Nyt olis varmaan pakko tehdä ls-ilmoitus, mutta kyseessä moottoripyöräjengiläisten lapsi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7thHeaven
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

7thHeaven

Vieras
Eli tuolla työmaalla nyt hetken aikaa olen pannut merkille, että yhdellä lapsella ei ole kaikki hyvin. Olen myös sattumalta joutunut todistamaan joitain episodeja ja kuullut vahingossa kaikenlaista. Jutustellut myös lapsen kanssa, kyseessä nyt n. 8-vuotias. En aio kertoa tarkemmin, mutta vähä-älyisempikin ymmärtää että tästä tilanteessa jokaisella olisi velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, meillä on työpaikalla sosiaalityöntekijä jonka kautta näitä lähdetään hoitamaan.

Kuitenkin siis kyseessä on moottoripyöräjengiläisten lapsi. Olenko ihan hönö tai vainoharhainen, kun pelkään itseni puolesta, jos ja kun sen ilmoituksen teen? Onko nää jengit vaan ulkoisesti sellasia koviksia, joilla on isot puheet mutta pienet teot? Olen useasti nähnyt näitä muita jengiläisiä toisestakin porukasta pyörivän sankoin joukoin työpaikkani läheisyydessä ja ei kyllä kivalta näytä.
Nimettömänä toki ilmoitus tehdään, tai no työpaikan puolesta, mutta olen todistanut ainoana paria tilannetta, jotka on todella oleellista kertoa, eli perhe kyllä tietää kuka on lausuntonsa sinne antanut.

Joten mitäs tässä tekis niin että selviän itse ehjin nahoin, ja perheen viaton lapsi saisi jollain tavalla apua? Yleensä en pelkää ketään tai mitään, ja kättäydyn hyvinkin ennakkoluulottomasti, mutta tästä keissistä on jotenkin epäilyttävä fiilis. Pyydän pomolta pippurisuihkeen ja sumutorven? Työpisteen vaihto tms. ei sinäänsä auta kun asutaan samassa kaupunginosassa ja asiakkaat siis kävelee vastaan lähikaupassa ja ostarilla jne. Jätän ilmoituksen tekemättä, koska "asia ei sinulle vittuakaan kuulu etkä tiedä totuutta!!11" .. no minun mielestäni tämä ei ole vaihtoehto.

auttaisko se, että kun teet sitä ilmotusta, ni jos mainitset asiasta, että pelkäät oman turvallisuutes puolesta, ja pyydät ettei sun nimee tai muuta suhun yhdistävää tekijää missään vaiheessa mainita?

[QUOTE="...";26137198]auttaisko se, että kun teet sitä ilmotusta, ni jos mainitset asiasta, että pelkäät oman turvallisuutes puolesta, ja pyydät ettei sun nimee tai muuta suhun yhdistävää tekijää missään vaiheessa mainita?[/QUOTE]

Joo ei sitä tulla mainitsemaankaan, mutta tosiaan olen ollut ainoana ulkopuolisena sellaisissa tilanteissa läsnä, jotka on oleellista laittaa siihen ilmoitukseen. Eli siitä tietävät heti että minä olen ollut ainakin osaksi asialla.

Ollaan ilmeisesti samalla alalla töissä.
Kantapään kautta opin itse että työpaikan ja kodin välillä tulee olla sopiva välimatka ettei "asiakkaita" tule vastaan kotinurkilla . Samoin nyt kun on omia lapsia niin haluan "suojella" lapseni haastavien asiakkaiden kommenteilta jne.
Tee ilmoitus , tee samalla hyvin selväksi että pelkäät kostotoimia.Soita vaikkapa poliisille ja pyydä neuvoja.
Ole valmiina esim. nauhoittamaan keskustelu kännyllä jos tilanne käy uhkaavaksi .

Olisiko mahdollista että sos.työntekijä jättäisi perheelle mainitsematta niistä kahdesta kerrasta jotka voidaan sinuun yhdistää. Tai sitten rehellisesti marssit tuon perheen eteen ja sanot että sinun on tehtävä ls ilmoitus ammattisi puolesta koska olet ollut todistajana noissa tilanteissa. Arvostavat varmasti silloin rehellisyyttä. Mutta se vaatisi sinulta aikas paljon rohkeutta. Myös olisi hyvä jos tilanteessa olisi joku todistaja, vaikka se sossun täti.

Vaikea tilanne, mutta en usko että pahempia ovat kuin muutkaan ihmiset. Toki riski on tässä niin kuin muissakin ls tilanteissa, että osuu kohdalle se "hullu" äiti tai isä joka uhkailee ja saattaa tehdäkin jotain. Mutta suhtautuisin samoin kuin kehen tahansa josta ls ilmoituksen tekee.

Itse en uskaltaisi. Eniten pelottaisi, että ne tekevät lapsilleni jotain. Jos poliisi lupaisi pääsyn todistajansuojeluohjelmaan ja uuden elämän vaikka Australiassa, niin ehkä sitten.

Siis ilmoitusta en aio jättää tekemättä, pitää vaan keksiä mahdollisimman hyvä keino siihen.
Varmaankin tullaan tekemään niin, että teen sen ilmoituksen työpaikan nimiin ja pyydän sosiaalityöntekijältämme, että infoaa samalla aluepoliisia, että mulla on vähän turvaton olo. Kuljen ja oleilen kuitenkin yksin kellareissa ja muissa ahtaissa, näkymättömissä olevissa tiloissa ja kenellä tahansa on tällaseen hädintuskin kääpiöpituusrajan ylittävään 50-kiloiseen fyysinen ylivoima.

[QUOTE="noni";26137298]Itse en uskaltaisi. Eniten pelottaisi, että ne tekevät lapsilleni jotain. Jos poliisi lupaisi pääsyn todistajansuojeluohjelmaan ja uuden elämän vaikka Australiassa, niin ehkä sitten.[/QUOTE]

No ei tässä nyt ihan tollasiin turvatoimenpiteisiin tarvi lähteä :D
Mulla ei ole lapsia, että asetan tässä itseni lähinnä alttiiksi. Ja tietenkään ei huvita ajatus oman taloyhtiön hoodeilla pörräävistä epäilyttävistä koviksista.

No moottoripyöräjengiläiset on YLEENSÄ sellaisia aika harmittomia, vaikka saattavatkin uhota. Yhtä lailla ei-jengiläisissä löytyy hulluja ja tervejärkisiä. On noillakin yleensä joku moraali, että vaikka olisivat väkivaltaisia niin ovat sitä vain esim. kilpaileville jengiläisille, ei random naisille ja lapsille. Eli sinuna en pelkäisi

Riippuu moottoripyöräjengistä. Jos on joku "peräkylän kovikset mc" niin en olis kamalan huolissani mutta jotkut ns. tunnetummat rikollisjärjestöiksi luokiteltavat mottoripyöräjengit sais minutkin miettimään asiaa aika moneen kertaan.
Jos kyse ei ole lapsen hyväksikäytöstä vaan esim. tukistamisesta tms, joka toki on väärin en jälkimmäisessä tapauksessa ehkä uskaltaisi ilmoitusta tehdä.

[QUOTE="vieras";26137347]Riippuu moottoripyöräjengistä. Jos on joku "peräkylän kovikset mc" niin en olis kamalan huolissani mutta jotkut ns. tunnetummat rikollisjärjestöiksi luokiteltavat mottoripyöräjengit sais minutkin miettimään asiaa aika moneen kertaan.
Jos kyse ei ole lapsen hyväksikäytöstä vaan esim. tukistamisesta tms, joka toki on väärin en jälkimmäisessä tapauksessa ehkä uskaltaisi ilmoitusta tehdä.[/QUOTE]

No voin sanoa, että Helvetin Enkeleitä.

Pyydä, ettei niistä kahdesta tapauksesta kerrota, eikä kerrota yksityskohtia asioista miksi se ilmoitus on tehty. Sanotaan vaan niille vanhemmille, että ls-ilmoitus on tehty, liittyen johonkin asiaan vaan yleisesti. Vaikka lasten laiminlyöntiin, perheväkivaltaan, tms.
Eihän ne vanhemmat voi olettaa että sinä olisit ainoa joka on nähnyt sellaista, varmaan sen joku naapurikin olisi voinut tehdä.

[QUOTE="vieras";26137635]Ja miks se pitäs SULLE kertoo??[/QUOTE]

No ehkä siksi että tietää kuinka aiheellsiesta ilmoituksesta on kyse, onko lapsi tyyliin hengenvaarassa, hyväksikäytetty,piesty. Vai onko vanhempi esim. Haistatellut lapselleen tms paljon pienempää.

[QUOTE="vieras";26137615]Pyydä, ettei niistä kahdesta tapauksesta kerrota, eikä kerrota yksityskohtia asioista miksi se ilmoitus on tehty. Sanotaan vaan niille vanhemmille, että ls-ilmoitus on tehty, liittyen johonkin asiaan vaan yleisesti. Vaikka lasten laiminlyöntiin, perheväkivaltaan, tms.
Eihän ne vanhemmat voi olettaa että sinä olisit ainoa joka on nähnyt sellaista, varmaan sen joku naapurikin olisi voinut tehdä.[/QUOTE]

Lueppas laki asiakkaan oikeuksista ja asemasta.. Lastensuojeluilmoituksen kohteella on oikeus saada nähtäville kaikki itseään koskevat paperit!! Eli jos tekee ls-ilmoituksen on ilmoituksen kohteella oikeus saada luettavaksi ilmoitus.

Olisi rikos olla ilmoittamatta. Ja jos nk. taviksissa löytyy näitä perheensätappajia, niin voitaneen olettaa, että moottoripyöräilevissäkin ihmisissä löytyy kaikenlaisia. Turha surra etukäteen. Jos sossulaiset munaavat ja alkavat pyöritellä perhettä, voi sitten tavallisempikin vanhempi hermostua ja se kostautuu kaikille. Asia kerrallaan: Reagoit sitten, jos sen aika tulee. Kuvitteellisten tilanteiden liian pitkälle miettiminen ei ole kannattavaa.

Yhteistyössä