S-FSH ja S-LH

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hormonikokeet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletko gyne tai minkään sortim hoitoalan ihminen. Jos et, niin lopeta päteminen.

Labra-alan ihminen, joten viitearvot ja labratutkimukset on mun työtäni. Mutta kuten mä olen noin sata kertaa sanonut, niin nuo tulokset on aina lääkärin tulkittavissa, mikään arvo yksinään ei välttämättä kerro yhtään mitään. Ap kysyi, että "mitä nuo arvot mielestäsi kertovat". Mä kerroin, mitä se meidän viitearvoilla tarkoittaisi, ja kun selvisi missä päin tutkimukset oli tehty, laitoin hänelle linkit niihin viitearvoihin, mihin hänen tuloksiaan verrataan. SEN LISÄKSI mä kerroin, että nuo saattaa olla tutkimuksia, joiden arvoja ei välttämättä yksinään tuijoteta, vaan esimerkiksi niiden suhdetta (toisiinsa, kiertoon jne).

Mä en missään vaiheessa sanonut, että hei, sulla on menopaussi. Paniikkia aiheuttaa se, että potilaalle annetaan tulokset, joita hän ei osaa tulkita, joista sitten kysyy keskustelupalstalta ja jossa joku antaa linkit viitearvoihin, jonka jälkeen diagnosoidaan itse.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Jatkan vielä... Jos nuo olis P-FSH ja P-LH, niin FSH:n perusteella näyte olisi otettu follikkelivaiheen aikana ja LH olisi niin suuri, että se sopisi postmenopaussin näytteeksi. "

Tämä oli tarpeellinen miksi?? Että sait päteä, tuoda esiin sen että tiedät plasmalla ja seerumilla olevan eroa? Onneksi olkoon <3

Labra-alan ihminen, joten viitearvot ja labratutkimukset on mun työtäni. Mutta kuten mä olen noin sata kertaa sanonut, niin nuo tulokset on aina lääkärin tulkittavissa, mikään arvo yksinään ei välttämättä kerro yhtään mitään. Ap kysyi, että "mitä nuo arvot mielestäsi kertovat". Mä kerroin, mitä se meidän viitearvoilla tarkoittaisi, ja kun selvisi missä päin tutkimukset oli tehty, laitoin hänelle linkit niihin viitearvoihin, mihin hänen tuloksiaan verrataan. SEN LISÄKSI mä kerroin, että nuo saattaa olla tutkimuksia, joiden arvoja ei välttämättä yksinään tuijoteta, vaan esimerkiksi niiden suhdetta (toisiinsa, kiertoon jne).

Mä en missään vaiheessa sanonut, että hei, sulla on menopaussi. Paniikkia aiheuttaa se, että potilaalle annetaan tulokset, joita hän ei osaa tulkita, joista sitten kysyy keskustelupalstalta ja jossa joku antaa linkit viitearvoihin, jonka jälkeen diagnosoidaan itse.

Sain tulokset tulosteena, kun menen toiselle paikkakunnalle lääkäriin : /

[QUOTE="Vieras";26140537]"Jatkan vielä... Jos nuo olis P-FSH ja P-LH, niin FSH:n perusteella näyte olisi otettu follikkelivaiheen aikana ja LH olisi niin suuri, että se sopisi postmenopaussin näytteeksi. "

Tämä oli tarpeellinen miksi?? Että sait päteä, tuoda esiin sen että tiedät plasmalla ja seerumilla olevan eroa? Onneksi olkoon <3[/QUOTE]

Mulla ei ole tarvetta päteä, mutta sulla on näköjään tarvetta veivata tätä edestakaisin. Väännetään siis rautalangasta: JOS nuo olis tehty täällä päin, kyseessä olisi ollut plasmanäyte eikä seerumi. MUTTA lääkärit usein puhuvat vielä seerumin lh:sta ja seerumin fsh:sta, koska ne tehtiin täälläkin aikaisemmin seerumista. KOSKA ap ei ilmeisesti ole alan ihmisiä, hänelle ei välttämättä S- tai P- tutkimuksen edessä sano yhtään mitään. JOTEN kerroin sen mikä täällä päin olisi ollut tulos, JOS kyseessä olisi ollut plasma, VAIKKA lääkäri olisikin puhunut seerumista. MUTTA koska tutkimus tehtiin ihan toisessa paikassa, viitearvot olikin toisen tyyppiset, JOTEN ap:n ei tarvitse välittää tuosta tekstistä, mikä alkoi että "Jos nuo olis P-FSH ja P-LH...".

Ap, toivottavasti sä sait selvää mitä mä tarkoitin ja ymmärsit sen, että pelkät viitearvot ilman lääkärin tulkintaa asiasta eivät diagnosoi sua? Jos mun viestini nyt aiheutti sulle paniikin, niin pyydän anteeksi. Se ei ollut tarkoitus.

Ei sun jutuissa arvon Saraldo ole kyllä päätä eikä häntää. Vähän kuin ei Abban silleissäkään. JOS noi olisi tehty täällä, JOS olisi plasma eikä seerumi... Mitä merkitystä? :D

[QUOTE="Vieras";26140596]Ei sun jutuissa arvon Saraldo ole kyllä päätä eikä häntää. Vähän kuin ei Abban silleissäkään. JOS noi olisi tehty täällä, JOS olisi plasma eikä seerumi... Mitä merkitystä? :D[/QUOTE]

No kun ei mene perille niin ei mene. En mä jaksa tätä sulle enää vääntää :D.

Pääasia on, että ap menee sinne lääkärille ja kuuntelee hänen tulkintansa arvoista.

Tänään pääsin kuulemaan lääkärin mielipiteen. Aluksi ihmetteli arvoja, mutta kun kerroin että ne on otettu päivä-pari ennen ovulaatiota, sanoi siinä tapauksessa arvojen puhuvan ovulaatiosta. Ultrasi myös. Sitten ihmettelikin suurta, ilm. keltarauhasta, joka muistaaksemme oli kooltaan 3.1cmx4.5cm :O

Mitä sulta noilla kokeilla halutaan selvittää. Jos ideana selvittää raskautumista niin pitäisi ottaa alkukierrossa. Voi antaa ihan väärän kuvan, jos otetaan noin lähellä ovulaatiota.

Jahas : / Kp 22 otettu S-Prog: 20,5 ja kp 25 21,9 :O Polin sihteerin mukaan ovis olis tapahtunut, ja erään lääkärinkin mielestä yli 20:n arvo sitä tarkoittaisi, vaikka labran sivulla lukee näin:

"Jos ovulaatio on tapahtunut, progesteronipitoisuuden pitäisi suurentua vähintään 25 nmol/l:aan luteaalivaiheen puolessa välissä (n. kierron päivä 22). Tämän toteamiseksi varmuudella tulisi luteaalivaihessa ottaa 3 näytettä esim. 4 päivän välein. Kaikkien pitoisuuksien tulisi olla vähintään 6 nmol/l ja huippupitoisuuden vähintään 25 nmol/l."

Noh, huomenna taas uusiin kokeisiin : /

Noniin, se kierto eletty. Nyt uudet arvot: S-FSH 5,6 follikulaarivaihe 2-12 U/l
S-LH 5,0 follikulaarinen vaihe 2-10 U/l
S-PRL 94 naiset 0-530 mU/l
Nämä otettu kp 4 :)

Yhteistyössä