Äidit jotka ei ulkoile lastensa kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme touhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onhan se hyvä ne lapset tähän oravanpyörään pienestä pitäen opettaa. että kellotetaan tarkasti ulkoilut ja syömiset ym. kyllä meillä köllötetään kotona sohvalla pyjamas välillä kokopäivä. varsinkin jos pihalla sataa ämmiä äkeet seläs. ja hyvin saadaan sisällä aika kuluun.
mutta kyllä mä muksun raahaan välillä väkisin pihalle koska pääsen itse helpommalla sen kanssa ulkona. ja kun oon tunnin tai kaks ulkona nii mukula nukahtaa paremmin illalla,

jokainen kasvattaa lapsensa niinku parhaaks näkee. ei mun mielestä pitäs naapurin leenaa osottaa sormella kun se nyt ulkoiluttaa lapsia 10min vähemmän kun minä.

[QUOTE="vieras";25963601]Päivähoidossa huomaa helposti ketä ei ole "ulkoilutettu". Toiset on aivan yli innoissaan kaikesta, kun eivät koskaan pääse kotona tekemään mitään kodin ulkopuolella. Toiset taas rääkyy ekat kaksi kuukautta kun ne viedään pihalle, eivät uskalla edes liikkua vaan pitäs sylissä pitää koko ulkoiluajan 2 tuntia.[/QUOTE]

Tai toiset ei vaan tykkää olla ulkona, varsinkaan talvella paksuine talvikamppeineen.
Meillä poika olis ulkona aamusta iltaan, likka puol tuntia ja sekin väkisin vietynä.
Ja ihan yhtäpaljon ulkoilevat, ei nuorempaa voi yksin kotiinkaan jättää. Silti se on aina sama show, toinen seisoo töllöttää ja huutaa monttu auki kun talvella on niin paskaa olla ulkona.
Poika olis ulkona vaikka satais pikku-ukkoja taivaan täydeltä :)

Mä oon hiukan huolissani myös niistä lapsista, joiden kanssa ei koskaan vietetä ns. pyjamapäivää, ei tilata ruokaa kotiin, ei herkutella, ei röhnötetä sohvalla katsoen telkkaria, ei jousteta rytmistä ja rutiineista.

Oppiiko ne relaamaan koskaan? Onko niillä viulunkireä äitee joka stressaa heti jos totutusta rutiinista poiketaan? Ja oppiiko lapset samanlaisiksi myös?

En jaksanu lukea koko ketjua mutta meillä kaks isointa ulkoiluttaa itse itsensä ja sen lisäksi kuljetaan kerho/kauppa ym matkat kävellen tai pyörällä, joten niissä puitteissa tulee kyllä päivittäin ulkoilua. Kuopus 1v8kk saa ulkoilmaa kun istuu rattaissa ja nukkuu päikkärit pihalla. Nyt on alkanu olemaan jo niin sulaa ja kuivaa täällä että ollaan oltu sen kanssa tossa omassa pihassakin, mutta kyllä mun täyty sanoa että kun tässä muutaman viikon oli sellasta jäätikkö/loskakeliä niin en mä kyllä tuota pienintä sillä tavalla ulkoiluttanu että oisin vieny sen johonki puistoon liukastelemaan. Ja sadesäällä en lähde ulos vaikka maksettais.

Mä oon hiukan huolissani myös niistä lapsista, joiden kanssa ei koskaan vietetä ns. pyjamapäivää, ei tilata ruokaa kotiin, ei herkutella, ei röhnötetä sohvalla katsoen telkkaria, ei jousteta rytmistä ja rutiineista.

Oppiiko ne relaamaan koskaan? Onko niillä viulunkireä äitee joka stressaa heti jos totutusta rutiinista poiketaan? Ja oppiiko lapset samanlaisiksi myös?

Voi pirhana, täällä ei ole missään paikassa kotiinkuljetusta. Jääkö mun lapseni paitsi jostaki oleellisesta. : /

No vakavissaan. Meillä on tietyt rutiinit, mutta ne kellontarkkoja oo. Osataan kyllä ottaa rennosti, ei sitä aina jaksa olla jossaki menos. Likka on jo sen verran iso, että voi olla aivan hyvin yksin pihalla. Käydään kyllä sitten kävellen tai pyörällä lenkillä. Autottomana tulee yleensä liikuttua kävellen tai pyörällä kauppaan yms.

Mä muuten kävin 50 minuutin pyörälenkillä, mutta ilman likkaa. Hyi mua. :xmas:

Mun mielestä lapsilla pitäisi olla välillä myös "vapaa päiviä" niistä rutiineistakin. Ei aina tarvitse suoriutua kaikesta kunnialla ja jos tavasta poikkeaa, miten lapsi sen oppii käsittelemään? Jos asiat ei menekkään aina sillä tapaa kun on totuttu, miten lapsi reagoi? Ei varmaan kovin hyvin..
No, jokainen tietty tyylillään, mutta ei se äitiys ja vanhemmuus pitäisi mikään suoritus olla. Ja suoritus kenelle? Perheen hyvinvointi olkoon kärkisijoilla ja katotaan ne suoritukset myöhemmin :)

Kun lapset on kotihoidossa ja äidin täytyy opiskella niin eipä siinä kauheesti ulkoilla... Mulla menee päivät kouluhommissa ja lapset leikkivät tai katsovat piirrettyä. Onneks lapsilla on mielikuvitusta :) Esikoinen tosin ulkoilee iltapäivisin yksin.

Mä olen kyllä niin laiska ulkoilemaan, viihdyn sisällä ihan hyvin, ja vaikkei olis tekemistäkään. Siis lapseni ovat ulkoilleet miten sattuu, päivähoidossa aikoinaan päivittäin, muutoin ei juur mitään. Eikä sisällä olossa mitään "hyppivät seinille" meininkiä.

Mutta ystäväni samanikäiset lapset saavat sisällä sellaisen härdellin aikaan, että ymmärrän täysin, että hän kokee helpommaksi kiikuttaa katraansa kaks kertaa päivässä pihalle.

Isompina oman halunsa mukaan ovat menneet pihalle.

Minusta tuntuu, että nuo mun lapset enempi touhuaa sisällä, kuin ulkona. Ulkona katsellaan ja vähän jotain touhutaan, mutta ei mitenkään ole vauhdikasta ole meno. Tökitään lapiolla lumihankea tai leikitään sadevesiämpärillä, sellaisen pienen ämpärin äärellä, jossa on jäätä.

Sisällä ajellaan autoilla, junilla ja muutenkin vauhti on sisällä kovempi kuin ulkona.

Pikkusen polarisoitunutta on tää teidän keskustelu, arvoisat palstamammat ;) Se, että lasten kanssa ulkoilee säännöllisesti ei tarkoita että on kireä kuin viulunkieli, tai että siellä ulkona pitäis olla jonkun sekunttikellon kanssa. Eikä se, että joskus rötvää koko päivän yöpaidassa, tarkoita että on satakiloinen valas. Mutta KESKIMÄÄRIN ulkona saa eri tavalla liikuntaa ja raitista ilmaa kuin sisällä, ja se on ihmisille (niin lapsille kuin aikuisillekin) hyväksi. Mun mielestä nykyihmisen ongelma ei ainakaan lekottelun ja rötväilyn puute ole...

[QUOTE="Tiina";25963558]Joo, muaki ihmetyttää tämä. Toki en ole kokeillut, kylmähän siinä ainaki tulee ja jotenkin sairas olo.[/QUOTE]

tää on hauskinta mitä oon lukenut hetkeen. :D siis kylmä??? öö, mitenkä niin? sairas olo??? täh? :D

tai no en minä tiedä jos siinä pyjamassa on jotain mystisiä ominaisuuksia, minä rötvään yöt ja päivät ihan alushousut ja t-paita päällä :D

[QUOTE="Jenis";25964348]Pikkusen polarisoitunutta on tää teidän keskustelu, arvoisat palstamammat ;) Se, että lasten kanssa ulkoilee säännöllisesti ei tarkoita että on kireä kuin viulunkieli, tai että siellä ulkona pitäis olla jonkun sekunttikellon kanssa. Eikä se, että joskus rötvää koko päivän yöpaidassa, tarkoita että on satakiloinen valas. Mutta KESKIMÄÄRIN ulkona saa eri tavalla liikuntaa ja raitista ilmaa kuin sisällä, ja se on ihmisille (niin lapsille kuin aikuisillekin) hyväksi. Mun mielestä nykyihmisen ongelma ei ainakaan lekottelun ja rötväilyn puute ole...[/QUOTE]

Eikai kukaan niin väittänytkään. Itse vaan huomasin suoran kommentin äidin ulkonäköön liittyen, kun siinä perheessä ei välttämättä ulkoilla päivittäin ja viulunkieli kommentti oli lienee tarkoitettu niille, jotka olivat kauhuissaan ns. pyjamapäivistä.

Lähes joka päivä ulkoillaan 1-3 kertaa, mutta satunnainen pyjamapäivä on joskus tarpeeseen. Lisäksi on päiviä jolloin esim kerhon jälkeen ei jakseta enää lähteä ulos. Kotona on hyvä olla:)

Tai toiset ei vaan tykkää olla ulkona, varsinkaan talvella paksuine talvikamppeineen.
Meillä poika olis ulkona aamusta iltaan, likka puol tuntia ja sekin väkisin vietynä.
Ja ihan yhtäpaljon ulkoilevat, ei nuorempaa voi yksin kotiinkaan jättää. Silti se on aina sama show, toinen seisoo töllöttää ja huutaa monttu auki kun talvella on niin paskaa olla ulkona.
Poika olis ulkona vaikka satais pikku-ukkoja taivaan täydeltä :)

Ehkä niin, mä kyllä en ole tavannut lasta joka ei ulkoilusta nauttisi, kun siellä vaan keksii jotain mukavaa tekemistä ja siihen on tottunut. Mutta kyllä sen nyt vaan näkee kun hoitoon tulee 2-3 vuotias joka ei ole ulkona tottunut liikkumaan. Se näkyy jo ihan motoriikassa.

Mua huolestuttaa tuossa asiassa vain se, että JOKAISEN lapsen pitäisi saada REIPASTA liikuntaa vähintään se 2 tuntia päivässä. Miten se onnistuu sisällä röhnöttäen? Ei ihme, että joillakin lapsilla on niin huono kunto ja motorikkaa, jos vain sisällä pidetään päivästä toiseen. Lapsen kuuluu saada kokea ympäröivä maailma juosten, kiipeillen, haistellen, maistellen ja vapaudesta nauttien. harvalla meistä on jumppasalia kotona, jossa sasi reippaasti hengästyen liikkua sen 2 tuntia JOKA IKINEN PÄIVÄ myös viikonloppuisin.

No, tänään ei oltu pihalla, mutta vanhempi oli 3h kerhossa ja pari tuntia mummilla sillä aikaa kun olin nuoremman kanssa muskarissa. Nuorempi oli lääkärissä (jälkitark.) ja ostoskeskuksessa pikavisiitillä sillä välin kun esikoinen kerhoili. Lisäksi suoritin jonkin määrän kotitöitä ja korjaus muuten, mummin kanssa kävivät hetken pihalla kun tulivat kotiin (nuorempi meni muskarista mummille hetkeksi). Huomenna, mennään eka hammashoitajalle, sit neuvolaan ja sit jos jaksetaan niin puistoon. Jos ei niin kotiin. En aio ottaa stressiä siitä, että ei jokapäivä ulkoilla, kesällä taas ollaan aamusta iltaan pihalla kun on tekemistä. Lähin leikkipuisto on kuuden kilsan päässä, oma piha alkaa jossain kohtaa tympiä lapsiakin, kun kurakelit on päällä.

Pyhä yksinkertaisuus, jos ei lapsille keksitä tekemistä ulkona!!! Eikös ne kauppamatkat voi vaikka taittaa kävellen tai kävellä kirjastoon tai käydä metsälenkillä tms. ei sen tarviikaan olla puistossa tönöttämistä. Liikkukaa ulkona niin, että sekä äidillä että lapsilla on mukavaa. Kunnon varusteet ja pihalle nyt puroja tekemään ja vesilätäköihin hyppimään.

yksi syy minkä takia minulla työssäkäyvällä hirviöllä on oikeesti hyvä mieli siitä että oon lapseni kiikuttanut hoitoon on se, että hoitotäti ulkoilee sen 2 kertaa päivässä - ja lapset pääasiassa tykkää. Jos olisin kotiäiti niin eeeei tod. ulkoiltais noin paljon. Jonkun 2 vuotiaan kanssa on äärimmäisen tylsää talvisin pihalla jos ei oo lumiukontekokeli. Pakkanen jo lähelle 10 astetta on nounou, samoin sadekeli.

oikeestikko ootte yäkkäripäivänä KOKO päivän, lue:aamustailtaan, siinä pyjamassa???????????? oikeesti en voi uskoa, että joku tekee niin. olen ihan ällikällä lyöty!

Me käymme lähes poikkeuksetta ulkona joka päivä, ja siellä ollaan fiiliksestä, ilmasta ja muusta ohjelmasta riippuen 45 min.-3 tuntia/per päivä.

Kuitenkin silloin tällöin on ihana pitää lokoisa kotipäivä, jolloin voidaan hillua pyjamat päällä vaikka koko päivä, kölliä sängyssä aina kun huvittaa ja muutenkin vaan oleilla ja maleksia. Ei tule aika pitkäksi, ei todellakaan! Silloin tehdään mitä huvittaa, eli edellä mainittujen lisäksi piirtämistä, leikkimistä, ruuan laittoa, majan rakennusta, leffan katselua, mikä nyt sattuu huvittamaan. Meillä harvoin lapsi yksin leikkii huoneessaan, vaan leikitään, touhutaan yhdessä minä ja lapsi/koko perhe.

Haluankin opettaa lapselleni, ettei elämää tarvitse suorittaa.

Meillä saattaa mennä monta päivää ettei aamupäivällä ehditä pihalle mutta se ei tarkota sitä et kotona kökötettäis sisällä.. Iltapäivällä ei päikkäreiden ja ruoan laiton takia mennä ulos mutta tavoitteena olis et edes jokatoinen ilta kävis happihypyllä.

En tajua tota vouhotusta ulkoilusta.
Esim. meillä ei omassa pihassa ole kavereita lapselle ja puistoja ei ole kävelyetäisyydellä, itselläni ei jaksa olla intoa tuntitolkulla per päivä tutkia jotai kiviä ja keppejä omassa pihassa kaksin lapsen kanssa :D Sen sijaan kun käymme kerhossa lapsi saa seuraa, salin jossa saa juosta ja on paljon liikunta välineitä sekä saan itsekkin seuraa. Mistään hinnasta en vaihtaisi kerhoaamua siihen et ulkoilisimme kahdestaan omassa pihassa! :)

Lisäksi ei-ulkoilu aamuja tulee siitä kun tapaamme kavereita meillä ja heidän luona, käymme kirppiksellä, pidän siivouspäivää. Eli ei todellakaan sisällä kököttelyä :) Mun mielestä yhtä tärkeää on tarjota lapselle muutakin toimintaa kun ulkoilua :)

[QUOTE="pph";25965104]Mua huolestuttaa tuossa asiassa vain se, että JOKAISEN lapsen pitäisi saada REIPASTA liikuntaa vähintään se 2 tuntia päivässä. Miten se onnistuu sisällä röhnöttäen? Ei ihme, että joillakin lapsilla on niin huono kunto ja motorikkaa, jos vain sisällä pidetään päivästä toiseen. Lapsen kuuluu saada kokea ympäröivä maailma juosten, kiipeillen, haistellen, maistellen ja vapaudesta nauttien. harvalla meistä on jumppasalia kotona, jossa sasi reippaasti hengästyen liikkua sen 2 tuntia JOKA IKINEN PÄIVÄ myös viikonloppuisin.[/QUOTE]

Ostoskeskuksissa saa todella hyvin liikuntaa, ne ovat nimittain todella isoja taalla ;). Ja ainakin meidan lapsi nauttii.

Yhteistyössä