H
"hupsis"
Vieras
Sitten kysyn, miksei omaa syyllisyyttään ja katumusta saisi purkaa tai helpottaa?
Mieti, tulee riita, sanotaan pahasti, pyydetään anteeksi. Pitääkö jättää pyytämättä, koska sillä helpotetaan omaa syyllisyyttä ja huonoa omatuntoa??? No ei. Tuohan, anteeksipyyntö ja rehellisyys, on merkki siitä että ehkä jotain syyllisyyttä katumuksineen yleensäkin tunnetaan. (Vaikka osahan feikkaa, muttei siitä nyt...)
Ei tietenkään pidä jättää pyytämättä anteeksi, edes silloin kun on niin neuroottinen yksilö, ettei itsekeskeisyydeltään kykene ottamaan oikeasti toista ihmistä huomioon. Neurootikko vain silloin ei oikeasti pyydä anteeksi, vaan toimii jollain niin lapsellisella tasolla, että anteeksipyytämisen merkitys ei ole hänelle koskaan kirkastunut.
Silloin kylläkin sitten kumppania oikeastaan petetään pyytämällä anteeksi, koska tosiasiassa halutaankin vain helpottaa omaa oloa. Kuitenkin kumppanin itsetunto laskee ropisten, jos anteeksi ei pyydetä, joten tämäkin petos on aiheellinen. Inhimillistämispyrkimys on niin kova, että vaikka tietäisi asuvansa robotin kanssa, niin se on paljon helpompaa jos robottiin on ohjelmoitu anteeksipyyntöohjelma.
Jos nyt oletetaan että anteeksipyytäjä osaa oikeasti pyytää anteeksi, niin asiaa ei rumenna se että teko helpottaa omaakin oloa. Tärkeää on se, että se helpotus ei olisi ainoa tai pääasiallinen syy anteeksipyytämiseen. Vaikka se olisi se laukaiseva syy.
Mutta jos oikeasti lapsiperheen vanhempi asettaa omat tunteensa päärooliin ja kertoo pettämisestä helpottaakseen sitä omaa oloaan, vaikka toisessa vaakakupissa on sitten se koko perheen säilyminen, niin sitten tekee rumasti. Mielestäni tavallaan vielä rumemmin kuin pettäessään, koska voidaan ajatella että siihen ajaa monin tavoin biologia (lajityypillinen uteliaisuus, ympärivuotinen seksuaalinen valmiustila, jne). Kertomisessa puhtaasti omia tunteita helpottaakseen sen sijaan on kysymys ihan puhtaasti itsekkyydestä.
Ne mahdolliset muut syyt kertomiselle on syytä punnita erikseen. Toisen oikeus tietää ei mielestäni ole ilman raskauttavia asianhaaroja suurempi kuin lasten oikeus perheeseen.
Siitäkään en ole varma, että sivusuhteesta sinällään olisi syytä kertoa. Sitten täytyy kertoa, jos se suhde syö perheelle tarkoitetut resurssit. Teoriassahan voi olla toisinkin päin: eron partaalla kiikkuva puoliso löytää sivusuhteesta lisää voimaa ja jaksaa pitää perheensä koossa. Ja tämä teoria taitaa joskus jopa pitää paikkansa.
Ei tässä välttämättä ole kysymys siitä, että ihmiset olisivat menneet moraalittomiksi. Vaan siitä, että moraalikäsitykset ovat muuttumassa, eivätkä välttämättä huonompaan suuntaan. En itse hyväksy sitä, että perhe ollaan valmiita romuttamaan loukkaamattoman omanarvontunnon suojaksi pystytetyn rehellisyysperiaatteen nimeen. Mielestäni se on itsekeskeistä. Luovutan mielihyvin isohkon palasen arvokkuudestani ennemmin kuin rikon perheeni. Mutta olen myös valmis suomaan toisille ihmisille ehdottomaan pettämättömyyteen perustuvan liiton, koska tiedän että joillekin se on elämää tärkeämpi asia. Mutta säälin kyllä heidän lapsiaan. Enkä haluaisi elää ihmisen kanssa, joka näkee asian niin, koska pitäisin häntä liian fanaattisena ja epävarmana hyväksi vanhemmaksi.
Ja ylipäätään, on iso ero siinä, luovunko arvokkuudestani siksi mitä olen itse tehnyt, vai siksi mitä minulle on tehty. Mieluummin olen aisankannattaja vaikka kymmenen vuotta kuin Minuahan ei kohdella näin -tyyppisistä syistä perheeni rikkonut yh. Lisäksi keski-ikäisen kokemuksella rakastan miestäni niin paljon, että uskon häneen ihmisenä silloinkin jos minulla ei olisi syytä uskoa hänen uskollisuuteensa. Lojaalius on mielestäni paljon laajempi käsite kuin seksuaalinen uskollisuus. Uskon siihen, että hän ei ryhtyisi sivusuhteeseen huonoista syistä.