Lapsi yksin pihalle! Minkä ikäisenä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26262923:
No kylläpäs täällä nuorena annetaan ulkoilla vaan itsekseen. Itse olen antanut 4- ja 6-vuotiaat ulkoilla keskenään, mutta silloinkin kurkin vähän väliä ja pienempää en kyllä yksin päästäisi. Joo, tiedän, olen varmasti jonkun mielestä hysteerinen.

Täällä myös yksi hysteerikko :) Meillä lapset 6- ja 7 -vuotiaat ja ulkoilevat kyllä jo kahdestaan rauhallisella alueella olevan omakotitalon pihalla. Silti käyn säännöllisesti kurkkimassa, että missä ovat. Puolustuksekseni sanon, että pihan vieressä olevan pellon toisella puolella (matkaa n. 250 m) virtaa aika syvä oja joka varsinkin näin keväällä on aika täynnä vettä. Olen sitä mieltä, että parempi katsoa kuin katua.

[QUOTE="vieras";26263245]Miettikääpä jos jotain tapahtuisi, antaisitteko itsellenne anteeksi että jätitte lapsen yksin? Jos vaikka koira raatelee lapsen tai lapsi kiipeää aidan yli ja putoaa vaikka kaivoon tms. Näitä ON sattunut, MYÖS SUOMESSA!!![/QUOTE]

no meillä on lähimpään naapuriin 5km ja siellä ei ole koiraa. suuremmalla todennäköisyydellä karhu tai susi syö pennut ulkoa..... ja vaaranpaikkoja ei ole muutenkaan. KYLLÄ tiedän koska olen tarkastanut alueen ja tunnen sen kuin omat taskuni 20km säteellä... kaivoja ei ole, ei vettä täynnä olevia ojia ym. jos tietäisin että muksu ei pärjää 15min yksin niin en häntä jättäisi yksin ulos. ja 4v saa kesäisin käydä yksin poimimassa marjoja pellon takaa metsän reunasta jos haluaa ja uskaltaa. porukalla käydään sitten kauempana.

Mä ymmärään, että taaperot ulkoilee vanhempien kanssa, mutta 5-6vuotiaatkin? Juoksetteko te niiden perässä, kun ne pyöräilee kavereiden kanssa tai menettekö niiden kavereiden pihalle kyttäämään, jos päättävät mennä sinne leikkimään? Mun juuri 6-vuotias on viime kesästä saanut olla yksin ulkona. Ensin tässä oamlla kadulla ja nyt on saanut laajentaa reviiriään. En mä voi pakottaa poikaa kavereineen olemaan pelkästään meidän pihalla mun valvonnassa. Sillähän ei olis sit pian kavereita, jos ei sais juoksennella tuolla ja leikkiä poliisia ja rosvoa.

Laiskuudesta ei ole kyse. mä ulkoilen mielelläni lasten kanssa, koska tässä on paljon naapureita ja juttuseuraa löytyy melkein joka kerta. Joskus 3-vuotias kinuaa ulos, kun mulla on hommat kesken ja saa mennä tohon kuistille tai kuistin viereiseen keinuun itsekseen. Me asutaanomakotitaloalueella, josta ei ole läpikulkua mihinkään. Tää on vielä uutta aluetta, joten kaikki melkein lapsiperheitä.

Pointtina siis se, että ihmettelen, jos joku ei anna 5-6-vuotiaan leikkiä ulkona kavereiden kanssa ilman valvontaa.

Meillä tyttö 4,5v ulkoilee yksin rivitalo alueen pihassa. Piha suojainen, eikä tie ole aivan vieressä. Muitakaan vaaran paikkoja ei ole silmiini osunut. Muutimme hiljattain kerrostalosta rivariin, ja siellä en olisi lastani yksin pihalle päästänyt. Myös naapurista on samanikäiset lapset ilman aikuisen valvontaa ulkona. Siis tokihan ikkunasta tulee aina kurkattua,missä mukulat viilettää ja selkeät säännöt ulkoiluun on sovittu.

Tuota en myöskään ymmärrä millään tasolla, kuinka 2v päästetään jo ilman aikuista ulos. Ei sen ikäisellä ole vielä niin paljon järkeä/itsesuojeluvaistoa olemassa, että yksin ulkoilu olisi turvallista!!! Mutta itsepä edestänne sen löydätte jos jotain vakavaa pääsee tapahtumaan, itse te kannatte sen syyllisyyden mukananne läpi elämän.

[QUOTE="kotiäiti";26263504]Oletteko koskaan katsoneet "oikeasti" sitä teidän pientä siellä ulkona yksinään ollessaan, että kaipaako hän kenties omaa läheistään sinne? Järkytyin, kun aiemmin näin pienen lapsen, ehkä 4-5 vuotias tytöntylleröinen istui hiekkalaatikolla taloyhtiön pihassa ja sieltä seurasi suruinen ilme kasvoilla perhettämme. Ei se lapselle riitä, että hän saa mennä ulos siksi, kun "haluaa", vaan kyllä pieni lapsi tarvitsee aikuista.[/QUOTE]

Jos hän oli surullinen siksi, ettei ollut leikkikaveria tai onhan niitä muitakin suruja joskus lapsillakin. Ei välttämättä ollut äitiä ikävä.

Kaikkea voi sattua tosiaan vaikka olisi metrin päässä lapsesta tai sitte 500 metrin..... Ja en kyllä tosiaan lähde neljän 6 v pojan kanssa ulos seisoskelemaan tyhjänpanttina =D ja joo en voi tietää mitä tekevät, mutten voi tietää sitä isommistakaan lapsista......
Mulla on kohta 4v lapsi nuorin ja on tosiaan pieniä hetkiä ulkona yksin tai naapurin lapsien kanssa leikkivät hiekkalaatikolla sulassa sovussa ainakin toistaiseksi . osaa tulla kertomaan jos jotakin sattuu tai haluaa tai on tullu pientä riitaa. Tässä pihasta ei vaan ole kukaan koskaan tajunnu vielä lähteä muille maille mutta tottahan se voi vielä sattua, mutta voihan se sattua silloinki ko juruan naapurin kanssa hiekkalaatikon reunalla....
Tässä ei siis puhuta tunneista vaan minuuteista ja tosiaankin me ei lasketa ulkoili keroja tai tehdä niistä maailman hirveimpiä asioita miettimällä MITÄ JOS MITÄ JOS..... Ulos mennään jos siltä tuntuu ja siellä ollaan nii kauan kuin siltä tuntuu . Saatan välillä käydä laittaan pyykit , ruokaa alulle jne, mutten tosiaan jaksa roikkua paidan helmassa sen takia kiinni että jos sattuu tapahtumaan jotaki !!!

[QUOTE="vieras";26264104]Musta tuntuu että mummeliisa yrittää tässäKIN ketjussa vaan provosoida! Hän on keksinyt uuden harrastuksen palstalla, kun ei muuten saa tarpeeksi huomiota. :D[/QUOTE]

Tämä on ihan Mummeliisan lemppariaihe, lapsia ei saa pitää omina leluina. Tää juontaa varmaan siitä, että Mummeliisa on itse niin lapsirakas, eikä koskaan kyllästy tai tympiinny lastenhoitoon, joten joutuu pidättelemään itseään, ettei paapoisi liikaa. Ja se, mikä hänelle itselle on äärettömän vaikeaa ja vaatii ponnistelua, kilvoittelun ja tavoittelun arvoista, liian helppo elämä on joillekin arvotonta, moraalisesti arveluttavaa ja henkistä laiskuutta. ugh, keittiöspykoloki on puhunut :)

No, mutta Mummeliisa toteuttaa tässä ihannointia entisaikoja kohtaan. Eli aikaa kun lapset kirmailivat maatilojen kesäisillä pihoilla koivujen katveessa keskenään ja jokaiseen päivään sisältyi seikkailu kissanpentuineen tai majan rakennuksineen. Ihannoidaan romanttista mielikuvaa, jossa lapset punaposkisina kokivat toinen toistaan jännittävimpiä eikkailuja ja syventyivät leikkeihinsä, joista me aikuiset ammennamme niitä mielikuvia.

Todellisuus on kuitenkin se, että noina karun romanttisina aikoina myös lapsikuolleisuus oli suuri, eikä lapsia mennyt vain tauteihin vaan myös erilaisissa tapaturmissa ja onnettomuuksissa, usein siinä omalla pihalla.valvojaa, e

Toinen fakta on myös se, ettei kaksi vuotiaas kuulu olla ulkona leikkimässä ilman valvojaa, ei missään olosuhteissa. Jos kaksivuotiaan vanhempi on kotona hoitovapaalla tai äitiyslomalla vauvan kanssa, on sitä aikaa riitettävä siihen lasten vahtimiseen.
Toinen vaihtoehto on mennä töihin ja laittaa lapsi päivähoitoon.

Enää ei tarvitse jauhaa jauhoja itse, ei lypsää lehmiä käsipelillä tai viettää päivää patojen ja parsimisen äärellä, niin että lasten olisi vain selvittävä keskenään ulkona.

Meillä on omat muistomme ja mielikuvamme lapsuudestamme, mutta todellisuutta on se, että mukavimmat ja taianomaisimmat muistot on niillä lapsilla, joista on huolehdittu ja joilla on ollut turvattu paikka leikkeihin äidin tai muun turvallisen aikuisen silmien alla. Harvassa on tasapainoinen ja onnellinen lapsi, joka on saanut yksin tai sisarusten kanssa KAKSI vuotiaasta asti seikkailla ulkona. Minun kaksivuotiaani ainakin haluaa kovasti näyttää aarteitaan joitalöytää ulkoa, tarvitsee lohdutusta ja syliä, jos menee hiekkaa silmiin tai muksahtaa keinusta. Kai se tottuisi yksinkin pärjäämään, mutta aika surkeaa olisi..

[QUOTE="qwerty";26262503]No, täällä ylihuolehtivaiset mammat tekee lastensuojeluilmoituksen jos lapsi päästetään yksin pihalle leikkimään! Turvalliselle pihalle, mistä ei ihan heti auton eteen juokse ja jos ikkunasta näkee vielä niin 4-vuotiaan[/QUOTE]

Täällä nää herrantertut jotka ulkoilevat yksin aamusta iltaan tekevät kaikkea pahaa, repivät istutuksia, sotkevat talojen seiniä ja leikkikenttää....

Joo Mummeliisa, oot kai kuullut jotta joukossa tyhmyys tiivistyy? Täällä, kun aika moni lapsi ulkoilee ihan yksikseen, eli siis porukalla kaverien kanssa, ja joukossa on alle kouluikäisiä sekä alakoululaisia, niin arvaappa mitä tekevät? No, kilpailevat, kuka juoksee nopeimmin tien yli kun auto tulee, pyöräilevät parkkipaikalle, juoksevat talojen pihojen läpi (ihan kaikki eivät halua vieraiden aikuisten ja lasten käyttävän pihaansa läpikulkupaikkana) repivät istutukset jne.....

Joo Mummeliisa, oot kai kuullut jotta joukossa tyhmyys tiivistyy? Täällä, kun aika moni lapsi ulkoilee ihan yksikseen, eli siis porukalla kaverien kanssa, ja joukossa on alle kouluikäisiä sekä alakoululaisia, niin arvaappa mitä tekevät? No, kilpailevat, kuka juoksee nopeimmin tien yli kun auto tulee, pyöräilevät parkkipaikalle, juoksevat talojen pihojen läpi (ihan kaikki eivät halua vieraiden aikuisten ja lasten käyttävän pihaansa läpikulkupaikkana) repivät istutukset jne.....

Toki olen kuullut sanonnan , mutta nyt kun kolmisenkymmentä vuotta noita pieniä tuossa pihalla seuraillut, alkanut epäilemään sen paikkansapitävyyttä.

Eivät ole juosseet kilsan päähän autotielle, eivät (aikanaan alle kouluikäisinä aja lakoululaisina) pyöräilleet kylille lähimmälle parkkipaikalle, eivät menneet talojen pihoille (Parinsadan metrin päästä löytysi yksi naapurikin, mutta hän ei kyllä pahakseen panisi vaikka sinne menisivätkin) ja istutuksenikin ovat ihan paikoillaan.

:)

[QUOTE="vieras";26264436]Tämä on ihan Mummeliisan lemppariaihe, lapsia ei saa pitää omina leluina. Tää juontaa varmaan siitä, että Mummeliisa on itse niin lapsirakas, eikä koskaan kyllästy tai tympiinny lastenhoitoon, joten joutuu pidättelemään itseään, ettei paapoisi liikaa. Ja se, mikä hänelle itselle on äärettömän vaikeaa ja vaatii ponnistelua, kilvoittelun ja tavoittelun arvoista, liian helppo elämä on joillekin arvotonta, moraalisesti arveluttavaa ja henkistä laiskuutta. ugh, keittiöspykoloki on puhunut :)[/QUOTE]

Totta että lasten hyvä kohtelu, rakkaus kunnioitus ja arvostus minulle yksi ehdottomista sydänasioista. Ihan kaikkien lasten, oli ne sitten omia, lapsenlapsia, lainalapsia, tuttujen lapsia tai ihan tuntemattomia. Kaikille soisin mielelläni hyvän alun elämälleen.

Esikoinen sai alkaa ulkoilemaan yksin hieman alle 5 vuotiaana. ja mua kyllä hirvitti laskea lapsi yksin tuonne pihaan ja hirvittää edelleen, vaikka kaikki ulkoilut onkin mennyt tosi hienosti ja pojalla on oma pää harteilla 8ei anna vedättää). Mutta joskushan tuon on opittava ulkoilemaan ilman liekaa, vuoden päästä pitäisi uskaltaa päästää se jo yksin koulutielle (joka tosin on n. 200m pitkä :D ).
Tuota 3v:tä en kyllä mistään hinnasta päästäisi yksin ulos. Hän on sen verran omapäinen, että saattaa lähteä painelemaan mihin sattuu vaikka aikuinen on vahtimassa.

Mummeliisa, se on muuten poliisi- ja lastensuojelu asia, jos päästät kaksi vuotiaan pihalle itsekseen / isompien lasten kanssa. Oli sun henkilökohtainen mielipide mitä tahansa asiasta.

Mummeliisa, se on muuten poliisi- ja lastensuojelu asia, jos päästät kaksi vuotiaan pihalle itsekseen / isompien lasten kanssa. Oli sun henkilökohtainen mielipide mitä tahansa asiasta.

Ei paikallisen sosiaalitoimen mielestä.
Itseasiassa tuumasivat, että "Voi, kun olisi kaikilla lapsilla tuollaiset mahdollisuudet ihan omalla pihallaan."

Mutta poliisillehan voit toki aina ilmoittaa.
Haluatko puhelinnumeron lähimmälle asemalle?

En tiedä, mutta minua ärsyttää jotenkin suunnattomasti tuo Mummeliisan tapa (myös muissakin ketjuissa/keskusteluissaan) kääntää itsekkäät teot kovin, kovin epäitsekkäiksi. Sekä hokea koko ajan sitä, miten epäitsekäs ihminen hän onkaan. Yleensä ne, jotka aidosti ajattelevat ensin muita ja ovat epäitsekkäitä, eivät koko ajan sitä hehkuta.

[QUOTE="Puska";26264722]En tiedä, mutta minua ärsyttää jotenkin suunnattomasti tuo Mummeliisan tapa (myös muissakin ketjuissa/keskusteluissaan) kääntää itsekkäät teot kovin, kovin epäitsekkäiksi. Sekä hokea koko ajan sitä, miten epäitsekäs ihminen hän onkaan. Yleensä ne, jotka aidosti ajattelevat ensin muita ja ovat epäitsekkäitä, eivät koko ajan sitä hehkuta.[/QUOTE]

En missään tapauksessa ole epäitsekäs.
Tänäänkin olen omien tarpeiden ja oman mielihyväni vuoksi mm. tunkenut itseni mukaan lasten leikkeihin. Niin höpsö en kuitenkaan ole että hehkuttaisin kuinka "hyvä äiti ja mummo" olen silloin kun teen jotain mistä itse nautin valtavasti.

Mummeliisa, mikai ihmeessä haluiasin soittaa poliisille tai tarvitsisin puhelinnumeroa? Olet tehnyt itsestäsi sen verran julkisen hahmon täällä, että paikkakunta selviäisi muutenkin varmaan ihan tuossa tuokiossa. Mistä tulikin mieleen että niin selviää mutten sellaisillekkin ihmisille, joilla ei hyvät mielessä. Nyt he tietävät että teidän turvalliselta pihalta voi tulla valitsemaan minkä ikäisen lapsen vaan.

Kerroin vain mitä lastensuojelu asiasta on mieltä, tai ainakin tulisi olla, ihan lain puitteissa 2veen paikka ei ole toisten lasten vanhdittavana tai yksin pihalla. Mitä tämän lapsen oikeat vanhemmat sanovat? Onko heistäkin ok, että 2v kulkee oman onnensa nojalla ulkona ja kaiken lisäksi vielä kuulutat sitä koko maailmalle täällä?

Mummeliisa, mikai ihmeessä haluiasin soittaa poliisille tai tarvitsisin puhelinnumeroa? Olet tehnyt itsestäsi sen verran julkisen hahmon täällä, että paikkakunta selviäisi muutenkin varmaan ihan tuossa tuokiossa. Mistä tulikin mieleen että niin selviää mutten sellaisillekkin ihmisille, joilla ei hyvät mielessä. Nyt he tietävät että teidän turvalliselta pihalta voi tulla valitsemaan minkä ikäisen lapsen vaan.

Kerroin vain mitä lastensuojelu asiasta on mieltä, tai ainakin tulisi olla, ihan lain puitteissa 2veen paikka ei ole toisten lasten vanhdittavana tai yksin pihalla. Mitä tämän lapsen oikeat vanhemmat sanovat? Onko heistäkin ok, että 2v kulkee oman onnensa nojalla ulkona ja kaiken lisäksi vielä kuulutat sitä koko maailmalle täällä?

Meidän pihalle on hankala tulla "valitsemaan minkäikäistä lasta vain" ihan jo senkin takia kun tänne ei oikein tietä ole.
Saati sitten että joutuu matkalla ohittamaan naapurin koirat yms.

Ja on. Lapsen vanhemmista on ok, että lapsi kulkee tällä pihalla ihan siinä missä muutkin. Heidän oma pihansa onkin sitten kaavoitetulla alueella keskustassa ja siellä ihan toiset säännöt - luonnollisesti.

Mummeliisa on myös kertonut, että heillä eivät ole ovet öisinkään lukittuina... Asuinpaikka on hyvin selvillä kun on kertonut sijainnista yksityiskohtia blogissaan ja laittanut talonsa kuvia. Minusta hieman liiallista avoimuutta, näinä pedofilian kulta-aikoina

Meidän pihalle on hankala tulla "valitsemaan minkäikäistä lasta vain" ihan jo senkin takia kun tänne ei oikein tietä ole.
Saati sitten että joutuu matkalla ohittamaan naapurin koirat yms.

Ja on. Lapsen vanhemmista on ok, että lapsi kulkee tällä pihalla ihan siinä missä muutkin. Heidän oma pihansa onkin sitten kaavoitetulla alueella keskustassa ja siellä ihan toiset säännöt - luonnollisesti.

Teillä on siis joku supermaasturi jolla kynnätte peltoja ja metsiä ja kallioita mennessänne esimerkiksi kauppaan? Kun tietä ei kerran ole :(

Mummeliisa on myös kertonut, että heillä eivät ole ovet öisinkään lukittuina... Asuinpaikka on hyvin selvillä kun on kertonut sijainnista yksityiskohtia blogissaan ja laittanut talonsa kuvia. Minusta hieman liiallista avoimuutta, näinä pedofilian kulta-aikoina

On siellä osoitekin, ei ehkä blogissa mutta sivuilla kuitenkin.
Siellä missä muutkin yhteystiedot.

Mutta aika harvinaista taitaa olla että pedofiili yön pimeydessä hiipisi jonkun lapsen suurperheen kodista perhepedistä anastamaan?

Yhteistyössä