Facebook ja lasten kuvien laittaminen sinne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saisa84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Melko samoilla linjoilla ap:n kanssa, mutta ehkä hieman eri syistä. Koen, että lapsellakin on oikeus päättää, mitä kuvia hänestä on julkisesti jaossa. Eli ei täysi-ikäisenä löydä netistä muita kuin sinne itse laittamiaan kuvia itsestään lapsena. "Ennen vanhaan" vanhemmat eivät pystyneet isoa hallaa tekemään näyttäessään paperikuvia piltistään potalla naapureille ja sukulaisille, kun taas nyt kuvat ovat netissä jaossa (ja Facebook vie myös oikeudet käyttää kuviaan miten haluaa).

Joku tuossa kirjoitti julkisilla paikoilla otetuista kuvista ja niiden jako-oikeuksista. Sen koen eri asiaksi, kuin nimen kera facebookissa, blogissa tms. Ja pelin häviämisestä: maailma tosiaan muuttuu ja mediat kehittyvät. Ne voivat alkaa kehittyä myös toiseen suuntaan, jos ihmisten yksityisyys alkaa kärsiä liikaa.

Tositapaus: Etsin sisustamiseen liittyvällä asiasanalla Googlen kuvahaussa, ja yllätyin saadessani halutulosten mukana tuttavan lapsen kuva linkkinä blogiin. Siellä se loisti esinekuvien joukossa. Mikä todennäköisyys...

mun lasten kuvia on fb:ssa ( kuten myös miehen sekä mun kuvia ),mutta esim täällä palstalla ei lasten kuvia ole koskaan näkynyt eikä tule näkymään..asetukset mulla on niin,että vain kaverit näkee kuvat ja uskoisin että kukaan kaveri ei niitä laita eteenpäin kuitenkaan..

Niitä lasten kuvia voidaan todellakin käyttää väärin. Eri asia paperiversion kanssa.
Netissä voi jonkun sattumanvaraisen tyypin lasten kuviin päästä kuka vain, vaikka kuinka olisi ITSE laittanut niihin estot, kun mikä takaa, että sillä kaverilla on samanmoiset asetukset.
Nyt viime aikoina on tullut paljon minun fb:n etusivuille tykkäyksiä jonkun ei-kaverin kuvista.
Joku, ihan kuka tahansa voi sen napata siitä ja vaikka kuvankäsittelyohjelmalla muokata sen vaikka millaiseksi. Esim. just niitä parent fail-sivuston kuvan tapaisiksi. Vaihtoehtoja on kymmeniä, miten lapsen kuvaa voi käyttää väärin.

Edelleen lasteni pärstät pysyvät poissa netistä. Ihan sama millaisen hörhön maineen saan. :)

. Ja vauvani on liian pieni antamaan lupaa laittaa kuvia sinne, ai että on sit mukava kun vauveli on 10 v ja netti on pullollaan kuvia, saattaa kiittää :)
...

Miksi netti olisi pullollaan juuri sinun lapssi kuvia kymmenen vuoden kuluttua? Jos on "normaali" kuva, niin miksi kukaan, edes pedo, niitä tallentaisi? Lasten kuvia on netti täynnä. Ja siinä tapauksessa että joku tallettaisi, niin missä on haitta?

Minulla ei ole lapsia, mutta välillä ihmetyttää tämä kamala kammo lasten normaaleja kuvia kohtaan. Tietenkään en ole äiti itse, joten en voi tietää millainen kanaemo minusta kuoriutuu jos lapsen saan. Mutta siis en ymmärrä miksi niin monella on pakonomainen kauhu lapsen kuvia kohtaan. Kuitenkin samaan aikaan käydään rannoilla ja uimahalleissa ja vaikka missä, ja nykyaikana kun on kamerakännykät niin kyllä kuka tahansa saa lapsia kuvattua jos vain haluaa. Kesällä kuitenkin suurin osa lapsista liikkuu ihan kesävaatteissa, kuten aikuisistakin, eikä silti pelätä sitä, että kuka tahansa voi lapsia kuvata ulkona. Vai kuinka monen lapsi kulkee paperipussi päässä ulkona?

Netissä on myös Anttilan ja H&M:n lastenvaatekuvastot, lapsimallisivustoja ym. Aika vainoharhaista, että joku pedofiili kyttäisi jonkun tavallisen mamman lapsen kuvia, kun niitä kuvia saa noilta lastenvaatesivuilta paljon vähemmällä vaivalla.

No jos en voisi laittaa lapsistani kuvia fb:n niin en samalla logiikalla voisi viedä heitä kotoa ulos ovestakaan.
:D
Eihän tämä minun ongelmani ole, vaan teidän. :laugh: Miksi ette hyväksy sitä, että mulla on periaate siitä, ettei lasteni kuvia nettiin?
Vähän samaa, jos jossain bileissä on joku, joka ei juo alkoholia, kun sen pitää sitten perustella tarkkaan miksi ei juo ja sitä pidetään myös hörhönä. :D

:D
Eihän tämä minun ongelmani ole, vaan teidän. :laugh: Miksi ette hyväksy sitä, että mulla on periaate siitä, ettei lasteni kuvia nettiin?
Vähän samaa, jos jossain bileissä on joku, joka ei juo alkoholia, kun sen pitää sitten perustella tarkkaan miksi ei juo ja sitä pidetään myös hörhönä. :D

Ei mulla ole mitään ongelmaa jos joku ei halua laittaa lastensa tai omiakaan kuviaan nettiin mutta nuo perustelut aina vähän huvittaa.
Ja mulle on myös aivan se ja sama juoko joku vai ei, eikä sitäkään tarvii perustella

[QUOTE="sasa";26067715]Julkisissa tiloissa/tilaisuuksissa otettuja kuvia saa vapaasti julkaista ei-kaupalliseen jakeluun ihan ilman lupia.[/QUOTE]

FB on julkinen "media" joten sinne ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman ko. henkilön lupaa.

Mulla on paljon kuvia lapsista facessa ja jos joku nyt keksii niitä omalle koneelleen tallentaa niin siinäpä tallentaa. En kylläkään ymmärrä, ettämiksi joku niin tekisi. Mitään alastonkuvia lapsistani siellä ei ole.

Ja mitä tulee siihen, että mitä lapset isompana ajattelee siitä, että olen niitä sinne laittanut niin... Mitäpäs luulette? Miettikää kauhistelijat hetki, että millaisessa maailmassa tämän päivän lapset kasvaa. Heille on täysin normaalia ja asiaan kuuluvaa, että netissä on tietoa ja sinne ladataan kuvia ja videoita. He eivät tiedäkään muusta. He tulevat tekemään sitä itse heti, kun vähänkin siihen suodaan mahdollisuus ja se on heidän arkipäiväänsä eivätkä he tiedä muusta. Netti on tullut yleiseen käyttöön nykypäivän aikuisten nuoruudessa joten se on toisille outo peikko jota pitää kauhistella.

Meidän lapsilla on oikeus luoda itse oma digitaalinen jalanjälkensä. En laita heistä kuvia nettiin, vaan he saavat itse aikanaan päättää, mitä yhä laajentuvassa netin maailmassa haluavat itsestään kertoa.
Facebookiin en tosin luota yhtään muutenkaan. Pidän mielessä vinkin, että kaikki minkä nettiin lataa, voi joskus tulla vielä vastaan.

Meidän lapsilla on oikeus luoda itse oma digitaalinen jalanjälkensä. En laita heistä kuvia nettiin, vaan he saavat itse aikanaan päättää, mitä yhä laajentuvassa netin maailmassa haluavat itsestään kertoa.
Facebookiin en tosin luota yhtään muutenkaan. Pidän mielessä vinkin, että kaikki minkä nettiin lataa, voi joskus tulla vielä vastaan.

Täysin samaa mieltä olen minä :) Minä laitan lapsistani kuvia nettiin, mutta ne ovat sivustoilla joita pääsee katsomaan vain kutsuttuna oman sähköpostin kautta (esim Intoloopin vauvakirja). Siellä saan päättää ketkä pääsevät kattomaan kuvia ja lukemaan tarinoita eikä tarvii miettiä että jos joku muokkaa kuvia tai jakaa ne eteenpäin.

Ja ei, en laita lapseni päätä pussiin ulkona, olen erittäin ylpeä maailman kauneimmaista tyttärestäni, mutta minusta ihmiset ovat hieman turhankin avoimia elämästään ylipäätään netissä, varsinkin Facebookissa. Ja tosiaan, lapseni saa päättää itse sitten kun sen aika tulee. Minua on nimittäin harmittanu jo pitkään että tuli joskus teininä laitettua jotain äärimmäisen noloja kuvia nettiin ja ne on siellä ja pysyy. Haluaisin myös opettaa lapselleni että rajat on oltava netinkin osalta eikä sinne sovi laittaa ihan mitä tahansa (enkä nyt edelleenkään puhu alastonkuvista). Kukaan ei niin idiootti voi olla.

Syy miksi olen niin skeptinen Facebookin suhteen on tässä: Entinen koulukaverini oli tallentanut minusta ihan normaalin kuvan omalle koneelleen ja sitten vähän muokkasi sitä niin ettei se todellakaan ollut enää kauhean kiva kuva. sen jälkeen hän latasi kuvan omiin kuviinsa ja linkitti minut siihen. Kyllähän sen pois saa ilmoittamalla ylläpitoon mutta silti, se kuva on ja pysyy siellä jossain. Ja kyllä, luulin voivani luottaa siihenkin kaveriini, mutta olipa muuttunut sitten kouluaikojen.....

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä