Mitä ihmettä tämä tämmöinen oikein on? Tänään työterveyshoitaja.......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaas

Vieras
soitti ja en sitten voinut soittaa takaisin. Lähetin tekstiviestin hänelle kysyen, että mitä asiaa? Hän kirjoitti, että haluaisi että tulisin hänen vastaanotolleen juttelemaan miten jaksan tai että mitä minulle kuuluu (en muista kumpaa sanamuotoa hän käytti ) näin kesän kynnyksellä.

Kerroin asiasta oitis yhdelle työkaverille ja hänkin oli ihmeissään, että mitä ihmettä tuo tuollainen oikein on.

Noh ensi viikolla menen sitten työterveyshoitajan juttusille. Hieman on nyt jo pinna tiukalla ja olotila äkäinen. Tämmöinen olen kun minua jokin huoli kuormittaa. Ei minulle mitään kummoista kuulu, töitä ja vapaata perheen kanssa sitä on elämäni. Ja minä voin aivan mainiosti, paitsi en todellakaan nyt, kun mietin, että mitä ihmettä tuo työterveyshoitaja oikein ajaa takaa. Mitä hän aikoo minulta kysellä?

Jos teillä kuuluu työterveyshuoltoon jonkinlainen kartoitus, joka tehdään kaikille. Vähän niinkuin työhöntulotarkastus, mutta siis sellainen välitsekkaus?

tekee työnsä, terveydenhoitajalle kuuluu myös henkinen hyvinvointi ja sen seuraaminen.

Sen lisäksi, jos olet vastannut esimerkiksi työhyvinvointikyselyyn, voi vastauksissa olla jotain joka on kiinnittänyt huomion. Myös runsas määrä sairauspoissaoloja aiheuttaa sen, että asiaan puututaan.

No olisiko kyse ihan terveystarkastuksesta? Niitä kun tehdään työterveyshuollon taholta ihan säännöllisin väliajoin. Tai ainakin pitäisi tehdä (ennen kuin joku fiksu taas kommentoi, että ei mulle vaan ole koskaan tehty ;) Ei siinä sen kummempaa välttämättä ole taustalla. Haluaa siis vaan tavata sinut, kysellä kuulumisiasi, tehdä mittauksia ja otattaa labroja...Tai sitten kyse saattaa olla vaikka "varhaisesta puuttumisesta ongelmiin", jos sinulla on esim. paljon poissaoloja, paljon vapaiden jälkeisiä poissaoloja tms.

vieras, kun en tiedä että tehdäänkö tämä kaikille.

Minulle ei ole tehty mitään työhyvinvointikyselyä eikä minulla ole liikaa poissaoloja tai sairauspoissaoloja, tässä hiljattain olin neljän päivän sairaslomalla ja sitä ennen olin puolikuntoisena töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26273192:
vieras, kun en tiedä että tehdäänkö tämä kaikille.

Minulle ei ole tehty mitään työhyvinvointikyselyä eikä minulla ole liikaa poissaoloja tai sairauspoissaoloja, tässä hiljattain olin neljän päivän sairaslomalla ja sitä ennen olin puolikuntoisena töissä.

No sitten on varmasti kyse ihan vain määräaikaistarkastuksesta, joten lepo vaan! Ihan yhtä lailla kuin hammaslääkäri tekee määräaikaistarkastuksia, neuvolan terkkarit kutsuu esim. 40v tarkastukseen ja joukkopapaan jne, niin työterveyshuoltokin tekee niitä terveystarkastuksia. Työn luonteesta riippuu, kuinka usein niitä tehdään. Eikä se tarkoita sitä, että koko työporukalle tehtäisiin samaan aikaan, vaan että sinulla saattaa esim. olla 5v edellisestä tarkastuksesta niin nyt tuli kutsu. Työtoverillasi saattaa olla vähemmän aikaa tarkastuksesta, niin hän saa kutsunsa sitten vasta kun sen aika on. Ajattele asiaa positiivsena; hyvähän se on että sinusta pidetään huolta. Ei se työterveyshuolto ole mikään inkvisitio, ei siellä ole mitään kuulusteluja tms edessä. Haluavat vain tsekata tilanteen ja pohtia olisiko jotakin, jonka avulla jaksaisit tulevaisuudessakin tehdä työsi hyvin tai vieläkin paremmin. Sehän se työterveyden yksi päätehtävä on; enneltaehkäisevä terveydenhuolto!

Mutta kun en kohta enää ole tuolla nykyisessä työpaikassani ja en siis kohta edes kuulu tuon työterveyshuollon piiriin, niin vähän turhalta koen tuonne menemisen. Aion kyllä avoimesti kertoa, että työt nykyisessä työpaikassani ovat loppusuoralla.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26273273:
Mutta kun en kohta enää ole tuolla nykyisessä työpaikassani ja en siis kohta edes kuulu tuon työterveyshuollon piiriin, niin vähän turhalta koen tuonne menemisen. Aion kyllä avoimesti kertoa, että työt nykyisessä työpaikassani ovat loppusuoralla.

No sittenhän tarkastus on työterveyshuollon ja työnantajan kannalta turha. Mutta mun mielestä se ei SINUN kannaltasi ole turha, vaikka olisitkin työpaikkaa vaihtamassa. Ei sitä terveystarkastusta tehdä sen vuoksi, että läpäisisit "testin" työnantajaa varten, vaan ihan oikesti halutaan huolehtia sinun terveydestäsi ja jaksamisestasi. Miksi ihmeessä koet työterveyshuollon käynnin niin negatiivisena?

Joku on saattanut ilmaista huolensa sun jaksamisesta ja työterveyshuolto puuttuu siihen?
Mä joudin kerran juttelemaan pomolle mun työparista, joka alkoi tehdä ihmeellisiä virheitä helpoissa asioissa, ja meillä on sellainen työ, että noista virheistä saattaa tulla iso vahinko. Työpari "joutui" työterveyshuoltoon juttusille, ja asiaa lähdettiin selvittämään. Kaverilla oli tosiaan terveyteen liittyvä ongelma, jonka myötä työtehtäviin tuli pieni muutos.

Eikö ole vain hyvä asia, että työnantaja on kiinnostostunut työhyvinvoinnista? Miksi pitää olla niin kauhean skeptinen? Meillä ei ole tuollaisia rutiinikäyntejä, mutta mielestäni sellainen systeemi olisi järkevä. Ehkä esim. uupumus ja työpaikkakiusaaminen voisi tulla esille tuollaisissa keskusteluissa, jos siis sellaista joku työpaikalla kokee.

Yhteistyössä