[QUOTE="Kifa";26147106]Huudatuskin on vähän monitulkintainen asia. Yksi ajattelee että lapsi ei saisi inahtaakaan, heti pitää olla lohduttamassa tai hyssyttämässä. Itse ajattelen niin että lapsen huutoon pitää kyllä vastata muttei sen tarvitse sillä sekunnilla tapahtua. Eli jos nyt satun istumaan vessassa kun lapsi herää uniltaan niin en juokse housut kintuissa makkariin vaan lapsi saa kyllä huutaa hetkisen ennen kuin ehdin paikalle. Jos olen viereisessä huoneessa juuri tekemässä jotain niin saatan huikata että äiti tulee kyllä kohta. Ei minua aina edes tarvita, joskus saattaa unissaan mölistä ja kun ovelta varovasti kurkkaan niin poika itse asiassa onkin jo nukahtanut uudelleen, olisi vain herännyt suotta jos olisin heti höökännyt ottamaan syliin.[/QUOTE]
No peesi. En itsekään katso olevan ylihysteerinen mitä lapsen itkuun tulee.
On myös täysin eri asia, kykeneekö kukaan tulkitsemaan itkeekö se 6 kk ikäinen vauva nälkäänsä vai tottumuksesta keskellä yötä. Parivuotiaan taaperon kohdalla asia taas on jo ihan eri.
On aika järkyttävää, että neuvolassa tuputetaan tätä ajattelua, että ei se 6 kk ikäinen enää yöllä maitoa tarvitse! Itse en ainakaan ikinä luottaisi siihen, jos joku ulkopuolinen tulisi ilmoittamaan, että "se sinun nuppusesi pärjää kyllä aamuun asti ilman maitoa, kyllä MINÄ tiedän"!
Sitten kolmas asia on se, että näitä huudatus-unikouluja tuntuu olevan moneen lähtöön; siis neuvoja kuinka ja millä aikataululla ne tulisi toteuttaa. Sekin tuntuu olevan ihmisillä ihan hämärän peitossa, mikä on se realistinen aika, minkä esim. puolen vuoden ikäinen pärjää yöllä ilman ruokaa. "Täysi yö" on sen ikäiselle aivan eri asia, kuin vaikkapa 1,5 -vuotiaalle. Sitten ihmetellään, kun ei se oma vauva nukukaan 12 h, niinkuin neuvolassa luvattiin :headwall: Ihan käsittämätöntä, miten vähäisen "koulutuksen" ja informaation turvin vanhemmat laitetaan noita unikouluja pitämään!