Kysyn kolmesta kirjasta, oletko lukenut aikuisena, omasta tahdostasi?

  • Viestiketjun aloittaja La Paset
  • Ensimmäinen viesti
Sinuhe egyptiläisen luin, luin muistaakseni aikuisiällä, loppua kohti alkoi olemaan puisempaa ja puisempaa. Melkoista tuskaa oli se sitten joskus loppuun saattaa. En pitänyt, oli tosiaan liian pitkäveteinen ja tylsä.

Täällä pohjantähden alla olisi tarkoitus lukea, mutta muistelisin, että tätäkin olisi melko tylsäksi sanottu.

Seitsemän veljestä en ole koskaan lukenut, mutta osan juonesta on kuullut sieltä sun täältä. Voisi sen joskus varmaan läpi lukaista.
 
"vieras"
Kaksi ensimmäistä teininä ja aikuisena noin 10v välein. Joka kerta kirjat tuntuvat ihan erilaiselta.

Seitsemän veljestä olen lukenut osittain. Juoni on mielenkiintoinen, mutta kieli sellaista että pitää lukea mielessään ääneen ja muutenkin hitaasti. En vaan jotenkin ole jaksanut, hyvä kirja.
 
"vieras"
Sinuhen olen aloittanut kahdesti kun olen ollut yötä kylässä ja lukenut noin kolmasosan kaksi kertaa, mutta en ole saanut aikaiseksi sitten lainata kirjaa kirjastosta. Nyt täytyisi aloittaa taas alusta. Kahta muuta en ole lukenut koskaan, paitsi Seitsemästä veljeksestä pätkiä.
 
IhanaValo
Seitsämän veljestä luin, ja ihan ok kirja. Välillä ehkä hiukan puuduttavaa mut oli siellä hauskojakin kohtia.
Tuokin oli jonkinlainen "saavutus" kun ei normaalilukemistooni kuulu mitkään kovin vakavat/jännät jne. kirjat vaan semmoista hömppistä pääasiassa tullu luettua, nuorempana myös fantasiakirjallisuutta.
 
Sinuhe on mulla tuolla lukematta, muut on luettu ja kyllä mä tykkäsin. Seitsemän veljestä ja täällä pohjantähden alla luettiin koulussakin ja mä taisin olla ainoa, joka niitä kirjoja ihan oikeesti luki ja sai kunnollisen arvosanankin :D Sinuhesta olen kuullu paljon hyvää ja huonoa, mutta odotan hetkeä jolloin pääsen itse sitä lukemaan :) Kuhan kahlaan ensin enkeliopin läpi :D
 
"noksu"
Sinuhen olen lukenut läpi. Ei ihan mun suosikkiteos mutta luin kuitenkin loppuun.
7 veljestä, en ole lukenut kuin Koiramäen versiona. Se on hyvä :
Täällä pohjantähden alla on mun yksi suosikkiteokseni. Olen lukenut sen läp ehkä noin 6-7 kertaa. Yleensä aloitan kesän sillä. Sitä on kiva lukea ulkona kun sivut ei ainakaan lopu kesken. Ja joka kerta mulle aukeaa siitä jotain uutta. Suorastaan rakastan sitä trilogiaa.
 
Silja.S
1. SINUHE EGYPTILÄINEN
2.TÄÄLLÄ POHJAN TÄHDEN ALLA
3. SEITSEMÄN VELJESTÄ

Piditkö?
Kommenttisi?
Olen lukenut paljon klassikoita, mutta näistä kolmesta vain Täällä pohjantähden alla on ollut niin hyvä, että olen lukenut sen kolmeen kertaan ja tekee mieli lukea vielä neljännenkin kerran. Ensimmäisen kerran luin 17-vuotiaana ja tykästyin heti. Sinuhe Egyptiläinen oli kielellisesti hienoa, mutta vitun kuiva ja väsyttävä lukea. En päässyt loppuun asti. Seitsemää veljestä aloitin, mutta en sietänyt sitä, että lukeminen tökki koko ajan kielellisiin seikkoihin. Menetin vain hermoni, joten puoleen väliin jäi. Vaikka kaikki Dickensit, Hugot, Dostojevskit sun muut olen kahlannut läpi, nuo kaksi kirjaa yksinkertaisesti puuduttivat.
 
"carelia"
Sinuhen luin 15-vuotiaana ja tykkäsin kirjasta älyttömästi, aikuisena luin toisen kerran muttei enää ollut sen kummempi kokemus. Täällä pohjantähden alla trilogian luin muutama vuosi sitten ja tykkäsin kovasti(ahmimalla luin). Seitsemän veljeksen luku ei ollut vapaaehtoista, mut luettu on. Neutraali lukukokemus.
 
Olen lukenut kaikki.
Ja Sinuhen myötä musta tuli aivan mieletön Waltari-fani. Olen kahlannut hänen muutkin teoksensa läpi ja täytyy sanoa, että monista olen tykännyt vielä enemmän kuin Sinuhesta.
Loput kaksi meni kuivemmin.
Ja joku mainitsikin Dostojevskin. Hän on minun lempparini Waltarin ohella. Karamazovin veljekset oli lukukokemuksena minulle järisyttävä.
 
"Riipitsiip"
Sinuhen ja Pohjantähden olen lukenut moneen kertaan, pidän niistä todella. Sen sijaan Seitsemää Veljestä en koulun jälkeen! Olisi jo vissiin aika "koeajaa" se uudelleen :).
 
"vieras"
Sinuhen olen lukenut useampaankin kertaan. Pohjantähdestä en ole varma, olinko jo aikuinen, kun sen luin vapaaehtoisesti.

Seitsemän veljestä tuli pakosta luettua lukiossa, ilman sitä olisin sen ehkä lukenut aikuisena.
 
ssss
Keisarin uudet vaatteet...
Miksi pitäisi lukea jotakin mikä ei oikeasti kiinnosta? Tuhlata useita kymmeniä tunteja väkisin lukemiseen. Ikäänkuin voisi luokitella itsensä älykkäämmäksi sen jälkeen kun on lukenut nämä?
Yleissivistyksen vuoksi? Sen takia tehdään aika paljon asioita jotka ensi alkuun ei kiinnosta. Esim. koulussa. Mutta silti se on arvostettu asia ja tavoittelun arvoinen. Sitä paitsi, jos suurin osa ihmisistä pitää tai ihailee ks. teoksia, voidaan loogisesti ajatella että sinäkin voisit löytää niistä jotain sisältöä.
 
Sinuhen luin 11-vuotiaana, meni kyllä ainakin puolet ohi :)
Lukioiässä luin sen uudestaan, tyyli uuvutti silloin jkv. Täällä Pohjan tähden alla luin myös lukioiässä. Luulen että molemmat kannattaisi lukea vielä uudelleen nyt aikuisiällä, saisi varmaan eri asioita irti niistä.

Seitsemän veljestä on ihana kirja, luin viimeksi alle vuosi sitten. Sitä ei pitäisi luettaa koululaisilla väkisin, taatusti pilaa sen monilta. Se kielihän on upeaa mutta vastentahtoisena koululaisena pidin lähinnä typeränä.
 

Yhteistyössä