Vuororyhmästä tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Miten parhaiten toimisi lapsen hoito?

Ensi syksynä menee hoitoon, jolloin 3v 2kk.

Hoitoaika olisi 11.45-21.15 tai parina päivänä 11.45-18.15.

Päiväunia tarvii vaihtelevasti, päiväkodissa uskoisin tarvitsevan joka päivä. Ainakin kun hoito on 21.15 asti.

Lapsen täytys siis syödä kotona varhennettu ruoka ja päikyssä suoraan unille, miten mahtaa toimia?

Tai sitten mun täytys viedä se jo aikaisemmin sinne syömään, mutta se on taas sitten "turhaa" hoitoaikaa.

Tehdäänkö vuororyhmässä askarteluja, ohjattuja tuokioita yms. myös iltapäivällä ja iltaisin? Kun periaatteessa meidän lapsi ei ole ikinä aamupäivästä hoidossa, johon käsittääkseni päiväkodin ohjattu toiminta keskittyy?

Mun mielestä sun kannattaa antaa lapselle lounas kotona. Vaikka klo 10.30-45. Siitä sitten päiväkotiin ja unille. Toisaalta voi kyllä olla hämmentävää ainakin alkuun lapselle mennä vieraaseen paikkaan suoraan nukkumaan. Voisiko alkuun tehdä ainakin niin, että menisi päiväkotiin jo lounaalle? Siis esimerkiksi veisitte 11.00 kun useimmissa päiväkodeissa on lounas?
Luulen, että ajan kanssa oppii sitten, että kotona syödään lounas ja päiväkotiin mennään lepäämään ja sitten leikkimään.
Mietin myös miten käytännössä toimii tuo aika jos on kaksi pääruoka-aikaa päiväkodissa. Mun muistaakseni päivähoitomaksu sisältää yhden lämpöisen ruuan. Siis meillä esim kun poika on pk:ssa 10-17.30, niin saa lounaan, välipalan ja sitten klo 17 kun muut syö, niin saa vain pientä evästä ja kotona sitten on ruoka. Iltahoidossa kun on yleensä 16-21.30 niin siihen kuuluu päivällinen ja iltapala.
Sun kannattaa kysellä päiväkodista mikä olisi järkevin aika viedä ja tuoda. Varmaan ehdottavat sitä lounastamista kotona kun määrärahat käsittää sen yhden lämpösen ruoan per lapsi. Joka sitten luonnollisesti olisi teillä se päivällinen.

Iltatoimintaa lapsille on normaalisti pk:ssa. Riippuu tietty paikasta ja hoitajista. Meidän pk:ssa kaikki retket ja muut on aina aamupäivällä, mutta iltalapset saavat sitten osallistua iltapalan laittoon kun on niin pieni ryhmä enää lapsia. Musta se on kivaa. Iltaisin joskus vain lapset ovat leikkineet, mutta kyllä askartelujakin joskus kotiin tulee ja uusia lauluja poika laulelee, joita on pk:ssa oppinut.
Tietty sitten iltapäiväulkoilukin sisältyy tuohon sinunkin lapsen päivään, joten siitäkään ei tarvitse huolehtia, etteikö lapsi pääse joka päivä ulos, jos ette joku aamu kerkeä ulkoilemaan kotona.

Joo, tietty kaikki riippuu kuinka just täällä paikkakunnalla homma menee. Mutta vähän nyt stressaan tätä tilannetta ja ajattelin, että jos täältä sais jo hieman mielenrauhaa =)

Mä en osannut tota ajatellakaan, että hintaan sisältyy yksi lämmin ruoka. Ja jokatapauksessa aina söisi ton toisen lämpimän ruuan. Vaikka pääsisin hakeen klo 18.15 niin olisi hyvä olla saanut jo ruuan, koska kotona se on aikaisintaan klo 19 mitä saisin ruuan pöytään. Ja se on taas sitten jo lähellä iltapala-aikaa.

Meillä tulee tosi suuri muutos syksyllä. Nykyisin nukahtanut klo 20 ja on siis osittain sillon vielä hoidossakin, että aikataulut ja kaikki heittää häränpyllyä.

Aamupäivän ulkoilu voi tosiaan olla kotoan hieman hankala ehtiä, jos syödään kotona. Toivottavasti siellä ollaan iltapäivisin toooosi pitkään ulkona =) On tottunut nyt ulkoilemaan paljon. Mutta sillon jos vien syömään päikkyyn niin toki ehditää paremmin ulkoilla kotona.

Mihinkähän aikaan ne menee iltaisin siellä yleensä nukkumaan? Siis että muut on jo varmaan unilla kun haen 21.15? Onkohan siellä iltaisin yleensä yksi hoitaja jos on vähän lapsia vai kaksi? Siis, että pitääkö mun lapsen mennä kans nukkariin siksi aikaa ja jos nukahtaakin sitten sinne? Vai voiko leikkiä mun tuloon asti?

Meidän lapset 3 ja 5v ovat vuoropäiväkodissa. Jos lapset menee illaksi hoitoon vien heidät lounaalle päiväkotiin syömään jonka jälkeen lapset menee nukkumaan.
Illalla kun haen lapset 21:30 aikaan päiväkodin yölapset ovat vielä hereillä.
Meidän päiväkodissa lapset harvemmin iltaisin askartelevat. Yleensä värittävät, piirtelevät, saattavat katsoa dvd:tä, leikkivät, lukevat..
Iltavuoropäivinä syövät päiväkodissa lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.

Joo, tietty kaikki riippuu kuinka just täällä paikkakunnalla homma menee. Mutta vähän nyt stressaan tätä tilannetta ja ajattelin, että jos täältä sais jo hieman mielenrauhaa =)

Mä en osannut tota ajatellakaan, että hintaan sisältyy yksi lämmin ruoka. Ja jokatapauksessa aina söisi ton toisen lämpimän ruuan. Vaikka pääsisin hakeen klo 18.15 niin olisi hyvä olla saanut jo ruuan, koska kotona se on aikaisintaan klo 19 mitä saisin ruuan pöytään. Ja se on taas sitten jo lähellä iltapala-aikaa.

Meillä tulee tosi suuri muutos syksyllä. Nykyisin nukahtanut klo 20 ja on siis osittain sillon vielä hoidossakin, että aikataulut ja kaikki heittää häränpyllyä.

Aamupäivän ulkoilu voi tosiaan olla kotoan hieman hankala ehtiä, jos syödään kotona. Toivottavasti siellä ollaan iltapäivisin toooosi pitkään ulkona =) On tottunut nyt ulkoilemaan paljon. Mutta sillon jos vien syömään päikkyyn niin toki ehditää paremmin ulkoilla kotona.

Mihinkähän aikaan ne menee iltaisin siellä yleensä nukkumaan? Siis että muut on jo varmaan unilla kun haen 21.15? Onkohan siellä iltaisin yleensä yksi hoitaja jos on vähän lapsia vai kaksi? Siis, että pitääkö mun lapsen mennä kans nukkariin siksi aikaa ja jos nukahtaakin sitten sinne? Vai voiko leikkiä mun tuloon asti?

Nyt aloin miettiä tuota teidän vuropk:ta. Siis onko öisinkin auki? Meillä poika vuorpk:ssa joka menee klo 22 kiinni. Sitten taas mitä täällä on noita yönkin auki olevia, niin niistä ei saa lasta hakea klo 20.00 jälkeen juurikin siksi, että päiväkodissa mennään silloin nukkumaan. Elikkä lapset jotka päästäisiin hakemaan klo 22, jäivät päiväkotiin yöksi ennen, koska ei saanut mennä enää klo 20 jälkeen hakemann. Mutta nyt nämä kaikki iltalapset on siirretty meidän paikkakunnalla näihin 6.00-22.00 auki oleviin päiväkoteihin.

No, teillä varmaan siis sellainen päiväkoti, mistä voi hakea vaikka onkin muut jo yöunilla. Minä en siis tiedä miten siellä sitten toimitaan. Olisiko niin, että lapset jotka lähtee kotiin illalla on toisessa huoneessa ja jotka jää yöksi, ovat nukkarissa. Meillä siis lapset vaan syövät iltapalan klo 20 päiväkodissa ja sitten lueskelevat ja leikkivät jotain rauhallista. Nukkaria ei aukaista illalla ollenkaan.

Meidän poika tottui tosi nopeesti uuteen rytmiin. Kotona nukkui klo 20 ja sitten alettiin pikkasen valmistella paria viikkoa ennen ja siirrettiin aikaa tuonne 21.00. hyvin meillä jaksaa poika olla päiväkodissa 21.30 asti. Sitten nukahtaa joko matkalla autoon tai vasta kotona, mutta aamuisinkin alkoi sitten parin viikon totuttelun jälkeen nukkumaan tuntia paria myöhempään.

Meillä poika ei nuku päiväunia, mutta nukkuu yönsä 22-09. Joskus on väsyneempi loppuviikosta ja sitten nukutaan päiväunetkin jos nyt joskus malttaa rauhoittua sänkyynsä niin pitkäksi aikaa, että saa unen kiinni.

Ole huoleti, hyvin se hoito lähtee rullaamaan ja pikkuhiljaa opit mikä teidän lapselle on paras rytmi ja tapa toimia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vuorotyöläinen;26097659:
Meidän lapset 3 ja 5v ovat vuoropäiväkodissa. Jos lapset menee illaksi hoitoon vien heidät lounaalle päiväkotiin syömään jonka jälkeen lapset menee nukkumaan.
Illalla kun haen lapset 21:30 aikaan päiväkodin yölapset ovat vielä hereillä.
Meidän päiväkodissa lapset harvemmin iltaisin askartelevat. Yleensä värittävät, piirtelevät, saattavat katsoa dvd:tä, leikkivät, lukevat..
Iltavuoropäivinä syövät päiväkodissa lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.

Kiitos tiedosta! Teidän nuorimmainen sitten meidän ikäinen. Onko ollut ihan ok olla illat hänelle hoidossa? Kuinka pitkiä päiviä muuten ovat vai onko vapaapäiviä yms.?

[QUOTE="RIIKKA";26097736]Nyt aloin miettiä tuota teidän vuropk:ta. Siis onko öisinkin auki? Meillä poika vuorpk:ssa joka menee klo 22 kiinni. Sitten taas mitä täällä on noita yönkin auki olevia, niin niistä ei saa lasta hakea klo 20.00 jälkeen juurikin siksi, että päiväkodissa mennään silloin nukkumaan. Elikkä lapset jotka päästäisiin hakemaan klo 22, jäivät päiväkotiin yöksi ennen, koska ei saanut mennä enää klo 20 jälkeen hakemann. Mutta nyt nämä kaikki iltalapset on siirretty meidän paikkakunnalla näihin 6.00-22.00 auki oleviin päiväkoteihin.

No, teillä varmaan siis sellainen päiväkoti, mistä voi hakea vaikka onkin muut jo yöunilla. Minä en siis tiedä miten siellä sitten toimitaan. Olisiko niin, että lapset jotka lähtee kotiin illalla on toisessa huoneessa ja jotka jää yöksi, ovat nukkarissa. Meillä siis lapset vaan syövät iltapalan klo 20 päiväkodissa ja sitten lueskelevat ja leikkivät jotain rauhallista. Nukkaria ei aukaista illalla ollenkaan.

Meidän poika tottui tosi nopeesti uuteen rytmiin. Kotona nukkui klo 20 ja sitten alettiin pikkasen valmistella paria viikkoa ennen ja siirrettiin aikaa tuonne 21.00. hyvin meillä jaksaa poika olla päiväkodissa 21.30 asti. Sitten nukahtaa joko matkalla autoon tai vasta kotona, mutta aamuisinkin alkoi sitten parin viikon totuttelun jälkeen nukkumaan tuntia paria myöhempään.

Meillä poika ei nuku päiväunia, mutta nukkuu yönsä 22-09. Joskus on väsyneempi loppuviikosta ja sitten nukutaan päiväunetkin jos nyt joskus malttaa rauhoittua sänkyynsä niin pitkäksi aikaa, että saa unen kiinni.

Ole huoleti, hyvin se hoito lähtee rullaamaan ja pikkuhiljaa opit mikä teidän lapselle on paras rytmi ja tapa toimia. :)[/QUOTE]

On yön auki. Ja mä en ainakaan suostu jättään sitä yöksi, vaikka haen 21 jälkeen =) Eihän meillä olisi sitten ikinä aikaa, jos hakisin sen aamupäivällä pariksi tunninksi kotiin!

Kiitos tsempeistä! Tässä ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin saada homma rullaamaan. Täytyy sopia sinnne tapaaminen heti kun saan enempi tosta työkuviosta varmistettua että onko työaika varmasti tuo mikä nyt on sijaisella.

Yhteistyössä