Mitä kummallista sinulle on sanottu neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Harmaja
Meillä sairasteli pienin heti vauvasta lähtien paljon ja kävimme sitten lääkärissäkin usein. Vauva oli muutaman kuukauden, jos sitäkään niin lääkäri tiedusteli, että mitä lapsi syö. Vastasin hänen vielä olevan rintamaidolla. Lääkäri tivasi ja tivasi : mutta mitä muuta lapsi syö kuin maitoa? Sanoin, hänellä on ikää vasta niin vähän, että mitään muuta hän ei todellakaan vielä syö. Lääkäri oli nuori poika ja tosiaan hän kyllä itse nauroi kysymykselleen jälkeen päin :D

"vieras"
6 viikon ikäisen painosta sanottiin, että painokäyrä on kyllä vähän liian jyrkässä nousussa ja alkoi esittelemään minulle käyrästöä ja sanoi, että tarkoitus olisi mennä tässä keskikäyrällä.

en muista että ekoissa neuvola käynneissä olis ollut mitään outoa, vasta pojan ollessa 8kk ja sillo oli se neuvola-lääkäri aika niin lääkäri oli sitä mieltä että olen erittäin epäkelpo äiti ja lapsessani on jotain vikaa kun ei istu vielä eikä viihdy masulleen lattialla. oli muutenki sen olonen että ihanku olis tottunut näkemään sen ikästen jonglööreevan?! soitin sitten siskolle kiukkua täynnä sen jälkeen ja hän ihmetteli sit mulle että mitä ihmettä se noin sano, häne kuopuksen 8kk neuvolassa oli taas sanottu että kyllä se kehitys menee omia polkujaan, että turhaan huolestua jos ei istu tasan sillä kellon ja päivän lyömällä ku 8kk täyttää..

ja tuosta tupakka jutusta tuli mieleen, ei tosin tapahtunut neuvolassa mutta selkäkipujen takia lääkärissä kun kävin ekaa siis odotin niin tiedoissa luki että poltan sitä saamarin tupakkia vaikka olin heti lopettanut sen ku sain tietää raskaudesta. no lääkäri ei keskittynyt siihen varsinaiseen ongelmaani vaan kysy valehtelematta 20kertaa putkeen että montako savuketta menee päivässä. lopussa sitten joutu jo hermostua ja sanoin jotain en hitto oo polttanu enää viikon 6 jälkeen ainuttakaan mutta en viittiny ekassa neuvolassa "valehdellakkaan" asiasta. olevinaan sitten uskoi mua ja katteli nenää pitkin, piti varmaan mua hirveänä nuorena likkana :LOL: ihan sama mut on se nyt kumma ku ei voi uskoa toista.

ollut kyllä aika käsittämättömiä juttuja muilla :O

"vieras"
No meillä 5kk vauva ja soseita annettu kuukauden verran. Kysyin annetaanko vettä, ni sanoi ettei tarvi. Että kiinteistä saa nestettä. Tietääkö joku onko tosiaan näin? Kaveria kehotettu taas antamaan vettä kiinteiden aloituksen jälkeen..?
On ne soseet yleensä aika vetisiä, itse olen kyllä antanut nokkamukista pikku vesihörppyjä.

Mulle muuten sanoi nlan terkka tästä aiheesta, että vauva ei tarvitse vettä, että anna korviketta siitä nokkamukista :D Oli siis imetetty lapsi, korviketta ei ollut maistanutkaan.. Ehkä tämä oli kummallisinta mitä olin neuvolassa kuullut.

sekopää terkka
Esikoisen raskausaikana ja vauva-aikana oli ihana neuvolan täti mutta sitten hän lähti pois ja tilalle tuli iiiihana terkkari. NOT.

Tokan odotusajalta olisi vaikka mitä kerrottavaa. Sen mielestä minulla oli aina millon mitäki vikaa. Mm. liian iso maha, liian paljon nousi paino, varmasti on raskausdiabetes, no ainakin sitten raskausmyrkytys jne jne. Raskaus oli siis ihan normaali kuten ensimmäinenkin. Paino nousi 14 kiloa kaikkinensa, sokerirasitukset meni heittämällä läpi ja missään ei mitään epänormaalia. Paitsi terkan mielestä. Onneksi oli jo toinen raskaus, että oikeasti jo tiesi mikä on ns. normaalia ja mikä ei. Esikoista odottaessa olisin saattanut hyvinkin säikkyä sen eukon pelotteluja.

Vauvan kanssa se oli vähän parempi mutta oli sillä silloinkin välillä melkoisia kommentteja. Parhaiten jäi mieleen kun vauva oli 2-3 kuinen ja sai jonkun rokotuspiikin. Vauva oli myös samalla väsynyt, nälkäinen ja tosiaan kiukkuinen piikistä. Vauva siis itki piikin annon jälkeen raivoisasti niin terkka tokaisi että "onko tuo edes normaali kun noin huutaa". Niin, kaikkien muiden vauvathan osaavat varmasti käyttäytyä rokottamisen jälkeen ja nälkäisenä. Mun epänormaali yksilö näköjään ei :D

Kahden ensimmäisen lapsemme ikäero on 1v5kk, kun kerroin neuvolassa hetkittäisistä väsymyksen tunteista ( vauvalla koliikki ja isompikin nukkui todella huonosti ) niin täti tokaisi " että hyvinhän te pärjäätte kun teillä on niin hyvät ammatitkin" :O ja tämä liittyi niin kun mihin? olin niin hämilläni, että en enää väsymyksestä sen jälkeen neuvolassa puhunut.

"sipsi"
Äitiysneuvola th oli aivan ihana, kaikin tavoin :) Samoin oma lastenneuvolan terkkari. Yksi sijainen onnistui pilaamaan koko neuvolakortin, kun 6kk kohdalle kirjoitti koko korttitilan leveydeltä punaisella LIHAA!!! Myös nuo huutomerkit perään... Täysimetin 5kk, ja vasta maisteltiin soseita ja aloiteltiin puuroa tytölle. Koko neuvolareissu meni tuon liha-asian päivittelyksi.

Nyt jo naurattaa (paitsi kun katson neuvolakorttia :)) mutta tuolloin harmitti ja kovasti.

"vieras"
Mulle on kerran sanottu neuvolassa että olenko katsonut peiliin miltä näytän.. olin kyllä lihonut n.15kiloa..
Myöhemmin kun olin laihduttanut 16kiloa ja oli eka äitiysneuvola käynti jossa painoin 68kg (pituus 163cm) niin tokasi täti "hyvä että olet saanu laihdutettua mutta onhan tossa viellä 5kiloa liikaa. Nyt et ainakaan saa raskauden takia lihota kuin max.4kg".

Pikkasen mulla jäi suu auki ja neuvolan jälkeen painelin pitsalle :D

....
Mulle selostettiin raskausaikana, miten paljon jää ylipainoa, kun painoni nousi niin paljon raskausaikana (yht. 17 kg). No, jälkitarkastuksessa paino oli entisellään ja sitten ihmeteltiin syönkö lainkaan. Kroppani siis vain kerää turvotusta ja paino lähtee kyllä muutamissa viikoissa synnytyksen jälkeen. Neuvolatäti vain väitti kaiken olevan rasvaa ja lapsen painon vain pari kg. Synnytyksessä hupeni 5-6kg (lapsi+lapsivesi+istukka, verimäärä yms.) ja kotona lähti nesteitä n. 7 kg:n verran 2 viikon aikana. Loput lähti kai imettämällä.

hassua
[QUOTE="vieras";26063589]Mikä se suositeltu aloituskuukausi sitten on? Itse kun juuri mietin aloittaisinko lihan 7,5 kk ikäiselle POJALLE. Olemme siis aloittaneet maistelun 6kk iässä ja tietyistä syistä edetään varovasti.[/QUOTE]

Voi kuule, muistaakseni se aloitusaika oli 6 kk, joten nyt on jo kova kiire saada pojalle pihviä lautaselle:D.

Ymmärrän mä suositukset ja yleensä jopa syyt niihin, mutta en tajua paniikin lietsontaa muutaman viikon takia. Varmaan on monia, joille terkkarin hoputus luo paineita, vaikka vauva voisi mainiosti.

"Vieras"
Mulle sanoi neuvolassa sijainen (ei siis se oma neuvolantäti) joka ei ollut koskaan ennen meitä tavannut, kun oli puhetta että olen kotona kaikkien lasten kanssa, vanhin 3 v, nuorempi 1,5 v ja kolmas tulossa, että miksen laita esikoista päiväkotiin! Olin vähän hoo moilasena että miksi, kun olen itse kotona. Kerroin että käy srk kerhossa kahdesti viikossa ja on pari harrastustakin. Käski hakea paikkaa myös kunnalliseen kerhoon ( en ole kuullut että kukaan kävisi kahdessa eri järjestäjän kerhossa, liekö edes sallittua?) ja käski vaihtaa harrastukset sellaisiin joissa lapsi on ilman minua. Lisäksi moitti minua kun emme käy perhekerhossa (muutaman kilometrin päässä) vaikka sanoin että käymme päivittäin puistossa ja tapaamme paljon muita lapsiperheitä. Kauheat paineet tuli että kyllä nyt oon huono äiti ellen vaihda niitä harrastuksia ja sitä puistoilua perhekerhoon!

Muistu vielä yksi, mikä vaan naurattaa;

esikoisen syntymän jälkeisessä jälkitarkastuksessa lääkäri puoli väkisin tyrkkäsi käteen ehkäisypillerireseptin ja paketin sanoi samalla että hän antaa nämä kaiken varuilta koska täällä Nummelassa on odotushuone aina täynnä samantien maha pystyssä olevia.
Repesin ihan täysin(siis muutenkin kun synnytyksessä)ja kiitin pillereistä ja katselin poistuessani Nummelaisia nopeasti sikiäviä maha pystyssä olevia odotushuoneessa jokseenkin paheksuen(itse en todellakaan ole Nummelasta mutta ymmärsin lääkärin huolen asiasta, ihme mesta)

Tosin siellä t.hoitaja kaksi viikkoa synnytyksestä puhui seksin tärkeydestä ja kyseli että onhan jo seksiä alettu harrastamaan ja kuinka tärkeää on heti "nousta takaisin hevosen selkään" ettei seksistä tule mitään kammoa.
Että näin jälkikäteen mietittynä Nummelan linjaus on heti seksiä ja paljon mutta muistakaa ehkäisy ettette ole heti taas paksuna :flower:

vieras"
Eka äitiysneuvola-lääkäri käynnillä lääkäri kysyi mitä päihteitä olen käyttänyt. Sanoin että nuorempana pilveä kokeillut. Lääkäri rupesi tenttaamaan että kyllä olet muutakin käyttänyt, kerro nyt. En ole. Kyllä sinä olet, turha valehdella!
:(

Kun odotin kuopusta ja kärsin huonounisuudesta terkka kysyi nukkuuko teidän poika hyvin. Meidän poika kuoli vauvana, joten vastasin että hyvin se nukkuu, niin hyvin ettei enää heräkkään. Terkka vilkaisi koneensa näyttöä, meni hämilleen ja alkoi pyytelemään anteeksi. Vastasin että eipä tuo mitään, hyvä että joku joskus kysele meidän poitsunkin kuulumisia!

Kuopuksen 1kk neuvolassa kysyi että mitä vauva syö. Vastasin että on ihan täysimetyksellä niin ihmetteli että vieläkö jaksan imettää. Samaan hengenvetoon ilmoitti että viimeistään 4kk iässä sitten kiinteät kehiin, noin iso poika ei pelkällä tissimaidolla pärjää puolivuotiaaksi. Ja sitä samaa kiinteiden tuputusta (ilman lääketieteellistä perustetta ) sitten jatkui se ekat puolivuotta.

"pop"
Kahden kielen puhuminen kotona tulee tekemään lapsesta "verbaalisesti taantuneen" (siis pysyvästi, ei ongelmia tähän asti)-soopaa

Rintamaito aiheuttaa reikiä hampaisiin ja siksi olisi syytä lopettaa yösyötöt 4kk iässä-lööperiä

äiti vm 85
Meillä tyttö kasvoi hitaasti ekat pari kk ja neuvolassa epäiltiin sydänvikaa. Kyseltiin siis tyypillisimpiä oireita: sinertääkö huulet, hikoileeko kun syö. Tästä vihjailusta nousi meille vanhemmille niin suuri huoli, että käytimme lapsen yks. lääkärin vastaanotolla, joka totesi että vauvan sydän on täysin kunnossa. Kun sitten seuraavalla kerralla neuvolassa mainitsimme asiasta, terkkari vastasi "Niin, vaikka sitä sydänvikaa ei nyt ollutkaan niin sitähän ei tiedä vaikka kouluiässä tulisi!" Monia muitakin juttuja olisi mutta tää on jäänyt päälimmäisenä mieleen...

"jep"
Vauva oli ekan puoli vuotta todella itkuinen ja nukkui huonosti. Neuvolasta ei asiaan saanut mitään apua, sanoivat vaan että ei se varmaan koliikki ole, kun itkee koko ajan eikä tiettyyn kellonaikaan. Itse sitten huolissamme yritimme keksiä syytä itkuun. Kun vauva oli 3 kk niin ehdotin neuvolalääkärille, että jos sillä on allergia, kun on mahavaivoja. Lääkäri siihen nauroi (tyyliin oletpa tyhmä) että ei ole mahdollista kun vauva on täysimetyksellä. Että kuulemma maitoon menee niin olemattoman pieni osa äidin syömisistä, ettei se voi aiheuttaa allergiaa.

Minä hölmö uskoin, mutta pahat allergiathan ne lopulta paljastui itkun syyksi. Vieläkin ketuttaa kun muistelen tuota, vaikka siitä on vuosia.

"vieras"
Noin 5-vuotias pelkäsi verenpaineen mittaamista ja meni pöydän alle piiloon. Siihen th tuumi, että voi voi kunpa lapsesta tulisi yhteistyökykyinen. Ilmoitin th:lle, että jos ei tule, niin toivottavasti valitsee elämässään niin, ettei tarvitse olla muiden kanssa yhteistyössä.

[QUOTE="hanna";26060057]Neuvolantäti sanoi mulle että lapsemme kärsii ilman sisaruksia. Tämän hän ilmoitti kun kerroin ettemme ole aikoneet tehdä enempää kuin yhden lapsen. :O[/QUOTE]

tottahan se on, ainakin jossain määrin.

poikkeavaa käytöstä on _tehdä_ vain yksi lapsi.
jotain outoa on näissä ihmisissä jotka olen tavannut, tuntuvat olevan jotenkin tälläisiä *kaikki on siististi ja näppärästi* tyyppejä. Lapsikin on kuin osa kalustoa jota kasvatetaan vain siksi jotta se osaisi olla siististi ja näppärästi mahdollisimman pian.

vaikea on sormella osoittaa tarkasti sitä kohtaa mikä näissä ihmisissä mättää.

"voi elämä"

jotain outoa on näissä ihmisissä jotka olen tavannut, tuntuvat olevan jotenkin tälläisiä *kaikki on siististi ja näppärästi* tyyppejä. Lapsikin on kuin osa kalustoa jota kasvatetaan vain siksi jotta se osaisi olla siististi ja näppärästi mahdollisimman pian.

Johan sä provoksi heittäydyit...

astalea

What ever...

ite tekisin toisen, mutta mies ei halua.. Mies ei kyllä mielestäni ole "siisti+näppärä"-tyyppiä, mutta ehkä mä en vaan näe mikä siinä mättää?!

Yhteistyössä