perhetyöntekijä ehdotti että laitettaisiin lapsi päiväkotiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansu.89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuotahan se on ihan jokaiselle, vanhemmuus :). Ihan aina...esikoisen kasvaessa tulee aina vaan uusia juttuja.

Luota itseesi, kyllä sinä osaat ja pärjäät. Ja miettikää tätä päiväkotiasiaa miehesi kanssa: jos teistä tuntuu siltä, että se ei ole tarpeen, niin ei se silloin ole tarpeen vielä.

Niin mä yritän luottaa. :) Ja luotankin, mutta joskus mietittää teenkö oikein. Ja sitä yritin sanoakkin että tätä on vanhemmuus ja jokainen on joskus epävarma. Ehkä vielä saa jäädä tuo päiväkoti tai sitten mietitään sitä aloitusta joskus ensi syksynä.

[QUOTE="vieras";26152105]Ei kenelläkään käy perhetyöntekijä ilman syytä. Itse yritin taistella lastenhoitoapua tai perhetyöntekijää auttamaan, mutta en sellaista saanut vaikka olin miten masentunut. Sä et nyt kerro kaikkea, perhetyöntekijöillä ei todellakaan ole aikaa käydä tuosta vaan juttelemassa tavallisissa lapsiperheissä joissa ei ole mitään (jaksamis)ongelmia.[/QUOTE]

jo tässä(kin) ketjussa tulee kyllä ilmi, että perhetyöntekijä on mahdollista saada käymään,oli ongelmia tai ei.
ja toisekseen, Ap on jo kertonut, että tarvitsee keskusteluapua. mitä yksityiskohtaisempaa tilitystä tarttis tehdä palstalle ?
tuntuu, että nyt "lynkataan", kun joku saa apua.

jo tässä(kin) ketjussa tulee kyllä ilmi, että perhetyöntekijä on mahdollista saada käymään,oli ongelmia tai ei.
ja toisekseen, Ap on jo kertonut, että tarvitsee keskusteluapua. mitä yksityiskohtaisempaa tilitystä tarttis tehdä palstalle ?
tuntuu, että nyt "lynkataan", kun joku saa apua.

Kyse olikin siitä että ei mielestään tartte apua, joten miksi silloin pitäisi lapsi laittaa päiväkotiin vain saamaan virikkeitä?

Eihän tossa nyt ole mitään järkeä. Jos äidillä on esim. jaksamisongelmia niin sitten isompi päiväkotiin, mutta jos jaksaa ja pärjää niin ei todellakaan tuon ikäistä mihinkään isoon lapsiryhmään vain virikkeiden takia. Johan hän tässä kertoi että käyvät kerhossa, kyllä se riittää virikkeeksi.

[QUOTE="vieras";26152105]Ei kenelläkään käy perhetyöntekijä ilman syytä. Itse yritin taistella lastenhoitoapua tai perhetyöntekijää auttamaan, mutta en sellaista saanut vaikka olin miten masentunut. Sä et nyt kerro kaikkea, perhetyöntekijöillä ei todellakaan ole aikaa käydä tuosta vaan juttelemassa tavallisissa lapsiperheissä joissa ei ole mitään (jaksamis)ongelmia.[/QUOTE]

No voit ihan huviksesi uskoa että kerroin kaikki. Täällä neuvolan kautta perhetyöntekijän saa todella helposti.

No johan taas vastaanotto ap:lle....
Jos jollain kunnalla on tarjota perhetyöntekijää ns.normiperheelle niin minkä takia siitä pitää käydä vääntämään?

Mutta jos vastaan kysymykseen, niin mun mielestä turhaa aloittaa päiväkoti tossa iässä ,jos sä jaksat ihan hyvin kotona.. Päiväkodissa kerkee kuitenkin olla ihan tarpeeksi myöhemminkin. Ja niinkuin joku tuolla aiemmin sanoi, niin en mäkään jaksais niitä vientejä ja hakuja noin lyhyen ajan takia.

• Tykkää
Reactions: Madicken04 ja Lex
Onko teillä päin mitään mahdollisuutta laittaa kerhoon? Mä en ihan noin pientä laittais sinne päiväkotiin... Hoitajilla kun ei sitä aikaa kovastikaan siellä ole... Mutta jos tuntuu, että päiväkodissa parempi, niin sitten laittaisin.

Miksi sä olet rasisti? Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen. Kovasti haukuit, että maahanmuuttajat elävät tuilla, mutta sitten kävi ilmi, ettet itsekään mitenkään kovin tuottava suomelle ole... Ihan vaan kiinnostaa, että mikä saa ihmisen haukkumaan muita (mutiaisiksi taisit sanoa) etenkään silloin kun ei itsekään mikään täydellinen ihminen ole.

[QUOTE="Vieras";26152191]Onko teillä päin mitään mahdollisuutta laittaa kerhoon? Mä en ihan noin pientä laittais sinne päiväkotiin... Hoitajilla kun ei sitä aikaa kovastikaan siellä ole... Mutta jos tuntuu, että päiväkodissa parempi, niin sitten laittaisin.[/QUOTE]

Me käydään perhekerhossa kerran viikossa, yksin ei vielä ole mahdollisuutta laittaa kerhoon.

No kyllä täällä saa perhetyöntekijän viisi kerta ilmaiseksi alle 1vuotiaiden perheeseen ilman mitään syytä. Perhetyöntekijä tulee lapsiperheiden kotipalvelun kautta (tekee yhteistyötä neuvolan kanssa).

[QUOTE="vieras";26152211]Miksi sä olet rasisti? Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen. Kovasti haukuit, että maahanmuuttajat elävät tuilla, mutta sitten kävi ilmi, ettet itsekään mitenkään kovin tuottava suomelle ole... Ihan vaan kiinnostaa, että mikä saa ihmisen haukkumaan muita (mutiaisiksi taisit sanoa) etenkään silloin kun ei itsekään mikään täydellinen ihminen ole.[/QUOTE]

Miten tämä asia liittyy tähän ketjuun? Mä en vaan pidä siitä että he tulevat tänne elämään tuilla. Mulla itselläni on vakituinen työpaikka, vaikka olenkin ollut reilun kaksi vuotta kotona. Sain sen heti valmistumiseni jälkeen. Eli kyllä tästä on töihin tarkoitus palata kun lapset kasvavat.

Miten tämä asia liittyy tähän ketjuun? Mä en vaan pidä siitä että he tulevat tänne elämään tuilla. Mulla itselläni on vakituinen työpaikka, vaikka olenkin ollut reilun kaksi vuotta kotona. Sain sen heti valmistumiseni jälkeen. Eli kyllä tästä on töihin tarkoitus palata kun lapset kasvavat.

Se ei liitykään juuri tähän ketjuun, kuhan halusin kysyä. Luuletko, että ne kaikki elävät täällä vain tuilla? Kuulutko niihin (anteeksi vain) idiootteihin, jotka eivät osaa muuta tehdä kuin yleistää, ja unohtavat, tahallaan tai vahingossa, että on myös ihan niitä työssäkäyviä maahanmuuttajia. Kaikki maahanmuuttajat eivät myöskään ole tummaihoisia, vaan osa ihan vitivalkoisia.

ei ihan niinkään. perhetyöntekijän voi saada kotiinsa ns.ihan tavallinen,ongelmatonkin perhe - esim. omassa kotikaupungissani tarjotaan ilmaista "viitoset" palvelua kaikille perheille, joissa on alle 1v lapsi. tämä tarkoittaa, että viisi kertaa tulee ilmaiseksi kotiin perhetyöntekijä -hoitamaan lasta, ulkoilemaan lapsen kanssa ymv.

Meidän kaupungissa on kans perhetyöntekijöitä joita voi kuka tahansa tavis perhe pyytää hoitoavuksi eikä syynkään tarvii olla mikään maatakaatavan painava. syyksi riittää vaikka se että mamma haluaa shoppailemaan. työntekijä ei ole ilmainen mut maksaa paljo vähemmän kuin esim MLL hoitaja. Itse käytin kyseistä palvelua kun keskimmäinen oli vauva ja valvotti pahasti. työntekijä tuli hoitamaan lapsia että saan nukkua. TÄällä on sit erikseen lastensuojeluasiakkaiden perhetyöntekijät.

Minuakin arveluttaa sun kannalta tuo rahakysymys. Vaikka hoitomaksu olisi kuinka edullinen, menettäisin kuitenkin ison rahan kotihoidontuessa ja mahdollisessa kuntalisässä.

Melko paljon hintaa tulee muutamalle tunnille viikossa, joten sinuna laittaisin lapsen kerhoon.

Hän kävi silloin useammin kun esikoinen ihan pieni ja olin väsynyt, mutta sitten vähennettiin käyntejä niin että kun itse haluan niin hän tulee silloin ja ihan vaan siksi että haluan jutella.

Ja joku kysyi etteikö minulla ole ystäviä, niin ei ole kauheasti. Ja joskus on sellaisia asioita joista en halua puhua ystävien kanssa.

Voitte kyllä uskoa että ollaan ihan tavallinen hyvin voiva perhe.:)

Ompa hienoa että jossain tehdään sentään ennaltaehkäisevää työtä. Juuri näin kun toimittaisiin, olisi huostaanottoja jne. paljon vähemmän. Mutta millä päättäjät saataisiin tajuamaan tämä.

Mutta itse kysymykseen. Meillä kaksivuotiaat ovat olleet niin touhukkaita, että tarhassa olo on ollut heille herkkua. Enkä usko tuohon mustasukkaisuusteoriaankaan jos mustasukkaisuutta ei tähän mennessä ole ilmaantunut suuremmin. Meillä ainakin lapset ovat olleet ylpeitä kun ovat kokeneet olevansa jo niin isoja että pääsevät tarhaan. On tietysti siitäkin kiinni, kuinka asian lapselle markkinoi. Ja kiinni myös siitä millainen lapsi on. Nauttiiko toimintatuokioista vai vetäytyykö mieluummin yksin leikkimään. Meillä hoitajat totesivat molempien kohdalla, että hyvä kun aloittivat tarhan kun ovat niin touhukkaita ja nauttivat kaikista toimintatuokioista täysin rinnoin. Eli kyllä kaksivuotiaskin osaa jo nauttia toisten lasten seurasta ja siitä tekemisestä mitä päiväkoti tarjoaa. Kokeillahan aina voi, ja jos ei suju, lopettaa. Meidän kunnassa ei ylipaikoilla lapsia onneksi pidetä, ja meillä 1 ja 2 vuotiaat pääsivät aloittamaan vajaassa ryhmässä ja saivat paljon huomiota osakseen. Ehkä se oli hyvä alku päivähoidon aloitukselle, kun nyt menevät ihan mielellään tarhaan (3 ja 4 v).

Mutta itse tiedät parhaiten mistä lapsesi voisi nauttia. Luota siis omaan arviointikykyysi. :)

[QUOTE="vieras";26152307]Se ei liitykään juuri tähän ketjuun, kuhan halusin kysyä. Luuletko, että ne kaikki elävät täällä vain tuilla? Kuulutko niihin (anteeksi vain) idiootteihin, jotka eivät osaa muuta tehdä kuin yleistää, ja unohtavat, tahallaan tai vahingossa, että on myös ihan niitä työssäkäyviä maahanmuuttajia. Kaikki maahanmuuttajat eivät myöskään ole tummaihoisia, vaan osa ihan vitivalkoisia.[/QUOTE]

Ei ole tapana yleistää, koska tiedän että meitä on yhtä moneksi kuin on ihmisiäkin. Tuossakin tarkotin heitä jotka eivät tee töitä, mutta en sitä kirjoittanut. Ja tiedän että maahanmuuttajia on valkoisiakin.

Ei ehdota ei, kun ei sellaisessa tilanteessa ole perhetyöntekijää.

Perhetilanne voi olla hyvin vaikka käykin perhetyöntekijä (ap mainitsi itse pyytäneensä ).
Itsekkin pojan syntymän jälkeen pyysin meille jonkun virkailijan tai jonkun käymään kun halusin vähän ku henkistä tukee ja keskustelu yms seuraa koska mies oli sillä hetkellä eri mantereella. Henkisesti ja aineellisesti oli ok, mutta kuitenkin itses ennakoin tilannetta ja ajattelin että hyvä käydä eräitä asioita läpi jonkun kanssa.
ja ikää mulla oli sillon vissiinkin 2-3v vähemmän kun ap:llä

Perhetilanne voi olla hyvin vaikka käykin perhetyöntekijä (ap mainitsi itse pyytäneensä ).
Itsekkin pojan syntymän jälkeen pyysin meille jonkun virkailijan tai jonkun käymään kun halusin vähän ku henkistä tukee ja keskustelu yms seuraa koska mies oli sillä hetkellä eri mantereella. Henkisesti ja aineellisesti oli ok, mutta kuitenkin itses ennakoin tilannetta ja ajattelin että hyvä käydä eräitä asioita läpi jonkun kanssa.
ja ikää mulla oli sillon vissiinkin 2-3v vähemmän kun ap:llä

Uskomatonta kuulla miten vaikea jossain on saada apua! :( Ja tiedän perheitä joissa ei oteta apua vastaan vaikka sitä heille tajotaankin. Mä taas olen sellainen ihminen että otan apua vastaan todella helposti ja jos neuvolassa minulle ehdotetaan jotain esim. perhetyöntekijää otan sen vastaan ilomielin, vaikka ei sillä hetkellä mitään suuria mullistuksia elämässä olisikaan. Silloin kun toinen lapsi syntyi ja neuvolassa kyseltiin vointiani kerroin että on välillä rankkaa kun vauva valvoo pitkään ja isompi lapsi herää kuudelta, niin meille tajottiin kotiapulaistakin kotiin. Mutta sitä ei mieheni halunnut koska hän haluaa hoitaa siivoamisen. :) Ja perhetyöntekijä on sanonut että aina kun siltä tuntuu voi soittaa, ei pidä odottaa siihen että hermot ovat totaalisen riekaleina.

Siis hyi helvetti mitä kommentteja täällä taas vaihteeksi pyörii. Ensinnäkin a, perhe todella voi saada perhetyöntekijän paikalle ennenkuin on mitään vialla (nämä jotkut älykkäät kas kun ymmärtävät hakea apua ennenkuin jonkun ulkopuolisen tahon pitää puuttua asiaan omatoimisesti)

Toiseksi b, siinä EI OLE YHTÄÄN MITÄÄN HÄVETTÄVÄÄ jos aisiat ei aina mene niinkuin elokuvissa ja perheessä asiat meneekin pieleen, mitä helvettiä te siellä kihisette "et ei taida olla asiat kunnossa niin" no shit sherlock, ja sääli sinua jos luulet että elämä siitä paranee ettei koskaan apua joudu pyytämään.

Monelta perhesurmalta ja lapsen traumatisoinnilta säästyttäisiin jos ihmiset toimisivat enemmän niinkuin ap, eivätkä kärvistelisi "kyllä minä pärjään" mentaliteetin kanssa häpeää välttääkseen napsahduspisteeseen saakka.

AP: tee niinkuin hyvältä tuntuu, itse tunnet lapsessi parhaiten. Ota selvää mikä päiväkodin tilanne on, ja käykää vaikka tutustumassa siellä. Tiedän että omalle ainokaiselle 2,5v:lle tollanen virikehoito olis aivan huippua noin lyhyissä pätkissä ja pari päivää viikossa, kaipaa jo seuraa eikä ihan jokapäivä voida kerhoonkan yhdessä mennä. Toki toinen taapero ei tykkäisi ollenkaan, sanon vaan, että tee niinkuin itsestä tuntuu parhaalta, ja jätä nämä täydelliset idiootit omaan luokkaansa puuskuttamaan, kuulostat harvinaisen täyspäiseltä äidiltä.

Meillekin tarjottiin perhetyöntekijää ja sen saa täällä Helsingissäkin helposti ilman että pyydetään, eikä se merkitse sitä että olisi automaattisesti huono vanhempana. Kuopus otti ja syntyi miltei 2 kk etuajassa (en tiedä muista mutta kättärillä on tapana että stt ottaa yhteyttä automaattisesti perheeseen johon syntyy sairas tai keskosvauva) ja esikoinen oli tuolloin vasta vuoden täyttänyt, pieni ikäero sai sosiaalityöntekijän miettimään sairaalassa ennen kun kotiutettiin meidän tilannetta.

Pidettiin palaveri kuopuksen päästyä lopullisesti kotiin ja yhteistuumin tultiin siihen tulokseen ettei ole tarvetta erityisempiin toimiin stt taholta vaan jatko on meidän varassa, eli jos omat verkot eivät joskus jostain syystä riitä tai on jotain muuta sellaista erityistä ettei selviä, kehotettiin että voi ja kannattaa ottaa yhteyttä.

Minuakin arveluttaa sun kannalta tuo rahakysymys. Vaikka hoitomaksu olisi kuinka edullinen, menettäisin kuitenkin ison rahan kotihoidontuessa ja mahdollisessa kuntalisässä.

Melko paljon hintaa tulee muutamalle tunnille viikossa, joten sinuna laittaisin lapsen kerhoon.

Jos ap:llä on pieni vauva ja on äitiyslomalla, niin saako silloin kotihoidontukea? Mä oon luullu ettei saa. Ja jos kuntalisää ei saa muutenkaan, niin sitä ei titenkään voi menettää.

Riippuu vissiin aika paljon paikkakunnasta miten perhetyöntekijän saa. Meillä käy myös ja neuvolan kautta yleensäkin kyseisestä palvelusta kuultiin. Surullista että jossain ei apua saa vaikka pyytäisikin.

Näkyy olevan osalle aika vaikea ymmärtää, että kaikki kunnat eivät säästä lapsiperheiden palveluissa...
Eri kunnissa palvelut toimii eri lailla ja eri syistä. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla neuvolat toimii ja apua saa pyytämättäkin ja jopa päivähoito on hoidettu niin, että päiväkodit eivät ole vaan lastensäilytyspaikkoja!

Ap:lle mietintään, että jos teidän kunnassa perhetyöntekijöitä on noin hyvin tarjolla, niin ehkäpä päivähoitopuolellakin on resursseja. Ja ainahan voit kokeillä, hakea virikepaikkaa ja käydä tutustumassa tarjottuun paikkaan ja vasta sitten tehdä lopullisen päätöksen. Ja vaikka päättäisit kokeilla, ainahan homman voi lopettaa jos se ei tunnu oikealta... Ja jos tuntuu, että kaipaat tukea kasvatustyöhön, voihan olla että saat sitä myös päiväkodin työntekijöiden kautta ja sitä myötä hyödytte koko perhe. Meillä ainakin päivähoidon työntekijöiden kanssa käydään paljon vuoropuhelua ja varhaiskasvatussuunnitelmat tukevat kotikasvatusta siinä missä elämää päivähoidossakin.

Yhteistyössä