Äidit jotka ei ulkoile lastensa kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme touhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä taas ihmettelen äitejä, jotka roudaavat lapsia koko ajan ulos, oli ilma mitä tahansa...
Minä ulkoilin lasten kanssa VAIN kesällä ja keväällä ja kauniilla ilmalla. kertaakaan en nukuttanut lasta ulkona vaunuissa. Ulkona nukuttaminen on täysin älyvapaata...

Molemmista lapsista tuli silti kilpaurheilua harrastavia.. kas kumma

Tunnen yhden monilapsisen perheen (neljä pientä lasta), jossa äiti kaikki päivät sisällä. Asuivat ennen tuossa naapurissa ja seurasin kauhulla sitä touhua. Lapset töllötti ikkunassa ja katseli haikeina, kun meillä ulkoiltiin joka ikinen päivä kelistä riippumatta. Kävivät ulkona ehkä kerran viikossa. Heidän mielestään "huonoilla keleillä" eivät edes sitä. En tajua.

[QUOTE="Jenis";25962611]Väitän, että harvalla on niiiiiiin iso talo että siellä voi samalla tavalla liikkua kuin ulkona. Ja ei ne lapsetkaan siellä pihalla välttis tekemistä keksi, jos mamma seisoo siellä naama mutrulla ja tumput suorina kattomassa kelloa ;)

Meillä käydään kävelyllä, pyöräillään, käydään pulkkamäessä, hiihdetään, kiipeillään (lumi)vuorilla, pelataan jalkapalloa, keinutaan, käydään metsäpoluilla tähyilemässä, uidaan ja hiekkalaatikoillaan. Ja tämän lisäksi ehditään aivan hyvin myös muovailla, piirrellä, leikkiä ja tehdä ne kotityöt. Vaihtelua päivään se ulkoilu tuo, liikunnan ja raittiin ilman lisäksi. Mutta nytpä se selvis mistä niitä lapsia tulee, jotka ei osaa kävellä polulla - siinäkin on yks homma mitä on sisätiloissa vaikea harjoitella ;)[/QUOTE]

Öö, siis jos ei ulkoile joka päivä niin lapsi ei opi kävelemään polulla? Meillä on niin fiksuja lapsia että ne on oppinut jopa joksemaan polulla vaikkei joka päivä ulkoillakaan. Relaa hei vähän, ei ne lapset kuole jos ei joka päivä oo ulkona. Ei tainnu ykskään äiti sanoa etti ulkoilis koskaan. Ja meillä tosiaan noi sisäpäivät liittyy lähinnä talveen kun en jaksa sitä pukemisrumbaa..

tänään jää ulkoilut väliin kun mies just ilmoitti jäävänsä ylitöihin. joten tunnustan näin julkisesti olevani huonoäiti:wave:
eiku mun OMA lenkki jää väliin, enhän mä sitten olekaan huonoäiti. ANTEEKSI mun moka

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="mona";25962696]Öö, siis jos ei ulkoile joka päivä niin lapsi ei opi kävelemään polulla? Meillä on niin fiksuja lapsia että ne on oppinut jopa joksemaan polulla vaikkei joka päivä ulkoillakaan. Relaa hei vähän, ei ne lapset kuole jos ei joka päivä oo ulkona. Ei tainnu ykskään äiti sanoa etti ulkoilis koskaan. Ja meillä tosiaan noi sisäpäivät liittyy lähinnä talveen kun en jaksa sitä pukemisrumbaa..[/QUOTE]

Mä en ole puhunut "joka päivästä" yhtään mitään, vaan sanoin että SISÄLLÄ ei voi LIIKKUA kuten ulkona. Tai sitten keskimääräisellä palstamammalla on tosi iso ja monipuolinen talo. Toki itse kunkin lapset voivat silti kasvaa kilpaurheilijoiksi kuten joku tuolla totesi, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että keskimäärin ulkona tulee liikuntaa enemmän. Eikä sitä tosiasiaa, että keskimäärin nykylapset on lihavampia kuin ennen, tämmöisistä elintapamuutoksista johtuen.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25962714:
tänään jää ulkoilut väliin kun mies just ilmoitti jäävänsä ylitöihin. joten tunnustan näin julkisesti olevani huonoäiti:wave:
eiku mun OMA lenkki jää väliin, enhän mä sitten olekaan huonoäiti. ANTEEKSI mun moka

:wave:

Saanks mää iltapäivästä vapautuksen kun olin oman ja naapurin muksujen kans aamupäivän pihalla? :)

Ei vaan, pakko lähteä kauppaan, muuten olen vielä huonompi äiti ja perhe, kissaa myöden, jää ilman ruokaa. :D

Mä en tajua alkuunkaan miks se on niin kamala shokki joillekin jos joku päättää ollakin ihan koko päivän sisällä kun ulkona sataa kissoja ja koiria, tuulee niin et tukka lähtee tai on -30 astetta pakkasta yms? Eri juttu toki jos siellä sisällä päivät pääksytysten kökitään, eihän semmonen ole kenenkään terveydelle hyväks, mut noin ylipäätään.
Musta riippuu kans paljon lapsen iästä kuin hyvin jaksaa sisällä olla ja varmasti ihan kodin kokokin vaikuttaa miten sielä jaksaa olla ja miten tekemistä riiittää.
Mä en ymmärrä miks nykyään joka hiton äidin pitäis posket punasina ja into pinkeinä olla rakentamassa lumilinnaa tai laskemassa mäkeä talvet läpeensä et ois jotenkin hyvä äiti?

• Tykkää
Reactions: moekoe
Luin tota yhtä ketjua ja jäin kovasti ihmettelemään äitejä ketkä ei ulkoile lastensa kanssa päivittäin.
Miten te saatte ajan siellä kotona menemään neljän seinän sisällä ilman että pää hajoaa??
Teettekö yhdessä jotain tai sinä koneella tai tv:n ääressä ja lapsi ehkä yksinään omassa huoneessa??

Mulla itsellä poika kohta 2v. ja ulkoillaan päivittäin kaks kertaa.
Lapsi vielä kotihoidossa ja käydään miehen kanssa molemmat töissä.
Aamusta saatetaan olla jo puistossa yhdeksän jälkeen ja niillä reissuilla menee tunti tai kaks.
Päivällä käydään kärryillä kävelyllä, puistossa ja hevostalleilla tai ollaan vaan omassa pihassa.

Joo minäkin jaksan aina ihmetellä kuinka muut ei toimi samoin kuin itse toimin, siis miten VOI olla mahdollista? En ymmärrä, en kertakaikkiaan, ihme touhua joo. Siis miten voi olla muuten kuin että ulkoilisi joka päivä ja vieläpä tiettynä aikana tietyn aikaa kerrallaan (juuri tuo tunti tai kaksi, se on just miten pitäis tehdä!).

Olen ihmetellyt monia muitakin asioita, esim. että yhden mun pojan tarhakaverin äiti hakee sen lapsen eri aikaan tarhasta kuin mä mun pojan vaikka sekin on kotona! Siis KUINKA voi olla mahdollista ettei muka voi hakea lasta kolmelta vaan vasta neljältä! En kyllä tajua...niin ja ne että hakis lapsen ulkoilun takia tai miehen työvuorojen takia vasta neljältä niin ei voi kyllä olla, ei mitenkään. Siis kyllä kaikkien kotona olevien täytyy pystyä tekemään samoin kuin mä, sillä, tadaa; mä siis olen kans kotona niin mä tiedän tajuatteko.

On paljon muutakin mitä en tajua eli miten joku voi olla liian laiha tai lihava tai juoda liikaa tai olla absolutisti (ja hei tänkin mä tiedän; naiset voi juoda 6 annosta viikossa. Laittakaa tää nyt ylös et muistatte jos ette tienneet tätä aiemmin, ja joo, saa kiittää :) ). Mut hitsi, pakko lopetta tältä erää sillä tästä tulee muuten liian pitkä viesti kun asioita olis siis niin paljon. Multa saa muuten kysyä miten asiat pitää tehdä kun mä tiedän hei kaiken, että olkaa hyvä vaan siskot.

Ja kuule vielä ap, osuit NIIN asian ytimeen että heitäpä yv:tä niin voidaan ihmetellä asioita yhdessä! On aina niin hyvä tällanen vertaistuki ja asioiden yhdessä jakaminen ja ihmettely.

Alkuperäinen kirjoittaja no on kyllä;25962787:
Joo minäkin jaksan aina ihmetellä kuinka muut ei toimi samoin kuin itse toimin, siis miten VOI olla mahdollista? En ymmärrä, en kertakaikkiaan, ihme touhua joo. Siis miten voi olla muuten kuin että ulkoilisi joka päivä ja vieläpä tiettynä aikana tietyn aikaa kerrallaan (juuri tuo tunti tai kaksi, se on just miten pitäis tehdä!).

Olen ihmetellyt monia muitakin asioita, esim. että yhden mun pojan tarhakaverin äiti hakee sen lapsen eri aikaan tarhasta kuin mä mun pojan vaikka sekin on kotona! Siis KUINKA voi olla mahdollista ettei muka voi hakea lasta kolmelta vaan vasta neljältä! En kyllä tajua...niin ja ne että hakis lapsen ulkoilun takia tai miehen työvuorojen takia vasta neljältä niin ei voi kyllä olla, ei mitenkään. Siis kyllä kaikkien kotona olevien täytyy pystyä tekemään samoin kuin mä, sillä, tadaa; mä siis olen kans kotona niin mä tiedän tajuatteko.

On paljon muutakin mitä en tajua eli miten joku voi olla liian laiha tai lihava tai juoda liikaa tai olla absolutisti (ja hei tänkin mä tiedän; naiset voi juoda 6 annosta viikossa. Laittakaa tää nyt ylös et muistatte jos ette tienneet tätä aiemmin, ja joo, saa kiittää :) ). Mut hitsi, pakko lopetta tältä erää sillä tästä tulee muuten liian pitkä viesti kun asioita olis siis niin paljon. Multa saa muuten kysyä miten asiat pitää tehdä kun mä tiedän hei kaiken, että olkaa hyvä vaan siskot.

Ja kuule vielä ap, osuit NIIN asian ytimeen että heitäpä yv:tä niin voidaan ihmetellä asioita yhdessä! On aina niin hyvä tällanen vertaistuki ja asioiden yhdessä jakaminen ja ihmettely.

:flower:

Ja muistakaa sitten te kaikki munakellon kanssa joka ikinen päivä vähintään sen kaksi tuntia ulkoilevat äidit kiertää edes pari kertaa sen ulkoilun aikana muutaman naapurin ikkunan alta että saatte edes jotain todistajia jokapäiväiselle ulkoilulle.
Tai jos ei ole naapuria niin kai edes otatte punaposkisia ulkoilu- kuvia joita pistätte facebookkiin niiden ihkujen ulkoilu-tilapäivitysten kanssa! Tai jos ette edes sinne hehkuta niin silloinhan kannattaa ainakin tulla yleiselle keskustelupalstalle asiasta mainostamaan.

Mitä hyötyä teidän jatkuvasta suorittamisesta ja itsenne muiden yläpuolelle nostamisesta on jos sitä ei kukaan edes näe? Ihan samahan se on silloin jos istuisitte sisällä koko päivän pyjamissa.

No me ei ulkoilla joka päivä, eikä tee tiukkaa keksiä tekemistä. Ulkoillaan näin talvisin aina vaan kerran päivään aamupäivästä, ja jos on liikuntakerho/perhekerho/vieraita/mennään kylään tms ohjelmaa niin sit ei ehditä ulos. Puolen päivän jälkeen lapset syö ja menee päiväunille, ja nytkin tuo esikoinen vielä vetelee sikeitä ja kello on siis päälle neljän... Sit tehdään ruokaa, syödään, leikitään sisällä ja siivoillaan, ja sit aloitetaan iltatoimet, klo 20-20.30 sänkyyn ja yöunille. Meillä siis lapset nukkuu päivällä paljon(ja nukun melkein joka päivä itsekin päiväunet), eikä tosiaan tarvitse sisällä tuskailla että mitähän sitä tekisi!

Kesällä saatetaan alkuillasta päivällisen jälkeen(joskus klo 18-18.30) vielä mennä ulos, mutta talvella ei kun on niin pimeää. Nythän tuo alkaa taas olla valoisampaa. Sekin on talvella ollut ongelma, että jos vielä klo 18 aikaan lähtee ulos pienemmän kanssa, niin hän nukahtaa rattaisiin eikä sitten nukahda yöunille ajallaan.

Pahempi ongelma on aina keksiä sitä tekemistä ulkona etenkin näin talvisin, meillä päin leikkipuistoissa ei käy lapsia talvisin, vaikka lähipuistokin on pidetty lumesta puhtaana. Aamupäivisin ei naapuruston lapset muutenkaan ulkoile, vaan vasta iltapäivällä lounaan jälkeen, jolloin meidän muksu vetelee sikeitä. Ollaan siis pääsääntöisesti siellä ulkona aina keskenämme lasten kanssa. Ei se mäenlaskukaan niin hauskaa ole jos sitä joutuu joka päivä (yksin) harrastamaan....

mitä helvetin väliä kellekkään on sillä kuin usein joku toinen käy ulkona :O en mä ainakaan jaksa näin talvella käydä kun kerran päivässä ton 1,3vuotiaan kanssa ulkoilemassa ja suurinosa noista on tyyliin jotai kauppareissuja :D

meillä on ainakin kotipäiviä aina välill'ä, tosin mulla lapsetkin jo isompia esikoinen 8v. ja kuopus 6v. '
juuri tuossa yks viikonloppu kun sato vettä ja oli harmaata ulkona, nukuimme amulla 9 asti ja leivoimme lasten kanssa yhdessä aamiaissämpylöitä ja söimme aamiaisen vasta lähemp'änä yhtätoista, sit alettiin tekemään salaattia ja kuoria perunaa ja paistella lihaa ja kun ruoka muhi hellalla otettiin yhdessä wiillä sport peli-matsi.
ruoan jälkeen sit katottiin koko perheen leffa ja tosiaan oltiin koko päivä yökkäreissä, kannettiin olkkariin patjakin millä kaikki vierekkäin mammittiin yhdessä :)

uskon, että lapsillani on juurikin näistä päivistä ne lapsuuden parhaat muistot.
meillä harrastetaan ja ulkoillaan ja syödään terveellisesti, eikä kenelläkään ole ylipainoa, silti elämään mahtuu näitä laiskapäiviä aina ajoittain.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Siis aivan käsittämätöntä että elämäänsä kyllästyneet eukot saavat tästäkin aiheesta jonkun kilpailun aikaan. Ollaanko ulkona vai ei ja minkä verran jo kuinka usein? Kyllä haaskat on kamalia otuksia.

Ei myö joka päivä ulkoiltu silloin kun lapset oli pieniä, nykyään eivät äitiä tarvitse mukaan, joten ulkoilevat silloin kuin haluavat. välillä useita kertoja päivässä, välillä eivät ollenkaan. Meillä vietetään välillä myös yöppäripäiviä, ihanaa vaan loikoilla. Ja jos tuntuu, että haluaa sinne ulos mennä, niin eikun vaan vaatteet niskaan.

jee, hienoa olla pyjamassa koko päivä, hohhoijaa... kyl meitä on moneksi. ihanan mallin annat lapsillesi. meillä ei olla edes kipeenä yöpuvussa kokopäivää.

Meillä kyllä ollaan joskus, ihan varmasti! ne ovat lapsellekin tärkeitä päiviä. Sinunkin kannattaisi opettaa, ettei aina pidä toimia tismalleen samalla tavalla ja että joskus voi TODELLAKIN olla vaikka koko päivän pyjamassa. Älä kasvata lapsestasi uupujia!

[QUOTE="vieras";25962123]Ollaan pyjamassa koko päivä????!!???[/QUOTE]

Joo, muaki ihmetyttää tämä. Toki en ole kokeillut, kylmähän siinä ainaki tulee ja jotenkin sairas olo.

Alkuperäinen kirjoittaja erikoislääkäri;25963527:
Meillä kyllä ollaan joskus, ihan varmasti! ne ovat lapsellekin tärkeitä päiviä. Sinunkin kannattaisi opettaa, ettei aina pidä toimia tismalleen samalla tavalla ja että joskus voi TODELLAKIN olla vaikka koko päivän pyjamassa. Älä kasvata lapsestasi uupujia!

Mulla jo 2-vuotias haki päivävaatteet aamuisin. Eikä vaikuttanut ollenkaan uupuneelta :D.

Päivähoidossa huomaa helposti ketä ei ole "ulkoilutettu". Toiset on aivan yli innoissaan kaikesta, kun eivät koskaan pääse kotona tekemään mitään kodin ulkopuolella. Toiset taas rääkyy ekat kaksi kuukautta kun ne viedään pihalle, eivät uskalla edes liikkua vaan pitäs sylissä pitää koko ulkoiluajan 2 tuntia.

No, minä en juuri osallistu lasten kanssa ulkoiluun. Meillä on tosi iso, aidattu piha, jonne on viritelty liukumäet, leikkimökki ja keinut, joten saavat leikkiä ihan rauhassa omassa pihassa. joten ulkoiluongelma on helposti ratkaistu,

Meillä on myös keittiön ja olkkarin ikkunat ja terassi takapihalle päin, joten itse voin istuskella terassilla töitä tehden tai puuhailla sisällä, kun näen lapset koko ajan. En ole sitä tyyppiä, joka jaksaisi istuskella hiekkalaatikon reunalla.

Suurimman osan päivästähän nuo pihalla viihtyvät, itse lähinnä kesällä:D Mihinkään puistoon mua ei saisi kirveelläkään ja ihmettelen, miten jotkut jaksavat joka päivä raahautua johonkin puistoon...

Onneks suurimmalla osalla tosiaan onkin "tosi iso aidattu piha" liukumäkineen ja härveleineen. EIköhän se kerrostaloelämä ole sitä realismia enemmänkin. Mut mikäs siinä jos on miehellä rahaa, niin ei tarvitse vaivautua lasten kanssa mihinkään ulos, kun voi kökkiä kotilinnassa. Mut voihan se olla että ne lapsetkin kaipais välillä jotain muuta kuin kotipihaa, vaikka puistokavereita ja metsäretkiä, niistä saa jotain mitä kotipihalta ei.

Mä kyllä mietin välillä kanssa että olis mukavaa jos meidän lapsista ei tulisi seinille hyppijöitä ulkoilemattomana päivänä..

Tänään ollaan oltu sisällä, ollaan tehty yhdessä ruokaa, askarreltu, piirretty, leikitty keijuilla, katsottu uusi dvd, jne. Ja joo, en tee tätä ihan heti uudestaan.. Silti nuo on sellasella "olen huima superpallo"-moodilla nyt, vaikka ollaan puuhattukin kaikkea...

Luulin että päivästä tulisi mukavampi sisällä kun ulkona tuulee ja on harmaata mutta ei. todellakaan..

Kai se on lasten luonteistakin kiinni että miten viihtyvät ja missä..

En ota stressiä joka päivä ulkoilusta enkä varsinkaan kahdesti päivässä pakollisesta 1,5h leikkipuistossa seisoskelusta. Koira kylläkin tekee sen että ainakin toisen vanhemmista on ulkoiltava useampi kerta päivässä ja yleensä sitä ottaa sitten ainakin kuopuksen mukaan rattaissa. Muuten ulkoillaan sen mukaan mikä hyvältä tuntuu.

Tänään esim aamusta lähdin 1v3kk kuopuksen kanssa viemään isoveljen kouluun ja isosiskon päiväkotiin, palattiin kotiin hakemaan koira ja tämän kanssa tehtiin lenkki niin että lapsi istui rattaissa. Palattiin kotiin vähän järjestelemään paikkoja ja syömään välipala minkä jälkeen suunnattiin uimahallille (julkisilla, lapsi rattaissa).

Uimisen jälkeen syötiin ja lapsi nukahti rattaisiin, itse hyödynsin päikkärit kiertelemällä vähän kaupoissa jonka jälkeen palattiin kotiin ja käytettiin koira pissalla. Sitten hakemaan isoveli koulusta ja jäätiin tunniksi leikkipuistoon ja palattiin kotiin syömään. Nyt kohta lähdetään taas koiraa lenkittämään. (mies haki töiden jälkeen isomman tytön päiväkodista ja lähti tämän kanssa uimaan)

En tiedä tuliko tuossa sitten ulkoilua vai ei, isoimman osan ulkonaoloajasta kuopus on istunut rattaissa eikä siinä juuri liikuntaa saa mutta uimahallissa pääsi taas liikkumaan. Ihan kiva päivä meille kuitenkin, ilman mitään pakkoulkoiluja.

Yhteistyössä