaan haluaisi! haluan että on rajoja, mutta sitten myös vapautta, kultainen keskitie siis

Leffoissa noudatetaan leffaan merkittyä ikärajaa; paitsi jos itse katson leffan eikä ikäraja näytä perustellulta, annan lasten katsoa leffan.

Alkoholia ei saa alle 18-vuotiaana käyttää ilman että olisin paikalla. 15-16-vuotiaan voisin antaa juoda lasillisen seurassani, mutta saa sitten nähdä mitä mieltä olen muutaman vuoden päästä, kun oikeasti ajankohtaista..

Tupakan polttoa alle 18-vuotiaana en tule missään muodossa hyväksymään.

Viimeksi muokattu:
Jep.

Nuo ikärajat ovat suojaikärajoja, niiden tarkoitus on lastensuojelullinen. Mutta totta kai täältä läytyy niitä vanhempia, joiden lapset ovat niin paljon fiksumpia kuin muut samanikäiset, että erottavat faktan ja fiktion, ja joille ei tule mitään traumoja mistään näkemästään.

Ja alkoholia täytyy toki kokeilla, jotta 18-vuotiaana sitten varmasti osaa.

:headwall:

Jossain määrin olen kanssasi samaa mieltä, jossain määrin en. Omien lapsieni kohdalla, jotka siis ovat kovin pieniä vielä, olen törmännyt ihan käsittämättömiin ikärajoihin. Joskus ne ovat mielestäni alakanttiin, joskus yläkanttiin.

Kerran katselin lasten läsnäollessa historiallista draamaa, jossa ei juuri muuta tehty kuin keskusteltiin. Englanniksi. Teiden kunnosta, ja sen sellaisesta. Puhun nyt Jane Austen-tyyppisestä draamasta, jossa toisia harvoin edes kosketetaan eikä ääntäkään yleensä koroteta. Elokuvan katsomisen jälkeen huomasin, että siinä luki K7. Altistin siis lapset lastensuojelullisessa mielessä arveluttavalle materiaalille? Niin kai sitten, mutten usko heidän mitenkään kärsivän 1800-luvun alulle tyypillisestä sanailusta. Vastaavasti olen toisaalta törmännyt sellaisiin lastenelokuviin, joissa ikäraja on K3, mutta joita ei meillä saa ihan aidosti lastensuojelullisista syistä katsoa. En väitä, että omani olisivat tyhmempiä tai fiksumpia kuin oman ikäisensä, mutta kyllä meillä hiukan ainakin ikärajoissa joustetaan, kyllä vain.

[QUOTE="turkkilainen";26284889]Sullahan oli se turkkilainen karvakäsi miehenäs? Miten siellä turkissa on niiden suojaikä rajojen kanssa, noudatetaanko niitä vai onko mitään systeemiä millä valvotaan mitään?[/QUOTE]

On siellä systeemit ja valvonnat, jonkinlaiset ainakin. Mutta siellä ei ole ollenkaan samanlaista ongelmaa esim. nuorison juopottelun suhteen kuin täällä, ei siis myöskään tarvetta sitä valvoa. Lisäksi siellä koko kylä kasvattaa; jos joku pölöilee, saattaa tulla naapurin mummon tohvelista päin pläsiä :D. Ja aikuisia totellaan, vieraitakin, eikä haistatella.

Olen aika tiukkis ikärajojen suhteen. Joissakin K- 7 leffoissa olen joustanut, ja kuopus on saanut katsoa niitä jo nuorempana.( siis silloin kun oli vielä 5v ja 6v) Samoin olen vienyt esikoisen 9-vuotiaana ( lähempänä 10v) katsomaan k-11 ( oli vielä silloin k-11) elokuvaa. Leffasynttäreillä sai katsoa k-13 leffan ( vanha luokitus) vaikka on vielä 11v. Vaihtoehtona olisi ollut k- 18 kauhuleffa. Siihen en antanut suostumustani.(siis eivät olleet meillä ne synttärit)
Pelejä meillä ei juurikaan pelailla. Tupakkaa ja alkoholia en ole lapsille tarjonnut, enkä ole ajatellut tarjotakaan. Joskin ovat saaneet maistaa suullisen isänsä saunaolutta, joten voidaan katsoa että sittenkin olen tarjonnut.

En ole suostunut siihen, että esikoinen loisi fb-profiilin.

Yhteistyössä