Mitä kummallista sinulle on sanottu neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Että näin jälkikäteen mietittynä Nummelan linjaus on heti seksiä ja paljon mutta muistakaa ehkäisy ettette ole heti taas paksuna :flower:
Aivan mahtavaa :D

Minulle ei ole mitään ihan hirveitä sammakkoja päässyt terkkojen suusta. Tai äitiysneuvolan terkka sanoi kolmannen alkuraskaudessa heti kuultuaan että imetän vielä keskimmäistä, että imetyksen lopetat sitten heti. Ei mitään perusteluja edes. Tiesin kyllä että imetyksestä ei ole mitään vaaraa tulevalle vauvalle, mutta olisi luullut myös th:n ja kätilön tutkinnot omaavan ihmisen tietävän sen...

Näitä lukiessani mietin kauhuissani, mitä outoa minä mahdaankaan asiakkaille neuvoa kunhan valmistun :D

"jaa"
Täti sanoi neuvolassa että on syytä alkaa pienelle pojalle kiinteiden antaminen kun ei painoa tule tarpeeksi. Täti rikastui taas HUSsin artikkelin verran asiasta, kun ei suostunut uskomaan että 1. varhaiskiinteissä on huomattavasti vähemmän kaloreita kuin maidossa ja 2. 200gr viikossa on sätkyttelevälle 4kk ikäselle ihan tarpeeksi...

"vieras"
Neuvolakäynneillä muisti aina kysyä miten opiskelut sujuvat? Oli kyllä jo vuosia siitä kun olin suorittanut kaksi tutkintoa :)
Lukikohan sulla väestötietojärjestelmässä ammatti; opiskelija?

Nimittäin itseltäni tarkistin, kun sähköisessä järjestelmässä nykyään voi näin tehdä. Siellä luki opiskelija, vaikka olin valmistunut jo 1,5 v aikaisemmin ja ihan pysyvässä virassa.

hirmuna
"Ootkos yhtään aborttia miettiny, kun olet noin nuorikin?" - No ehkäpä en olisi äitiysneuvolaan siinä tapauksessa varannut aikaa, vaan siihen aborttiin :headwall:

Olin 22-vuotias....
Mä sain tämmöstä kommenttia kans. Olin 21 v ja odotin ensimmäistä ja ekaa aikaa varatessa mulle totes siellä puhelimen toisessa päässä ollu henkilö et "joo laitetaan tuohon tuo aika sulle, niin saat sitten abortin ajoissa", en voi sanoa kuinka hämmästynyt tästä olettamuksesta olin. Totesin vaan etten halua. Terkalla taisin ennättää käydä jonkun kolme kertaa, kun se nosti puheeks, et se abortti ois niinku nyt tehtävä, jos meinaa ja olin ihan että "WHAT?" :eek: Siinä vähän aikaa käytiin aika tiukkasanasta keskustelua asiasta. Sitten alkokin kaikki sujua tuo terkan kans. En tiedä vieläkään miten kaksi ihmistä voi tuolleen laukoa mitä mieleen tulee.

Mulle oli juuri laitettu kierukka neuvolassa. Lääkäri totesi että kyllähän niitä kierukkavauvoja sitten myös syntyy, otat sitten vain heti yhteyttä neuvolaan. Katsotaan sitten mitä tehdään. Ei puhunut mitään siitä kuinka luotettava kierukka yleisesti ottaen on, vain siitä kuinka voin olla raskaana myös kierukan kanssa..

"vieras"
tottahan se on, ainakin jossain määrin.

poikkeavaa käytöstä on _tehdä_ vain yksi lapsi.
jotain outoa on näissä ihmisissä jotka olen tavannut, tuntuvat olevan jotenkin tälläisiä *kaikki on siististi ja näppärästi* tyyppejä. Lapsikin on kuin osa kalustoa jota kasvatetaan vain siksi jotta se osaisi olla siististi ja näppärästi mahdollisimman pian.

vaikea on sormella osoittaa tarkasti sitä kohtaa mikä näissä ihmisissä mättää.
Niin tai sitten halutaan varmistaa että lapselle riittää aika ja huomio eikä tehdä lapselle vaan seuralaista niin ei itse tarvi lapsen kanssa leikkiä ja lasta hoitaa..

"vieras"
Toivottavasti neuvola- henkilökunta lueskelee tätä ketjua ja katsoo peiliin! ;D

Lämpimät terveiset nyk. Pihlajanmäen ent . Viikin neuvolan hoitajalle ja lääkärille, jollaisia toivoisi kaikkien Neuvola-tätien olevan: ammattitaitoisia, empaattisia, kuuntelevia!

"Nitta"
Äitiysneuvolasta terveisiä tyypin 1 diabeetikolle, joka raskaana:

"Siis sinullahan on pissassa sokeria! Seuraavaksi sitten sokerirasitukseen, tämä on todella huolestuttavaa!"

Kysyin sitten, jotta mitä arvelee sokerirasituksessa ilmenevän, esim. diabeteksen? Nauroin päälle, muttei täti vieläkään tajunnut. Ja tuollaiseen sokerirasitukseen osallistuminen olisi muuten se pahin vaihtoehto vauvalle joka tapauksessa..

..
-Onko sulla koskaan ollu keskenmenoja näillä viikoilla? Kysyi terkka ekalla neuvolakäynnillä yrittäessään saada sydänääniä kuuluville. Eihän ne kuuluneet, kun viikkoja niin vähän kasassa. Itse en olisi välittänyt kuunneltavan, mutta opiskelijan takia terkka halusi kokeilla. Jäipä siitä sitten tosi kivat fiilikset odotella ekaa ultraa...

"vieras"
[QUOTE="zzz";26061503]Lääkärikäynnillä lääkäri laittoi minut maidottomalle imetysdieetille lapsen allergiaepäilyn vuoksi. Vieressä neuvolan täti muistutti, että jogurttia ja juustoa pitää syödä että saa kalsiumia.[/QUOTE]

Ja voit googlettaa kalsiumin lähteet.
Tarviasko nuo neuvolan tädit lisä opetusta. Ei ne kuitenkaa lääkärien koulutus ole saanut.

outokulkija
Mä sain tämmöstä kommenttia kans. Olin 21 v ja odotin ensimmäistä ja ekaa aikaa varatessa mulle totes siellä puhelimen toisessa päässä ollu henkilö et "joo laitetaan tuohon tuo aika sulle, niin saat sitten abortin ajoissa", en voi sanoa kuinka hämmästynyt tästä olettamuksesta olin. Totesin vaan etten halua. Terkalla taisin ennättää käydä jonkun kolme kertaa, kun se nosti puheeks, et se abortti ois niinku nyt tehtävä, jos meinaa ja olin ihan että "WHAT?" :eek: Siinä vähän aikaa käytiin aika tiukkasanasta keskustelua asiasta. Sitten alkokin kaikki sujua tuo terkan kans. En tiedä vieläkään miten kaksi ihmistä voi tuolleen laukoa mitä mieleen tulee.
Mulle myös ehdotltiin aborttia, olin 21- vuotias ja ehkä ihmeissäni tulevasta esikoisesta, mutta missään vaiheessa ei mikään abortti edes olisi tullut mieleen. Oli todella törkeää minusta.

balls
Vajaan vuoden ikäisen poikavauvan kiveksiä ihmetteli ulkomaalainen mieslääkäri, joka jaksoi hymyillä niiden suurelle koolle ja kirjata havaintonsakin muistiin ;). Kivekset eivät ole mielestäni erityisen suuret, keskikokoa ehkä.

"hips"
[QUOTE="äitee";26066787]Nlan täti totesi ekalla käynnillä synnytyksen jälkeen: "Ovatko ne identtiset?" Meille oli tullut kaksoset, tyttö ja poika.[/QUOTE]

Multa on kysytty samaa :D Tyttö ja poika kaksoset täälläkin.

Ärsyttävin juttu neuvolantädissämme oli, ettei hän koskaan tuntunut uskovan minua tai halunnut itse tarksitaa asiaa. Esim. keskosillä rokotukset annetaan kalenteri-iän mukaan, meidän kaksoset olivat 3kk iässä alle kolmikiloisia (korjattua ikää viikko) ja olisvat tarvinneet ekat rokotukset. Kotiuduttiin samalla viikolla ja neuvolan täti vain päivitteli "oletko ihan varma, että kuuluu anta rokotus. Pitäisiköhän SINUN vielä soittaa ja kysyä keskolasta".
Aaargh!! Onneksi eivat keskoskaksoseni olleet esikoisiani. Muuten olisin ollut pulassa kuunnellessani epävarmaa ja pelokasta neuvolantätiä. Olisi edes tutstunut lasten kehitysseurantapapereihin ja hiukan hankkinut tietoa keskosista, niin olisin minäkin tuntenut asioivani ihmisen kanssa jota todella kiinnostaa lasteni hyvinvointi.

La Paset
Ihana, eläkkeelle juuri jäävä kätilö kysyi, olenko syönyt punajuuria. Koska en ollut syönyt, jouduin heti sairaalaan, jossa jouduin olemaan viisi viikkoa. Kiitos tälle kätilölle!! Meidän poikamme selviytyi, lopulta, elämään.

"vieras"
Kun odotin esikoista, terkkarin sijainen kauhisteli kun minulle oli viikossa tullut 400g painoa lisää (olin muistaakseni 37rv). Kokonaisuudesssa painoa tuli raskauden aikana alle 8kg.

Eniten ihmetystä olen kyllä saanut terkkarin kommentista: "Et sinä ole lehmä. Ei sinusta tule lehmän maitoa." Olin siis kertonut hänelle, että epäilin kuopuksellamme olevan maitoallergia. Oli tuolloin alle 2kk vanha ja täysimetyksellä. Lopulta tuo allergia kyllä ihan todettiin. :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";26069758]Kun odotin esikoista, terkkarin sijainen kauhisteli kun minulle oli viikossa tullut 400g painoa lisää (olin muistaakseni 37rv). Kokonaisuudesssa painoa tuli raskauden aikana alle 8kg.

Eniten ihmetystä olen kyllä saanut terkkarin kommentista: "Et sinä ole lehmä. Ei sinusta tule lehmän maitoa." Olin siis kertonut hänelle, että epäilin kuopuksellamme olevan maitoallergia. Oli tuolloin alle 2kk vanha ja täysimetyksellä. Lopulta tuo allergia kyllä ihan todettiin. :D[/QUOTE]

äidistä tulee äidin maitoa! Ei voi olla sinun maidolle allerginen jos on niin aika ihme homma! Vasta syntyneen maito on se mitä juodaan! Enemmän allergiaa millä peset, sairaalan vaatteet! Sori kuittaa aika pahasti nyt(v..tun idiootit)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26069800]äidistä tulee äidin maitoa! Ei voi olla sinun maidolle allerginen jos on niin aika ihme homma! Vasta syntyneen maito on se mitä juodaan! Enemmän allergiaa millä peset, sairaalan vaatteet! Sori kuittaa aika pahasti nyt(v..tun idiootit)[/QUOTE]

ja sama suomeksi? tai ei edes tarvitse koska olet niin hakoteillä ettei mitään rajaa..

tartsika
Mun ekalla neuvolantädillä oli eläkeaika niin lähellä ettei se varmaan enää jaksanu niin työhönsä keskittyä, luulen. Mutta sen "mokia":

- Puhelimessa varasin aikaa neuvolaan kun sain tietää olevani raskaana "Aiotko sä pitää sen?"
- Keskenmenoa ei tarvitse pelätä kun on jo 12viikkoa täynnä.
- Synnytypeloista puhutaan sitten lähempänä h-hetkeä (poika 10kk, edelleen odotan :whistle: )
- Turvotusta tuli aika paljon kuukausi ennen laskettua "On tainnu vappuna munkit maistua kun on niin paino noussu"
- Joka kerta se muisti kysyä _kuinka paljon_ tupakkaa oon polttanu, vaikka lopetin tupakoinnin melkein heti kun sain raskaudesta tietää.
- Kyselin loppuraskaudesta ehkäsystä synnytyksen jälkeen, vastaus oli "Puhutaan siitä sitten myöhemmin, tuskin sulla semmoset on mielessä heti synnytyksen jälkeen." Ei muuten puhuttu.
- D-vitamiinin antaminen kun alotettiin, poika huusi 3 päivää kun syötävä kun meni maha kipeäksi. Olin pari päivää antamatta niitä, ja taas annoin ja huuto alko heti. Neuvolantäti sanoi että en voi jättää niitä d-tippoja antamatta kun niitä täytyy antaa, ja lapsella on luultavasti koliikki. Naama nyttyrällä suostui kertomaan toisenmerkkisen d-vitamiinin (joka sitten sopi).

Sitten se onneks jäi eläkkeelle. Uus neuvolantäti neuvo mua antaan 5kk vauvalle 4-viljan puuroa, mutta kaverin samanikäselle vauvalle se oli painottanu että ehdottomasti pitää ostaa niitä kaupan valmiita vauvapuuroja ettei tavallista saa antaa.

Ja yks nlalääkäri vitutti paljon kun se kokeili pojalta moro-refleksiä (joka oli jo hävinny) monta kertaa ja kokoajan kovemmin ja jatko niin pitkään että vauva säikähti tai sitä sattui ja alko itkemään.

Uus neuvolantäti on muuten tosi ihana mutta eka kysymys sinne menssä oli "onko isä kuvioissa mukana," vaikka tiedoissa lukee että avoliitossa.

Yhteistyössä