Onko 5v. poikani liian lihava? Neivolatäti vähän vihjaili sinne suntaan..

• Viestiketjun aloittaja "Mammma"
  • Ensimmäinen viesti
"Mammma"
Poikani esikoiseni on nyt 122cm ja painaa 28kg.
Hänellä on tukeva ja roteva kroppa. Aika paksut reidet ja pylly, jotka perinyt äidiltään. :D

Mitä mieltä olette poikani mitoista?

"vieras"
Mun mielestä on, ja toi aika paksu peppu ja rotevat reidet kertoo kaiken. Sä et vain itsellesi myönnä, että lapsesi voisi syödä liikaa.

Lihavuus periytyy pääasiassa sen kautta mitä vanhempien ostoskärryistä löytyy. Lapsi oppii samat ruokailutottumukset.

Anonyymitär
Tällainen teksti tuli noilla mitoilla lasten painoindeksilaskurista:

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 30.9 kg/m2.

Lapsi on lihava. Painonhallinta on välttämätöntä tulevien terveysongelmien välttämiseksi.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 20.5 - 24.9 kg.

*muoks*

Tein tuon pojalleni, ja lihava on tuon bmi-testin mukaan, tässä poikani kuva:

Itse en näe poikaani varsinaisesti lihavana, ( 2 v. 11 kk, 101 cm/ 18,5 kg) eikä syö mitenkään paljoa, pikemminkin päinvastoin, aikamoinen nirsoilija. Ehkä se on kuitenkin pääasia että itse tietää lapsen syövän normaalisti, vaikka taulukot näyttäisi mitä. Meitä on kuitenkin eri kokoisia.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mun mielestä kuulostaa paljolta. Oma tyttäreni on saman ikäinen ja painaa kymmenen kiloa vähemmän, toki on lyhyempikin. Paksut reidet ja pylly eivät sinänsä ole mikään periytyvä asia vaan johtuvat ruokavaliosta, vaikka toki vartalonmalli periytyy, niin läski on aina hankittua. En nyt kuitenkaan lasta lihavaksi haukkuisi tai dieetille pistäisi. Pitäisin vain huolta siitä, että ruoka on terveellistä ja lapsi liikkuu paljon.

Tihis
Tyttö 6-vuotisneuvolassa 128,6 cm ja 31,5 kg. Kysyin, onko ylipainoinen, neuvolantädin mukaan ei. Söisi herkkuja vaikka kuinka paljon, jos vain saisi ja voisi. Esim. jos kummallakin sisaruksella on jäätelö, pienempi (ja laihempi) ei jaksa syödä omaansa kokonaan, isosisko nappaa sekunnissa jämäjätskin. :/ Ei ennusta hyvää tulevaisuutta.... Liikkuu onneksi mielellään, esim. pyöräilee, ui, hyppii trampalla, touhuaa ulkona, rimpuilee, jumppaa.

tuleva terkka
Täällä palstalla ei äidit tunnu tajuavan, että lapsen lihavuuden suurin ongelma on siinä että ylipainoisesta lapsesta tulee helposti ylipainoinen aikuinen. Lasta ei tarvitse dieetille laittaa, mutta terveet ruokailutottumukset ja riittävä liikunta on yksi tärkeimmistä asioista mitä voi lapselleen antaa lahjaksi.

Siinä mielessä ajattelu että omaan silmään lapsi ei näytä lihavalta, on osaksi itsensä pettämistä. Monesti täällä ollaan sitä mieltä etteivät neuvolan tädit mistään mitään tajua, mutta kyllähän siellä yli 90% ikäluokista käy puntarissa ja pituusmittauksessa, eli neuvolan täti näkee kyllä koko kirjon laihoista lihaviin. Sanoisin että jos neuvolassa huomautetaan että lapsi painaa liikaa, niin siihen yleensä on joku syy.

No, mun 6 v. poika on 123 cm pitkä ja painoa on 25,5 kg. Ruumiinrakenne on roteva (harteikas), ei siis ole lihava - mutta ei häntä voi kyllä laihaksikaan sanoa. Sellainen jässikkä.

Siihen nähden jos ajattelee, että ap:n lapsi on lyhyempi mutta pari kiloa painavampi, niin taivun uskomaan, että meko lailla pyöreä hänen täytyy olla.

..
kyllä on llihava. Oma tyttöni on 134 c, pitkä, ja painaa saman verran. Miten syö päivän aikana, onko herkkupäivä joka päivä, vai kerran viikossa? Miten muuten ruokalut menee?

ap...
kyllä on llihava. Oma tyttöni on 134 c, pitkä, ja painaa saman verran. Miten syö päivän aikana, onko herkkupäivä joka päivä, vai kerran viikossa? Miten muuten ruokalut menee?
Herkkuja hillitysti joka päivä. Herkut ovat vain siinä ruoan jälkeen, kun aikuisetkin kahvittelee. Mies alkanut karppaamaan, joten herkutkaan ei ole rasvamättöä. :) Ei se lapsi niitä kaikkia ahmi.

Kyllä mä alkaisin tarkkailemaan perheen ruokavaliota vähän sillä silmällä miten on parannettavissa. Niin se vaan on että perheissä jossa lapset on pyöreitä on aikuisetkin pyöreitä, usein perheen koirakin on silloin pyöreä. Joten kyllä hyvin pitkälle valinnat kaupassa ja keittiössä määräävät sen pyöreyden eikä geenit.

(Ja ennenkuin tulee urputusta niin tämä on yleensä tilanne. On sairauksia, lääkityksiä jne jotka saattavat lihottaa tai tehdä hallitsematonta ruokahalua tms. Mutta nyt puhun tavallisista, keskimääräisistä, ihmisistä. En poikkeuksen poikkeuksista.)

"vieras"
Herkkuja hillitysti joka päivä. Herkut ovat vain siinä ruoan jälkeen, kun aikuisetkin kahvittelee. Mies alkanut karppaamaan, joten herkutkaan ei ole rasvamättöä. :) Ei se lapsi niitä kaikkia ahmi.
Eihän aikuisetkaan joka päivä kahvin kanssa herkkuja tarvitse, eli tuosta on helppo lähteä parantamaan ruokatottumuksia. Otatte vaikka hedelmän tai marjoja jälkiruuaksi.

Yhteistyössä