Äidit jotka ei ulkoile lastensa kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme touhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinpä, ihmisiä on erilaisia. Jotkut ei kestä olla yhtä päivää kotona ja toisille taas se päivä ja kakskin on ihan piece of cake. Sitä kun ei täällä vaan vieläkään ymmärretä, että jokaisella perheellä on omat tapansa, jokainen ihminen on erilainen ja erilaiset tottumukset ja tavat. Kaikki ei menekkään niinkuin itsellä.. Kappas vain.

Aa, kaikille ei tee hyöä se raitis ilma? Okei.

[QUOTE="vieras";25962205]Niinpä...
Minusta tuo ei olisi reilua edes sitä perheen työssä käyvää kohtaan.. Tulee kotiin ja koko muu perhe vaan maannut koko päivän pyjamissa ja mättänyt pitsaa naamaansa joka sekin on ovelle kannettu...[/QUOTE]

Siis miten tuo on epäreilumpaa sitä työssäkäyvää kohtaan, kuin se, että perhe vain on liehunut ulkona koko päivän? Vai tarkoitetaanko tässä nyt, että sen ulkoilun kuuluu olla ikävää ja se tehdään myötätunnosta sitä työssäkäyvää kohtaan? Entäs sitten ne jotka nauttivat siitä ulkoilusta, eikö sekin ole epäreilua, että toiset vain nautiskelee ulkoilmasta, kun työssäkäyvä on istunut sisätiloissa koko päivän?

No mä en ulkoile siinä merkityksessä että seisoisin jossain puiston reunalla tuntikaupalla. Kaks isompaa ulkoilee omin päin niin paljon kuin sielu sietää ja nuorimmainen, 1,5v, saa ulkoilmaa kun käydään kävellen kauppa- ym reissut ja päikkärit se nukkuu pihalla. Sitte kun maa kuivuu niin toki olen senkin kanssa tuossa pihalla mutta ei mua huvita sitä tonne jään ja loskan keskelle laittaa liukastelemaan, joten se ei ulkoile siinä merkityksessä että se tuolla leikkis tms.

Mutta ihmettelen sitä miksi vanhemmat ketkä haluaa olla sisällä kaiket päivät, ei käy ulkona edes sen lapsen takia??? Ei lapsi ole ansainnut sitä raitista ilmaa minkä siellä ulkona saa ja kaikki ne kivat piha leikit sun muut???
Tarkoitan nyt sen ikäistä lasta/ lapsia ketkä tarvitsevat vnhemman mukaan ikänsä puolesta.

Meidän lapsi vihaa sitä ulos lähtöä ja pukemista, jonkun tunnin pihalla istuskelun takia menisi huutaen ensin toinen tunti kun puetaan uloslähdettäessä. Ja sitten myrtsinä istutaan jossain loskassa ja tullaan sisälle. Ei sitä semmosta jaksa joka päivä. Jotenkin hullua lähteä ulos vaikka itseää ei kiinnosta ja lapsikaan ei halua, vaan siksi että palstalla sanotaan niin. Kesällä on onnekis helpompaa niin sitten käydään enemmän ulkona.

Soimikaa nyt vaan niin paljon kuin haluatte jos tulee parempi olo, ei kiinnosta, mä jatkan niiden asioiden tekemistä joista me molemmat lapsen kans tykätään.

Siis mitä te teette siellä ulkona??? :O

Meillä tulee pidempi "ulkoilu" reissu kun käydään rattaiden kanssa kaupassa, menee 1,5h-2h. lapset 5v. ja 1v

pihalla kun käydään niin 30 min jaksan siellä oll ja senkin ajan vilkuilen kelloa!

kai siellä täytyy itekin koittaa jotain puuhailla, tehä lumilinnaa, lumitöitä jne. pienemmän kanssa hiekkakakkua yms. kun ite pysyy aktiivisena ja puuhaasteee jotain niin yleensä lapsetkaan ei niin helposti tylsisty ja toisaalta ei tuu niin kylmä kun jos vaan seisoskelee.
lasten kanssa voi lähteä välilä metsään tai pusikkoon tutkimaan ja ihmettelemään, opettelemaan kasvien ja puiden nimiä, kuuntelemaan linnun laulua, ei oo pakko aina pyöriä sen saman hiekkalaatikon ympärillä.

jos lapset viihtyy ja sinä et niin ota siihen pihalle älyknnykkä ja selaa nettiä, tai sanomalehti tms?

[QUOTE="Vieras";25962375]Aa, kaikille ei tee hyöä se raitis ilma? Okei.[/QUOTE]

Enpäs mä niin sanonut.
Tottakai se raitis ilma on hyväksi ja hyödyttävää. Täällä vaan kummasteltiin, miten perhe voi ja pystyy olla yhden päivän sisällä, ettei seinät kaadu päälle. Toiset pystyy ja toiset ei. Eikä tässä ollut nyt kysymys hyödyistä ja hatoista, tavoista ja tottumuksista.

Muutenkin hassua, että nyt hyökätään kimppuun tyyliin kun ei koskaan käydä ulkona ja aina päivät sisällä, eikä lapsi koskaan pääse ulos jne.. Tietääkseni kukaan tähän mennessä ole vielä sanonut, että ei koskaan ulkona kävisi, vaan että välillä on näitä kotipäiviäkin. Onko välillä sitten kerran viikossa, kerran kuukaudessa vai mikä.. Ei kuitenkaan, että joka päivä =)

ymmärrän, jos sisäpäivät ovat harvinaisia POIKKEUKSIA, mutta muutoin ulkoilut rytmittää arkea.

En kylllä ikinä vietä koko päivää pyjamassa, eikä meillä lapsetkaan. Kuulostaa liian lähiömäiseltä. :)

Eikö se ihme, että esim. muistaakseni Kökköliini on ylipainoinen, jos ei ulkoilla, vaan röhnötetään kotona pyjamassa ja syödään pitsaa ja popcornia.

Mun mielestä surullista että koko ajan pitää olla menossa jonnekin. Tuntuu että sitä ulkoiluakin suoritetaan. Joskus on ihan tervettä olla vaan ihan steressittömästi kotosalla ja todellakaan ei aina tarvitse ns. tehdä mitään. Se "tylsyyskin" on välillä tärkeää lapsen kehitykselle.

Ja kyllä suurin osa varmaan ulkoilee riittävästi lasten kanssa, mutta jos jonkun päivän on vaan sisällläkin, niin älytöntä siitä kenenkään hernettä nekkuun vetään. kannattaa ottaa vaan se pipo pois päätä kiristämästä, niin voisit itsekin olla vähän kivempi ja leppoisampi tyyppi. Jota et todellakaan taida olla kommenteistasi päätellen. Sama parille muulle kommentoijalle.

Mutta ihmettelen sitä miksi vanhemmat ketkä haluaa olla sisällä kaiket päivät, ei käy ulkona edes sen lapsen takia??? Ei lapsi ole ansainnut sitä raitista ilmaa minkä siellä ulkona saa ja kaikki ne kivat piha leikit sun muut???
Tarkoitan nyt sen ikäistä lasta/ lapsia ketkä tarvitsevat vnhemman mukaan ikänsä puolesta.

Kaiket päivät?
Tässä nyt on ollut kyse ajan kulumisesta kotona ja että eikö hajoa pää.
Jotta ihmiset sais henkeä siellä jossain, kyllä me ulkoillaan päivittäin, tai no, ehkä kerran kuussa on sellainen pyjamapäivä. Ja silloin kyllä rötväillään koko perhe.

Ulkona viihdytään, mutta kyllä olis hälyttävää, mun mielestä, jos se tenava menis huonoks yhdestä tai vaikka kahdesta sisäpäivästä.

• Tykkää
Reactions: misStar

Meillä tulee pidempi "ulkoilu" reissu kun käydään rattaiden kanssa kaupassa, menee 1,5h-2h. lapset 5v. ja 1v

pihalla kun käydään niin 30 min jaksan siellä oll ja senkin ajan vilkuilen kelloa!

No kyllä mä saan ihan hyvin pihalla sen tunnin-parin kulkemaan, tosin meillä on aika iso piha. Talvella lumenluontia, muutoin pihahommia. Nyt on kyllä sellainen ärsyttävä jakso, kun ei itsellään ole oikein paljon mitään tekemistä ulkona, kun on vielä lunta ja loskaa...
JA toki lastenkin kanssa tehdään vaikka ja mitä ulkona. Hiihtoa, pulkkamäkeä, keinumista, pyöräilyä, hiekkisleikkejä, futista, pihaleikkeijä, kesällä uima-altaassa ja vesileikkejä jne.
Ja meillä ulkoillaan suht säännöllisesti. Ei nyt olla niin tarkkoja, ett vältämättä sen 2h JOKA päivä, mutta melkolailla päivittäin kuitenkin. Meillä on aika iso omakotitalo, mutta siltikin se veljeskolmikko (6v,4v ja1,5v) rupee hyppimään ilman ulkoilua seinille.

käydään lenkillä reilu tinti joka yhdistetään leikkipuistoon. sitten ulkoillaan omassa pihassa lisäksi työnnnellen autoja ja traktoreita. kesällä pyöräillään. käydään järvellä soutelemassa. kalassa. talvella hiihdetään, lasketaan mäkeä ( siis mun läskit taipuu ihan mäenlaskuun), ajellaan moottorikelkalla, käydään pilkillä. äkkiä menee kolmekin tuntia.

Enpäs mä niin sanonut.
Tottakai se raitis ilma on hyväksi ja hyödyttävää. Täällä vaan kummasteltiin, miten perhe voi ja pystyy olla yhden päivän sisällä, ettei seinät kaadu päälle. Toiset pystyy ja toiset ei. Eikä tässä ollut nyt kysymys hyödyistä ja hatoista, tavoista ja tottumuksista.

Muutenkin hassua, että nyt hyökätään kimppuun tyyliin kun ei koskaan käydä ulkona ja aina päivät sisällä, eikä lapsi koskaan pääse ulos jne.. Tietääkseni kukaan tähän mennessä ole vielä sanonut, että ei koskaan ulkona kävisi, vaan että välillä on näitä kotipäiviäkin. Onko välillä sitten kerran viikossa, kerran kuukaudessa vai mikä.. Ei kuitenkaan, että joka päivä =)
Sä lainasit mun tekstiä, jossa mainitsin tuon raittiin ilman. Ja sen että MUN pää ei kestä sisällä oloa, en arvostellut muita.
Eli sä yhtälailla hyökkäät muoden kimppuun.

[QUOTE="Vieras";25962439]Sä lainasit mun tekstiä, jossa mainitsin tuon raittiin ilman. Ja sen että MUN pää ei kestä sisällä oloa, en arvostellut muita.
Eli sä yhtälailla hyökkäät muoden kimppuun.[/QUOTE]

En meinannutkaan lainaamaani viestiä, että sillä hyökättiin kimppuun. Hyvässä mielessä sinulle vastasin ja yleisesti puhuin tuosta hyökkäämisestä jota tässä ketjussa on joiltain tapahtunut :)

Mites te, keiden lapset ovat hoidossa tai koulussa, ulkoiletteko sen päälle vielä? Aika harvoin meillä jaksetaan illalla enää mihinkään lähteä. Ja viikonloppunakin voi olla jompi kumpi päivä niin, että käydään vaan kaupassa tms. eikä muuten ulkoilla.

No, minä en juuri osallistu lasten kanssa ulkoiluun. Meillä on tosi iso, aidattu piha, jonne on viritelty liukumäet, leikkimökki ja keinut, joten saavat leikkiä ihan rauhassa omassa pihassa. joten ulkoiluongelma on helposti ratkaistu,

Meillä on myös keittiön ja olkkarin ikkunat ja terassi takapihalle päin, joten itse voin istuskella terassilla töitä tehden tai puuhailla sisällä, kun näen lapset koko ajan. En ole sitä tyyppiä, joka jaksaisi istuskella hiekkalaatikon reunalla.

Suurimman osan päivästähän nuo pihalla viihtyvät, itse lähinnä kesällä:D Mihinkään puistoon mua ei saisi kirveelläkään ja ihmettelen, miten jotkut jaksavat joka päivä raahautua johonkin puistoon...

[QUOTE="Minä";25962483]Mites te, keiden lapset ovat hoidossa tai koulussa, ulkoiletteko sen päälle vielä? Aika harvoin meillä jaksetaan illalla enää mihinkään lähteä. Ja viikonloppunakin voi olla jompi kumpi päivä niin, että käydään vaan kaupassa tms. eikä muuten ulkoilla.[/QUOTE]joskus ulkoillaan ja joskus ei, itse pysin käymään yksin joka ilta lenkkini, mutta saatan ulkoilla ensin lasten kanssa jos tahtovat.mutta harvemmin tahtovat koska haluavat katsoa lastenohjelmat 17-18. viikonloppuisin sitten ulkoillaan normaalist se 2-3 tuntia kerrallaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Minä";25962483]Mites te, keiden lapset ovat hoidossa tai koulussa, ulkoiletteko sen päälle vielä? Aika harvoin meillä jaksetaan illalla enää mihinkään lähteä. Ja viikonloppunakin voi olla jompi kumpi päivä niin, että käydään vaan kaupassa tms. eikä muuten ulkoilla.[/QUOTE]

Miten uskallat kertoa asian tänne! :D
Tottakaihan hoitopäivän jälkeen pitää ulkoilla paristi vielä, vaikka pari kertaa hoidossa ulkoillaan!! Se on just sitä äidin suorittamista tuo ulkoilu, se on tehtävä kahdesti päivässä tai on vaan kilojaan kerryttävä laiska äiti...

Minua oikeasti kummastuttaa etta Suomessa (palstalla) jaksetaan ihmetella toisten tapoja... Taalla ulkomailla vasta loytyisi kummasteltavaa, kun todella harva aikuinen ulkoilee ollenkaan lapsiensa kanssa.

Ei mekaan ulkoilla joka paiva, sen sijaan kaydaan kylailemassa ja ostoskeskuksissa. Ostoskeskuksissa kaikki lapset tuntuvat nauttivan kun siella on sisaleikkipuistoja lapsille ja muuta harpaketta, ainakin omani tykkaa paljon enemman kuin jostain metsaretkesta ;).

Tää on aika paha nyt, koittakaa kestää: lapset meillä nukkuu yökkäreissä, mutta me vanhemmat nukutaan pelkissä alkkareissa tai alasti!!! Luulen, että tästä vois saada uuden ketjun.

Mutta siis. Me käydään ulkona kerran tai pari päivässä tai sitten ei ollenkaan. Useimmiten käydään, muttei aina. Ja ihan hyvin menee. Meillä ei ole omaa pihaa (kyllä, olemme kerrostaloasujia, kuinkahan lapset pärjää?), mutta ulkoa löytyy tekemistä aina. Ja kivaahan siellä on. Mutta niin on joskus sisälläkin.

Miksi äidit on niin kovia lyttäämään toisiaan???

Ja muuten, itse olen melkeinpä alipainoinen eikä paino vaan nouse. Ei vaikka miten yritän silloin tällöin löhnätä sisällä ja syödä herkkuja. Ei se nyt hyvänen aika siitä johdu.

Mutta kai tää on ihan viihdyttävää... Tää keskustelu.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
Meillä on myös vajaa 2v poika, eikä olla missään vaiheessa ulkoiltu joka päivä, eikä tuo lapsi siitä mitenkään ole itseensä ottanut. Joinain päivinä kävellään vaan ruokakauppaan ja takas, joinain päivinä leikitään omalla pihalla, joskus mennään leikkipuistoon, ja pari päivää viikossa ei välttämättä ulkoilla ollenkaan.

Kotona ollessa leikitään paljon pojan leluilla, silloin tällöin askarrellaan, piirretään tai muovaillaan, esim. eilen koristeltiin virpomisoksia. Poika osallistuu paljon päivän askareisiin, tykkää siivota, tyhjentää astianpesukonetta, laittaa ruokaa ja leipoa.

Itse en ole millään tavalla huomannut että lapsi kärsisi tai kävisi ylikierroksilla niinä päivinä kun ei ulkoilemalla ulkoilla.

Väitän, että harvalla on niiiiiiin iso talo että siellä voi samalla tavalla liikkua kuin ulkona. Ja ei ne lapsetkaan siellä pihalla välttis tekemistä keksi, jos mamma seisoo siellä naama mutrulla ja tumput suorina kattomassa kelloa ;)

Meillä käydään kävelyllä, pyöräillään, käydään pulkkamäessä, hiihdetään, kiipeillään (lumi)vuorilla, pelataan jalkapalloa, keinutaan, käydään metsäpoluilla tähyilemässä, uidaan ja hiekkalaatikoillaan. Ja tämän lisäksi ehditään aivan hyvin myös muovailla, piirrellä, leikkiä ja tehdä ne kotityöt. Vaihtelua päivään se ulkoilu tuo, liikunnan ja raittiin ilman lisäksi. Mutta nytpä se selvis mistä niitä lapsia tulee, jotka ei osaa kävellä polulla - siinäkin on yks homma mitä on sisätiloissa vaikea harjoitella ;)

Yhteistyössä