Olipa kiinnostavaa lukea nämä tulleet viestit. Mietin paria juttua:
Kuinka monella teistä "en laittaisi usk. päiväkotiin" vastanneista on omassa lapsuudessa päiväkodissa luettu ruokarukous ja kerrottu uskonnollisia tarinoita? Oletteko kokeneet siitä haittaa? Omassa päivvökodissani niin oli, kirkossakin käytiin jne. En koskaan kokenut siitä haittaa tai uskonut siihen enempää kuin mihinkään muihin satuihin. Ja niiden ajattelinlapsena olevan "leikisti totta", eli oli hauska kuvitella mutta tunnistin kyllä todellisuuden.
Sitten tuo homouskysymys ja muut vastaavat: itse ehdottomasti ajattelen homojen olevan samalla viivalla koko muun ihmiskirjon kanssa, enkä toivoisi ihmisoikeuskysymyksistä mitään vastalauseita päiväkodilta. Mutta en usko heidän käsittelevän homoja aamupiirissä?
Joku kristillisyydessä voi pelottaakin lasta, helvetti ja saatana, kadotus ja synti. Mutta en usko heidän käsittelevän noitakaan asioita pienten kanssa tuosta näkökulmasta. Ennemmin lähestyvät lähimmäisenrakkauden ja anteeksiannon kautta, uskon. Ja henkilökunnan ollessa selväjärkistä, voi heidän kanssaan varmasti keskustella sävyistä.
Päiväkodissa on niin monta ihanaa puolta, että valitsin sen ensimmäiseksi vaihtoehdoksi. Jos kohta pienellä jännityksellä. Toinen vaihtoehto olisi ollut yli sadan lapsen päiväkoti kauempana kotoa.
Ehkä tästä tekee minulle helpomman valinnan se, etten ole ateisti. Olen agnostikko.